Číňané už rozestavěli všechny úseky alternativní tratě do Tibetu
Nová elektrifikovaná trať má být východní alternativou k první tibetské trati z počátku století, která vede do Lhasy od severu.
Čínská vláda se pochlubila, že počínaje prosincem se rozběhly stavební práce na všech úsecích nové tratě, která má propojit provincii Sečuán s Tibetem. K dokončení rozestavěné tratě chybí zhruba tisíc kilometrů, hotovo má být v roce 2030.
Nová elektrifikovaná trať mezi hlavním městem Sečuánu Čcheng-tu a Lhasou bude po dokončení měřit přes 1 600 kilometrů. Vlaky po ní budou jezdit až 200 km/h. Od loňského června je v provozu tibetský úsek ze Lhasy do Ňingthri (cca 430 kilometrů), hotových je od roku 2018 i 140 kilometrů z Čcheng-tu do Ja-anu.
Nová elektrifikovaná trať má být východní alternativou k první tibetské trati z počátku století, která vede do Lhasy od severu z Golmudu (potažmo z Pekingu). Tato trať není elektrifikována a vlaky po ní jezdí maximálně 100 km/h. Lze ji přitom využít i pro cestu do Lhasy z Čcheng-tu, jde ale o velkou okliku. Nová přímá trať má zkrátit dobu cesty ze 48 na 13 hodin.
Podle čínských médií je výstavba nové trati extrémně složitá. Převýšení činí 3 000 metrů, přičemž většina trati se nachází v nadmořské výšce nad 3 000 metrů. Stavbaři musejí zbudovat desítky tunelů a mostních estakád, náklady se odhadují v přepočtu na 150 miliard korun.
Kromě podpory turismu a výrazného zrychlení cest mezi západem a východem Číny budí trať i obavy. Indové se obávají větší přítomnosti čínské armády kolem sporné hranice, zakolejování Tibetu bývá také považováno za jeden z nástrojů počínšťování této oblasti.