Číňané uspěli v další velké evropské soutěži, dodají trolejbusy pro Budapešť
Čínský bateriový trolejbus Yutong U12. Zdroj: Anadolu Automobil Rom

Vítěz nabídne na trolejbusy tři roky záruky, cena je výrazně nižší než u soutěží v Česku.
Tak autobusy, auta a vlaky z Číny za posledních pár let přeskočily západní produkty. A to i jiné technologie jsou napřed. Někdy lidi jsou zaseklý dvacet let zpátky, nebo i deset let zpátky. Svět se změnil. Je pravda že Čína ale produkuje hrozně moc zboží a na západ se často dostává právě to nekvalitní co obyčejné lidi vidí ale dnes to není chyba už Číny ale chyba toho kdo to kupuje a preprodava. Pokud chce něco levně tak dostane levné a nekvalitní. Kvalitní produkty s Číny jsou dražší než nekvalitní. Ale tak ukončit Čínské auta vlaky a autobusy a několik… Číst vice »
A kdo teda kupuje ty čínské kvalitní produkty, když ne západ?
Jihlava si mohla místo dvou trolejbusů od ŠKODY koupit tři od Yutongu. Jak byste FandoX postupoval, kdybyste si je platil z vlastní kapsy. Takže město Budapešť se chová ekonomicky, ale město Jihlava má na to, aby si koupilo předražené „české“ trolejbusy.
Jihlava je přece bohatá a už neví do čeho peníze vrazit, tak proč by to dělala…. 🙂
https://www.cs-dopravak.cz/soutez-na-trolejbusy-v-jihlave-vyhrala-bozankaya-dopravce-ji-zrusil/
Před pár lety koupila “levné” autobusy Yutong s britskými motory firma ČSAD Vsetín, dnes už skota žádný asi nejezdi
Únor 2013, to je 12 let. Jo, běží to.
12 let za tu dobu se svět a hlavně Čína hodně změnila. A je hodně technologií kde přeskočila západ za tu dobu. Jen GDP růst byl 125% za 12 let. Jako vůbec se nedá porovnávat co co Čína vyráběla v 2012 a co vyrábí teď.
Takže klasika. Čínský výrobek se dostane na evropský trh prostřednictvím evropské společnosti, která na to nalepí svoji značku. Radost z toho nemám, na druhou stranu evropští výrobci a Škoda zvláště potřebují konkurenci jako čuník drbání…
Spíš mělo být v titulku že čínský výrobce dodá trolejbusy do své provincie Xiōngyálì.
Můžete začít vymýšlet nový zeměpisný název pro další území v Nizozemsku:
Yutong dodá dopravci Transdev pro oblast Arnheimu (NL) pro novou smlouvu na roky 2026 -2036 celkem 176 vozidel, z toho bude 107 elektrobusů a 69 trolejbusů.
Elektrobusy:
– 15 ks v LE provedení U15 o délce cca 15 m,
– 92 ks ve standardní městské 100% nízkopodlažní verzi elektrobusu U12
Trolejbusy:
– 50 ks standardní délky, z toho 31 v městském provedení pro obsluhu Arnhemu a 19 pro linku 306 Arnhem – Nijmegen
– 19 ks článkových trolejbusů Yutong UT18 prolinku 303 Ede – Arnhem – Velp.
https://www.cs-dopravak.cz/trolejbusy-yutong-budou-jezdit-uz-i-v-nizozemsku/
Na Temu je taky cena na všechno výrazně nižší, ale kvalita taky 🙂
Je spíš otázka nabídky a poptávky. Lidi chtějí cetky za pár korun, tak to tržiště nabízí. Tyhle větší vozidla jsou kvalitativně někde jinde, i když neříkám že jsou perfektní. Aspoň je konkurence a můžete si vybrat dle nároků a peněz.
Jasně, ale proč právě v Číně a někde v EU? Přece potřebujeme zaměstnat lidi v Evropě a ne podporovat Čínu…
a ne někde v EU, sorry překlep
Vida, zachvíli budou maďaři místo klobás vyvážet rejži. Co si zvolili, to maji.
V případě kooperace Yutongu s Ikarusem už asi nějaký osvědčený kličky s požadavkem na původ v EU a schválení pro provoz v EU fungovat nebudou.
Ikarus vyrábí kastli u sebe, a základní věci… Samozřejmě trakční baterka pak asi bude CATL, ale to asi u všech…
Ikarus nevyrábí kastli u sebe, probíhá tam jen finální montáž. Všechny díly jsou z Číny.
Byl jsem u nich, vyrábí kastle, kabely, spoustu věcí. Ale možná i montují do cizích kastlí jako to dělá Škoda, nevím.
Když tam zajedete tak vás možná provedou, je to malá firma (dnes) a příjemní lidé, snad se jim bude dařit.:)
(A jak ukazuje Budapešť tak domácí protekci nemají)
Jeden trolejbus, druhý trolejbus, jeden vagón, půlka vagónů…. A za pár let nám tu evropského nebude jezdit skoro nic.
Pokud je neumíme vyrábět efektivně (levně), tak ať to vyrábí jinde efektivněji. Trolejbusy nejsou žádná strategická technologie.
Ano, neumíme. Holt pracujeme jen 5 dní v týdnu, nemáme Ujgury na vykořisťování a dětská práce je taky v EU zakázáná.
Netahejte sem Ujgury. Cegelec byl také levnější, než s ním JSV po mafiánsku zatočil.
Pokud za efektivitu označujete téměř otrocké pracovní podmínky, tak ano, to opravdu, díkybohu, neumíme.
Vývoj v automobilovém průmyslu ukazuje, že Čína už dávno není jenom laciná montovna. Čínští výrobci už dneska jsou i technologicky napřed oproti těm evropským.
Navíc, jako běžný cestující mám dojem, že kvalita trolejbusů Škoda se v průběhu let postupně zhoršuje. Poměrně kvalitně působící karoserie od Solarisu byly nahrazeny aušusem z Libchav a není vůle ani umístit trakční baterie tak, aby bylo zachováno sezení pod zadním oknem, podobně jako to zvládl Cegelec se stejnou karoserií.
S tím dávno bych byl opatrný, ale je pravda, že dnes už mají svůj vývoj.
Ale já nic o kvalitě nepsal. Netroufl bych si to srovnávat, zvláště ne s „kvalitou“ z Libchav, na kterou má podobný názor, jako vy. Já psal o pracovních podmínkách.
Pokud jsi budete myslet že tohle jsou pracovní podmínky c Číně tak ztrácíte čas. Čína se o dost změnila a pracovní podmínky jsou srovnatelné jako tady. Někde hroší a někde výrazně lepší. A trend. Trend je že v Číně pořád rapidně podmínky se zlepšují a jako v hodně věcí nás můžou za pár let nechat v prachu.
Ne, to neoznačuji. Nesnažte se mě vmanipulovat do něčeho, co jsem neřekl.
Myslím, že dnešní článek na IDnes:
„Kabaňovo první čínské auto vyjíždí. Vypadá jako audi a je levnější než fabia“
vaše slova z předchozího příspěvku jen potvrzuje:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/kaban-designer-roewe-m7-dmh-prvni-cinske-auto.A250903_082337_automoto_lobl
No třeba to sklopení předních opěradel zcela vzad vyzdvihované na 12.fotce u toho článku, mají Toyoty Prius 2.generace = už před víc jak 20 lety.
Správně Kubo1, to je ta nejdůležitější informace z celého článku!
A to jsem tvrdil kde, že je to nejdůležitější z celého článku? Nicméně se tam píše, že – „Vše podstatné o něm se dozvíte ve velké fotogalerii.“ A tohle je tedy jedna z částí…
Ono to s tím razantním nástupem bude u číňanů podobné jako u japonců v sedmdesátých a osmdesátých letech. Jednu chvíli jich bude všude plno, pak se ale trh stabilizuje a zůstanou zde působit dva, tři výraznější hráči, zbytek se bude soustředit primárně na své domovské trhy. Mnohem větší problém bude pro většinu evropských automobilek to, že jim padne (respektiva už padla) značná částu tržního podílu v Číně, než kolik si ukousnou čínské automobilky v Evropě.
Neřekl, ale fakticky to tak je. Hlavní důvod pro levnější výrobu jsou dnes mzdové náklady. Proto končí jeden západoevropský výrobce za druhým, pokud alespoň část nevyrábí minimálně ve střední nebo východní Evropě. Čína může a nemusí být technologicky efektivnější než my, ale hlavní cenový rozdíl vzniká tím, že svým dělníkům platí mnohem méně a nutí je pracovat mnohem více a v mnohem horších podmínkách.
Těžko se porovnává ale zase vymluví a zastaralé info. A pokud také se bude pořád přemýšlet tak ta Čína fakt nám uteče dřív než se probudíme.
• General Manufacturing Workers (China):
• Low: ~26,968 CZK
• High: ~37,100 CZK
• Automotive Sector Average (China):
• ~76,650 CZK
• Shanghai Automotive Production Workers:
• Low: ~58,100 CZK
• High: ~63,700 CZK
• Major Car Companies (China):
• Low: ~81,550 CZK
• High: ~86,800 CZK
Česko. 36-57. Jsou tam jiné faktory, daně, co to stojí žít. Ale Čína rozhodně Česko v platech dohnala a trend je že roste násobně rychleji než tady.
Zastarale neskáče na špek každé čínské fantasmagorii vydávající se za statistiku.
Proč tedy evropské automobilky montují do svých vozidel díly z Číny a nevyrobí si je samy?
Nerozumím souvislosti? Protože je to levnější. A levnější to je, protože čínský dělník je levnější a má horší podmínky, tedy to co jsem psal.
Souvislosti byste porozuměl, pokud byste si přečetl příspěvek, na který jsem reagoval.
Pokud by čínský dodavatel uplatňoval, jak pan Zaerikk tvrdí „téměř otrocké pracovní podmínky“, tak by nákup takového zboží přece byl v rozporu se společenskou odpovědností/ morálním kodexem evropských výrobců. Pro případ, že by nebylo jasné, o čem píšu, tak si kliněte např. zde:
https://group.mercedes-benz.com/nachhaltigkeit/menschenrechte/grundsatzerklaerung/
No nevím jestli to otrocky nevyrábíme spíš u nás (nebo v turecké montovně…) v těch malých seriích. V Číně sázejí na masovou výrobu, takže továrna bude dost automatizovaná a cena za kus vyjde o dost příznivěji, však tam taky elektrifikovali bus dopravu skoro ve všech velkých městech. U nás se objednává pár kousků elektrobusů aby se neřeklo.
Mluvíme o dvou různých věcech. Já řeším mzdové náklady, vy píšete o úsporách z rozsahu. Jejich vliv nezpochybňuji a dovedu si představit, že kdyby (hlavně západní) Evropa většinu svých trolejbusových sítí nezrušila, budeme mít také silnější výrobce, co zvládnou vyrábět efektivněji. Stále si však myslím, že hlavní „efektivita“ vzniká tak, že je čínský dělník násobně levnější než dělník i třeba český nebo polský.
Mzdy v Číně jsou výší dnes už v automobilovém průmyslu než v Česku. Co smýšlím tak pracovní podmínky jsou lepší v Číně v tom automobilovém průmyslu. Logicky když všechny továrny jsou nové a moderní a vysoce automatizované.
Ta otrokář a a levná pracovní síla je v Česku. Už ne v Číně. A i Indie je také dost levná ale jen třeba poloviční tak ne ohromní rozdíl.
Kdo tomu věří ať tam běží.
Realita zde: https://www.hrw.org/news/2024/02/01/china-carmakers-implicated-uyghur-forced-labor
Jo. A pak můžeme akorát koukat, jak roste jejich dominance nad námi, případně si říkat, že nejvíc planetu znečišťují oni – levnou výrobou pro nás. Hlavně, že teď ušetříme na blbosti.
Když jeden moloch zničil konkurenci v širokém okolí, tak se nedivte, že je konkurence až z větší dálky. To by měl šanci místo Číňanů vyhrát Ganz, kdyby žil.
Zbytek je úvaha nad smysluplnosti Greendealu. V tomto případě je nezvratné, že to evropský průmysl může „změnit“. Ale předražené trolejbusy nejsou to, kvůli čemu bychom měli plakat.
Nadávat nestačí. Mimochodem, jakmile se někde nakoupí SORky, tak zastánci domácí výroby začnou plivat jed a chtít za tu cenu Mercedesy.
Mnohem lepší, než SORky!
Vy jste tím jel?
Já jel v Číně před lety autobusy a ačkoli na pohled vypadají dobře, jsou dost nepohodlné.
Jel jsem elektrobusovou variantou ve Švédsku a je to násobně (z hlediska cestujícího) lepší jak SORky.
Tady bych se bál nechat si záruku pouze 3 roky…
Jestli to bude výhra ještě ukáže čas. Multiplikační efekt trolejbusu vyrobeného v ČR je úplně jiný než ten dovezený.
Je otázkou, jestli až čas ukáže, že to bylo špatné rozhodnutí, bude cesty zpět, protože evropští výrobci zatím zaniknou.
Jaký přesně multiplikační efekt má pro Budapešť výroba trolejbusu v ČR nebo v Turecku?
Multiplikační efekt čínského výrobce je ten, že soudruzi z fideszu si víc nahrabou.
Nějaké Yutongy v několika městech už jezdí a zdá se že zatím úspěšně. Aspoň je to pořád ta samá značka a ne nový čínský dodavatel pro každé město.