Chyb strojvedoucích dál přibývá. Úřady odpovídají, proč se tak děje a co s tím chtějí dělat

Výrazný nárůst – na dvojnásobek – je u posunů, kde ETCS nijak nepomáhá.
I přes zavedení výhradního provozu pod evropským zabezpečovačem ETCS na hlavních tuzemských tratích a pokles nákladní dopravy v Česku roste počet případů nedovolených jízd vlaků.
Ukazují to poslední data o počtu projetých návěstidel zakazujících jízdu, která každý měsíc zveřejňuje Drážní inspekce. Jen letos šlo od ledna do května o 77 případů, loni ve stejném období to bylo 60 případů. Květen byl zatím letos nejhorším měsícem s celkem 20 případy.
Výrazný nárůst – na dvojnásobek – je u posunů, kde ETCS nijak nepomáhá. Od ledna do května šlo o 30 takových případů. S poklesem nákladní dopravy přitom objem posunů klesá, s velkou proměnou na provoz s jednotkami ubývá požadavků na posunové cesty i v osobní dopravě.
Deník Zdopravy.cz oslovil dvě hlavní bezpečnostní autority na české železnici s dotazy k současnému nárůstu počtu projetí návěstí zakazující jízdu. Odpovědi Drážního úřadu a ministerstva dopravy přinášíme v kompletním znění v závěru textu.
„Při analýzách jsme neidentifikovali významnější společný jmenovatel události, jako například nezkušenost či věk strojvedoucích. Víme, že ve větší části případů jde o nepozornost, přehlédnutí, ale nelze s jistotou určit, zda je tato nepozornost způsobena používáním mobilního telefonu během jízdy nebo jinými rušivými vlivy,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
Řídit vlak a u toho sledovat film. Drážní úřad prověřuje chování strojvedoucího
Ministerstvo dopravy podle mluvčího Františka Jemelky chystá nový dotazník, v kterém se chce strojvůdců ptát, v čem spatřují největší rizika a nebezpečí, když dochází k přehlédnutí návěstidla STŮJ, aby bylo možno takováto místa i nadále postupně odstraňovat.
Oba úřady zmínily i možné legislativní změny. „V médiích zmiňované mobily i tablety strojvedoucí potřebují ve služebním případě pro svou práci. Legislativní řešení v podobě zákazu používání soukromých telefonů nebo nějaká kontrola pomocí kamer na stanovišti je obtížně realizovatelná s ohledem na ochranu soukromí. Nicméně prověřujeme možnosti,“ dodal Jemelka.
Drážní úřad
Vnímáme nárůst případů projetých návěstí zakazujících jízdu. Čím je to v této míře způsobeno, není úplně zřejmé. Případy projetých návěstí dlouhodobě sledujeme, není to jen otázka postihování strojvedoucích, ale situace se řeší také s dopravci a provozovateli dráhy v rámci bezpečnostních dohledů i konkrétních případů. Výsledkem je například opatření, že Správa železnic prověřuje místa s opakovaným výskytem mimořádných událostí.
Při analýzách jsme neidentifikovali významnější společný jmenovatel události, jako například nezkušenost či věk strojvedoucích. Víme, že ve vetší části případů jde o nepozornost, přehlédnutí, ale nelze s jistotou určit, zda je tato nepozornost způsobena používáním mobilního telefonu během jízdy nebo jinými rušivými vlivy. Stanoviště strojvedoucích nejsou vybavena kamerovým systémem, který by umožnil lépe prokázat případnou příčinu nepozornosti obsluhy ani nemáme možnost nahlédnout do záznamů mobilních telefonů těsně před událostí.
Můžeme konstatovat, že nárůst případů projetí návěstidel není ojedinělý – podobný trend je patrný i v jiných evropských státech.
Nárůst počtu projetých návěstidel i přes výše zmíněná opatření ukazuje na jednoznačnou potřebu implementace technologie, která nezávisle na obsluze vlaku zajistí respektování návěsti i v případě nepozornosti strojvedoucího. Pokračujeme tak v implementaci ETCS a jeho zjednodušené verze PZV (prostředek k zastavení vlaku). Ve spolupráci s Ministerstvem dopravy budeme dále diskutovat o posílení legislativních pravomocí, které by umožnily účinnější zjišťování příčin těchto mimořádných událostí.
Ministerstvo dopravy
Důvody projetí jsou různé.
Zásadní je apelovat na zodpovědnost strojvedoucích, což proběhlo. A v komunikaci se strojvedoucími budeme i nadále pokračovat. Mj. připravujeme s FS, DÚ a dopravci dotazník, ve kterém se chceme strojvůdců ptát, kde spatřují ta největší rizika a nebezpečí, když dochází k přehlédnutí návěstidla STŮJ, aby bylo možno takováto místa i nadále postupně odstraňovat. Např. se umísťují samostatné opakovací předzvěsti, což jsme podpořili i příslušnou vyhláškou.
V médiích zmiňované mobily i tablety strojvedoucí potřebují ve služebním případě pro dvou práci. Legislativní řešení v podobě zákazu používání soukromých telefonů nebo nějaká kontrola pomocí kamer na stanovišti je obtížně realizovatelná s ohledem na ochranu soukromí. Nicméně prověřujeme možnosti.
Zásadní je pokračovat v zavádění ETCS, protože pod dohledem ETCS systém zajistí respektování návěstí i v případě občasné nepozornosti strojvedoucího.
53 metrů proti sobě. Vlaky na trati zabezpečené ETCS jely proti sobě, moravské koridory stály