Jezdí už i místní. Lime si koloběžkový byznys v Praze chválí, chce přispět na pruhy a parkoviště
Na cyklopruhy je firma ochotná i přispět. Tvrdí, že kvůli nesprávnému parkování rozdala za měsíc i 500 pokut.
Koloběžky a kola Lime v Praze loni najely téměř tři miliony kilometrů. Podle výroční tiskové zprávy se také poprvé vyrovnal počet jízd cizinců a místních. Poměr používání koloběžek Pražany podle společnosti dlouhodobě roste.
Platforma si pochvaluje i vyšší využití strojů, zatímco meziročně najely o 25 % více jízd, jejich počet v pražských ulicích meziročně mírně klesnul.
„Naši pracovníci a partneři každou noc vyměňují baterie u koloběžek a kol, u kterých úroveň nabití klesne pod 20 %, a v případě potřeby je přemisťují tam, kde je o ně největší zájem,“ popsal fungování systému ředitel Lime pro Česko a Maďarsko Václav Petr.
Nejpopulárnější jsou jízdy v letních měsících, pokud poptávka klesá, firma část koloběžek a kol z oběhu stahuje.
Boj s městskými částmi
Lime se v Praze potýká s rozdílnými přístupy městských částí. Dlouhodobý odpor proti koloběžkám bránícím lidem v chůzi po chodnících zaznívá zejména z Prahy 1, která si chce vymoci jejich zákaz. Společně s Technickou správou komunikací (TSK) se firma pokouší nastavit jednotná pravidla pro všechny platformy, aby bylo povolené parkování co nejjednodušší.
Na pozemcích Prahy 1 už nepůjde zaparkovat elektrokoloběžky. Radní argumentují tržním řádem
Loni vznikly stovky nových parkovacích míst pro stroje všech platforem, firma teď jedná o tom, aby všechna místa ve městě spravovala TSK.
„Některé městské části mají již několik let vybudovaný systém – například Praha 3 a Praha 7. Jiné městské části systém teprve budují a jeho nastavení tak trvá déle, i když zájem o bikesharing tu je,“ dodal Petr.
Firma uvádí, že ideální vzdálenost mezi parkovacími místy je 100–150 metrů. Zhušťováním sítě parkovacích míst a jejich zviditelňováním chce Lime zajistit, aby jezdci vždy měli dobře přístupnou možnost zaparkovat správně.
Přispějeme, ale proporčně
„Letos by měla být uzavřena smlouva, která stanoví jednotná pravidla pro všechny platformy, což vnímáme jako nejlepší řešení. Jezdci neparkují úmyslně špatně, vědí, že jim za to od bikesharingu hrozí pokuta – těch jsme jen v červnu rozdali přes 500. Často jim ale není jasné, kde zaparkovat,“ říká Václav Petr.
Dodává, že firma je připravena se finančně podílet i na budování nové infrastruktury, zejména na parkovacích místech a pruzích, a to „proporčně vůči ostatním bikesharingům, carsharingům a automobilové dopravě“.
Firma nabízí městu svá data o tom, které trasy jsou nejvytíženější a kde budou mít cyklopruhy největší efekt.
„Zároveň k většímu využívání bikesharingu pomůže i vznik nových cyklopruhů, a to nejlépe oddělených, aby byla jezdcům zajištěna větší bezpečnost zejména v centru města, kde mohou přetížené automobilové dopravě ulevit nejvíce,“ dodal Petr.
V budoucnu by Lime rád nabídl jezdcům možnost podpory elektrokol díky spolupráci s Lítačkou, tak jako to nyní nabízejí bikesharingové platformy s klasickými koly.
Lítačka už umí kombinovat dopravu, chůzi či kola. Trasu určí od dveří ke dveřím
Celosvětové tržby Lime dosáhly loni 616 milionů dolarů a zisk před zdaněním stoupl pětinásobně. V letošním roce se chce Lime vrátit na trhy, které v době pandemie opustil – do Řecka, Mexika nebo třeba Japonska. Zároveň letos výrazně investuje do vozového parku – přidá 30 000 nových elektrokol. Společnost působí ve 280 světových městech.