Chceme 2,5 miliardy na cyklostezky, žádají kraje. Stát slibuje 600 milionů

Cyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK. Foto: TSKCyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK. Foto: TSK

Slovensko ve stejném programu počítá se čtyřikrát vyšším objeme peněz do cyklostezek než Česko.

Kraje a města požadují po ministrovi dopravy Karlu Havlíčkovi, aby v novém Národním plánu obnovy (NPO) nezapomněl na peníze pro cyklostezky. V dopise chtějí, aby ze 172 miliard v NPO šlo na podporu bezemisní dopravy na kole nejméně 2,5 miliardy korun. Stát slibuje jen zhruba čtvrtinu.

Inspirací jsou pro kraje některé země, například Velká Británie. „Mnohé země z nich směřují peníze na efektivní a udržitelnou dopravu, která zažila během pandemie rekordní vzestup – na tu cyklistickou,“ uvedl spolek Partnerství pro městskou mobilitu. „Zatímco kraje a města chtějí investovat do drobnějších projektů, veřejné a městské dopravy, stát preferuje velké stavby,“ uvedl spolek. Slovensko vyčlenilo ve svém plánu obnovy na cyklostezky 100 milionů eur, tedy 2,6 miliardy korun.

„Cyklodoprava je u nás stále populárnější, což se v uplynulém roce projevilo naplno i v době pandemie. Jízda na kole je vhodným způsobem dopravy do zaměstnání či ideálním spojením pobytu v přírodě s relaxací a sportem. Rekreační cyklistika je dostupná prakticky všem věkovým kategoriím. Podmínkou pro stoprocentní zážitek je ale bezpečnost. Právě tu pomohou zajistit investice do cyklostezek,“ uvedl hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek.

Projekty za 7 miliard

Stát, kraje a města investovaly do cyklodopravy za posledních pět let 2,66 miliardy korun, v průměru kolem půl miliardy ročně. Podle průzkumu CityChangers mají města a kraje 450 projektů cyklostezek v celkových nákladech minimálně 7 miliard Kč. Ty by přinesly přes 660 kilometrů bezpečných cest pro cyklodopravu.

Zastánci cyklostezek argumentují pozitivním dopadem na jednotlivce, firmy, ekonomiku a společnost jako celek. „Náklady na konstrukci a údržbu kvalitních cyklostezek jsou mnohem nižší v porovnání s budováním dálnic nebo rozšířením stávajících silnic,“ konstatují autoři zprávy a naznačují tak, kudy se může ubírat další vývoj dopravy v Evropě.

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že peníze z NPO na cyklostezky pošle. „Současný předpoklad je 600 milionů korun pro tuto oblast, ale výsledná podoba se ještě finalizuje,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Půjde o peníze zahrnuté do oblasti Bezpečnost silniční a železniční dopravy.

Tagy cyklostezky Ministerstvo dopravy Národní plán obnovy RRF Top
220 komentářů