Cyklistika Doprava ve městě Mikromobilita Nová mobilita

Chceme 2,5 miliardy na cyklostezky, žádají kraje. Stát slibuje 600 milionů

Cyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK. Foto: TSK
Cyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK
Slovensko ve stejném programu počítá se čtyřikrát vyšším objeme peněz do cyklostezek než Česko.

Kraje a města požadují po ministrovi dopravy Karlu Havlíčkovi, aby v novém Národním plánu obnovy (NPO) nezapomněl na peníze pro cyklostezky. V dopise chtějí, aby ze 172 miliard v NPO šlo na podporu bezemisní dopravy na kole nejméně 2,5 miliardy korun. Stát slibuje jen zhruba čtvrtinu.

Inspirací jsou pro kraje některé země, například Velká Británie. „Mnohé země z nich směřují peníze na efektivní a udržitelnou dopravu, která zažila během pandemie rekordní vzestup – na tu cyklistickou,“ uvedl spolek Partnerství pro městskou mobilitu. „Zatímco kraje a města chtějí investovat do drobnějších projektů, veřejné a městské dopravy, stát preferuje velké stavby,“ uvedl spolek. Slovensko vyčlenilo ve svém plánu obnovy na cyklostezky 100 milionů eur, tedy 2,6 miliardy korun.

„Cyklodoprava je u nás stále populárnější, což se v uplynulém roce projevilo naplno i v době pandemie. Jízda na kole je vhodným způsobem dopravy do zaměstnání či ideálním spojením pobytu v přírodě s relaxací a sportem. Rekreační cyklistika je dostupná prakticky všem věkovým kategoriím. Podmínkou pro stoprocentní zážitek je ale bezpečnost. Právě tu pomohou zajistit investice do cyklostezek,“ uvedl hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek.

Projekty za 7 miliard

Stát, kraje a města investovaly do cyklodopravy za posledních pět let 2,66 miliardy korun, v průměru kolem půl miliardy ročně. Podle průzkumu CityChangers mají města a kraje 450 projektů cyklostezek v celkových nákladech minimálně 7 miliard Kč. Ty by přinesly přes 660 kilometrů bezpečných cest pro cyklodopravu.

Zastánci cyklostezek argumentují pozitivním dopadem na jednotlivce, firmy, ekonomiku a společnost jako celek. „Náklady na konstrukci a údržbu kvalitních cyklostezek jsou mnohem nižší v porovnání s budováním dálnic nebo rozšířením stávajících silnic,“ konstatují autoři zprávy a naznačují tak, kudy se může ubírat další vývoj dopravy v Evropě.

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že peníze z NPO na cyklostezky pošle. „Současný předpoklad je 600 milionů korun pro tuto oblast, ale výsledná podoba se ještě finalizuje,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Půjde o peníze zahrnuté do oblasti Bezpečnost silniční a železniční dopravy.

Odebírat
Upozornit na
guest
220 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gwann

tak vzhledem k tomu, jak se u nás cyklostezky staví, tak být koruna na ně je splachnuta do záchodu.

např. trasa z katusic do putimi…to je panečku cyklostezka. buď po silnici (vč. silnice 1. třídy) nebo po rozbité polnacce, ci zmatek přímo ve strakonicích…

samostatné těleso, tak tři kilometry….
ani nechci vidět, kolik to malování cyklopruhu na chodníky a osazovani značek stalo. kdyby to nebylo vůbec, nic se neděje…

Pajos

A není to tak náhodou právě ten případ kde je potřeba tu cyklostezku vybudovat?

Gwann

tak pokud se budou budovat cyklostezky smerove přímé (a ne jak uzovka plazici se přes silnici) a oddělené od silnic, pak budiž.

ale aby to neskončilo „jako vždycky“ .
dle mého je důležitější, aby se budovalo něco co má smysl, než to zda do toho půjde 600 mio nebo 3mld. raději rozumně trasovani cyklostezky a min prachu do toho než nesmysly ale za hodne

Moudry Cynik

Miliardy na cyklostezky by se daly behem par tydnu vybrat primo od cyklistu, kdyby je PCR pokutovala podle silnicniho zakona. Stacilo by 500 za jizdu v protismeru nebo po chodniku a jen u nas v ulici by to byly statsice denne a takovejch mist budou v CR stovky.

PAnDa

ano, doporičuji zejména zaměřit se na využití cyklostezky kopírující přechody na čtyřramenném kruhovém objezdu ,kdy cyklofašisté jedou zcela v rozporu nejen s pravidly silničního provozu, ale i se zdravým rozumem TURCH a kličkují mezi auty na dvou pruhovém kruháči

Pajos

A když jste svědkem takových událostí tak proč nevolate policii?
Nadávat tady v diskuzi je houby platné …

PAnDa

tak nějak nemám udavačství v povaze… vy ano?

Pajos

To není udavačství. Pokud máte pocit že někdo porušuje předpisy tak na tom není nic udavacskeho. Stejně tak jako když jede po silnici nějaký pirát a ohrožuje ostatní tak upozornit na něj je taky udavačství?

Jakub P

Tak pokud je to tak nebezpečný, jak tady říkáte a ne vzhledem k okolnostem neškodná banalita.

Taky nejsem udavač, ale auto v protisměru na dálnici bych policii hlásil okamžitě, když auto vycouvá deset metrů z jednosměrky, tak maximálně pozvednu obočí a ani mě nehne to hlásit…

Pajos

Panda tady psal o nějakých cyklofasistech takže evidentně situace kterou popisuje je nějaký vážný přestupek ohrožující dopravu jinak si použití toho termínu neumím vysvětlit.
Jestli chce někdo hlásit nějaké banality to už je na jeho uvážení.

K.S.

Prosim vás, pro některé lidi je cyklofašista kdokoliv kdo nejezdí sto metrů SUVčkem. Některým lidem jsou prostě lidi na kolech trnem v oku. A nevím proč.

PAnDa

jen na vysvětlenou – šlo mi o ty frajery, kteří jezdí skrz kruháč, nebo peřs plné čáry ve městě, přes chodník na přechod vedlejší ulice, než aby čekali na červenou apod.

Pajoš

Tak to jsou fašisti jak vyšití … se divím že je ještě nepochytali a exemplárně nepotrestali.

PAnDa

netřeba je tresta exemplárně ale stejně jako jiné účastníky provozu – třeba jízda na červenou nebo vjetí na přechod pro chodce…

Pajoš

To je v pořádku, proti tomu nic namítat nebudu. Ale proč jsou to fašisti jste jaksi zatím nevysvětlil že …

Jakub P

Když tohle v Dánsku na základě videa z různejch míst spočítali, ukázalo se, že cyklistů nějakej přestupek spáchalo 15 %, v místech s dobrou infrastrukturou to kleslo na 5 %. Z řidičů aut nějakej přestupek spáchalo 66 %.

Takže nápad dobrej, ale daleko líp by se tak daly financovat dálnice a silnice pro motorový vozidla.

PAnDa

vzhledem k aktuálnímu stavu rozpočtu a (vinou koronachřipky) jistě i hluboce deficitních rozpočtů (snad jen několika málo) následujících roků považuju stavění JAKÝCHKOLIV cyklostezek za bezmála krádež …
využijme snížené mobility k urychlení výstavby dálnic, opravy D1 a samozřejmě i pokračování koridorizace na dráze…….
kdo chce jet na kole, ať jede , ale za své

Pajos

Jste úplně ale úplně mimo:
1) tolik peněz co se ma do těch stezek vrazit za 5 let! je podobná částka jako jeden železniční most přes Orlík …
2) snížená mobilita během řekněme ještě příštích pár týdnů dokáže nějak rychle vygenerovat lidí a stroje na urychlenou dostavbu dálnic?
3) lidí na kole jezdí za své. Na rozdíl od veřejné dopravy žádné dotace nedostávají
4) výstavba cyklostezek není krádež ale úplně normalni budování potřebné
infrastruktury pro zvýšení bezpečnosti silniční dopravy

PAnDa

taky jezdím na kole (do práce) a necítím potřebu budovat cyklostezky……a co se týče těch už vybudovaných, vidím že drtivá většina cyklistů tyto vyhrazené komunikace igonoruje – –

Pajos

Vy necítíte, já cítím.
Ono asi záleží na tom co je to za cyklostezku. Pokud je to nějaký kousek asfaltu který cyklistům spíš komplikuje jízdu než pomáhá tak se jim nedivím, ale pokud jde o cyklostezku podél silnice ideálně mezi vesnicemi tak tam pokud jede někdo schválně po cestě tak to už je na zamyšlení.

PAnDa

rozhodně si myslím, že zřízení jakékoliv cyklostezky NESMÍ omezit šířku a/nebo počet jízdních pruhů stávající komunikace, což vámi zmíněná stezka mezi vesnicemi splňuje, ovšem jinde, např. v matičce Praze je to tragédie….a proslulá úprava Modřanské o tom dost vypovídá

Pajoš

Já si to rozhodně nemyslím, ale netvrdím, že vámi popisovaný případ se opravdu nepovedl.
Někdy se podívejte jak dnešní města vypadají. Už to dávno nejsou místa pro život ale místa pro ježdění a parkování aut. Některá náměstí se stala jen parkovišti. Rozkvět automobilové dopravy nás dotlačil až do dnešního stavu, kdy nás ta auta už snad více utlačují než nám slouží. Nejsem žádný fanatik co by chtěl ze dne na den zakázat auta ve městech, ale postupně zase musíme z měst udělat místa pro život a ne pro parkování aut. A to s sebou ponese i nějaké ústupky.

K.S.

Záleží na návrhu, u nás ve městě je pár míst která, byť bych asi měl posprávnu přejet na cyklostezku, je bezpečnější jet po silnic protože je to pár desítek metrů a stejně tam ta cyklostezka končí na té samé silnic. Úplně šílené jsou pak některé návrhy křižovatek a hlavně přechodů z cyklostezky po krajnicích na cyklostezku oddělenou.

Možná ale problém je v takové drobnosti že nemáme ve městech ucelenou koncepci rychlých cyklostezek. Když si vezmeme třeba Moravskou Šanghaj, tak jediná páteřní trasa je podél I/55, separovaná je pak maninama a použitelná jen omezeně.

Bohumil Pokorný

A kdo chce jet po silnici autem a zabírat s ním při parkování veřejný prostor, ať to také platí ze svého.

PAnDa

on to ale pan Pokorný platí , říká se tomu silniční daň pokud jede
a parkovné pokud parkuje
kdybyte se ráčil dovzdělat, budu vám vděčen 🙂

Jakub P

A ta silniční daň výstavbu a údržbu silnic pokryje? Nebo aspoň v součtu se spotřební z paliva?

I v zemích, kde je zdanění automobilů oproti ČR o dost vyšší, jim furt vychází, že na každý km najetý autem erár doplácí. Zatímco na těch, které lidi jedou na kole, erár šetří. A to jsou to země s daleko velkorysejším financováním infrastruktury pro cyklisty.

PAnDa

je to otázka priorit, peněz je vždy málo a – buď chcete mít silnice jako v civilizaci namísto tuzemského tankodromu a každoroční soutěže o největší výmol, anebo cyklostezky…………..moje proirita je myslím z předchozího příspěvku zřejmá, ale právo na svůj názor máme samozřejmě všichni

Jakub P

To je falešné dilema. Jeden z důvodů, proč jsou ty silnice takové, jaké jsou, je jejich enormní zatížení. Odlehčit jim tam, kde to jde, použitelnou infrastrukturou pro kola, by mohlo toto zatížení zmírnit (zejména kolonami, kdy opakované rozjíždění těžkých silničních vozidel je pro asfalt daleko více zatěžující, než jejich pouhý průjezd).

PAnDa

zničené silnice I/xx resp. II/6xx (bývalé státovky před zprovozněním paralelně vedených dálnic) jsou v hrozném stavu a nějaké odlehčení tam asi nehrozí

Jakub P

A kdyby se ty cyklostezky postavily tam, kde by toho dost odlehčit mohly (třeba ve velkých městech, kde je to odhlečení díky nim asi nejpravděpodobnější), tam se tím pádem ušetřilo za opravy nyní přetěžovaných vozovek a ušetřené peníze se dostaly na ty silnice, o kterých píšete?

PAnDa

já pořád nechápu, jak úbytek cyklistů odlehčí (třeba ve velkých městech, kde je to odhlečení díky nim asi nejpravděpodobnější – jak píšete výše) dopravu… bez okruhů pro tranzit odlehčení nebude

Jakub P

Ne úbytek cyklistů. Úbytek aut díky tomu, že část lidí díky použitelné infrastruktuře pro kola přesedne z auta na kolo.

PAnDa

tomu se zdráhám uvěřit – už se to někde v česku povedlo?

Jakub P

Už se někde v ČR povedlo postavit dobrou infrastrukturu pro kola v takovém rozsahu a pokrytí, aby to mělo šanci? Mimo ČR se to povedlo leckde, kde takovou infrastrukturu udělali.

Džaro

V Olomouci je třeba docela dobrá infrastruktura pro cyklisty, i když také by ještě chtěla vylepšit.

Pajoš

Další naprostý nesmysl.
Těch pár set milionu na ty cyklostezky by zachránilo stav silnic do kterých jdou desítky miliard? … Je to aktuálně těch 120 milionu ročně co rozhodne o tom jestli budeme mít hladké cesty nebo tankodrom? Člověče vy jste ale mimoň.

PAnDa

souhlas, ovšem nikdo nikde netvrdí, že spotřební daň náklady kryje, nebo že by je pokrýt měla…..prostě a jednoduše považuju široce pojatou masivní podporu cyklodopravy za zbytnou a tzv. nákladní cyklodopravu za kuriózní

Pajoš

Proč považujete podporu cyklodopravy za zbytnou? Protože by se tím zvýšila bezpečnost na cestách jak pro cyklisty tak řidiče nebo protože máte pocit že auto je nějaký nadřazený status?

PAnDa

ano, auto je kolem nenahraditelné – v běžném životě zvlášť pokud nejste z města kde mají MHD je to tutovka

Jakub P

Jak kdy a jak pro koho. Za předpokladu kvalitní infrastruktury pro kola je auto kolem nahraditelné v tolika případech, že se ta infrastruktura vyplatí. A tam, kde ji postavili, z ní těží jak ti, kdo přešli na kola, tak ti, kdo zůstali v autech, ale je jich najednou o poznání míň.

Pajoš

Ano auto je nenahraditelné, to já vůbec nerozporuju. Ale to neznamená, že kvůli tomu nemůže existovat infrastruktura i pro jiný způsob dopravy.

PAnDa

dokud na to nemáme peníze tak holt nemůže 🙂

Pajoš

A jak jste jako přišel na to, že na to nejsou peníze?

Pajoš

Před chvíli jsem viděl nějakou tu skateboardovou rampu a bylo na ni napsáno že byla financována z nějakého fondu státního rozpočtu … nechápu že se něco takového staví když je rozpočet v mínusu. Ty děti co tam jezdily měly pár let počkat až na to budeme mít a do té doby měly čekat na lavičce že. Teda vlastně na zemi, protože lavičku si taky nemůžeme dovolit když jsme v mínusu co?
Takhle by vypadal svět podle Vaší teorie.

Mirek

Silniční daň platí jen podnikatelé v autodopravě, parkovné je všude jen symbolické, často žádné. Co tam máte dál?

Bohumil Pokorný

Tak silniční daň určitě neplatí majitelé osobních automobilů a parkovné se platí taky jen někde. A obojí je směšná částka v porovnání s náklady, které to přináší. A cyklostezky se musí budovat jen proto, že původní infrastrukturu, kterou využívali i cyklisté, plně zabral provoz silničních vozidel. Takže majitelé silničních vozidel by ještě navíc k silniční dani a parkovnému správně měli platit i náklady na výstavbu cyklostezek. Taky bych Vám doporučil se dovzdělat.

PAnDa

miniálně je to mrhání penězi, které chybí jinde…a ve vámi uvedeném případě pardubických oken asi nejsme ve sporu— i když…o důležitosti jste (jistě v ironii) začal spekulovat vy…

Pajos

Mrhání penězi? Všiml jste si o jak zanedbatelnou částku z rozpočtu jde?
Nemluvě o tom že pokud by se podařilo postavit těch několik stovek km tak jde jednoznacne o zvýšení bezpečnosti. Nevím jestli bezpečnost je nějaká zbytecnost. Navíc v porovnání s železničními stavbami jde opravdu jen o drobné.

PAnDa

doufám, že u nás k tomu nedojde (přece jen, byl jsem v NL i DK a tamní krajinný reliéf je s naším nesrovnatelný)

Pajos

Já naopak doufám že k tomu dojde.
Jen pro vaši informaci loni se prodalo 350tis nových kol. Což je srovnatelný počet se součtem prodaných nových aut soukromým osobám + prodána auta z druhé ruky + dovezené ojetiny že zahraničí.
Z toho vyplývá že cyklistika není v Česku nějaká okrajová záležitost ale masové prováděna aktivita …

PAnDa

ano kolo jako sezonní dopravní prostředek rekreačního charakteru používám taky….ale děti do školky nebo babičku k zubaři vozím stále autem po tankodromu, dtto týdenní nákupy…

Pajoš

A to nějak určuje to že pro ten sezónní dopravní prostředek se nemá budovat infrastruktura?
Uvědomte si že tak jako kolo slouží k rekreačnímu ježdění, ale taky pro cesty do práce, na nákup a podobně tak veškerá jiná doprava funguje úplně stejně. Auto, motorku, vlak, bus, mhd taky lidi nepoužívají jen když jedou do práce nebo za podnikáním, ale úplně běžně na dovolené, výlety, nákupy, návštěvy známých atd …

PAnDa

nechť se tedy buduje… ale až bude rozpočet minimálně vyrovnaný nebo přebytkový, teď určitě ne… a ohánět se drobnými ve srovnání s náklady na jiné druhy dopravy je stejný argumentační kiks jako páně Sůrova zmínka miliardové výměně oken v Pardubicích

Pajoš

To je pořád dokola. Jakási představa že stavby silnic a železnic za těžké desítky miliard se můžou budovat ikdyž je schodek rozpočtu několik set miliard, ale pár stovek milionů už je něco nehorázného. Bez ohledu na to jak velký užitek ty cyklostezky přinesou ať už ve zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy nebo v podobě investic napumpovaných do ekonomiky.

Anča

Dokonce o pár příspěvků výše jste se chválil, že jezdíte i do práce na kole. Cituji: „taky jezdím na kole (do práce)“. Otázka je, kolikrát tu babičku k zubaři za rok vezete a jak daleko to máte do školky, že musíte autem. I nákupy se dají řešit bez auta (osobní zkušenost), pokud tedy nebydlíte v zapadlé vísce bez obchodů. Po většinu zbylého času tak to auto stojí nevyužité, zabírá místo, jsou v něm utopené peníze, které velmi rychle ztrácí na hodnotě. Ale nepropaguji tu život bez auta, taky ho máme (i když služební) ale jeho racionální využívání. Což přesuny uvnitř… Číst vice »

PAnDa

elektrokolo? ne díky radši jezdím na babetě

Pajoš

Opět na základě Vaší konkretní situace paušalizujete celý tento způsob dopravy. Někde v diskuzi jsem Vám uváděl, že v ČR se loni prodalo 350tis kol a 90tis z nich bylo elektro, takže tady o nějaké okrajové odvětví nejde …

PAnDa

pak tedy můžou kolisti platit něco jako „ošlapné“… a hned bude na cyklostezky peněz dost

Pajoš

Proč? Rozpočty jsou stavěny tak že co se vybere na konkrétní účel, se do něj také investuje?
Třeba na dětském hřišti budeme vybírat za vstup a z toho splácet to hřiště? Zavedeme totéž na chodníku? V parku? Při jízdě po řece? Do silnic budeme vrážet peníze jen ty co se vyberou na silniční dani a spotřebních daních?
Nemáme tady náhodou systém příjmů a výdajů rozpočtu založený na tom, že si volíme své zástupce podle toho, kteří uskutečňuji nám nejbližší politiku?
Na základě jakého klíče to budete vybírat?

PAnDa

někde výše se řešilo, kolik se za co byť symbolicky – platí (silniční daň, mýtné, parkovné…) vyklisti neplatí nic, tak buď ať začnou taky přispívat (ze začátku aspoň symbolicky) nebo si počkají až co na ně v rozpočtech zbyde…a nesrovnávejme tohle např. s rozpočtováním sociálních výdajů, to by fakt nebylo košer

Jakub P

Jakto, že cyklisti neplatí nic? Daň z příjmů, DPH z kol, DPH ze servisu, daň z příjmu obchodů s koly a cykloservisů…

Pajoš

Naposledy! Všechno v tomhle státě je financováno z vybraných daní. Věci které se financujou z nějakých na to přímo vybraných daní je minimum.
Cyklisté nejsou nějaká okrajová skupina která žádá nějakou neúměrnou částku pro svoji infrastrukturu, ale bavíme se o min 1/3 národa.
Podle Vaší teorie bychom měli vybírat peníze za použití chodníků protože ty využívá 100% obyvatel a rozpočet by byl v balíku.

K.S.

Ano, jenom celé Polabí a cca polovička Moravy. Vždyť je to placka a kdejaká svíčková bába ten kopeček ke řbitovu vyjede. tak zase takový problém to není, nikdo soudný asi nechce honit lidi na kole přes Červenohorské sedlo.

Gwann

jen by se musely stavět cyklostezky a ne osazovat krajnice silnic zlutyma tabulkama…

Gwann

a vyměnit kachlicky, na to nezapomínat!

K.S.

ČR by měla mít k dispozici 170 miliard peněz z Unie, pokud se to zase nezapomene proinvestovat, nebo to neskončí v linkách na chleba nebo třeba kotlech pro fabriky. Problém spíš je jak ty cyklostezky budou dělané, k čemu budou. Dělat cesty na tour de pub je nesmysl, stejně jako je dělat jenom pro zábavu v krajině. Naopak pokud se to využije k vybudování infrastruktury pro pohyb po městech a i mezi nimi tak, aby to bylo přijatelně rychlé a bezpečné, tak je to o něčem jiném. A právě k budování infrastruktury ve městech, např. vč. mimoúrovňových křížení se silnicemi… Číst vice »

Pajoš

To co píšete je naprostá pravda … ale pro některé místní diskutující absolutně nepochopitelná věc. Pokud se totiž veškeré možné peníze nenalijí do základu civilizace, tedy do aut tak je to špatné … bez ohledu na to že automobilová doprava už prakticky dosáhla svého vrcholu a už ji není možné efektivně rozšiřovat (samozřejmě kromě dostavby dálnic atd)

Gwann

jo, jenže cyklostezky na český způsob jsou obvykle strašně užitečné… 🙁

noerf

Cyklistezky jsou stejně jako silnice 2. a 3. třídy věci krajů nebo měst a obcí. A to, zda-li tyto samosprávy budou či nebudou stavět cyklostezky záleží hlavně na jejich prioritách. A neni důvod proč by to stát měl dotovat. Alespoň se lépe ukáže, která samospráva lépe hospodaří a investuje do rozvoje.

Pajos

Jako kdyby ty kraje a obce nějak generovaly peníze. Uvědomte si že množství peněz se kterými hospodaří je závislé jen na přehazování hromádek. Jestli peníze na cyklostezky dostanou přímo nebo přes navýšení rozpočtu je skoro fuk …

K.S.

A na pokutách… ev. dalších příjmech, třeba z vodáren a tepláren.

Cyklista

Takových zbytečných železničních tratí tu v ČR máme, ideálních pro zrušení a přestavbu na cyklostezky. Tratě jako Mochov, Rožmitál, Kralovice, Vejprty, Vidnava i Javorník, Hevlín, Rokytnice v Orlických Horách, Bochov, Prachovice, Třemošnice, Trhový Štěpánov, Sedlčany a mnoho a mnoho dalších, tam se beztak vozí jen vzduch. Cyklostezky místo nich by do těchto oblastí přinesly daleko víc turistů a navíc by se nevyhazovaly peníze za zbytečné motoráčky, které by šlo nahradit taxíky.

Gwann

prachovice s cementarnou….
celkem slušně vytížena rokytnice
bochov se drevem

mno…

lenoch nesportující

Podle toho, co vidím okolo sebe, jsou jízdní kola jejich uživateli považována především za sportovní náčiní a jejich využívání pro cesty za prací (do zaměstnání, apod.) je možná větší jen na venkově a ve venkovských městech, kde ale zase pro výstavbu separátních cyklostezek mnoho důvodů není, protože tam kromě hlavních „průtahových“ komunikací nebývá tak velký provoz, aby cyklisté nemohli bezpečně jezdit po běžných komunikacích. Budování cyklostezek by proto (podle mě) mělo spadat spíše mezi úkoly resortu tělovýchovy (tedy „do ranku“ MŠMT, kam patří i sport), a záležitostí resortu dopravy nebo místního hospodářství by cyklostezky a jejich financování měly být jen… Číst vice »

Jakub P

To je stále opakované vejce nebo slepice. Kolik lidí bude jezdit do práce na kole v místech, kde by museli hustým provozem mezi auty nebo když nebudou mít kde to kolo na celou pracovní dobu bezpečně zaparkovat. (bezpečně adekvátně ceně kola, která je u jen trochu slušného kola v desetitisících, u kvalitního elektrokola vyšších desetitisících)? Kolik lidí bude chtít jezdit na kole v tom samým místě, když se tam ta infrastruktura objeví? Jak jsem psal níže, říkat, že lidi nechtěj jezdit do práce na kole v místech, kde pro to není bezpečná infrastruktura je jako říkat, že lidi určitě nechtěj… Číst vice »

jura

Hm, pochazim z JV Moravy. A zatimco v rovinatem Vracove a Bzenci, tedy dlouhych obcich postavenych podel silnice 1. tridy, jezdi na kole uplne kazdy od prcku az po stare babky, tak v kopcovitem Kyjove, jenz je stejnou frekventovanou silnici protnut jen okrajove, jezdi na kole malokdo.
Toz tak.

Jakub P

Kopcovitost dokážou v pohodě vymazat elektrokola. Ale musí na ně být infrastruktura připravená – tam, kde není problém provoz, může furt zůstat problém s bezpečným parkováním, jsou bohužel o poznání dražší než kola, jaká se obvykle používají v rovinatých malých městech…

Jakub P

Druhá věc pak je, jestli je v Kyjově a okolí tak hustej provoz aut, aby to byl problém… Pokud není, asi není velkej důvod (priorita) místní nějak zvlášť podporovat v přesunu na kola. V řadě větších měst a úseků mezi městy ovšem problémy s příliš hustou automobilovou dopravou jsou velmi citelný a kola by při vhodný infrastruktuře mohly část těch problémů zmírnit nebo vyřešit. A v takových místech za to investice do infrastruktury rozhodně stojej.

K.S.

Nabíjení dáte kdekoliv v hospodě, ten zdroj tolik vážit nebude abyste si ho nemohl vzít.

Jakub P

Nabíjení je prkotina, spíš jsem myslel bezpečné parkování. Na to, abych nechal kolo za X desítek tisíc u stojanu na ulici a šel na 8 hodin do vedlejší budovy do kanclu se bohužel necítím….

dbbulda

Cyklostezka Mutěnka tedy není vůbec využívána a na náměstí v Kyjově na kole není žádný turista?

Pavel Čech

To jsou ty peníze z NPO, které místo na cyklostezky prelokoval Babiš na šatny pro sportovce?

Raddie

To zase bude zbytečně vyhozených peněz za předražený asfalt a beton od „kamarádů“ 🙄

Pajos

A kdyby se ty samé peníze použily na jiný projekt tak by to tak nedopadlo?

jura

A co kdyby se ty penize nepreposilalli tam a zpet, ale stat, ci kraje si sami urcily, co efektivne udelaji s danemi, ktere vybrali a za tuto akci se normalne zodpovidaly ve volbach pred volici -danovymi poplatniky? Rika se tomu demokracie. Penize s vnejsku ji dost narusuji, protoze efektivitu jejich utraceni nenese nikdo ve volbach zadnou poltickou zodpovednost. Jsou to penize doslova spadle z nebe.

Pajos

A toto jsou snad peníze co se nějak zjevily? Tak jako peníze se kterými obce hospodaří jim chodí prostě jen z přeposílání peněz co se vyberou na daních tak tyhle se jim pošlou úplně stejně jen na nějaký konkrétní účel. Nijak ten systém neobhajuju ale že by rád šlo o něco výjimečného se říct nedá.
To nemá nic společného s demokracií.

USA

Ke klasickým klišé, co se tu vyskytují od lidii, co na kole nejezdi, nebo maximalne pres pole do sousedni vesnice. 1) zesměšňování cyklistů za jízdu po silnici 1. třídy Jedničky se samozřejmě nikdy nestanou kdovíjak populárními mezi cyklisty, ale tvrdit, že na nich jezdí jen blázni je buď omyl z neznalosti, nebo provokace. Je třeba si uvědomit 2 věci – zákaz kamionů v neděli (což tvoří 50% víkendu a a cyklovylety se dělají hlavně o víkendech) a směr poptávky. Existuje spoustu úseku jedniček (třeba kolem Kostelce nad Černými Lesy), kde je v neděli poptávka po návratu do větších měst a… Číst vice »

pkajetan

už si nenahrabou – – – pozdě – finito 😀

Kebab

Za současné situace je to úplně jedno. Pokud se cyklostezky a smíšené stezky z pohledu zákona nestanou veřejně prospěšnými stavbami, podobně jako silnice a dálnice, postaví se jich stejně minimum. Vím minimálně o čtyřech nesmírně důležitých úsecích, kde problémem vůbec nejsou peníze, ale majetkoprávní vypořádání.

Bob

600 milionů během 5 let vychází na 120 milionů ročně. Oproti tomu jen ŘSD dostává tuším 80 miliard ročně. Takže i těch 2,5 miliardy z NPO požadovaných kraji je málo. Zásadní problém je ale v tom, že do cykloinfrastruktury investují jen města a kraje. Stát nic. Chybí jakákoli národní koncepce, každý kraj si vytváří svou vlastní. ŘSD a SŽ by podle mě měli mít povinnost u každé nové stavby dálnice/železnice/obchvatu/průtahu/přeložky vyhodnocovat potenciál cyklodopravy v okolí a ve vybraných případech stavět podél těchto nových silnic/kolejí nové cyklostezky. Nutno podotknout, že na investicích do cyklostezek vydělávají i řidiči aut, protože je pak… Číst vice »

xyz

„Zásadní problém je ale v tom, že do cykloinfrastruktury investují jen města a kraje. Stát nic.“ Což je vcelku logické vzhledem k tomu, že na kole se z principu jezdí na kratší, případně střední vzdálenosti. Tzn. nic celostátního. Mimochodem i silniční síť je rozdělena tak, že stát má pod palcem jen dálnice + silnice 1. třídy. „ŘSD a SŽ by podle mě měli mít povinnost u každé nové stavby dálnice/železnice/obchvatu/průtahu/přeložky vyhodnocovat potenciál cyklodopravy v okolí a ve vybraných případech stavět podél těchto nových silnic/kolejí nové cyklostezky.“ O to hůře by vyšla ekonomika takové stavby a v o to více případech… Číst vice »

Jiří Kocurek

Tušíte špatně. Není to 80 miliard. „Ředitelství silnic a dálnic hospodařilo v roce 2019 s částkou 45,2 mld. Kč.“

A tu novou cyklostezku mají stavět i souběžně s tunelem v Bezpráví, přestože okolo řeky jiz jedna cyklotrasa vede?

Jaaaa

„vyhodnocovat potenciál cyklodopravy v okolí a ve vybraných případech“

Ano, vaše otázka vůbec nepřekrucuje, co předpřispěvatel napsal…

sladlu

Cycklostezky volaji po zmene a velky investic.

V dobe kdy se po ulicich pohybuje spoustu elektrickych hybatek ruznych kontrukcich. Elektrokolo nahradilo babety a pioniry… uzivatele uvitaji vlastni seperatni komunikace nekolizujici s pesi a automobilovou dopravou.

xyz

Zato kolidující se sebou navzájem (zejména elektrokola vůči neelektrokolům) + případně vůči chodcům (pakliže by nemělo jít o stezku se zákazem vstupu pro pěší).

sladlu

Je to jen o respektua ohleduplnosti k vuci dalsimu uzivatelu cyklostezky. Ale lidi jsou bezohleduplnyy egoisti!

Elekrokolobezky a elektrokola maji mit omezovac na 25km/h. Cycklostezka ma take svoji maximalni povolenou rychlost.Zdravi jedinec na kole na lidsky pohon dokaze drzet tempo 15-20km/h.

Hlavne aby cyklista nemusel se propletat mezi radou zaparkovanych aut a popelnicemi a chodci. Na kazdych 20-50m nejaka prednost

Jiří Kocurek

Přednost? Inu zkuste myšlenkový experiment. Předělejte ulice na cyklostezky a zjistíte, že na každé křižovatce je nějaká přednost mezi cyklisty navzájem. A pokud není vyznačená, tak zprava.

Nejhorší je, když narazí cyklista do cyklisty, protože ten vepředu musel šalině po vyjetí ze Zamilca. Hádáte správně, ten vzadu byl festkař bez brzd.

Jiří Kocurek

Oprava: musel dávat přednost šalině

sladlu

Vedeni cycklostezky skrze ulicky neni jedina moznost. Tam vzdy narazite po par metrech na krizovatky a jina mista k reseni prednosti. Napriklad dlouhe a rychle useky muzou vzniknout kdyz umistime cyklostezku podel rek a podel privadecu ci za protihlukovou stenou obchvatu

Jakub P

A teď jak je to reálně v ČR. Několik km hlavní silnice, auto po ní jedoucí má přednost před všema vedlejšíma na daném dlouhém úseku (a že jich je). Paralelně s hlavní cyklostezka nebo legalizovaný chodník stejným směrem: přerušení a nutnost dávat přednost autům z každé z těch vedlejších, v horším případě i z nájezdů ze dvorků. Která často dlouho stojí přímo v cestě, protože jsou najetá na výhled na tu hlavní… A pokud náhodou cyklista má taky přednost před autem, musí dávat velkýho majzla, jestli ji fakt dostane, protože mrtvýmu by mu byla k ničemu…

Tomáš Záruba

3/4 z nich by se stavět nemusely, kdyby se normálně povolilo jezdit po chodníku (malou rychlostí). Stejně to tak přinejmenším s dětmi každý dělá…

Pajoš

Jj mezi všema městy a obcemi vedou chodníky po kterých by se dalo jezdit …

Tomáš Záruba

Uvnitř obcí z 90% ano. A mimo – proč by měly? V „páteřních“ směrech je to dejme tomu ta čtvrtina, a k nim prostě buď po různých polňačkách, nebo slabě zatížených silnicích.
Představa kola jako plnohodnotného (nebo i jen „srovnatelného s ostatními“) dopravního prostředku pro meziměsto je ještě mnohem větší utopie, než „plnohodnotné“ pokrytí území VHD.

Bob

Po chodníku mezi lidmi žádný rozumný cyklista jezdit nebude, kromě dětí. Už jen kvůli rychlosti – po chodníku je reálné jet 10 km/h, po cyklostezce/silnici třeba 30 km/h.
Proč vy jako řidič nejezdíte po polních cestách? Ze stejného důvodu normální cyklista nejede po chodníku..

Tomáš Záruba

Na vzdálenost 1-2 km těch 10 km/h přežijete, mimo obec pak buď cyklostezka (v souběhu se silnicemi I. třídy + někde kde je fakt velká intenzita provozu, pokud to nelze objet, řekněme), nebo ten kus asfaltu, co tam je někdy od sedmdesátek a jednou za 5 minut tam projede holt i nějaké auto.

Pajoš

Povolit cyklistům jízdu po chodníku je úplný nesmysl. V ten okamžik totiž vzroste potřeba stavby cyklostezek ještě více než předtím. Z chodníků by se stala komunikace kde se cyklisté a chodci budou vzájemně omezovat a ohrožovat. Chodníky jsou proto aby po nich chodci šli bezpečně a nemuseli sledovat ostatní provoz. Proto také vedou v souběhu s cestou.
A nevím proč by měl cyklista přežívat že pojede 1-2km 10km/h … má kolo které jede rychleji a proto jej používá, nedává žádný smysl se pak na něm omezovat …

Tomáš Záruba

Většina chodníků zeje leda prázdnotou. Neboli vy ty intravilánové cyklostezky nechcete proto, že není kudy jezdit, ale že není kde jezdit 30 km/h (jinde než na silnici, což se vám nelíbí). No, tak jsme se asi dobrali jádra „problému“.

Pajos

A to si jako představujete že cyklisté v nějaké dědině nebo nevím kde si mám ty prázdné chodníky představit budou po nich jezdit ikdyz je to krajně nepohodlné protože jsou úzké jsou přes ně pořád nájezdy a každou chvíli dojedete na křižovatku kde musíte dávat přednost nebo jít pěšky po přechodu?
Holý nesmysl.

Jakub P

Spousta chodníků většinu času prázdných je (a na některých z nich se občas daří jízdu na kole značkou legalizovat, což je fajn.) Ale spousta problematických úseků je problematických proto, že je tam hodně všech. Aut, kol i pěších, takže plošně to řešení není. Plus je tam ten problém, že když legalizujete takový prázdný chodník podél hlavní silnice, na kterou ústí každých pár metrů nějaká vedlejší, tak cyklista na tom chodníku a přejezdech nebude mít přednost před auty z těch vedlejších (která mu budou pravidleně blokovat cestu tím, jak budou na výhledu čekat na vjezd na hlavní, atd.). Jo, jsou určitá… Číst vice »

Jakub P

Jet po chodníku mezi chodci delší dobu by byl samozřejmě (pro slušného člověka na kole, který pojede k těm chodcům ohleduplně) opruz velký, na druhou stranu jsou místa, kde by se legalizace takového postupu hodila, protože mimo chodník bezpečnej prostor není a furt je lepší jet pár desítek metrů rychlostí chůze, než muset každou chvilku sesedat a tlačit, to zdržuje ještě o dost víc. Jinak 30 km/h znamená hodně trénovanýho cyklistu na rychlejším kole, běžná cesta na městským kole je k rychlosti těch chodců o dost blíž, řekněme kolem 15 km/h.

Jakub P

V době masivního nástupu elektrokol, která mohou v podstatě eliminovat kopce a vzdálenosti o hodně zkrátit? Podívejte se na data z cyklisticky vyspělých zemí, jak se díky elektrokolům rapidně prodlužuje délka cest, na kterou významná část lidí vezme radši kolo než auto… Ale nejde to bez odpovídající bezpečné infrastruktury.

Pajos

Podívejte se do mapy a zjistíte že je běžnou realitou že obce a města které leží na silnici první třídy nemají běžně jine spojení s vedlejší obcí. Tam je právě potřeba těch cyklostezek největší protože ti lidé jinou variantu moc nemají.

Tomáš Záruba

Tam jo, ale to opravdu ale opravdu není většina případů.

Pajos

Silnic prvních tříd je v Česku 5800km … Tak si to srovnejte s tím plánem postavit 660km.

Radim Cenek

Naopak, právě ta kombinace kola a VHD to plnohodnotné pokrytí území umožňuje.
Systém, ve kterém by měl každý obyvatel v docházkové vzdálenosti plnohodnotnou nabídku veřejné dopravy by byl astronomicky drahý, ale pokud chůzi na zastávku nahradíte cestou na kole, tak se to celé dost zjednoduší.

Tomáš Záruba

Ano i ne. Na kratší cesty se tím (v létě) VHD zase jen více vyprázdní a o to hůře se bude udržovat pro ty, co na kole nemohou. Mimochodem, ono by to plošné pokrytí zas až tak „astronomicky“ drahé nebylo. Troufnu si hrubě odhadnout, že by mohlo stačit navýšení rozpočtů regionální dopravy o cca 50% (ne že by to bylo málo, ale pod „astronomicky“ bych si představil něco přece jen jiného). Nicméně pardon, já především na „symbiozu“ kola a VHD moc nevěřím (ač by se mi to třeba osobně mnohdy teoreticky i hodilo). V rovině turistiky to ano, vlak+kolo když… Číst vice »

Jakub P

Je dobré si uvědomit, že ta symbioza nemusí mít vždycky podobu nakládání kol do VHD. To se taky často hodí, ale ne všude je to masově použitelné. Může mít taky podobu bezpečného krytého parkování pro kola na zastávkách prostředků VHD.

xyz

U dětí to je legální, pakliže jedou rychlostí chůze.

U ostatních to (naštěstí) legální není.

Tomáš Záruba

Na velké většině chodníků by to vůbec žádný problém nebyl. Za předpokladu dodržování řekněme 10 km/h a přednosti chodců by to nejspíš bylo na počet a závažnost úrazů i podstatně lepší, než míchání cyklistů s auty (řeč je o městech s vyšším provozem).

M H

Problém je, že věšina cyklistů pojede jako prasata a na chodce nebudou brát ohled…obávám se, že jediná možnost by byla represe – tedy jedeš jako prase po chodníku, dostaneš pořádný flastr. Bez hrozby citelného trestu se to nezmění…

Tomáš Záruba

Proti tomu nic. Furt je to řádově rozumnější přístup, než vyhazovat miliardy z okna (pardon, do „chodníků pro nechodce“).

Pajos

Určitě! Udělat z chodníku místo pravidelných střetu a konfliktů cyklistů s chodci je mnohem lepší než postavit vhodnou infrastrukturu … Podle vaší logiky by bylo asi nejlepší nestavět a i chodníky. Auta kola chodci všichni by používali jednu cestu a ušetřilo by se. Co na tom že by se snížila bezpečnost hlavně že se ušetří …

Jaaaa

Heh. Jakože v běžném městě, kde jsou východy z domů rovnou na chodník, chodníky jsou z druhé strany omezovány parkujícími auty a je tam často plno zahrádek a hospod? Chodí tam lidi s malými dětmi?

Ani náhodou.

Adam

Cyklisti ohrožují chodce. Alternativa k autu není kolo. Kolo je použitelné jen pro sportovně založené občany, a pouze při dobrém počasí. Ekologičtější alternativou k autu je hromadná doprava, tedy vlak nebo autobus. Vlastně je i efektivnější. Šukafon má 55 míst k sezení. Kolik místa by zabralo 55 cyklistů? Mnohem více. Cyklostezky jsou jeden velký lobbistický tunel. Nehledě na to, že cyklista při jízdě vydá hodně energie, takže musí víc jíst a pít, a spotřebuje tak více zdrojů. Kde je pak ta ekologie?

Willy

Kde jste naposled viděl zaplněný motorák 55 lidmi? Realita obsazenosti je o řád níže. Tolik k té „ekologičnosti“ vlaku.

Adam

I kdyby jelo jenom 10 lidí. Jakou má spotřebu Šukafon? 24l/100? To je 2,4 litrů na cestujícího na 100 kilometrů. Jakou spotřebu tekutin by měl asi cyklista, kdyby měl ujet 100 kilometrů?

Pajoš

:-DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD …. to je to nejnesmyslnější srovnání co jsem kdy slyšel :-DDDDDDDDDDDDDDDDD

Otakar

Jako cyklista mám spotřebu přesně 0 litrů nafty na 100 km. Pokud se bavíme o tekutinách, tak to záleží na počasí a terénu. Při neextrémním počasí a terénu vypiju zhruba 1,5 – 2,0 litru na 100 km, při normálním terénu. Pokud je terén samý kopec, tak spotřeba roste.

Martin Š.

Tady se někdo nebaví o cyklo cestách na stovky kilometrů. Převážně ve městech je cca třetina všech cest autem jen do 3 km. Ty by se daly povětšinou nahradit třeba právě tím kolem. A tam je spotřeba minimální. S autem s sebou člověk přepravuje tuny kovu a plastů a na kole pouze svoji váhu + váhu kola (30 kg?)

Jakub P

30 kg už je elektrokolo, klasický kolo je spíš do 15, max 20, extrémně lehký modely i výrazně pod 10. Co se týče spotřeby energie, je kolo zdaleka nejúspornější známej způsob pohybu, o dost úspornější i než chůze… Oproti jakýmukoli motorovýmu prostředku naprosto nesrovnatelnej.

Karl vB.

„…ve městech je ca. třetina všech cest autem jen do 3 km.“ – dobrý vtip. Možná, že vy jezdíte takové přískoky. Ty 3 km lehce ujedete, když odpoledne hledáte volné parkovací místo.

Jiří Kocurek

Šukafon žere okolo 40 litrů na 100 km.

Pod 4 litry na sto se dá vpohodě jezdit na 500 ccm motorce, kupříkladu Royal Enfield r.v. 2010+. Zabere to stejně prostoru jako bicykl.

Tomáš Záruba

Tak procento využití kapacity na cyklostezkách (ze strany cyklistů) by pro srovnání nebylo možná úplně argumentem také. 🙂

Jakub P

To je i tím, že když po cyklostezce projede za hodinu stejnej počet lidí, jako vedlejším pruhem pro auta, může ta cyklostezka působit na pohled nevyužitá a v tom pruhu pro auta může být kolona… Prostorová neefektivita osobních aut je strašlivá.

Tomáš Záruba

Kapacita šukafonu je 55 osob, reálná obsazenost v průměru řekněme 5-10, tedy něco kolem 10-20 %. Kapacita cyklostezky ve smyslu XY přepravených osob za rok je A, reálný počet přepravujících se lidí v celorepublikovém průměru na cyklostezkách B. Odhadněte poměr B/A, velmi zhruba, čistě orientačně. Já dávám do placu okometricky 1 %, když dobře.

Ne že by to bylo zásadní měřítko, ale ve vztahu k argumentaci obsazením lokálek to není myslím bez zajímavosti.

Jakub P

Takový poměr využití cyklostezky ale dává smysl určovat až tehdy, když ta cyklostezka je součástí nějaké plus mínus ucelené sítě, po které se dá bezpečně dostat kamkoliv. I na železnici vás nejspíš napadnou místa, kde by stačilo přidat kousek trati a jiná trať, dnes málo využívaná, by okamžitě nabyla na významu. Tak cyklostezky maj u nás ke smysluplné síti o dost dál, než železnice. Koukněte do měst a zemí, kde tu ucelenou infrastrukturu pro kola maj – maj podíl cest na kolech v desítkách procent, v některých částech i nadpoloviční – tedy víc než všechny ostatní prostředky v součtu… Přitom… Číst vice »

Jakub P

Plus to furt neřeší situaci, kdy ti lidi, kteří tu cyklostezku vytížej na 1 %, by v případě přesednutí do aut souběžnou silnici ve špičkách totálně ucpali…

Původní Pražák

Zdroje jsou omezené, jen blbost je nekonečná.

Bob

A kolik místa teprve zabere 55 aut? Podle Vaší logiky bychom asi měli zrušit silnice.

Alibaba

A chodci ohrožují cyklisti, teda ono je to vzájemné… V Pardubicích jezdím do práce za každého počasí, je pravda, že jen v rámci města. Nejsem sám, ale druhá pravda je, že počet cyklistů se přes zimu snižuje a hrne se do MHD. třetí věc je, že Pardubice jsou na rovině a mají jakousi síť využitelných cyklostezek po městě. Nevím, jak jste na to přišel, že cyklista vydá více energie? Jedu-li na kole, tak je to účinnější oproti chůzi (na kole jsem schopen ujet větší vzdálenost než ujít než se unavím-vyšťavim – platí to obecně) a jedu zpravidla kratší dobu, než… Číst vice »

Dominik

No ani v Pardubicích není zrovna ideální síť cyklostezek. Například, pravidelně jezdím vlakové nádraží – Rybitví, takže nejideálnější jet po Kpt. Bartoše – kolem Kauflandu – Trnová – Globus – Semtín – Rybitví, nebo tedy za mostem sjet k Labi – a přes Rosice (ale tam pokud člověk nezná Rosice tak to je na zabloudění, samotnému mě to dalo minimálně 3 jízdy než jsem se zorientoval) – přes les na Semtín (ale při silnějším větru, tam rádi padají stromy) – atd… Ale když se vrátím k první variantě, tak hned za mostem Kpt. Bartoše první přechod bez cyklopruhu (nutno slézt),… Číst vice »

Alibaba

O ideálnosti jsem nepsal. Já jsem si už své oblíbené (jak z hlediska jezditelnosti na kole-plečce, tak intenzity aut) trasy našel.
A opravdu z toho kola slézáte?
Nejproblematičtější vidím nadjezd u Semtínské zastávky, tam je to s autama opravdu o hubu.
„Bývalým Kauflandem“ myslíte bývalý Interspar teď teda Albert?
Od TÚ jezdím/chodím ke Globusu zástavbou ulicí Jožky Jablunkové (teda musel jsem se do mapy podívat jak se vlastně ta ulice jmenuje) pěšky jdu až po pěšinkách v přilehlém lesíku.
Z centra (od Masarykova náměstí) jezdím tímhle směrem od Wonkova mostu tou hlavní cyklopěší/trasou co vede kolo Archy a Bajkalu.

Dominik

Ano, slézám, možná jsem jeden z mála, ale dělám to poctivě. To samé přechod u nádraží, tam je obzvláště zajímavé, že směrem k paramu je cyklopruh, včetně semaforů, ale směrem do Polabin nic.

Ano, bývalý Interšpár, upsal jsem se.

Díky za ten typ ulicí Jožky Jablunkové, ani jsem nevěděl, že to tamtudy jde.

Zas tak dobře neznám Pardubice, nato, abych se pak motal přes sídliště, lepší je, pro mě, se držet hlavní silnice, protože tamtudy zas tak často nejezdím.

dejf

Jako člověk co na kole radši pojede po trním zarostlý kančí stezce, než abych jel po silnici mezi řidičema, ze kterejch vás chce 1% zabít a 2% sou naprostý retardi bych ten záměr i chválil. Ale než zase vidět třeba ty lesy značek co na cyklostezce sou schopný úředníci vyplodit, tak radši tu rozblácenou polňačku…

Pajos

Ikdyby se podařilo realizovat všechny ty projekty a postavit 660km cyklostezek tak je to vzhledem k velikosti ČR strašně málo. Aby se dalo mluvit o kvalitní sítí cyklostezek muselo by to být nejméně 10x tolik … Ale lepší než nic 👍

Frantisek

Kdyby se konečně zapracovalo na tolikrát darmo omílaném, ale investičně spíše i přímo zabíjeném přesunu přeprav na koleje, mnoho silnic by mohlo sloužit i cyklistům. Takhle se jen vytlouká klín klínem a všechna ostatní negativa nejen zůstávají, nýbrž se prohlubují.

Otakar

Jste dobrý utopista. Tak nepovedou všude silnice, ale povedou místo nich koleje. Jenže koleje musí mít určitý poloměr zatáčky, takže zaberou ve výsledku více místa než silnice.

Pajos

Myšlenka je spíš v tom že kdyby po cestách nejezdilo tolik kamionů tak by se po silnicích dalo lépe jezdit na kole …

Willy

Silnice po kterých jezdí kamióny nebudou nikdy bezpečné ani zajímavé pro cyklistiku (i v hypotetickém případě, že by tam neprojel jediný kamión).

Pajoš

Proč? Netvrdím že budou 100% bezpečné, to samozřejmě ne, ale bezpečnější budou.
A zajímavé? Na základě čeho toto tvrdíte? To je úplně absurdní.

Otakar

To je utopistické, pokud vynecháme silniční cyklistiku, ale vezmeme klasickou jízdu na kole, tak nikdy nebude silnice pro cyklistu tak pohodlná, když tama může jet běžně auto. To je pořád o hlídání, zda něco nejede a tu jízdu si neužijete.

Samozřejmě na silnici 1. třídy vleze jen sebevrah. Ale i takoví cyklisté existují – na místech, kde nevidíte normálně cyklistu, tak ho zaručeně potkáte v neděli v 20h večer, neosvětleného…

Pajoš

Nic takového jsem ani netvrdil … jen jsem napsal že cesta kde nejezdí kamiony je pro cyklisty bezpečnější než ta kde kamiony jezdí. Nic víc v tom nehledejte.

Jiří Kocurek

Méně kamionů? Vemte si turistickou mapu a podívejte se, kudy jsou značené cyklotrasy. A především po jakých silnicích. Tam kamioňák neche ani zabloudit, natož tam mít nakládku nebo vykládku.

Pajos

Proč bych se měl dívat na mapu vyznačených cyklotras? Lidé jezdí kam potřebují a kde se jim to líbí ne kde je to vyznačeno v mapě.
Taky to vaše tvrzení nijak nevyvrací to ze silnice bez kamionu je pro cyklisty bezpečnější než ta kde kamiony jezdí.
A v neposlední řadě když se do té mapy podíváte tak zjistíte ty ty tras jsou občas vedeny po silnicích druhých a občas i prvních tříd.

Jakub P

Cyklotrasy nejsou nic víc než doporučení. Někdy smysluplná, někdy alibistická, někdy vydávaná lidma, kteří sami na kole naposled seděli v deseti letech.

Pajos

Jsem realista tak bych spíš ocenil kdyby okolo silnic prvních tříd vedly cyklostezky pokud není rozumná alternativní cesta. Silnice prvních tříd zpravidla spojují přímou cestou větší města a tudíž by tak vznikla rozumná alternativa k autu. Ono když cyklotrasa vede o čtvrtinu delší cestou po silnici třetích tříd zkopce dokonce tak to k pravidelnému dojíždění není vhodné.
To je můj názor.

Willy

Už vidím proudy „pravidelně dojíždějících“ podél silnice I. třídy na kole.

Pajoš

Proč ne? Na západě úplně normální věc.
Třeba taková cyklostezka z Přelouče do Lhoty vznikla protože tam nikdo na kole nejezdil a teď tam taky nikdo nejezdí? … to je první příklad co mě napadl. Taková první vlaštovka.

Jiří Kocurek

Jo tak, tohle beru.

Willy

Nějak podivně jste to otočil, totiž právě trasy dosavadních lokálek by mohly efektivně posloužit jako cyklostezky.

Jiří Kocurek

Cože? Přesun z (pod)okresní silnice na koleje? To aby na (pod) okresních silnicích bylo více místa pro cyklisty. Jakože traktor nepojede a místo něj pojede vlak?

Jenže to by jeden musel na dědině žít a bydlet, aby to pochopil, že to, co jezdí na místních silničkách na koleje prostě dostat nelze.

xyz

„Mnohé země z nich směřují peníze na efektivní a udržitelnou dopravu, která zažila během pandemie rekordní vzestup – na tu cyklistickou,“ uvedl spolek Partnerství pro městskou mobilitu.“ Zajímavé – jeden by řekl, že pandemie přece znamenala nárůst home-office, takže bez jakéhokoliv dojíždění (zcela ekologické a „udržitelné“), ale ono ne-e a podle toho má mít stát povinnost strkat do cyklostezek násobně víc peněz než plánuje. „Podmínkou pro stoprocentní zážitek je ale bezpečnost. Právě tu pomohou zajistit investice do cyklostezek“ No tak počkat – to už je něco jiného než „udržitelná doprava“ (ve smyslu dojíždění) – to už je jen „jezdění pro… Číst vice »

Frantisek

Asi jste nepochopil, že jde právě i o kolo jako alternativu autu, nejen k rekreaci. Potom je ovšem cyklostezka z pohledu okolí mnohem užitečnější než přidání další silnice, kterých už je beztak až až. Navíc se tak šetří další zabraný pás v krajině, proti kterému brojíte v případě cyklostezky.

Johnczek

A k cemu kdyz tady neni poradna paterni silnicni a zeleznicni infrastruktura? Nebo se snad potahne cyklostezka Praha-Brno aby se ulevilo D1? Cyklostezky jsou jen sezonni zalezitost, pul roku jen delate, ze ten problem nevidite. Navic chtit v dobe jedne nejvetsi sekery za druhou prachy na cyklostezky v takovej rozsahu, to je na Chocholouska.

mgr.pavel

Srovnáváte nesrovnatelné. Na kole vám z Prahy do Brna skoro nikdo nepojede, ale mezi sousedními městy nebo uvnitř měst spousta lidí.

Cyklostezky NEJSOU sezonní záležitost, naprosto překonané klišé. V zimě lze jezdit skoro stejně dobře, jako v létě – jenže není infrastruktura. A když je, tak neprotahovaná, či ještě hůře na cyklostezky či chodníky je odhrnut sníh ze silnice..

„Dát prachy na cyklostezky za doby dluhů“ – jasně, 2.5mld nás zabije (navíc z dotací které bychom měli tak jako tak). V tom případě běžte s transparentem před jakoukoliv stavbu dálnice, ty stojí řádově víc než cyklo.

xyz

„Asi jste nepochopil, že jde právě i o kolo jako alternativu autu“
Ale jistěže pochopil. Ale v takovém případě je mimoběžné psát o „zážitku“. Protože zážitek souvisí s rekreačním jezděním, nikoliv s dojížděním za povinnostmi.

Mimochodem další logickou alternativou vůči autu je veřejná doprava, pro kterou se taky žádné cyklostezky nemusejí budovat.

Pajoš

V článku se jasně píše: „Jízda na kole je vhodným způsobem dopravy do zaměstnání či ideálním spojením pobytu v přírodě s relaxací a sportem.“
to samozřejmě každý ví, jen vy tu větu analyzujete. Cyklostezka může sloužit zároveň jak pro lidi jedoucí do práce a zároveň pro lidi co jezdí kvůli zážitku nebo kondici.
Opět si tady hrajete na nějaké slovíčkaří a neřešíte podstatu problému. To by Vám totiž neunikla taková absurdita že 450 projektů řeší 660km cyklostezek, což není ani 1,5km na projekt. Ano chápu, občas je potřeba vyřešit jen nějaké kousky, ale hlavně potřebujeme ty desítky kilometrů mezí městy.

xyz

„V článku se jasně píše:“
To je dost nejasné, protože do přírody člověk na kole zajede, když je příznivé počasí apod. Za prací člověk musí jet za každého počasí či mj. i za tmy.

Pajos

A to nějak vylučuje že cyklostezka může sloužit k ježdění do práce i k ježdění do přírody?

Jakub P

Pokud má člověk cestu do práce po příjemný cyklostezce hezkým prostředím, proč by to neměl být příjemnej zážitek jen proto, že je to cesta do práce?

Zyx

Obavam se ze v clanku se pletou jablka s hruskama. Nevim zda author clanku, ale rozhodne nektere citovane osoby si pletou cyklodopravu a cykloturistiku. Cyklodoprava je to, co je to co må mit svoje misto jiz v uzemnimu planovano jako dalsi druh dopravy po meste, jako napr. MHD, pesi doprava, IAD, atd. V Evrope je bezne cyklodoprava financovana jinak nez infrastruktura cykloturistiky.

Jakub P

Část infrastruktury nicméně jde (a je to jedině rozumný) stavět tak, aby byla dobře použitelná na obojí. Jasně, nároky cyklodopravy a cykloturistiky se v lecčem lišej, ale taky maj spoustu společnýho, takže v řadě případů nemá smysl je oddělovat.

Adam

Alternativa k autu není kolo, ale vlak nebo autobus.

Pajoš

Proč by to nemohlo být kolo? Přepravní prostředek jako každý jiný …

Adam

Uzavřený prostředek poháněný motorem se snad nedá porovnávat s otevřeným prostředkem poháněným lidskou silou.

Pajoš

A proto asi 3 miliony čechů jezdí na kole … a nebudete tomu věřit, ale někteří z nich nejen na výlety ale třeba při cestě do práce 😀

Adam

To není argument. Když ostatní skočí z okna, skočíte taky?

Pajoš

Jak to jako není argument. Ti lidi prokazatelně na kole jezdí a u každé fabriky vidíte stojany na kola plné kol…

Jiří Šrámek

Zdaleka ne všude. U naší fabriky (cca 1300 zaměstnanců) jsou dvě velká parkoviště pro os. auta, autobusová zastávka a jeden přístřešek pro zhruba 20-30 jízdních kol.
V přístřešku občas vidím pár motorek a několik málo jízních kol. Nikdy jsem tam neviděl víc, než deset kol. Jsou prostě regiony, kde je dojíždění do práce na kole nepoužitelné / nesmysl.

Jakub P

A čím to je, že je tam dojíždění na kole nepoužitelné/nesmysl?
Chybí bezpečná infrastruktura?
Chybí možnosti kolo vhodně kombinovat s veřejnou dopravou?
Chybí možnost po dobu šichty bezpečně zaparkovat i dražší kolo?
Chybí sprcha/šatna, kde by byla možnost nechat v případě deště schnout pláštěnku?
Není to tam zvykem?

Všechny tyto věci jsou s trochou snahy řešitelné, některé velmi levně. Pokud by všechny byly, furt to bude nesmysl?

Zyx

Zda cyklodoprava je alternativa k IAD nebo MHD by se necha lo napsat hodne. Ze je a ze funguje se muzete presvedcit i v rade mest par set km od polarniho kruhu. Tedy pocasi argument neni.

Pro vas by mel byt argument penize, ktery vydavaji verejne rozpocty na zajisteni mobility. A tam IAD zrovna nevychazi pozitivne.

Willy

Těch, kteří kolo využívají jinak než pro relaxaci a zábavu je tak možná setina z toho počtu, o ujeté vzdálenosti nemluvě.

Pajoš

Nevím co tím chcete říct … ti cyklisté prokazatelně existují a jezdí na kole do práce. Jejich počet není určitě zanedbatelný. Nevím proč by pro tuto skupinu lidí nemohla existovat vhodná infrastruktura.

Willy

Protože je třeba vždy prokázat efektivitu a hospodárné využití peněz z veřejných rozpočtů. Investici nelze obhájit argumentem typu „jezdí na kole (za příznivého počasí) do práce“.

Jakub P

Tam, kde je dobrá a kvalitně udržovaná infrastruktura, se běžně jezdí na kolech do práce (do školy, na kroužky, nakupovat) zdaleka nejen za příznivého počasí. Platí to v zimě na severu Finska, platí to v deštivém a větrném Nizozemí, začíná to platit v kopcovitém Lisabonu od chvíle, kdy na té infrastruktuře začali usilovně pracovat…

Pajoš

A efektivita cesty někde mezi poli ke dvěma chalupám je jaká … ne všechno na světě musí mít jen ekonomické podklady. Jsme lidi a žijeme životy a děláme co nás baví, ne jen počítáme a škudlíme …

Zyx

Co vas bavi a Co neni ve verejnem zajmu, tak si klidne delete dal (pokud je to legalni), ale delete si to zcela za sve.

Pajos

A dokážete nějak prokázat efektivitu cesty do malých obcí nebo osad? Ne. A stejně ty lidi nikdo nenutí se přestěhovat jinam a cestu zrušit.
Stejně tak těžko prokážete efektivitu peněz vynaložených na cyklostezky co se už postavili a lidí po nich jezdí pro zábavu, nikdo tam nevybírá vstupné.
Všimněte si že z veřejných peněz se staví třeba rozhledny nebo přístaviště pro malé loďky. Zaplatí se ty stavby někdy?
Pletete si pojmy a dojmy jako obvykle. Třeba jako včera ten váš nesmysl se 79% že.

Jakub P

Což je z velké části i mizernou a hlavně nevyrovnanou infrastrukturou. Zatímco u výletu si člověk může cíl vybrat i podle toho, kam mu vede aspoň nějaká použitelná stezka nebo klidnější silnice, nemusí kolo pouštět z dohledu, atd. v případě práce a podobných cílů jsou start i cíl pevně dané a pokud mezi nimi je zrovna infrastruktura úplně na houby, nebo třeba není jak bezpečně zaparkovat dražší kolo na celou pracovní dobu, atd. pochopitelně to silně odrazuje… Vyčítat lidem, že nejezděj na kolech tam, kde pro to nejsou vytvořené dobré podmínky, je asi jako vyčítat lidem, že nejezdí vlakem někam,… Číst vice »

Tomáš Záruba

Jak často, jak daleko, za jakých podmínek? Ta „běžná cyklistika“ je něco jako tzv. obnovitelné zdroje. Fajn, ale potřebuje to trvalou zálohu (kterou činí méně efektivní). Aneb vzpomínky na MHD Pardubice. 🙂

Pajoš

A to se nějak vylučuje? Klidně někdo může jezdit na kole do práce jen za hezkého počasí a jinak autem … to je nějaký problém? Nebo je to důvod tu cyklistiku nepodporovat?

Tomáš Záruba

Dokud nezačne pršet, být zima, být nachlazení, potřeba nebýt zpocený…

Pajoš

A znovu se ptám. Čemu to vadí, že to lidé používají jen za pěkného počasí?

Tomáš Záruba

Že je pak třeba držet paralelní systém dimenzovaný „na zimu“. To v lepším případě, tam je aspoň nějaká předvídatelnost. Horší je „když zaprší“ někdy mimo nejužší léto. Stovky lidí najednou šup ve špičce do MHD.

Pajos

To je úplně šílený problém co popisujete. ČR je určitě první zemí na světě která na takto komplikovaný případ narazila … Člověče nebudtte absurdní.

Jakub P

To se v Praze nestane. Tady když zaprší, tak je to šup z MHD do plechových deštníků…

Jakub P

S nachlazením nemá člověk především jezdit do práce, aby neprskal na kolegy, zákazníky a dodavatele. Jedním z mála kladů pandemie by mohlo být to, že si tohle víc lidí uvědomí. A lidi, kteří jsou díky pravidelnému pohybu v dobré kondici, vůči němu bývají odolnější…

Déšť, zima ani potřeba nezpotit se nejsou v době elektrokol za předpokladu slušné infrastruktury žádné velké překážky v sednutí na kolo.

Jiří Kocurek

Kočárek. Invalidní vozík. Kolo mnohé věci nenahradí a v autobuse zmoknout? To jsem zažil jenom jedenkrát, teklo střešním větracím poklopem, vrakosa vpravdě luxusní.

Jakub P

Podívejte se někdy na videa provozu na kolech z Nizozemí. Cargo kola a sedačky na obyčejných kolech kočárky nahrazujou naprosto v pohodě, a bezpečnou, rozvinutou a konzistentní infrastrukturu pro kola používá k dopravě po městech spousta lidí na invalidních vozících, tříkolkách a podobných vozítkách, ať už ručních nebo bateriových.

Dobrá infrastruktura pro kola se pozná právě podle toho, že nemusí být člověk odvážný trénovaný sportovec bez jakéhokoli handicapu, aby ji mohl používat…

Jakub P
Pajos

Základní otázka je proč ve státě kde se třetina lidí hlásí k cyklistice jde na cyklostezky tak zanedbatelná částka v poměru k investicim do silnic a železnic.
A pak taky proč neexistuje plán na úrovni státu jak má síť cyklostezek vypadat. A toto neexistuje ani na úrovni kraje. Tedy konkrétně MS kde jsem se na to ptal a odpověď byla že to si řeší každá obec sama … A podle toho to pak vypadá.

xyz

Tím byste se pouštěl na dost tenký led – jednak, vedlejší silnice jsou bezproblémově použitelné právě i pro cyklisty.

A navíc – při tezi „dávat do infra objem peněz podle „% lidí, kteří se k té dopravě hlásí“, by dost splakala nad výdělkem železnice.

Pajoš

A jak jste na to přišel že vedlejší silnice jsou bezproblémově použitelné pro cyklisty. Taková silnice 1. třídy s širokou krajnicímůže být pro cklistiku lepší než nějaká klikatá úzká trojka …
Nenapsal jsem, že se mají dávat peníze do infra podle toho kolik lidí se k jednotlivým způsobům dopravy hlásí ale upozorňoval jsem na to že cyklistika je velmi oblíbená a v poměru k jiným způsobům dopravy se do ní dává peněz velmi málo.

xyz

„cyklistika je velmi oblíbená a v poměru k jiným způsobům dopravy se do ní dává peněz velmi málo.“
A já dodávám, že rekonstrukce jakékoliv silnice (zejména pokud jde o její rozšíření, což sám v jiné části svého komentáře zmiňujete také) = přínos i pro cyklistiku (samozřejmě vyjma dálnic či takových úseků, kde je zákaz vjezdu cyklistům).

Pajos

Rozšíření silnice ale nikdy není rovnocenná alternativa k oddělené cyklostezce.
Např I/55 že Sudoměřic do Rohatce. Minimálně metrové krajnice a jet se tam dá na kole celkem pohodlně ale souběžná cyklostezka by byla mnohem lepší…už třeba kvůli dětem.

Jakub P

„rekonstrukce jakékoliv silnice (zejména pokud jde o její rozšíření, což sám v jiné části svého komentáře zmiňujete také) = přínos i pro cyklistiku“ Zdaleka ne automaticky. Pokud se na tý silnici po rekonstrukci výrazně zvýší běžná rychlost aut, je to pro lidi na kolech téměř automaticky naopak citelné zhoršení, i když se jinak parametry silnice třeba zlepší. Třeba takové široké krajnice vypadaj z auta hezky, dovolej řidiči pocitově jet o dost rychleji (nemluvě o běžné prasárně typu předjíždění za cenu uhnutí předjížděného a vytlačení protjedoucího na krajinici, která v podání kamionů leckdy zabere několik km s několika zatáčkami, za kterými… Číst vice »

Tomáš Záruba

Jedna z nejoblíbenějších věcí vůbec je sex. „Hlásí se k němu“ skoro jistě skoro všichni. Tak kdepak jsou ty subvence, vezmeme-li srovnání s jinou volnočasovou aktivitou (například tzv. „dotacemi do sportu“)…? :-DDD

Pajos

O nějakých subvencích tady není řeč. Je to o rozumném budování infrastruktury. Úplně normální vývoj.

Jakub P

A mate pocit, ze je pro sex nedostatek infrastruktury? Hotely jsou vsude, lesu taky dost. I ty komunistama rozorany meze a krovi na nich se misty vraci…

Jiří Kocurek

Když už chcete porovnávat investiční náklady, tak prosím také vezměte v potaz přepravu zboží, tedy nákladní dopravu. Jaký podíl přepravy nákladu je realizován po silnici a jaký podíl po cyklostezkách. A co všecho na té silnici zůstane. Napovím: Kombajn, obilí.

Pajos

Myslím že porovnání 50miliard ročně silnice 50miliard železnice a 120milionu cyklostezky další komentář nepotřebuje.
Je třeba si uvědomit základ celé problematiky. A tím je bezpečnost. Hlavním smyslem cyklostezek je odvedení cyklistů ze silnice. Nechápu proč by se taková věc měla posuzovat přísně ekonomicky.

Jakub P

Jenže když přejde na kola ta část dopravy, která při adekvátní infrastruktuře v pohodě může, dojde k výraznému uvolnění silnic a dálnic. Což umožní obrovské úspory právě v té nákladní dopravě. Co je úspornější – kamion trčící v desetikilometrové zácpě osobáků na silnici, kde jsou jeho směrem dva pruhy, nebo kamion jedoucí volně osmdesátkou mezi pár osobáky po té samé silnici s jedním pruhem, přičemž půlka toho druhého je teď oddělovací zelený pás a druhá půlka cyklostezka, po které jede většina těch lidí, kteří tam dříve trčeli v autech? Užitečnost kol pro dopravu fakt není v tom, že bychom na… Číst vice »

Jakub P

Tam, kde pro to vytvořili podmínky, došlo jak k omezení dopravy celkově, tak k nárůstu cyklodopravy (procentuálně i absolutně). Část lidí, kteří dřív jezdili do práce na kolech, zůstala doma, ale ještě víc bylo těch, kdo doma zůstat nemohli, ale přesedli na kola z hromadný dopravy nebo z aut, což pomohlo města i MHD odlehčit. Byly (a možná to někde ještě stále platí) města, který třeba daly zdarma (zaplatily) sdílený kola pro personál nemocnic, aby měl jak se co nejbezpečněji dostat do práce… Lidi, co mají to štěstí, že mají cestou do práce kvalitní a bezpečnou infrastrukturu pro kola a… Číst vice »

Jiří Kocurek

Chodíval jsem do práce pěšky, mám to 15 minut. Ptali se mě, proč nejezdím na kole, je to ekologické…
Nyní pracuju z domu.

Originál: Jak jsem se stal nezaměstnaným.

Tomáš Záruba

A největší štěstí je to pro ty cestující v „odlehčené“ MHD, jakmile z nějakého důvodu na kolo nejsou podmínky.

Jakub P

Realita v Praze (dost možná nejen tam, ale i v dalších velkých městech, o kterých nemám takový přehled) je taková, že na některých trasách už MHD posílit nešla, byla na technologických limitech. A přitom jezdila přecpaná k prasknutí. Ulevit jí na takových trasách aspoň od jara do podzimu by bylo furt velký plus. Navíc v zimě nebylo tolik turistů (což může znova platit, až se vrátěj), do budoucna je možné, že si lidi budou podle sezóny moct upravovat podíl práce z domova a práce v kancelářích (a že v zimě je dojíždění jakýmkoli prostředkem výrazně větší opruz). Navíc opět připomínám,… Číst vice »