Chaos kolem prodeje Smartwings. Nabídku LOTu měli na poslední chvíli přeplatit Turci, zní z Polska
Přípravy na společnou tiskovou konferenci LOT / Smartwings. Zdroj: X.com

Na polské scéně panuje rozčarování, oznámení prodeje Smartwings LOTu mělo být otázkou hodin.
Uz dostal management vypoved?
Tušíte někdo proč žádný LCC nelétá Praha-Wawa? Létají do Krakowa, Poznaně, Gdaňsku… Ceny na přímé lety s LOTem jednoznačně ukazují že cestující tu jsou…
Ceny s LOTem z PRG do WAW nejsou přemrštěné a létají nemýlím li se 5x denně. To znamená, že nízkonákladovka by na této lince prodala jen málo letenek ve vyšších cenových hladinách, což by mělo za následek prodělečnost linky.
Jsou vysoké
Jak to tak bývá, tak nový majitel s nejvyšší nabídkou bude samozřejmě chtít investici rychle zpátky a to se v něčem projeví. Jen doufám že to nebude údržba letadel…
Jinde píší, že 3,8 miliardy korun. To už mi přijde reálnější. Protože jinak by vyšlo výhodněji prodat letadla než za mecelou miliardu prodávat firmu.
Jaká letadla?
Co tady kdo řeší jestli Turek nebo Polák. Jsou to nízkonákladovky a fertig. Letím-li někam po Evropě tak použiju takovéto neboť aj tak je let max 3 hod., což je míň než cesta vlakem nebo busem do Phy. Nepotřebuji luxus, není to svátek a let netrvá půl dne. Třeba se nedůvěřiví našinci ještě divit. Nebo možná ti důvěřiví🤔😉?
Turek určitě ne prosím .
Logické vyústění
Mohou prosím ti, kteří zde píší o promarnění šancí pro Prahu blíže popsat, v čem ty šance viděli? Podle zákulisních informací z Polska chtěl LOT využít SW nikoliv k posílení linek z Prahy, ale k vlastnímu posílení v segmentu charterové dopravy. A mně by to z hlediska LOTu smysl dávalo. Co se SW zamýšlí Pegasus, to naprosto netuším.
No jsem zvědavý jakou vymyslí kulišárnu ohledně pravidel EU. Jak psal někdo níže – celkově to odpovídá té kultuře nejvyššího vedení této společnosti. Vždycky to byla a nejspíš to vždy bude společnost bez nějakých skutečných hodnot.
Pegasus má kvůli akvizici založit dceřinou firmu v Nizozemsku – podle toho co píší turecká média.
OK, ale to samotny stav neresi – kdo bude vlastnit tu nizozemskou dcerinku?
Pak už je to jedno, v Evropě působí dost aerolinek co má sídlo v EU, ale vlastníky zcela mimo EU (i z Turecka)
Jedno to rozhodne nie je. Môžeš mať spoluvlastníkov z mimo EÚ, ale 50% kontroly musíš mať v európskych rukách, inak nemáš európske traffic rights. A jedným levelom akcionára to naozaj obísť nejde, to by tu už dávno lietali spoločnosti z celej planéty.
A co se stane? Zakážou jim létat?
Litat ne, ale na trzich v tretich zemi nebude mit postaveni dopravce z EU, tj. jejich lety se nebudou moci ridit dohodami uzavrenymi mezi EU (pripadne clenskymi staty) a tou zemi. Coz v praxi znamena ze budou mit velky problem ty lety operovat.
Minimálne pre lety vnútri EÚ prakticky áno (výnimka sa získať teoreticky dá, ale skončil by režim „kdekoľvek v rámci EÚ bez formalít“).
Chování vedení SW mi není sympatické. Jen přemýšlím, kdyby mi někdo na poslední chvíli dal info, že mi dá o 10 mio EUR (25%) více, jak moc bych byl charakterní a zásadový, pokud by nebylo nic podepsáno. Fakt nevím, rozhodovaly by asi okolnosti, reálnost nabídky apod.
Každý je tu moralista, ale když během covidu do toho majitelé nalili stovky mega z vlastního, zatímco všude jinde sanoval ztráty erár bylo v pořádku. Teď najednou se každý diví, že majitel chce maximalizovat zisk.
Stovky mega ze sveho? Kdy a jak prosim?
UNIMEX group sanoval ztráty za covidu „Stovkami milionů korun“. Přesnou částku jsem v dobových médiích nenašel.
Můžeme ty stamiliony vidět?
Třeba ve zprávě ČTK z 18. 6. 2020. Navíc v březnu 2021 Smartwings uzavřely dohodu s bankami v čele s UniCredit Bank, díky které získaly úvěr dvě miliardy korun, za který z 80 procent ručí státní Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP). Společnost také obdržela finanční pomoc v řádu vyšších stovek milionů korun od svých českých akcionářů, zejména společnosti Unimex Group. Co se samotného úvěru týče, ten dle dostupných informací nebyl dosud zcela splacen, protože měl původní šestiletou splatnost. Termín úplného splacení nastane až v březnu 2027. Informace o průběhu splácení nejsou veřejně dostupné, ale neobjevily se žádné zprávy, které… Číst vice »
Myslím, že o 33 % víc. Cena 30 a nově 40 milionů €
No on kupec také převezme pohledávky vůči původním akcionářům atd. Takže ta reálná hodnota transakce je mnohem vyšší a označit nabídku o 33% vyšší úplně nezohledňuje komplexnost problematiky
No nazdar. Neříkám, že s LOTem by to byla nějaká sláva, ale Turek? Bojím, bojím…
Jestli se to potvrdi, tak …. no, skoda. Byla to zajimava sance pro Prahu.
Šance pro Prahu v čem? Že by se z TVS definitivně stal pouze charterový dopravce pro koupáky, protože polský státní LOT ho chtěl koupit akorát proto, aby ho nekoupil někdo jiný (omezení té trochy konkurence, kterou Smrtwings ještě nabízel)?
Akcionáři maximalizuji hodnotu pro sebe.ucel sveti prostředky.
A že prý nemůže být hůř 🥴
Možná bude lepší, když si LOT koupí něco kvalitnějšího než SW. Pro ně škoda kupovat takový shit 😉
Profesionalita presne na úrovni ktorú človek očakáva od Smartwings. Škoda, bola to veľká šanca pre PRG.
Ako to ale má fungovať v prípade že to kúpi Pegasus? Tam predpokladám že nie je EÚ vlastníctvo cez 50%, takže celé QS kúpiť nemôžu.
Ale zase LOT nebo Lufthansa chtěly koupit Smartwings z jednoho jedinýho důvodu – omezení konkurence v regionu. Nevím jaký záměr má s nima Pegasus, ale aspoň do regionu vstoupí nový hráč a pokud by chtěl nějak expandovat tak nemusí brát ohled na to jestli expanze ohrozí linky ve Varšavě, Mnichově nebo podobně…
Pri koupi LOTem by nez o omezeni slo o rozsireni konkurence.
Pokud by sli cestou dooravce bazovaneho v Praze, sli by do primeho souboje s LHG (se kterymi dlouhodobe soutezi) a Praha by z toho jen benefitovala.
A trh ve WAW by si zas tak neparazitovala – LOT ve WAW nemá uz kam rust, a pokud potrebuje vykazovat rostouci cisla, musi jit cestou akvizici jinde.
Ale má ve Varšavě dravou konkurenci na charterovém trhu – ať už Smartwings nebo Enter Air nebo Ryanair, takto by posílil svoji pozici i v Polsku.
Ale omezeni konkurence by bylo ku prospechu. V EU je proste moc malych aerolinek. Realne bychom potrebovali 3, max 4 legacy carriers a 2-3 low-cost, tot vse. Ale aby vsichni letali skoro vsude.
Evropa není stát ani federace a nebude. Suveréni státy pokud chtějí udržet suverenitu a kontrolu nad ekonomický osud potřebují lokalni aerolinku. Klidně malou ale malá pokud potřeba se dá rozrůst. Ale jak vytvořit něco z ničeho to už je problém.
Ale tak důvod proč je a bude a mať v Evropě lítat tolik aerolinek.
Koupi si vetsinu. Simanemu je uz jedno ze Smartwings ztrati status evropskeho dopravce. Vezme penize, Vik si necha bizjety a pojede se dal
transakce je včetně biz jetů.