Cestování pendolinem výrazně zlevní, končí voda zdarma ve 2. třídě
Jednotka 680 Pendolino dopravce České dráhy (ČD) a Praha hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Zlevnění už je patrné v rezervačním systému Českých drah.
Proč se z té povinné rezervace dělá takovej humbuk? Určitě v těch vlacích pro případ nutnosti bude pár míst jako expresní rezervace
Nicméně když bude plný vlak, ČD je prodají klidně i pár dní předem.
Osobně nejsem úplně nadšený touto změnou, protože to pro mě znamená menší flexibilitu při přestupech. U dálkových vlaků není až tak neobvyklé, že to má zpoždění a díky tomu „občas něco ujede“. Jasný, nejsem typický cestující, ale prostě pro mě je to zhoršení (a že bohužel pro tento rok není jediné) :/
Tak předpokládám, že budou k dispozici i expresní rezervace
To je možné, nicméně pokud mám na nějaký spoj místenku, který mi ujede, tak mi přijde zbytečný overkill řešit novou místenku. Jasný, u žádného jiného dopravce také nemám ten luxus. Jenže já právě jiným dopravcem ani nejezdím…
Jediné vysvětlení, které mi dává smysl (pokud budu předpokládat, že to rozhodnutí udělali chytří lidé s nějakým logickým záměrem) je, že se tím unifikuje produkt pendolin s comfortjety a railjety a tím vzniká zaměnitelnost těch souprav. Takže to na mě působí jako předstupeň toho, že na Ostravu budou v dalším kroku jezdit více railjety. A pak tady máme ještě to jedno polské pendolino. Prostě na Ostravu asi můžeme čekat větší rozmanitost souprav a chci doufat, že na většině spojů české pendolino zůstane, ale po této změně se o to možná bojím. Je to čirá spekulace, ale jinou logiku v tom… Číst vice »
Aby ten Váš předpoklad mohl fungovat, tak by ty tři vlaky musely mít přibližně podobný počet míst, ale to nemají – Pendolino má 331 sedadel, Comfortjet má 555 sedadel a Railjet ČD má 442 sedadel. Nějak mi to nevychází:-)).
Vzdyt to je prave to o co muze jit. Na vytizenejsi spoje pojede railjet, na mene vytizene pendolino, na nejvytizenejsi comfortjet a CD nebudou vazane posilat na vsechny jednu relativne malokapacitni jednotku pendolina. Nerikam, ze se mi to libi, ale je to logicke mit sjednoceny produkt ve vsech jednotkach na te trati.
Děláte jakoby na železnici řešili jestli řazení odpovída a rezervovaná místa ve vlaku skutečně existují
Tak to polské pendolino tam má jezdit přibližně 1.5 měsíce…
Nakonec až do dubna.
Pendolína jsou primárně marketována jako nejrychlejší spoj mezi Prahou a Ostravou. což Pendolíno urazí za 3 hodiny a 11 minut. 357km což lze porovnat s Jižními Expresy.
z Prahy do Ostravy jen s 3 mezistanicema. oproti Expresu Ex1 co má 8 mezistanic. a jízdní doba je tam až o půl hodiny větší mezi počáteční a cílovou stanicí.
u nás v ČR máme Os, Sp, R, Ex (IC, EC) Ex+ (SC a rj)
To třeba na slovensku mají různé podkategorie spěšných a rychlíkových vlaků.
Dávám tomu pár let a poslední na nábřeží zhasne..
Takže v 1.tride už nebudou bublinky? K čemu pak bude, jen jiné barvy sedaček??
Ve zprávě na ceskedrahy.cz se píše:V Pendolinu tak nadále obdrží vodu pouze cestující v 1. třídě a v úseku s povinnou rezervací (Praha – Ostrava) navíc také welcome drink.
Takže do Olomouce smůla. 😀
To si myslím že ne.
hlavní smysl jedničky je, že s vámi nejede lůza.
To byste se divil. Jet s arabama není žádný med
Při zakoupení celodenní jízdenky to nebude mít chybu. Při cestě Praha – Ostrava když navštívíte tři města +3x místenka. A pak ještě místenku zpět. No není to paráda.
A linka Ex1 jsou jediné vlaky v ČR? Jiné už nejezdí?
Ex2, Ex3 (Praha – Česká Třebová) vlaky Ex3 střídavě staví v Kolíně a v České Třebové (Kolín pro Metropolitan, ČT pro Railjet)
Ještě nezapomenout vlaky R18, R19 a když do Kolína tak R9
Takže do Pardubic máte 4 dálkové linky takže si nestěžuji když všechny tyhle vlaky jsou do hodiny v Pardubicích jediná vyjímka je že Rychlíky staví ještě v Přelouči a to je tak vše. Jinak velká část expresů staví v Kolíně
To chce „poplácat“ manažery po zádech
Tak hlavně Pendolino je přes 30 let starý vlak s repasovaným interiérem. Stísněné prostředí a nejvtipnější je že v první třídě ,kde platí člověk o několik stovek více je rozteč mezi sedačkami úplně stejný ..
Když jdete do hotelu, tak vás taky primárně zajímá jak je starý a ne to co nabízí?
Vždyť píši co v první třídě nabízí ..
2025-2004 = „přes 30 let starý vlak“ ?
Jak vidno, ty změny směřují k zjednodušování podmínek a sjednocování nabídky. Na to jak jsme opravdu malý stát, tak máme železnici příliš komplexní, různé dopravce OK, ale mnoho tarifů, rozličné podmínky…skoro každý kraj má svou IDS, kterezto jizdenky v nekterych dalkovych vlacich plati, v jinych ne…mně osobně to přijde až šílené. Takhle bude jasne, ze vsechno co jede z Prahy do Ovy a dal bude povinne mistenkove a za jednotnou cenu mistenky. Jakesi zjednoduseni to je. Ale osobne bych uvital jeste vetsi unifikaci tarifnich podminek. Pak by i cestujici lepe vedel na co ma vlastne narok.
Zrušení bonusového občerstvení v 1. třídě i přes snížení ceny místenky může přinést naopak snížení počtu cestujících v jedničce. Plno lidí s ní jezdí na služební cesty, takže jim je jedno kolik ta jízdenka stojí, protože jim ji zaměstnavatel proplatí. No a když je ten sendvič/kafe v ceně jízdenky, tak už nemusí nic doplácet ze svého. Nedivil bych se, kdyby se tito cestující postupně přesunuli k LE.
Po novém jediný rozdíl mezi 1. A 2.třídou bude v potahu sedaček a vody
A v klientele.
O tom potahu vody víte něco víc?
Proč se z toho krámu dělá nevím co, to opravdu nechápu.
Stejně starý ICE 3 je komfortem úplně jinde a prakticky je brán, jako běžný vlak.
Nejsem expert, ale myslím, že větší zájem o pendolino než ICE 3 na českém zpravodajském protále, by myhl být způsobený tím, že ICE 3 v česku nejezdí.
O to úplně nejde, protože technickými parametry je Pendolino průměrný stroj a RailJet či jeho deriváty mají lepší provozní vlastnosti (max. rychlost v provozu).
Pendolino je pouze vnitrostátní fetiš, protože, mimo Slovenska, o ten skvost nikde v okolí nestojí.
Možná by to chtělo vytáhnout svoji hlavu ze šotoušského zadku a nehodnotit vlaky na základě parametrů, které cestující absolutně nezajímají.
Co je mi po nějakých provozních vlastnostech. ČD nemá lepší produkt než pendolino, protože za cenu druhé třídy dostanete prostorový standard třídy první. Sezení 2+1, velká pohodlná křesla, ticho.
Ale vlastně, jsem zapomněl. On je to trochu starší vlak a pro šotouše to tak znamená, že je k vlastně ničemu.
Právě proto jsem uvedel ICE 3, které je stejně staré a parametry má lepší ve všech směrech – od provozních parametrů po provoz na železnici sousedních států, což bylo i původní určení Pendolina.
Že by byl v RJ/CJ oproti Pendolinu hluk je vysloveně směšné.
Pendolino je v místních podmínkách vysloveně neúspěšný produkt, který je
uvedenými jednotkami dalece překonán a především jezdí tam, kde jezdí pouze z toho důvodu, že delší trasu prakticky nelze vymyslet.
To jsou fakta.
Určitě by to šlo vymyslet. Z Košic do Chebu a pak přes České Budějovice do Brna.
A z Brna do Bratislavy, od tam přes Púchov a Vsetín do Děčína. 😀
Můj názor na Pendolino a co bych od něj očekával.2 třída rezervace,WiFi, klidový oddíl.V první třídě rezervace, WiFi garance nákupu on line objednávek z jídelního vozu s donosem na místo.Klidový oddíl.A dokonce bych zavedl zákaz spolucestujících dětí do 10 let.Pendolino není žádný nadvlak!Ale cestující v 1 třídě by měl mít pocit že je o něj pečováno.To samé comfort jet tam bych zavedl povinnou rezervaci do 1 tř.S obdobnými službami.Jinak se i z jedničky v období prázdnin stává dobytčák..😁
Takze tvoje děti do deseti let bys nevzal sebou do první třídy?tobě vadej děti?jseš trapnej a jezdí si autem magore
Upřímně, pokud si připlatím za 1. třídu, tak chci cestovat v klidném prostředí a ne že mi tam budou vyřvávat nevychovaní caparti. S dětmi, které se umí chovat a nejsou hluční mi samozřejmě nevadí.
A pokud Vám vadí názor jednotlivce, tak se prosím neúčastněte diskuzí a nebo alespoň slušnou formou.
Zákaz spolucestujících dětí do 10 let ale vylučuje i ty klidné a vychované, a naopak… To už spíše tichý oddíl platný pro všechny.
Moje děti beru do dětského oddílu, pokud tam je.A že jich pár mám!Kdo nezažil jízdu v jedničce s arabama kde haranti lítali a řvali jako opice a nedej bože jim něco říct páč to jsou nadlidi a nebo jízdu v Pendolino s rodinkama z osady tak to je fakt zážitek který si chceš zopakovat.Jednička pro mě znamená klid, možnost se kulturně najíst a ne sdílet prostor s lidmi kteří nejsou schopní dodržet pravidla slušného chování.Nebo jak chceš zařídit aby se cestující vraceli do jedničky a připlaceli za ní? Já beru na tyto lidi ohled a do jedničky s dětmi nelezu!Přeji… Číst vice »
A co predelat Pendolino cele na 1 třídu? Stejne se vsude sedi 2+1. Byl by to prémiovy vlak jako býval SC Manager.
Jako šotoušská hračka dobrý. Obchodně ovšem totální propadák.
A co vlakušky ? Ty byste zpět nechtěl ?
Vážený pane, ze starého nové neuděláte a každá doba má jiné priority.
Pustťe si raději nějaký starý dokument a sněte dál …
Jojo.Pak přijede zluťák s olítanýma krumplama hodí vám pět flašku a k tomu jídlo z plastu a všichni se cítí jak v orient expresu….😁
Tak zatím to směřuje opačným směrem, jeden vůz jedničky byl už před lety upraven na dvojku právě protože se ty třídy od sebe moc nelišily a služby ve dvojce byly taky slušné.
Pamatuji si když jsem jel jednou do Pardubic Pendolínem v Červnu 2019 nestěžuji si
Další degradace dřív prémiového produktu.
Máte pravdu, tímto z toho udělají obyčejné IC
Vždyť je to jenom takový lepší pantograf.
Mnozí podle komentářů nevědí, jak probíhá servis v 1. třídě Pendolina v praxi, tak následovně: Nejdříve přišel průvodčí, zkontroloval jízdenku a dostal na výběr 0,1 nalévanou „sklenku“ alkoholického nebo nealkoholického sektu. Následně obdržel vodu a slečna z jídelního vozu nabídka kávu/čaj/kakao a sendvič/jogurt/muffin – vždy mohl zdarma jen jednu položku, ne vše najednou 🙂. Příplatek je minimálně 100 CZK(+příplatek do 1. třídy), papírových 70 CZK jsem zažil jen jednou jedinkrát na Předpůlnočním Pendolinu z Prahy, které jak rychle zavedli, tak zrušili. Ze zavedení mám rozporuplné pocity – někdy to bylo fajn, jindy zas chtěl jet člověk jedničkou, ale neplatit zbytečně… Číst vice »
Zavedení povinných místenek je nevýhodou pro majitele síťových jízdenek OneTicket, kdy se člověk na místenku zdarma nedostane – musí zaplatit 35 CZK. Na webu cd.cz nelze síťovka podobně jako to jinak jde na IN 100 navolit a po konzultaci v rámci stížnosti na ČD ani funkci nechtějí zavést.
proč by dopravce měl dávat zadarmo někomu místenku kdo nevyužívá jeho tarif?
Možná proto, že dostane částku dle TR 10, tedy pravděpodobně více, nebo stejně, jako kdyby šlo o jeho tarif?
Ale u ČD buď neumějí počítat, nebo jsou hamižní. Když jsem se naposledy díval, u RJ na tom byli stejně. U LE a Arrivy netuším.
Napadá někoho jiná možnost? Sem s ní do reakcí, prosím.
TR 10 už nějaký pátek není, kdyžtak tarif ČD.
Dostane poměrnou částku ze zaplaceného jízdného podle pravidel OneTicketu. Což bude typicky méně než za jízdenku ČD.
A když budete mít traťovku, kdy jejich tarif využijete, tak dostanete místenku?
To je v pořádku. U RJ a LE se k OneTicketu místenka taky platí.
SOuhlas, tohle je u OneTicket dost podstatný problém
Omezování služeb, rušení nápojů a tisku, zavádění povinných místenek, zmenšování a navyšování počtu sedaček, rušení jídelních vozů (ty nové v CJ se za jídeláky fakt nedají považovat) a k tomu každoroční zvyšování cen jízdenek (i přes klesající ceny energií). Čím dál více připomíná jízda vlakem let lowcostem než levnou, příjemnou a pohodlnou cestu kterou dříve byla.
Vyjma té vody lze souhlasit. Voda pro každého je šílenost. Stačí si v cílové stanici projít soupravu a každý pochopí, proč.
Lidé chtějí levné jízdenky a dopravci se tomu přizpůsobují. Pro všechny, jichž se primární zaměření na cenu netýká, je ve vlaku řazena 1. třída.
Která v českém podání nic extra nenabízí.
To je samozřejmě každého volba, jestli mu jednička za tu cenu přijde zajímavá nebo ne. Mně osobně na všech těch ***Jetech zajímavá přijde, na rychlících typu Labe, Vysočina nebo Svitava moc ne.
Klasika pocovidové éry. Vše co nejdražší a nejméně kvalitní. Vidím tak v soukromém tak pracovním životě
Shrnul bych to tak, že Covid dal možnost se zastavit a zamyslet. A tim se na to husákovy déti rozhodli hodit bobek. Od revoluce dřeli jak koně v honbě za českym snem. Nastoupilo smiřeni se s kapitalismem. Vsechny další generace uz to maji na párku od narození. Takže vše ojebat a dělat co nejméně za co nejvíce.
K Pendolinu … libi se mi moznost si objednat “na misto”, bude tedy pri sjednocovani zavedeno to same v xxxJetech kdyz to je teda stejna sluzba, ad 2) nevim jak dlouho vydrzi Pinda jezdit na Budejovice, jel jsem zatim 2x a myslim si ze do Tabora to bylo v patek i sobotu na “stojaka”. S tim ze nedostanu vodu to preziju, nemyslim si ale ze za tech inzerovanych 289kc to bude jindy nez v utery dopoledne :-).
Objednávka na místo je problém, RegioJet to má dlouho a vůbec to nezvládá. Jídlo objednané v Pardubicích jsem dostal až skoro v Olomouci
Však pendolino to umělo taky, ne? Už to zrušili? Já jsem toho nikdy nevyužil, ale pamatuji si jak se čas od času někdo vztekal, že si objednal, blíží se do cílové destinace, kde vystupuje, a jídlo stále nikde.
Já jsem to několikrát využil. Je to stejné jako všechno u Českých drah, tzn. teoreticky dobrá služba, která ale funguje jenom občas. Někdy všechno funguje a objednávku vám přinesou cca za půl hodiny, ale běžně se stává (zhruba v polovině případů), že vám ten jejich portál napíše „dnes objednávky na místo nevyřizujeme“
Rajec a plato vajec😂
Nevíte něco o ze se vrací Pendolino do Popradu podle rezervačního systému od prosince je úplne jiní či delší vlak ale je psáno SC 241 Košičan copak je to za soupravu děkuji odpověď
16.11. se vracím z Popradu a dle rezervace jede už Pendolino.
Další z hloupých nápadů ČD ničit 680 na Slovensku
Od 10.11.2025 jede Pendolino místo stávající soupravy.
„A vy jak tu všichni jste, tomu rozumíte? Já teda ne….“
Spíš než zlevnění nebude větší důraz na dynamickou cenotvorbu?
A ta voda v první třídě nahradí sekt?
Sekt byl jen v business class v railjetech… V pendolinu si ho samozřejmě můžete koupit…
Chápu mínusáře… Ideálně jet za 200 a k tomu dostat občerstvení za tisíc… Jen do mě 😂
Sekt je doteraz aj v pendoline, plus bonusové občerstvenie sendvič/jogurt atď. Keď niečo píšem a potom sa rozčulujem že mám mínusy, tak si to aspon overím
Já se nerozčiluju😅
V originálu tiskové zprávy se píše, že welcome drink zůstane. Jestli to bude sekt nebo voda, to už nepíšou. 😉
Byl i v 1.tr Pendolina.
Já ho tedy pamatuji i v Pendolinu. Ale to bylo skoro před dvaceti lety.
Jasně, sorry, tam byla Bohemka a v railjetech byl opravdový… Ovšem co je tam aktuálně teď, nevím
Pozor – v railjetu je v business rozdíl u ČD a ÖBB soupravy!
Takže ČD dělají vše proto, aby pohřbily svou dlouhodobě nejúspěšnější značku SuperCity, která kdysi změnila veřejné vnímání železniční dopravy, zatímco se marně snaží prezentovat ComfortJet jako něco extra, ale veřejnosti je to jaksi jedno.
Zajímavá marketingová strategie.
Tak marketingové oddělení jede jen lži:
1) Sám Krapinec opakovaně říká, že v CJ jsou stejné gastroslužby jako ve WRmz (sprostá lež, opak dosvědčí prostý pohled do menu, o zkušenosti v té hrůze samotné, kdy už dneska při obratech Praha–Berlin–Praha při zpáteční cestě je v Děčíně k dostání jen pití)
2) CJ je „nejmodernější vlak“ (v čem? a kromě sezení to je spíš downgrade proti railjetu, speciálně osvětelní je katastrofa).
3) Můj Vlak má řadu neopravených bugů, některé hlásím už 7 let, jsou přijaty jako skutečné chyby, ale opravovány nejsou…
A můžu pokračovat asi do rána, kdybych chtěl…
Tak pokračujte, jsem zvědavý.
No, můžu navázat na 2), proč se fotí CJ s vypnutými čtverci, přestože to v reálném provozu nejde? 4) Inzeruje se cestovní doba v jízdním řádu, přestože třeba pro vlak EC/SC 241 v tomto jízdním řadu nebyla dodržena ani jednou (!), ten vlak NIKDY nepřejel státní hranici včas, přesto se (uznávám, že už citelně méně) láká na cestovní dobu typu (na Brno 2:28) i v eShopu v bannerech. Když je něco VŽDY pozdě, proč to není v eShopu jako v IDOSu (něco jako vykřičník – ! tento vlak do Vaší cílové stanice letos nikdy nedojel včas). 5) Můj Vlak se… Číst vice »
S tím Mým vlakem je to za mě celkem specialitka, co opravdu neshazuje jeji kvalitu, která je objektivně vysoka.
Tohle argumentačně ustojíte do chvíli, kde je první mimořádka s useknutím vlaku mezi pravidelnými stanicemi.
Na rozdíl od ostatních dopravů alespoň ČD o té mimořádnosti vůbec informauje.
Nejsou ty debilní čtverce spíš tak, že by to šlo, ale nechce se to řešit?
Řešit jde všechno, ale jsou navěšené na lampičky na čtení….
Plně souhlasím s bodem 1) těch míst je žalostně málo, většina lidí si tam sedne dá si tam čaj, pivo a sedí tam přes hodinu. Je to špatné jako v RJ
V Pendolinu se to alespoň dělalo tak, že se část 2 třídy vygookovala právě pro účel jídla.
Při poslední cestě s WRmz nám obsluha s omluvou dala do ruky jiný jídelní lístek, který obsahoval pouze nabídku bistra. Zbytek nedostali nazbrojeno.
A už se ví, jak se bude zbrojit Kodaň? Já že na tenhle dotaz i neformálně hrobové ticho. 🙂
Taky to nechápu, aspoň toho mohli využít a všechny vlaky přeznačit na EC/IC a byl by klid.
Přesně to jsem si pomyslel taky. Začíná to být úplně obyčejný no name rychlík. CJ je sice novější, ale proti Pendu má (alespoň pro mě) neskutečně tvrdé sedačky takže je všechno jen ne Comfort..
Tvrdší sedačky se dlouhodobě prosazují všude, prý hlavně kvůli ergonomií. Mne to třeba vyhovuje, naopak Bmz moc nemusím protože jsou moc měkké.
Dobrý den,
plně souhlasím. Chtěl bych si sednout s někým kdo má na starosti produktovou řadu u Českých Drah, aby mi řekl racionální důvody toho proč v posledních několika letech degradují svůj nejlepší produkt.
Oukej, oni tvrdí, že Praha – Ostrava je jejich komerční podnikání. Tak jestli komerční podnikání vypadá a bude vypadat takto, tak podnikat neumí. Přece pokud chci navyšovat podíl na trhu, hledat cesty jak získat zákazníka a nejlépe takového, který u mě utratí co nejvíc peněz tak tomu musím jít trošku naproti.
ČD nemají nikoho, kdo by dělal opravdu produktovou strategii. Neumí to a nemají zájem. Ty začátky pendolina byly marketingově tvrdě vydřené a obří podíl na tom měl Aleš Ondrůj, který pak odešel k RJ. V roce 2005 to místy působilo až komicky, jak dráhy všude rozlišovaly „SC Pendolino“ a „zbytek“ – byly dokonce samostatné posádky s trochu jinou uniformou, dělal se codeshare s ČSA, otevřely ČD Lounge… jenže přesně tohle image ČD tehdy potřebovala. Značka IC/EC je dnes úplně prázdná, znamená pouze „rychlejší rychlík“, ale nikdo si to nespojuje s něčím lepším. Railjet jezdí jako přívěšek ÖBB, ČD se nikdy… Číst vice »
Plně s Vámi souhlasím, ty začátky byly neuvěřitelné. Také se mi líbila spolupráce s ČSA !
Přesně toto chce klient co má peníze, mít možnost parkování u každého nádraží kde zastavuje Pendolino, mít svoji vlastní čekárnu ČD Lounge, mít skvělý servis na palubě vlaku.
Tenkrát se podařilo Českým Drahám udělat z Pendolina něco víc, něco nedosažitelného pro masy.
Jinak dnešní marketing Českých Drah bych spíše přirovnal k marketingu 16 letého puberťáka, je to naprosto příšerné. Když se podívám někdy na facebook/instagram a vidím ty spoty, to je děs…
Přitom když se na ten Facebook/Instagram ČD podíváte tak cca 2 roky zpět, tak to byla jiná liga. Tam to dělal evidentně někdo, kdo tomu rozuměl a pak najednou taková změna. To samé předtím reagovali na každou stížnost nebo podnět, dnes na tom Facebooku neodpovídají vůbec, nebo totálně nicneříkajícími infantilními odpověďmi…
Poslední „omlazovací kůra“ interiéru pendolin dostala „na frak“ v podobě přesvíceného interiéru. Nerozumí tomu, proč má být v rámu oken LED osvětlení, když každý cestující má k dispozici individuální osvětlení na čtení.
Ale chápu, je to můj osobní názor a jiným cestujícím může naopak více světla vyhovovat.
K interiéru se vyjadřovat nebudu a hlavně k údržbě. Když Pendolina stála při COVIDU tak se na to skoro nešáhlo. Hnusné špinavé koberce, špinavý interiér, bylo dost času na to udělat generální úklid.
Koberce se průběžně mění.
Víc světla určitě nikomu nevyhovuje, jen si to vedení asi myslí…
To, že nedostanete ve 2. třídě vodu, je pohřbení značky nebo produktu?
Dovolím si nesouhlasit. Veřejné vnímání železniční dopravy v České republice změnil před lety pan Jančura a ne Pendolino. Pamatuji si, že do té doby jsem byl jako cestující u ČD spíš obtížný hmyz, kdeždo pocit klienta jsem měl ve žlutých vlacích. O tom, jak to je dnes, raději pomlčím.
Já jsem zase neměl pocit zaměstnance ale otroka, když jsem byl vyhozen za to, že jsem odmítl foukat do použité trubičky, kterou přede mnou někdo oslintal.