Zprávy

Cestování Euroregionem Nisa zdražilo, nově přibyla možnost vícedenních jízdenek

Motorové vozy Stadler RS1 na viaduktu ve Smržovce na trati Liberec - Tanvald. Foto: České dráhy
Motorové vozy Stadler RS1 na viaduktu ve Smržovce na trati Liberec - Tanvald. Foto: České dráhy
Pro některé cestující zdraží jízdenka až o 60 %.

Nový ceník a podmínky platí od 1. dubna pro cestování na jízdenku Euro-Nisa Ticket (ENT). Ta umožňuje neomezené cestování na území tří zemí, konkrétně v celém Libereckém kraji a části Saska a Dolního Slezska. Nově letos nabídne také pokrytí Šluknovského výběžku v Ústeckém kraji.

Kromě zdražení dochází i ke změně typů jízdenek. Stávající papírové jízdenky pro 1 osobu nebo skupinu 2-5 osob nahrazují jízdenky rozdělené podle počtu osob. Až do konce března stála jednodenní jízdenka pro jednoho cestujícího 160 korun, nově stojí 260 korun. Jízdenka pro 2-5 osob za 320 korun už neexistuje, nově stojí podle počtu osob: pro dvě osoby 390 Kč, pro tři osoby 430 Kč, pro čtyři 470 Kč, pro pět 510 korun.

Dochází tak ke zdražení až o 60 %, pro některé skupiny ale naopak může cestování zlevnit: Každá jednodenní i třídenní síťová jízdenka opravňuje k bezplatné přepravě 2 dětí ve věku 6 až 14 let včetně. Namísto jednoho dospělého může cestovat také jedno další dítě, děti do 6 let cestují zdarma.

Nově rozšíření na Šluknovsko

Cena třídenní jízdenky začíná na 600 korunách pro jednu osobu. Nový ceník je na stránkách krajského organizátora veřejné dopravy Korid LK, kde jinak informace o zásadní změně podmínek chybí. Cena jízdenky se několik let neměnila.

Nově jízdenka platí i v oblasti Šluknovska v Ústeckém kraji, nebude platit ale do Benešova nad Ploučnicí. Jízdenka má v budoucnu umožnit také slevy například na vstupném. Jízdenka je u českých dopravců nadále v papírové podobě s tím, že v rámci modernizace odbavovacích zařízení vznikne také její mobilní verze pro chytré telefony. V Německu již mobilní verze jízdenky existuje.

Jízdenka platí ve většině dopravních prostředků na celém území. S přirážkou na každou osobu a směr lze využít i visutou lanovou dráhu na Ještěd, při cestách žitavskými úzkokolejkami se platí historický příplatek na osobu.

Platnost jízdenky Euro Nisa Ticket. Foto: IIdol.cz
Platnost jízdenky Euro Nisa Ticket. Foto: IIdol.cz
Odebírat
Upozornit na
guest
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Ja jedu vlakem tak 1x ročně
Tak to moc neřeším a těm tarifům nerozumím. Ale jestli se dva dostaneme z LBC do Gorlitzu nebo Boutzenu a zpět za 390. Tak to je super. Takže mi to nepřipadá nijak šílený. Naopak si tam mohu i dát bez obav i pivo k jídlu. Za mne pohoda.

René

Obrázek viadukt je z Kryštofova údolí a ne ze Smržovky.

Liběšičák

Pro sólisty jde v podstatě o likvidaci nabídky. Zatímco za pakatel lze tragickou úroveň VHD a miliardy zbytečných přestupů v tomto regionu akceptovat a využít výhody jedné jízdenky, za 260 Kč už to je levnější autem tam i zpět i z Úštěka v jedné osobě. Kdyby se současným zdražením přišla i nějaká výhoda, např. zrušení historických příplatků na žitavské úzkokolejce, tak prosím. Ale takto to klidně zrušte, neděkuji, nechci.

-TR-

Pro kritiky bych rád doplnil, že kromě jízdenky Euro-Nisa-Ticket je možné pro krátké jízdy přes hranici využít tarify Trilex nebo MPS Jakuszyce. Je to levnější.

Mezinárodní tarif Trilex: https://www.laenderbahn.com/media/laenderbahn/downloads/trilex/2-Preise-und-Angebote/TBB-TRILEX-Einzelpreistabelle-2020-12-13.pdf
Mezinárodní tarif MPS Jakuszyce (pro vlaky směr Szklarska Poręba): https://www.cd.cz/assets/typy-jizdenek/mezinarodni-jizdenky/cenik-mps-jakuszyce.pdf

Willy

Za tuhle cenu to možná koupí leda osamělý turista, pro rodinu naprosto neakceptovatelné – naštěstí prakticky každý má možnost jet autem – což je nejen flexibilnější, ale zároveň i výhodnější. Málokdo v dnešní době přistoupí na diktát provozovatelů veřejné dopravy.

xyz

Zejména pro cesty do Německa bude to „škudlení každé koruny“ pro takovou rodinu dost přínosné, s ohledem na to, že v Německu jsou ceny skoro všeho vyšší. 🙂 A co se týče flexibility, tak ta je u auta vyšší už z principu, bez ohledu na cenu. Mimochodem připomenu, že tímto se cena jízdenky např. pro čtyřčlennou rodinu zvyšuje z 320 na 470 Kč, tzn. v té „výhodnosti vzešlé ze zdražení“ byste měl pravdu jen v případě, že cena cesty autem se strefí do toho rozmezí „320 až 470 Kč. Mimochodem, u čtyřčlenné rodiny považuji cestu autem za plnohodnotné využití automobilu,… Číst vice »

Willy

Nejde o „škudlení každé koruny“, ale prosté ekonomické uvažování. A spousta lidí jezdí do Německa jen kvůli nákupům, tolik k „Německu jsou ceny skoro všeho vyšší“.

pohledem realisty

A na ty nákupy ta vaše „spousta lidí“ snad jezdí vlakem a tam, aby k tomu nutně potřebovala použít právě jednodenní jízdenku „ENT“? Pokud už tedy někdo jede na nákup do „Ríše“ vlakem, pak mu k tomu většinou bohatě stačí nějaká jednoduchá nebo zpáteční jízdenka, přičemž do Žitavy i zpět se, pokud vím, snad stále ještě dostane na jízdenku za nějaký „český“ tarif (byť už ne s ČD), do Szklarske Poreby či Jelení Hory jsou asi také přijatelné ceny jednorázových jízdenek a jinam se k sousedům na nákupy veřejnou dopravou v podstatě snad ani s jízdenkou „ENT“ jet vlakem nedá… Číst vice »

Willy

Zmínka o nákupech byla reakcí na v „Německu jsou ceny skoro všeho vyšší“ a skutečně jsem nepomyslel, že by tam někdo přijel vlakem na nákup.

pohledem realisty

Willy: Měl byste si to po sobě přečíst znovu a číst to tolikrát, až byste snad konečně pochopil, jakou nehoráznou pitomost jste napsal: největší zdražení v přepočtu na osobu je totiž právě pro toho jednotlivce, pro rodinu je ten rozdíl na osobu ve skutečnosti mnohem menší, takže to zdražení je akceptovatelné mnohem spíše právě pro tu rodinu než pro jednotlivce – a tím spíše to platí pro skupiny pouze dospělých osob!

pohledem realisty

A pro ty zbrklé, kteří nedokáží pořádně číst a při tom také ještě i přemýšlet, dodávám, že podle oficiálních informací platí, že „Ke každé jízdence je možná přeprava dvou dětí věku 6-14 let (včetně) zdarma.“ – takže pro čtyřčlennou rodinu se dvěma dětmi do 14 roků věku jde fakticky o zdražení o 70 Kč (z 320 Kč na 390 Kč): jak mnoho je to pro takovou rodinu akceptovatelné, nechť posoudí každý sám (ale ať se přitom nenechává ovlivnit nikým, tedy ani „Willim“).

Willy

Pochopitelně vidím, že největší zdražení postihlo jízdné pro osobu, přesto může být stále výhodnější, než aby jel jeden člověk autem. Cesta autem je tím výhodnější, čím více lidí jede a více zavazadel se přepravuje (při dvou a více je auto výhodnější prakticky vždy).

RARA

Vynikající podpora hromadné dopravy. Jistě to uživatelé ocení a budou ještě více využívat služeb. Pak se někdo bude divit, jak to že ty lidi nejezdí vlaky.

Vít Jůza

Podle seznamu linek něco v tom Šluknovském výběžku přibylo, např. vlaky všemi vnitrostátními cestami do Dolní Poustevny, ale něco už tam bylo (vlaky po linii Česká Lípa – Ebersbach, pak poslední úsek byl nějak vypuštěn). Autobusy jsem úplně nezkoumal. Pořád dle aktuálního seznamu linek vlaky od České Lípy až do Benešova nad Ploučnicí i autobusová linka z výběžku až do Děčína. Stále záležitost pro obšírné studium jak pro cestující tak pro pracovníky dopravců …. . Koukám, že také stále nebo opět rozdíly mezi seznamem linek a mapkou …

Twix

Zdražení nepotěší, ale neřekl bych, že cílovka pro tento produkt jsou lidé, kteří někam chtějí jet a budou počítat, jak to vychází cenově oproti autu, a podle toho se rozhodnou.

Zbyněk

Hlavně, že zrušili přesah do Benešova a zdražili, v současnosti tu jejich jízdenku asi nikdo nevyužije.

Vít Jůza

K Benešovu viz o 2 výš. Pořád je to zajímavá nabídka zejména pro mezistátní výlety, vnitrostátně se vyplatí teď výjimečně a už ne tak výhodně.

Dopravak

p.Sůra: opravte si ty žiVATske uzkorozchodky!!!

kosmik68

Použití jízdenky je hlavně na cestování po Německu kde to platí v jejich IDS, který je cenově proti hladině v ČR jinde a taky odpadá zkoumání jaký doklad a kde si koupím. Prostě na výlet do Bišišverdy je to výhodné.

Jarda

Stejně tak na výlety do Polska., Krkonoše se dají nyní udělat s jednou jízdenkou na 3 dny a v Karpaczi se nemusím s řidičem autobusu hádat, že mi může a má prodat jejich jízdenku, která byla cenově také někde jinde než u nás. Na přeshraniční výlety se Euro-Nisa-Ticket vyplatí i nyní a je to dobrá jízdenka!

MLB

Zdražujeme, zdražujeme, vracíme se do aut…

Tomáš H

Přesně tak, 260 Kč, že si můžu zajet vlakem pár km za hranice => volím auto.

Riki

Tak si vem auto a nebrblej tady …ve vlaku se uvolní místo 🙂

MLB

Akorát už ho třeba časem v rámci úspor přestanou vypravovat, pokud se auto začne vyplácet víc lidem…

xyz

Který vlak máte na mysli? Ten na německém území, u kterého je jízdné ještě v daleko vyšší cenové hladině?

Nebo ten na českém území, který je využíván v nemalé míře pro vnitrostátní/příměstské cesty v rámci běžného vnitrostátního jízdného?

MLB

To platí obecně o jakémkoliv spoji, při současné vlně rušení spojů a zdražování.

-TR-

Problém by se vyřešil, kdyby celodenní jízdenku IDOL za 120 Kč bylo možné zakoupit i bez karty Opuscard. V takovém případě by dávala logiku nižší cena pro vnitrostátní jízdenku jen pro Liberecký kraj a vyšší pro mezinárodní jízdenku.

PIDofil

To je snad logické vždycky, že jízdenka na „vnitro“ + menší obvod platnosti je levnější než jízdenka pro mezistátní dopravu s mnohem větším obvodem platnosti (navíc na území více států) – už kvůli většímu plošnému rozsahu platnosti. To, že je v ČR v různých regionech vyžadováno splnění více či méně debilních podmínek pro možnost zakoupení jakýchkoli jízdenek obsažených v tarifu, je jiná záležitost: třeba v PIDu nebo v IDS JMK žádné takové komplikující podmínky snad už nejdou vůbec – a že celý IDOL stál za „velký kulový“ od samého počátku a od té doby se v něm k lepšímu nezměnilo… Číst vice »

Džamel

Nevím jestli tomu je dodnes, že menší je levnější, ale hezké srovnání bylo, možná ještě je ČD Hradecký versus IREDO celodenní, kde ta ČD byla dražší… V Iredu navíc Perníkovský kraj a busy…

Bdtax Fan

Souhlas! Předpokládám, že snad naštěstí s uvedením aplikace IDOLu, kterou vyvíjí pražský Operátor ICT, bude možné konečně koupit všechny plně integrované jízdenky, co dosud jdou jen s Opuscard.

Vít Jůza

1.Liberecký kraj s IDOL byl a je v té lepší polovičce krajů, co se integrovaného systému týká. IDOL byl a je celkově slušně fungující integrovaný systém. 2. Od začátku byl IDOL po řadě let vylepšen zejména začleněním rychlíků, které se mimochodem plánovalo od samého začátku v době, kdy se PIDu a jiným o tom ještě ani nezdálo, nicméně povedlo se až po řadě let se zpožděním oproti jiným. 3. Speciálně při cestě od Turnova do Prahy je problém koupit si normální jízdenku PIDu … nějakou dobu jsem dojížděl autem do Loukova u Mnichova Hradiště, a tam kupoval v pokladně, v… Číst vice »

MaT

Tak možnost koupit lístek na PID na pokladnách se alespoň pro mě stala zbytečnou od té doby, co to jde koupit v aplikaci…

PIDofil

Překvapivě tentokrát plácáte i některé dost velké nesmysly – až to by člověk právě od vás vůbec nečekal. Na tratích, kde jízdní řád připomíná noty na buben, je samozřejmě potřeba i rychlíky zaintegrovat – a KORIDu se to dlouho nedařilo, ovšem především vinou ČD, které tomu bránily. Ani tak ovšem IDOL nikdy nepatřil a nepatří mezi ty lepší IDS v ČR, ale stav je (bohužel) stále naopak právě opačný. V PIDu byla ovšem „generální“ integrace rychlíků naopak dost velkou chybou (což sice všichni předem věděli, ale „politická vůle“ byla jiná), takže ve frekventovaných dnech teď občas v rychlících dálkoví cestující… Číst vice »

xyz

Dosavadní stav byl hodně paradoxní, kdy celodenní jízdenka ČD pro Liberecký kraj stála 159 Kč (platná jen ve vlacích ČD), zato celodenní jízdenka platná pro veškeré (vlak, bus, MHD) dopravce v Libereckém kraji, jakož i přilehlých německých i polských územích, stála… pouze o 1 Kč více.

Tzn. zdražení považuji za pochopitelné.

55p

Myslíte, že v Německu se to nedělá? Bayern regional je za 8 € a Waldbahn ticket za 7,5 € (názvy bez záruky, ceny 2015)

xyz

V případě té Waldbahn (v roce 2017 stála 8 Eur) s omezením od 8. hodiny ranní v pracovní dny.

A hlavně platné jen pro vlaky (tzn. odboba té 159korunové jízdenky ČD v Libereckém kraji) + na relativně omezeném prostoru (čtyři tratě, všechny spíše kratší). Na rozdíl od (počtem linek i územním vymezením) velmi rozsáhlou oblastí platnosti Euro-Nisa-Ticketu.

55p

Jj, a o půl éčka dražší Bayern ticket měl podobná časová omezení a platil v celém Bavorsku i v autobusech. Takle jsme si za autobus doplatili po 3 € 🙂

PIDofil

Ta časová omezení platnosti na dobu mimo pracovní dny ráno v regionech řízených rozumně uvažujícími lidmi jsou snadno pochopitelná: není přece logické lákat další (nechtěnou) frekvenci do VHD v období silné ranní špičky.
Například ve Vídni existovala kdysi na tamní MHD bloková jízdenka několika jednodenních kupónů platných v pracovní dny také až asi od 8 nebo 9 hodin, nazývaná nějak jako „nákupní“ a určená právě pro návštěvníky Vídně, aby tam nejezdili v době, kdy jezdí množství lidí najednou do zaměstnání.

55p

Ale to tady nikdo nerozporuje, jádro pudla je v tom, že jízdenka dopravce je mírně levnější, než její obdoba platná v celém integrovaném systému.

PIDofil

No, divit se nelze: třeba v Německu byla cena jízdenky za EUR vždy výrazně vyšší než v ČR za Kč (a pro Polsko to za PLN bylo podobné, byť rozdíl byl menší), navíc v ČR přibyl v regionu na železnici další dopravce, který „ukousl“ dost z toho, co původně pokrývaly ČD, takže nějaký svůj podíl musí dostávat i on. Zejména Němcům musela být levná česká podoba těch jízdenek asi docela „trnem v oku“, takže pokud teď už rozdíl cen nebude tak výrazný, nebude aspoň budit tolik vášní – a na vnitrozemské cesty v rámci IDS není ta mezistátní jízdenka potřebná.… Číst vice »

Honza

Zajimava mne kolik cestujicich vyuzilo jizdenku v 2019 a o kolik mene jich bude v te nebo pristi roce. Jizdenka je urcena pre vylety a je to zrejme ze kdyz se rusi veskere vyhody oproti obycejni jizdence (prave cena, ty slevy predpokladam budou jen symbolicke 5 nebo 10% vstupneho. A jina otazka at konecne budou, nebo se skonci na hlaseni „priste, priste, jiz brzy“). Pro turisticke vylety vyhradne po Cesku nebo vyhradne po polsku tato jizdenka uz smysl pro 1. nema, pro skupiny uz jen velmi maly. Po Nemecku to zase urcite je vhodne, jenz ted to vypada jako nabidka… Číst vice »

Leinad

Zase ten Půta, kdyby tam platil poctivý TR10, tak se nic nezdražuje.

-TR-

Jo, ale nebýt Půty, tak by pro cesty do Německa a Polska platil ještě více předražený tarif NRT.

PIDofil

Nesmysl: s Půtou to v podstatě přímo nijak nesouvisí (možná ale trochu s rozšířením provozu ARRIVY), protože „LIBNET“ fungoval už od roku (asi) 2004 (kdy navíc Půta dělal maximálně možná pouhého starostu v Hrádku nad Nisou).
Zdražení se nelze divit, když v Německu ta jízdenka stála cca dvojnásobek než v ČR a i v Polsku byla dražší – to ti partneři pochopitelně nebudou chtít trpět do nekonečna!

Riki

Ano to je pravda PIDofile , ale to asi mnoho čecháčků nepochopí ….

Jiří Kocurek

A trn poctivý vnitrostátní TR10 by paltil až do Zhořelce, jak známo. Naví by se pod TR10 mělo zahrnout i lahvové pivo, aby byly ceny poctivé.

Josef Král

No, to je dost. Řadu lidí to odradí.

glosátor

Od čeho? A hlavně: proč vlastně?