regio-vlak

Čeští mostaři splavili starou konstrukci mostu v německém Münsteru. Novou svařují v Praze

Splavení a demolice původního mostu v německém Münsteru. Foto: MetrostavSplavení a demolice původního mostu v německém Münsteru. Foto: Metrostav

Po vyzvednutí z koryta konstrukci sešrotovaly hydraulické nůžky.

V severoněmeckém Münsteru budují mostaři z českého Metrostavu novou lávku přes říční kanál Dortmund-Ems. O komplikovaném projektu informoval firemní čtrnáctideník.

Stávající most Pleistermühlenweg z roku 1954 bylo podle firmy nutné nejprve demontovat. Nemá totiž potřebnou světlou výšku ani rozpětí pro plánované rozšíření kanálu.

Montážníci sestavili nejprve podepření na předpolí mostu. Specializovaná firma poté sestavila ponton a podvozky, na něž instalovala nosníky pro podélné podepření mostu.

Splavení původního mostu bylo poměrně složité a veškeré činnosti na sebe musely navazovat,” popisuje postup vedoucí útvaru ocelových konstrukcí Metrostavu Milan Kysela.

Nejprve sestava pontonu a podvozků podplula pod mostní konstrukci, přesně pod podélné nosníky. Následně se odřezaly nosníky u předpolí, a to zhruba v polovině jejich výšky. Podvozky pak převzaly většinu 400tunové hmotnosti konstrukce a montážníci nosníky zcela odřízli.

Splavení a demolice původního mostu v německém Münsteru. Foto: MetrostavSplavení a demolice původního mostu v německém Münsteru. Foto: MetrostavSplavení a demolice původního mostu v německém Münsteru. Foto: MetrostavSplavení a demolice původního mostu v německém Münsteru. Foto: MetrostavVizualizace nového mostu přes kanál v německém Münsteru. Zdroj: Schüßler-Plan, DüsseldorfVizualizace nového mostu přes kanál v německém Münsteru. Zdroj: Schüßler-Plan, Düsseldorf

Poté již ponton převzal celou hmotnost mostní konstrukce, kterou pomocí podvozků zvedl a splavil na řece mimo opěry. Konstrukce se musela na pontonu otočit a zakotvit u břehu v úrovni skladovací plochy. Po vyzvednutí z koryta konstrukci sešrotovaly hydraulické nůžky.

Nová konstrukce

Výroba ocelové konstrukce nového mostu o hmotnosti 800 tun začne v pražských Horních Počernicích. Na jaře se po řece nová konstrukce přeplaví do Münsteru, kde bude již připraven předmontážní rošt.

Svářečské a natěračské práce potrvají do konce léta, kdy dojde ke splavení nového mostu na místo původního. Bude mít podobu ocelového diagonálního mostu pouze s jedním obloukem a ortotropní mostovkovou deskou.

Dlouhý bude 99,2 metru a široký 9,7 metru. Na jižní straně rampy na levé straně průplavu bude vytvořena stezka pro pěší a cyklisty. Rozšíření vodní cesty v tomto místě vyžaduje podle Metrostavu kromě průjezdné výšky minimálně 5,25 metru nad horní mezní hladinou i světlou šířku 96,15 metru.

Tagy demolice mostu Metrostav DIZ Německo
3 komentáře