cargo

Česmad: Řidiči už strávili v kolonách na hranicích dva roky, covid má 0,65 procenta

Kamiony na D8. Foto: ŘSDKamiony na D8. Foto: ŘSD

Někteří řidiči se častým výtěrům z nosohltanu podrobují s velkou nevolí.

Sdružení silničních nákladních dopravců Česmad Bohemia publikovalo výsledky svého průzkumu mezi dopravními firmami ke kontrolám na hranicích s Německem, které západní soused zavedl v neděli 14. února. Opatření mimo jiné způsobilo dlouhé kolony, především zahraniční řidiči se na něj nemohli připravit. Česmad opatření kritizuje.

Oslovené české dopravní firmy (354) uvedly, že jejich řidiči strávili od pondělí do středy v kolonách před přechody dohromady 17 500 hodin, to je 730 dní. „Při ztrátě 2 000 Kč na hodinu, když kamion nejede a řidič čeká ve vozidle, to představuje 35 milionů Kč. Kdyby se do této sumy započetly i české firmy, které se nezúčastnily ankety a zahraniční dopravci, byly by ztráty v řádu vyšších stovek milionů Kč,“ uvedl Česmad.

Podle něj nové povinnosti vyvolávají i zvýšené náklady na administrativu spojenou s registracemi a komunikací s německými úřady. Firmy odhadly, že jen během prvních dnů to pro ně znamenalo 4 600 hodin administrativní práce navíc, průměrně 13 hodin na firmu, které musejí vykrýt a zaplatit.

Německo vyžaduje ke každé jízdě registraci a negativní test na koronavirus, který nesmí být starší než dva dny. České firmy během víkendu a prvních dvou dnů v týdnu otestovaly 6 179 řidičů. Pozitivních bylo 0,65 procenta z nich (40). Při rezervování časů pro testování se 73 pct. firem potýkalo s problémy, 61 pct. řidičů nemělo testovací kapacity k dispozici v blízkosti bydliště. Necelých 18 pct. firem nechalo z různých důvodů testování řidičů až na hranice, což jim pak přineslo dlouhé hodiny čekání.

Čekání v kolonách a problémy se splněním vyžadovaných povinností se podle Česmadu projevují ve zpožděných přepravách. „V pondělí zaznamenávali naši dopravci zpoždění až u 70 pct. zásilek. Průměr za první 3 dny je 40 pct. opožděných přeprav,“ uvedl Česmad. Zpožďování zásilek prý způsobuje problémy zejména německým odběratelům, ale protože je Německo tranzitní zemí, projevuje se i u zákazníků ve Francii, ve Španělsku a dalších zemích.

Účastníci ankety také potvrdili, že testování má velký vliv na jejich řidiče. Někteří se s nevolí podrobují zejména výtěrům z nosohltanu a problémem je vyšší četnost testů u řidičů, kteří jezdí do Německa denně nebo dvakrát až třikrát do týdne.

Tagy Česmad Bohemia dopady koronaviru na dopravu kamiony Německo
39 komentářů