Autobusy Cestovní ruch

Česmad: Provozovatelé zájezdových autobusů odepisují sezonu, 2000 firem je v pasti

Zájezdový autobus MAN Lion's Coach

Provozovatelé zájezdových autobusů se kvůli koronaviru ocitli v tragické situaci a potřebují příspěvek státu na leasing autobusů. Konstatovalo to na pátečním zasedání předsednictvo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia.

„Jejich zakázky v době nouzového stavu poklesly na nulu a budou muset z větší části odepsat i letní sezónu. V České republice se to týká zhruba 2000 firem provozujících dohromady zhruba 9 000 autobusů,“ uvedl Česmad v prohlášení.

Zásadním problémem je podle sdružení ztráta schopnosti splácet leasingové splátky, které činí 100 tisíc až 150 tisíc korun měsíčně u běžného zájezdového autobusu a u patrového s cenou okolo 14 milionů korun až 250 tisíc měsíčně.

„Majitelé těchto vozidel se ocitli v dokonalé pasti, protože i kdyby se rozhodli své autobusy prodat a s podnikáním skončit, nenajdou žádného kupce, neboť stejná situace je prakticky v celém světě. Navíc stojící vozidlo na rozdíl od nemovitosti ztrácí svou hodnotu, i když není využíváno,“ doplnil Česmad.

Vládě proto navrhuje, aby pro autobusové dopravce připravila přímou podporu a přispěla na část leasingových splátek. Podpora by podle Česmadu měla trvat do března příštího roku. Sdružení vyjádřilo názor, že státní podpora je „lepším řešením, než nechat dopravce zbankrotovat a budovat odvětví znovu“.

„Nepochybně by ke zlepšení situace pomohla i motivace k většímu využívání tohoto způsobu přepravy školami a dalšími institucemi,“ doplnil Česmad Bohemia.

Vláda zatím během krize rozhodla o odkladu a následně i snížení plateb silniční daně. Tříměsíční odklad platí i pro úhrady mýta.

Odebírat
Upozornit na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Trupak

Všechny tyto ztráty by měli zaplatit ti sdělovacími prostředky opěvovaní epidemiologové, ti kterí dostali do rukou moc bez jakékoli odpovědnosti. 🙁

Bob

Konkrétní epidemiologové měli konkrétní názory a návrhy, jiní epidemiologové, infektologové, imunologové, kardiologové, zubaři či ekonomové zase jiné názory a návrhy. Za konkrétní opatření odpovídá ten, kdo je vydával: některá z nich vláda, některá z nich naše superstar. Ale pokud miliardy za roušky přistály do správných tunelů, myslím, že holding bude spokojen.

realista

Klídek: „Trupak“ si evidentně jen spletl epidemiology a politiky – protože velmi brzy vedení „krizového štábu“ převzal od Prymuly Hamáček (který byl mimo jiné například tím, kdo začal vyhrožovat velkými pokutami za nepoužívání roušek i na místech, kde byli jednotlivci sami)!

roman

Takže jsme měli nechat volně šířit virus po celém státu? Prostě upřednostnit peníze před lidskými životy ?

realista

Úplně volně samozřejmě ne – ale když nějaké mediální m…e řekl Pirk, že společnost je třeba tím virem adekvátně promořit a kde kdo jej za to poplival jedovatými slinami, tak si přece museli „zachovat dekorum“ aspoň tím, že vyžadování těch na počátku jednoznačně velice rozumných a správných opatření protáhli až dlouho za hranici, kdy už v takovém rozsahu dávno potřebná nebyla.

Poudy

Takže by bylo lepší to neřešit a ochromit dopravu sice později ale na mnohem delší dobu Tupáku?

pozorovatel

„Ochromit dopravu“ měli v době, kdy VHD používalo minimum lidí – což třeba v pražské MHD nikdo (ROPID ani MHD) včas neudělal a plýtval tak, že bezuzdné rozhazování je pro to příliš slabým termínem – a když se cestující začali do MHD vracet, tak se teprve začala projevovat další „úsporná“ opatření, kterými cestující trpí mnohem víc, než by jim vadila v době, kdy nikdo, kdo nutně nikam nemusel, ani nevycházel ven z bytu.

Jan Sova

Nikdo dopravu přímo neochromoval, natož zájezdovou. Ta přirozeným vývojem v Evropě (ne u nás) prakticky zcela ustala, neboť lidé měli zakázáno/a ani nechtěli cestovat.

MiKi

Kde jsou ti chudáci autobusaci ? Kdyz dneska ráno vyřadila bouřka úsek trati Havířov Těšín, tak první autobus se povedlo sehnat po 2 hodinách. Kdo chce hledá příležitosti, kdo nechce hledá výmluvy.

Bob

A platil si je ten železniční dopravce jako operativní zálohu v nepřetržité pohotovosti?

pozorovatel

Proč by měl? J přece v jejich vlastním zájmu si získat aspoň nějaké „kšefty“, když jiné nemají! Ale pro české „podnikatele“ ke samozřejmě jednodušší brečet nad „ztrátami“ a chtít (neoprávněné) „kompenzace“ od státu, že …,

MiKi

Vy jste blbej, anebo navedenej. Tato diskuze je o tom, že dopravci natahují ruku pro almužnu, ale pracovat se jim nechce. Vyjet v neděli v pět ráno ? Máte rozum ? Zavolejte jinam. O tříhodinový kšeft nemáme zájem ( průměrná doba mimořádnosti, být včera trvala ať do odpoledne).

navratp

Tato diskuze není o tom o čem vy si myslíte. Co když jim třeba jenom nikdo neřekl. A kolik zájezdových autobusů nových na leasing je v Haviřově

Brátka Miroslav

Prosím vás , kdo by držel v práci lidí od rána do večera když čtyři měsíce nezavadil o práci ? To se jako měl někdo den před tím kouknout do křišťálové koule a tušit že bude ráno výluka?? Dvě hodiny je TOP TIME normální stav jsou 4 -5 hodin po nahlášení. Než něco napíšete chtělo by to trošku rozumu .

Karren

Myslím, že by dost pomohlo, kdyby měly školy a ostatní instituce financované z veřejných rozpočtů nařízeno na vzdálenosti nad 25 km od školy muset jet autobusem Euro IV a vyšší s minimální garantovanou cenou 35,- Kč/km (+DPH). Bohužel, je stále dost škol, co objednávají nejnižší ceny, a pak nechají vozit své děti ve vracích ://

Vít Jůza

„Majitelé těchto vozidel se ocitli v dokonalé pasti, protože i kdyby se rozhodli své autobusy prodat a s podnikáním skončit, nenajdou žádného kupce, neboť stejná situace je prakticky v celém světě. Navíc stojící vozidlo na rozdíl od nemovitosti ztrácí svou hodnotu, i když není využíváno,“ doplnil Česmad.
Nevím, nakolik těmi majiteli jsou výrobci, a nakolik nějaké leasingové společnosti, ale v obou případech by to měli mít tak spočítané a měli by mít takové kapitálové zázemí, aby je jen tak nějaký výkyv nepoložil.

Robert

Jako že by někdo počítal s tím, že mu 10 autobusů půl roku nevydělá ani korunu a dalšího půl roku tak maximálně na provoz? Ty máš rezervu ve výši dvanácti platů na účtu? S nejistotou, že to bude stačit? Pak gratuluji, takových moc není. Podle průzkumu nemá většina lidí ani čtvrtinu.

Rosťa

ANO bude Líp. Hlavně že miliardář a kamarád od Babiše určitě rezervu má, ale ten pro sebe a své čínské akcionáře podporu dostane.

Peeetr

Jenže sociální stát nebyl stvořen k zachraňování riskujících podnikatelů, ale poctivě pracujících zvláště specialistů.
A zatímco pro české řidiče autobusů je zde práce dost, tak bez státní záruky za střednědobé půjčky nebude práce pro 30-60% českých pilotů.

amey

no a co..??? Nestane se vůbec nic….bez pilotů se všichni obejdeme.

Peeetr

Nesmysl, když jsme se bez nich neobešli ani v době zadrátovaných hranic, tak dnes a do budoucna už tuplem ne.
A taky v EU tradičně mají všechny státy největší daně ze zaměstnanecké práce, takže je nejvýhodnější mít nejlépe vydělávající profese oficiálně zaměstnanné u sebe v domácích firmách.

Bob

Kdysi v nějaké diskusi o „normalitě“ jsem četl protiargument, že „být pilotem také není normální, protože kdyby všichni lidé byli piloty, naše společnost by vymřela“. Teď teprve to nabývá zajímavého kontextu. Nicméně myslím, že prakticky všichni piloti jsou inteligentní, šikovní a přizpůsobiví lidé, takže většina z nich bude schopná si najít jinou kvalifikovanou práci. Problém je, že až je za pár let někdo bude znovu potřebovat, tak už je možná zpátky nedostane a nové si tak rychle nevyčaruje ani z Bulharska.

Bob

Spíše mohli počítat s tím, že jejich obor může nečekaně jako celek postihnout takováto krize. Stejně jako každý podnikatel musí zhodnotit i riziko, že mu jeho podnik jednou někdo znárodní nebo mu ho vyrabují nějací lives matterové. Žádná firma, žádný stát, žádná společnost a žádný člověk nejsou tak silní, že by je nic nemohlo položit. Samozřejmě je otázka, jestli jako společnost jsme ochotni nějak podpořit toho, koho takové situace postihla, a jestli si to můžeme dovolit, aniž by to bylo na úkor ostatních.

Jenda

Česmad hezky pracuje s čísly. Většina dopravců kupuje ojeté autobusy (z Německa apod.) u kterých jsou leasingové splátky klidně poloviční než co uvádí. To jsou čísla jen pro menší část dopravců (co často jezdí především incomming) a mají nové autobusy z výroby.

Robert

No, a ti jsou na tom nejhůř.

Peeetr

Protože jsou nejblbější. Každý normálně myslící podnikatel ví, že jsou tu oproti Německu třetinové platy, tak prostě musíme mít 2-3x levnější nebo starší vybavení než v Německu. A přebytek nových autobusů zvláště v luxusnějších verzích si může dovolit jen Praha nebo nějaké neziskovky placené z Bruselu na převážení preferovaných uprchlíků z Afriky.

Libor

…národní sport = neustálé kňourání a polosocik podnikání se státem, když se nedaří. Zkrátka jednou jsi dole, jednou nahoře. Jeden z příběhů: 25 roků starou Karosu odhlásit z provozu, ekologicky zlikvidovat a jít třeba vozit vanou štěrk na stavbu dálnice = řešení pro někoho bezvýchodné situace.

Jiří Kocurek

Pochybuju, že někdo má od leasingovky 25 let starou Karosu. A ještě víc pochybuju, že nějaká podstatná část zájezdů z/do ČR je prováděna 25 let stakou Karosou.

Libor

…tak 20 let strarý Neoplan, Setru, Mercedes či MAN, chtěl jsem tím říci, že těch leasingových nových autokarů není ani 50% z celkového počtu registrací. Prostě nejsou kšefty, tak je potřeba jít dělat cosi jiného a risk na tenhle obor v dnešní době zkrátka nevyšel…

PatriK

Tak je zřejmé, že je to další pokus vyždímat dotaci z veřejných peněz. Je jasné, že čím víc pokusů udělají, tím mají větší šanci, že nějaký milion od státu jim do kapes nakonec zamíří. Nedávno tady byl článek, že požadují od státu dotaci asi sto tisíc Kč měsíčně na kamion (pak už se napsalo, jak to dopadlo), teď je to v bleděmodrém pro autobusáky.

Petr-666

Leasingová společnost s alespoň trochu myslícím vedením ráda přistoupí na změny splátkových kalendářů s prodloužením leasingu – neb je to pro ní lepší, než mít šrot na dvoře a nedobytné pohledávky za zbankrotovanými nájemci.
Takže tento srdceryvný lobbing za vytěžení státních (našich!) peněz má skutečný cíl nalít „zdarma“ další peníze do leasingových firem, potažmo bank.

kakov

„motivace k většímu využívání tohoto způsobu přepravy školami a dalšími institucemi“

motivace by byla především přijatelná censa, dnes hodně škol na bus dopravu nemá a volí raději vlak/příměstský bus

Kryšpín Jankovec

Jak jako škol? Škola neplatí nic a cena se rozdělí mezi žáky. A snad v každém městě je alespoň jeden menší dopravce, který se se zabývá hlavně školními zájezdy.

Jenda

Školní zájezdy může dělat jen cestovka. Ta má své stále dopravce, co najíždějí. Ale ano, prakticky v každém městě je nějaký „soukromník“, pro kterého to je klidně jeden z největších zdrojů zakázek.

Robert

Mně vždycky přišli divní lidi, co si šli zajistit zájezd do dopravního podniku daného města. Krom obvykle nevhodného vozového parku pak ještě zaplatili dvojnásobnou cenu oproti klasickému dopravci. Ale jít do Čedoku s požadavkem, ať mi zajistí školní výlet do Zoo Hodonín, to by mě asi napadlo až po tom DP.

kakov

když jedete do muzea, budete si na to najímat cestovku??

Jenda

Samozřejmě, že ne. Jedná se totiž o školní výlet. Cestovku si budu najímat, když pojedu na zájezd do Anglie, Francie, Rakouska apod.

Robert

Škola často platí. Aspoň u nás třeba u týdenní lyžáku platí každodenní dopravu do lyžařského střediska a zpět.

kakov

velmi se mýlíte! záleží na zřizovateli a účelu cesty, všechny cesty škol nejsou jen zájezdy ve smyslu „dovolené“, pokud se jede na odbornou exkurzi, která je součástí výuky, měla by to platit škola, protože dle ústavy je nárok na vzdělání zdarma a školský zákon nezná příjem (státní) školy v podobě „prodeje zájezdů“. Takže u nás (v kraji) je na tyto účely zakázáno vybírat od žáků peníze. Byť na drtvé většině škol to byla/je běžná praxe.

zavedlo se to poté, co se jedna třída na jisté škole složila na sportovní dopoledne a rodiče si na kraji stěžovali, proč škola vybírá „školné“

Study

Pokud školy na bus dopravu nemají, tak ať nikam nejezdí, jednoduchá rovnice. Už tak jsou ceny nehorázně nízko oproti tomu, co v poslední době stojí samotné autobusy, jejich provoz, servis, díly, řidiči a chod firmy a i to málo co za žáka na výletě zaplatí za dopravu se jim zdá moc. Budou řešit, jestli zaplatí na hlavu 80, 100, 120 nebo 150 korun, ale že na tom výletě utratí každý pětikilo za kraviny, to už nikoho netrápí. Sem jsme to dotáhli…

UzNechciRousku

Jak to myslíte? Dělal jste někdy kalkulaci na školní výlet? Je jednodušší jet RJ busem nebo vlakem s rezervací prakticky až na místo, než platit speciál bus 6x dráž.

Robert

Troufám si tvrdit, že Study těch kalkulací dělal víc, než si dokážeš představit. Ale se zavedením žákovského jízdného se školní zájezd často mění na třídní výpravu linkovou dopravou.
Pro představu: 40 km z dědiny do krajského města, jeden prestup, integrovaná doprava, 20 dětí, 6 hodin pobyt na místě.

Jízdné IDS 2 x 15 Kč, tedy 30 Kč na kindoša.

Cena za najatý autobus: 80 x 30 Kč, k tomu 6 x min. 150 Kč čekání. Celkem 3300 Kč, na dítě tedy 165 Kč.
Že to učitelka ani nenahlásí dopředu a jede se pak narvaným autobusem, asi nemusím zmiňovat.

kakov

přesně tak! jak jsem uváděl linková doprava je prostě levnější a to výrazně!

Robert

A kdo ji doplácí? Zase stát, tedy my.

dopravák

Jenže ty „veřejné“ spoje pojedou stejně = ať už školní děti někam pojedou, nebo nepojedou – takže ten další příjem dopravce pouze zvýší rentabilitu podnikání jemu a ne tomu, kdo zajišťuje pouze zájezdy na objednávku!

kakov

to je další věc, tyhle „ekonomisti“ si neuvědomují, že pokud ta třída pojede VHD, ekonomická ztráta té linky se sníží a objednatel doplatí méně

kakov

to mě jaksi nezajímá, můžete si doplnit bohužel, když chci se svojí třádou někam jat, pak mám dvě možnosti bus = x nebo vlak = y, pokud x >> y jedeme vlakem, bohužel nějaké demagogie kdo co doplácí mi peníze nepřinesou

kakov

žvaníte nesmysly!

Robert

Naopak, má 100% pravdu. Rodiče radši ušetří na autobusu, co by děcka bezpečně převezl od školy k zoo (apod.), a přitom jim dají několik stovek na nesmysly. A vůbec neřeší, že děcka zvyklá na vesnický život, kdy z města znají tak leda obchoďák a McDonalda, kam jedou autem, pod „dohledem“ učitelky přebíhají přes rušné městské silnice, naskakují do šaliny, když už zní výstraha apod. A pak ještě stupidně argumentují, že nabízený zájezdový autobus neměl pásy.

kakov

nemá pravdu, všichni obyvatelé ČR nejsou zbohatlíci a generální ředitelé ČEZu, a přebíhat nebo naskakovat do šaliny by si drtivá většina učitelů nikdy nedovolila, protože za děti neseme na výletu odpovědnost

to už můžu argumentovat, že jízda busem je nebezpečná protože někteří řidiči i s tím autobesem jezdí jak hovada

kakov

aby nedošlo k nedorozumění, v jedné věci Study pravdu má, že prostě Ty busáci mají náklady a proto těžko mohou jezdit za hubičku, ale podobně jako u doplácení VHD, to mě bohužel nepomůže, musíte se smířit s tím, že taková je prostě realita

Bob

Pokud děcka z dědiny ještě v životě nebyla ve městě, tak je i užitečnou součástí základního vzdělání, pokud mají příležitost si jej jednou za čas projít a projet, aspoň s paní učitelkou. Jinak nám z dětiček, které rodiče vozí autem od dveří až ke dveřím, vyrostou naprosto nesvéprávní ťunťové. Ale já bych ta děcka z dědiny nepodceňoval, většina z nich se umí v krajině, v obcích a ve veřejné dopravě pohybovat.

Radek Janata

Ale kdepak. Spíš je to opačně. Škola či organizátor akce klidně zaplatí několikanásobek za najatý bus, než kdyby se dětičkám koupila např. Skupinová jízdenka ČD. Musely by totiž ujít kousek pěšky.

kakov

ne všude

Bob

Skupinová jízdenka ČD už vyjde levněji než normální dětské jízdné? Odkdy?

Poutnik99

a Vy si myslíte, že školy se vykašlou na výuku a budou se courat po republice, aby zachránily zájezdové dopravce?

kakov

to si nemyslím, ale za současného stavu a cen je prostě linková doprava mnohem levnější než zájezdový bus, proto pokud školy někam jedou (jezdí min 2×ročně) dávají často přednost linkové dopravě

PatriK

Bude stát platit leasing nebo hypotéky také běžným občanům, kteří ne vlastní vinou třeba přišli o práci a tedy jsou z důvodu výpadku příjmu také v pasti?

Peeetr

Jelikož tu byl dlouhodobý nedostatek autobusových řidičů, tak je nesmysl podporovat rozdrobené tisíce majitelů autobusů, musí uvolnit místo a obor se víc koncentrovat, takže se peníze primárně soustředí na zaměstnané řidiče a centralizované opravny pro menší počet tipů vozidel.

Kryšpín Jankovec

Tohle jste snad nemohl napsat vážně

Libor

..ale ano, není poptávka nebo si dopravce neumí zajistit výkony? Řidič se prostě uplatní jinde třeba v dopravním podniku či v příměstské dopravě…a až zase zvýší poptávka, může vesele vymýšlet a realizovat jiné nápady…

Jiří Kocurek

Rozhodovat o cizím? Diktovat někomu co má dělat? Dokonce stanovovat nějaké limity na počet tYpů vozidel?

Co třeba uměle snížit počet typů mobilních telefonů? Že to odnese ten váš a už si nezavoláte? Smolík.

Libor

…tak pane seďte na zadku a čekejte až se někdo začne zajímat o službu, která zkrátka není potřeba a lamentujte, že to stát nedotuje a vy nemáte na živobytí…

Robert

Jenže tu situaci nezavinil dopravce, ale v podstatě restrikce státu, tak kdo jiný by to měl kompenzovat?

Peeetr

Stát až do března příštího roku zakázal cestovat autobusy?

Prdlajs, to střední podnikatelé se chtěli stát velkými kapitalisty a bez kapitálu se nechali ukecat bankami a leasinkovami k předlužení za nové drahé nepotřebně luxusní kvanta zájezdových autobusů.

Bob

Takže až přijde ohromná vichřice a povodně všechny silnice a tratě budou zasypané stromy, zaplavené vodou a zdemolované, tak odpovědnost za ekonomické ztráty a jejich kompenzace ponese ten, kdo tam zakáže jezdit a umístí tam zákazové značky?

DPP odbornik

Tak kdyz se dotuji skoroprazdne vlaky skrze memoranda a opravuji lokalky pro 100 lidi denne, pak na pomoc autobusakum penize samozrejme zbyt uz nemohou

Jsksk

Ale tobě ty vlaky zvlášť leží v žaludku co?

realista

Vlaky „dotované“ pro (podle „DPP /rádoby/ odborníka“ údajně) 100 lidí denně ovšem zajišťují každodenní pravidelný chod fungování společnosti (což přitom ani DPP nedělá ani náhodou vůbec dobře !!!), zatímco autobusoví dopravci, kteří své „podnikání“ na komerční bázi (= jen pro něčí „krásný voči“ to určitě nedělali !!!) postavili jen na tehdejším boomu cestování, měli od samého počátku počítat s tím, že jdou do rizika, protože jejich tehdejší přednosti a výhody může následný vývoj situace snadno významně omezit: tak, jako „DPP odborník“ nevidí smysl v opravování lokálek, já zase nevidím opravdovou potřebu (a tedy ani smysl) v nějaké extrémní podpoře autobusových… Číst vice »

Robert

Myslíš třeba lokálku do Mochova, kam kromě ní jezdí autobusy do/z Prahy po 15-60 minutách a k tomu další místní linky? Ta skutečně místní obyvatele zachraňuje před odříznutím od světa.

Vít Jůza

Ano, ty autobusy jsou tam zbytečné, když jezdí vlak.

Robert

Nevidím smajlíka, tak to holt musím brát jako vážně myšlený příspěvek. Pak tě ovšem musím nazvat debilem.

kakov

když se mluví o lokálkách, je potřeba vždy posuzovat individuálně a nepaušalizovat,

paušalizováním bychom mohli dát do likvidace i Student Agency/Regiojet, taky měli v portfoliu linky, které zrušili a neznamená to, že se musí nutně zrušit všechny

Robert

Že někdo zruší linku v komerční sféře, je na jeho uvážení. Jestli ale někdo platí nesmyslnou lokálku za cenu několikanásobně vyšší, než stojí autobus, a její přínos je minimální, tak je to vyhazování veřejných peněz do kufru. On ten autobus 100398 tam není jen kvůli Mochovu, takže myšlenka na jeho zrušení je zcela debilni.
A právě kvůli nepaušalizování jsem zmínil jednu konkrétní lokálku.

kakov

on někdo chce ten autobus rušit?? já rozhodně ne,

co třeba taková hrbatá dráha? ta je taky nesmyslná? několikanásobně dražší než bus?

právě pokud nechcete paušalizovat, byla ta narážka trochu divná, i když jsem ji možná špatně pochopil

realista

Robert: Proč hloupě pletete pojmy a matete nás připitomělým směšováním dotované pravidelné a (na komerční bázi založené) zájezdové AUTOBUSOVÉ dopravy?
Já jsem přece nikde nehájil konkrétně penězovody ROPIDu – a navíc je otázkou, zda by i v případě Mochova nebylo možno díky vlakům naopak ušetřit nějaké autobusové spoje, které stejně v Praze dojedou jen na okraj / z okraje města, takže jejich cestující pak zbytečně „přitěžují“ ještě i už tak vytíženou MHD z / do tamních velkých sídlišť, protože zdaleka ne všichni mochovští obyvatelé potřebují dojet právě a pouze k metru na Černý Most!

Zdeva

Stát stát stát…jinak to nedokážete…napsat páni novináři!!!!