Dopravci Železnice

Českým drahám chybí lokomotivy, musely si půjčit brejlovce od Kladenské dopravní

Brejlovec společnosti Kladenská dopravní a strojní. Foto: KDS
Brejlovec společnosti Kladenská dopravní a strojní. Foto: KDS

České dráhy se musely kvůli nedostatku vlastních lokomotiv obrátit na soukromé dopravce. Na rychlících a osobních vlacích se mezi Klatovy a Železnou Rudou začala objevovat nečekaná posila: brejlovec od Kladenské dopravní a strojní (KDS).

Konkrétně jde o lokomotivy číslo 750.096 a 750.202. „Jedná se o výpomoc zhruba do konce roku,“ řekla jednatelka KDS Romana Šauerová.

České dráhy kontrakt potvrdily. „Potřeba lokomotiv řady 750 neklesá. Navíc
v tomto roce došlo ke dvěma nehodám – ke střetu s nákladním automobilem a se vzrostlým stromem, při kterých byly dvě lokomotivy vážně poškozeny a jsou nyní dlouhodobě odstavené,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

České dráhy si aktuálně pronajímají ještě lokomotivy Siemens Vectron pro vlaky do Německa, desítku strojů poskytla společnost European Locomotive Leasing.

47 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Tímto pan Kupec jen ukázal, jak dobře to myslí s ČD. Příliš rychlá kariéra o které si dopředu povídali vrabci, zakončená politickou trafikou. A jestli se chce věnovat opravárenství a neumí si nechat opravit stroje z vlastní letky… smutný případ. Hlavně že někdo vydělal. Např. v Praze jsou volné 3 stroje ukončením sezony na Sázavě a Cyklobrdy. Zálohu za neschopné 854 lépe nahradí sice starší, ale provozně levnější 749 a 754 mohly být bez problému zapůjčeny na západ. A k tomu se naskýtá otázka, jak se řeší neschopnost loko v OCÚ Západ. Odstavit k plotu a ušetřit za servis… a pronajmout jiné, které jste levně za hubičku odprodali.
    Co na to říci…. tenhle rychlík změn jede z kopce a nabírá nekontrolovatelnou rychlost…

  • Tak už je to zde…..Kolikrát jsem si říkal,proč se zbytečně ruší brejlovci,ale i bardotky ad.V Č.Třebové na šrotišti jich stojí odstaveno dost.Je to jednoduché-při závadě se mašina odstaví a nikomu se nechce do opravy.Jak pohodlné.Přitom bardotka s motorem vrtání 310 je tak jednoduchá na údržbu,že jednodušší mašina snad ani neexistuje….Tak si kupte Vectrony,Traxxy ap.,ať máte s čím jezdit.Také stáhněte 754 z Polska….

  • Turnusová potřeba lokomotiv 750.7, 754 a 749 je 36 vozidel. Evidenční stav je 71 těchto vozidel. Udělejte si obrázek sami.

      • V evidenčním stavu zcela jistě. 🙂

        Taky se z toho dá jednoduše vypočítat ukazatel disponibility vozidel, který je tak trochu dost na piču, jak je u ČD zvykem…

        Asi právě proto by pan Kupec rád podnikal v opravárenství…

      • No jsou a co? To jako 65 mašin na 36 potřebných je snad málo? A nabourané jsou 2. Takže 63. No a pak nějaké na opravě. Dobře i tak jich je 60 provozních. Jenom si je asi ČD neumí nebo nechtějí posílat mezi depama. A to kvůli údajné operativnosti vymysleli právě nově vzniklé centra údržby místo klasických DKV. Jenomže pokud spolu neumějí komunikovat, dělají si naschvály, tak to nikdy nebude fungovat. Využití lokomotiv v průměru 20km za den je tristní. To, že sice některé z nich najedou za den až 300 km nic neznamená. Jiné stojí v depu 29 dní z 30. To asi nebude ten správný přístup.

    • Přesně tak, v rámci organizace by se to vyřešit v pohodě dalo, v Praze mají běžně provozní 749.107, 749.121, 749.264, v DHV pak 749.008, 749.250, 753.001, jenže jak píšete, tohle spíše smrdí něčím jiným. U nás ve firmě si taky občas v případě potřeby vzájemně půjčujeme firemní auta v rámci sesterských společnosti a nikoho by ani nenapadlo něco pronajímat a vyhazovat prachy oknem…

  • Dlouhodobě odstavené po těch nehodách znamená co? Několik let? Jak dobře s vozidlovým parkem ČD hospodaří? Jestli je rychlost a kvalita oprav podobná kvalitě údržby vozidel, tak to se nedivím, že vozidla po nehodách hnijou v kopřivách zbytečně dlouho.

    • Mám pod sebou několik speciálních kamionů. U řady nestandardních-náhradních dílů je dodací lhůta až dva měsíce. Předpokládám , že u lokomotiv to bude ještě o dost horší. Sériově se tyto stroje už dávno nevyrábějí a každý díl musí být vyroben kusově (na koleně). Jak dlouho jenom trvala oprava Pendolina od Studénky ? Nebo té Leošovy soupravy ?

      • To, co uvádíte byly totálky samonosných vozů z hliníku. Brejlovec je oldschool vozidlo s robustním rámem a srážka s autem nebo stromem ho těžko může srovnatelně zdevastovat.

        Pokud se jednalo o rekonstruované brejlovce, tak tam jsou snad díly 15 let staré a není důvod proč by to CZ Loko neumělo zprovoznit.

  • Netřeba udržovat, stačí zakonzervovat a potom zprovoznit. To je otázka chvilky a finančně zanedbatelné oproti tomu co fiči soukromým firmám od ČD (např. V-trade atd.) Ale to se musíte zeptat pana Ing. Lužné proč nechal rozřezat funkční spolehlivé stroje (např. 750 346)

  • Za mě dobrý. Lepší krátkodobě pronajmout, než celé roky udržovat „co kdyby“. Podívejte se, jak často si mezi sebou půjčují soukromníci.

  • On ten důvod nedostatku je spíš trochu jinde a to četné neprovozuschopnosti jiných vozidel jako např. čtyřnápravových motoráků místo kterých 754 houfně jezdí, např. v pátek na R26 jezdily hned tři náhradní soupravy s Brejlovcem a jen jeden motorák ze čtyř. Dále četné náhrady za 362 a 750.7, no a na samotnou turnusovou potřebu se pak už musí pronajímat.

    Jinak mi není jasné proč se 754 nezapůjčí z Prahy, kde se mohou použít 749.

    • Lokomotiv je asi opravdu málo i v elektrice. Dnes jsem na hlavním v Praze viděl přijet rychlík s Bobinou. Bohužel jsem byl na prvním a rychlík dorazil na páté a než jsem tam došel, odjel do Michle. Tak nevím, odkud byl. Dorazil 8,15.

      • Mohl to být R 675 z Děčína, taky jsem asi před rokem viděl vypomáhat bobinu na dečínském rychlíku, ale pro změnu ve směru z Prahy

    • Zcela provozuschopných asi mnoho ne, ale původně ještě poměrně snadno opravitelných bylo zrušeno asi dost – ty pak byly (v lepším případě) „kanibalizovány“ a jejich zbytky ponechány svému osudu jako „lokomotivní hradby“ (a mnoho jich v tom stavu existuje dosud, takže zatím nepřinesly ani tržbu za kovový šrot …).

    • A co jako? To je měli držet v provozním stavu „kdyby něco“? Tohle jsou takové ty debilní šotoušské breky. Kdyby ty mašiny někdo potřeboval, tak by jezdily. A ČD je radši sešrotovala, než by je prodala hnusným fuj fuj soukromníkům. Na Slovensku je soukromníkovi prodali, proto si dnes ČD můžou půjčit 750 202. Kdyby bylo na ČD, tak by si dnes žádnou 750 ani půjčit nemohly

    • Víte v jakém technickém stavu ty lokomotivy byly ? Apropos , co je lepší ? Mít mašinu , kterou budu udržovat a která mi bude z roku jezdit měsíc anebo se té mašiny zbavit a na ten měsíc si nějakou pronajmout… B je správně…Kor , když je z čeho…
      Jaké je například využití Bardotek vlastněných KŽC ?

  • Mě na tomhle zaráží jedna věc, proč si prostě nespraví ty staré co mají odstavené třeba v Českých Budějovicích tam jich stojí spousta :/

    • Třeba by ty náklady za opravy byly náročnější , než pronájem strojů od někoho jiného 🙂

      • Však nájem lokomotiv je z principu v pohodě. Spíš jde o to, jak hospodaří ČD s těmi nabouranými, jestli se někde válejí, nebo se rychle pracuje na jejich zprovoznění.

    • Oprava vraků co tam stojí roky, by stála nekolikanásobně více, než krátkodobý pronájem na konkrétní akci, co je na tom zarážejícícho, že někdo myslí ekonomicky??

      • Nevím, co je míněno „ekonomickým myšlením“ v případě, kdy někde stojí už roky už naprosto nijak (ne)využitelné vrak(y) vozidel (protože zcela „zkanibalizované“), místo toho, aby je někdo odstrojil od nástavby na pojezdu, ten pojezd zakonzervoval a uložil pro nějaké další možné využití (třeba prodej nějakému výrobci lokomotiv) a vyzískaný šrot prodal do Kovošrotu …

      • Lepší kvalitní lokomotivy prodat soukromníkům,nez je zkurvit a naházet do sběru,to že jsou ve vedení drah blbi a neschopní je věc jiná a zvrakovat stroj za miliony jen proto,ze pro něj není momentálně využití mi přijde debilni . Následně se kupují předražené šunty přecpané elektronikou.Chtit zajišťovat celositově dopravní obslužnost bez dostatečné zálohy provozních lokomotiv je taky dobrá hovadina.Ohledne drahých oprav odstavených vozidel s tebou taky nemohu souhlasit- před zavedením ISO byla spousta Origo ND na lokomotivy včetně fungl nových motorů vrtání 310,230,brzdice…..a spoustu dalších věcí v depech ve skladu k dispozici-kvuli debilnimu ISO poručili vše zahodit do sběru a dnes se tyto díly mnohdy nevalné kvality draho kupují a složitě objednávají-pritom se tam originální původně válely a taky určitě nebyly zadarmo-no to je mi ekonomika jako prase.Pripadne rypaly upozorňuji,ze jsem strojvedoucí CD-Cargo a něco o tom vím l

        • Ano,souhlas….Až trochu na ty „soukromníky“.Nebyl problém nepotřebné stroje zakonzervovat,kdykoliv se mohou hodit.

    • Pozor, v ČB se cca. před rokem začalo masivně uklízet kvůli letošnímu Dni železnice.

      Spousta jistě užitečných, perspektivních a ekonomicky životaschopných vozidel (proto tam 20 let rezly) tak našla svůj konec…

    • A mají funkční vytápěcí agregáty?
      To mě spíše překvapuje, proč ČD nevyužijí nouzově (přednostně) třeba i „muzejních“ (dieselových) lokomotiv, když vedení tolik žehrá na skutečnost, že železniční muzejnictví je „tak drahou záležitostí“ a nostalgických akcí se aktuálně koná jen minimum. Ale Šauerovcům se asi („státní“) peníze za pronájem hodí, tak proč jim je nenabídnout …

        • Sice nevím nic o tom, že bychom si potykali, takže zvažuji, zda na pitomou invektivu vůbec reagovat – ale budiž: Šauerovci mě nezajímají, protože neškodí, a jejich občasné aktivity kvituji naopak spíše pozitivně – pouze jsem popsal realitu: asi v mezisezóně nemají dost vlastních „kšeftů“, tak jim někdo dohodil tento.

      • Jistě jsou i přepravy např uranu,kdy jsou ve vlaku řazeny i klasická B-cka v majetku Carga pro vojenský doprovod a taky se počítá s příležitostným nasazením v osobní dopravě!

    • Protože si svých strojů neumí vážit.Spatna údržba,vyrazeni spousty jednoduchých a kvalitních strojů,ktere klidně mohli sloužit.Take často zvednutí normativní hmotnosti -ti. Loko po 40-ti letech provozu mají větší normu,nez když byly nové,prodlouzeni km proběhu mezi udržbami.Neni řádná údržba-t.j.vse se jen lepí a opraví se jen to,co se totálně rozesere-zkratka chovají se ke strojům,jako by je měli zítra hodit do sběru.Podivej se,jak vzorně si Loko udržuje třeba Sauer-z něj by si měli vzít příklad!

Newsletter

Partneři