Český „motor“ Flixbusu: Jančuru uznávám, ale ať se nechová jak dítě na pískovišti

Pavel Steiner. Foto: archivPavel Steiner. Foto: archiv

Třináct let ho živil fotbal, pak doprava manažerů limuzínami. Teď je někdejší brankář Pavel Steiner jednou z hlavních postav expanze

Třináct let ho živil fotbal, pak doprava manažerů limuzínami. Teď je někdejší brankář Pavel Steiner jednou z hlavních postav expanze společnosti FlixBus v celé Evropě, i když veřejnosti skrytou. Jeho firmy jsou dnes největším dopravcem pro FlixBus v celé jeho síti a trio zakladatelů na jeho služby výrazně spoléhá. „Je to model, kterému hodně věřím. I proto, že byznys model je podobný jak ve fotbale. Nižší základní mzda a velmi slušné bonusy za kladné výsledky,“ říká Steiner v prvním velkém nefotbalovém rozhovoru pro tuzemská média.

Jak se stane fotbalový brankář majitelem firem s více než stovkou autobusů?
Měl jsem výhodu, že jsem uměl díky fotbalu cizí řeči, že jsem žil více jak 10 let v zahraničí a díky tomu se dokáži lépe přizpůsobit, chápat jiné mentality a že jsem se nikdy nespoléhal na to, co mě kdo dá. Když jsem byl nucen díky opakovanému zranění skončit s profesionálním fotbalem, tak jsem s kamarádem začal pracovat pro jeho leteckou firmu Bohemia Air, která nabízela privátní lety. Pak ji prodal, ale já viděl jeden zajímavý byznys v podobě přepravy VIP a Business klientů limuzínami. Tak jsem si koupil Audi A8 a začal takové lidi sám vozit. Postupně se to začalo nabalovat, musel jsem na to založit společnost a nakonec jsme měli více jak sto aut a zajišťovali jsme více jak osm tisíc zakázek měsíčně. Samozřejmě, že bez obrovského pracovního nasazení, trpělivosti, zarputilosti, štěstí, víry a kvalitních spolupracovníků nemáte šanci uspět.

Z limuzín je to k autobusům dost daleko….
Jezdili jsme pro velké nadnárodní firmy a vozili jejich manažery. A přišli s tím, že potřebují dostat třeba zaměstnance na teambuilding a jestli se o to postaráme. Tak jsme najali autobusové dopravce, ale klienti nebyli většinou s kvalitou poskytnutého servisu spokojeni. A tak jsme byli vlastně donuceni jezdit i s vlastními autobusy. Ale žádné linky, jen nepravidelnou dopravu. Tak vznikla před 13 lety firma Umbrella.

Jak jste se dostal k FlixBusu?
Byla to shoda náhod. Znal jsem se s Helmutem Schusterem, někdejším personálním šéfem Škody Auto. V roce 2013 došlo k otevření trhu v Německu, stát povolil dálkové autobusové linky. Helmut mi řekl, že je to pro nás příležitost, a ať do toho jdu, že na to máme. Byli jsme ve výběrovém řízení pro tři různé dopravce. Největší šance jsme měli v PostBusu, protože to byla dcera DHL a my pro DHL v Česku jezdili. Ale neměl jsem z jednání nejlepší pocit, a tak nakonec rozhodl přístup vedení FlixBusu. Z nich jsem měl nejlepší pocit nejen lidsky, ale i díky byznys modelu, který mi připomínal fotbal. Nižší základní mzda, se kterou se člověk uživí, a velmi dobré bonusy za kladné výsledky. Mimochodem, rozjeli jsme spolupráci nejprve zcela bez smlouvy, jen na chlapské podání ruky.

Začali jste jezdit nejprve s linkami do Německa nebo v Německu? Jak se vám podařilo sehnat peníze?
Na samém začátku jsme pro FlixBus zajištovali osmi autobusy linky pouze z České republiky do Německa. Co se týče financování, tak to byla nejhorší fáze. V Česku nebyla šance, banky ani leasingové společnosti nám nevěřily. Takže jsem musel založit firmu v Německu, kde mi banky půjčily a leasingové společnosti financovaly autobusy. Zároveň jsem prodal úplně vše, co prodat šlo, vložil jsem do toho veškeré fotbalem i v byznysu vydělané peníze a finančně mi pomohli i kamarádi. Kdybych v Německu v minulosti fotbalově nepůsobil, neměl spousty kontaktů a známe jméno, tak bych neměl šanci uspět. V České republice financoval velkou část i Zdeněk Kožíšek, kterého jsem do firmy přivedl a dosud v české části firmy působí.

Ve FlixBusu máte nezvyklé postavení. Jste nejen dopravce, ale částečně se podílíte i na organizaci expanze v Česku. Jak k tomu došlo?
Znám se s nimi dlouho, mají mě z profesního i lidského hlediska ,,odzkoušeného“,  je mezi námi důvěra. Umbrella je v hodnocení kvality mezi TOP 20 dopravci v celé síti FlixBus, a těch dopravců je více než 300. Aktuálně jsme už pro FlixBus v celé jeho síti největší partner s více než stovkou autobusů, zajištujeme dopravu do 16 evropských zemí. Když na jaře letošního roku padlo rozhodnutí ve vedení FlixBusu, že spustí vnitrostátní linky v Česku, byl jsem první komu volali. Mojí podmínkou byla spolupráce s Thomasem Blagussem, který vlastní jiného dopravce Blaguss, který je rovněž velmi významným partnerem FlixBusu. Tak vznikla firma BlueBus, která ve spolupráci s Umbrellou provozuje velkou část nových českých linek.

Padlo rozhodnutí poté, co selhala jednání FlixBusu o koupi RegioJetu?
Nějaká jednání skutečně probíhala, ale nerad bych je komentoval, to mi vážně nepřísluší. Nicméně je pravdou, že to byl velký impuls k tomu, aby vznikl v Praze početnější managerský tým FlixBusu, který pod vedením Pavla Prouzy odvádí velmi dobrou práci a který mi osobně ubral z té obrovské pracovní zátěže, kterou jsem díky FlixBusu mimo Umbrellu měl.

Jaké vztahy máte s Radimem Jančurou?
My dva samozřejmě nejsme kamarádi, ale na druhou stranu si myslím, že se k sobě chováme velmi profesionálně a korektně. Upřímně ho obdivuji za to, co vybudoval. To je v autobusové dopravě opravdu něco neskutečného. Ve své době šlo o unikátní produkt. My ale máme něco jiného, čemu věřím více. Moc ale nerozumím jeho reakcím teď po vstupu FlixBusu na český trh. Chová se jak malé dítě na veřejném pískovišti, když si tam chce hrát i jiné dítě a chce logicky používat hračky, které na tom pískovišti k dispozici jsou.

Jak například?
Prohlašuje, že mu přetahujeme řidiče. To ale není pravda, oni jdou sami k nám. Jdou za lepšími podmínkami. My k našim zaměstnancům přistupujeme více jako k našim partnerům. Nebo že jsme připravovali a speciálně upravovali autobusy na český trh půl roku předem, ale my jsme je přitom neměli pohromadě ještě ani týden před startem linek a i proto jsme měli na začátku problémy. Autobusy jsou v celé síti FlixBus naprosto totožné a není rozdílu,  zda jezdí na lince v České republice, ve Skandinávii nebo v Německu.

Prý ho chce FlixBus vytlačit…
To jsme opět u toho dítěte na pískovišti. Tvrdí, že ho přišli zlikvidovat či „vymazat“ Němci a apeluje na českou národní hrdost. Prosí, aby mu čeští klienti proti Němcům pomohli. Jednak ho nikdo nepřišel vymazat, ale pouze mu férově konkurovat. Umbrella, která pro FlixBus v České republice servis zajišťuje, je ryze českou společností a v České republice zaměstnává více jak 400 lidí. Platí i řádné daně, neodvádí do zahraničí žádné dividendy a nepožívá žádných dotačních ani optimalizačních finančních výhod. Myslím si, že v Čechách můžeme v klidu oba dopravci dál existovat a poskytovat cestujícím velmi kvalitní a ekonomicky přijatelné služby. Z naší strany můžeme garantovat naprosto férový podnikatelský souboj bez jakýchkoliv zákeřných a podlých praktik. To samé očekávám samozřejmě i ze strany RegioJetu. Chápu, že to může být pro ně nepříjemné, žili si tady svým spokojeným a poklidným podnikatelským životem, neměli jakoukoliv konkurenci a najednou sem vpadne někdo, kdo jim začal čeřit vodu v jejich rybníčku. Z pohledu cestujících se však nemohlo nic lepšího stát.

Kolik lidí z RegioJetu jste už přijali?
Je to kolem padesáti lidí, co k nám přišli. A nejde jen o řidiče.

Expanze FlixBusu na vnitrostátní linky přesto nebyla úplně povedená. Lidé si stěžovali na zpoždění, bloudící řidiče…
První dva týdny se opravdu nepovedly. Vím přesně, kde byla chyba, chyběly nám dva autobusy, které bychom vložili na linky do Krumlova a do Brna a které by nám moc pomohly v případě zpoždění. Dopravní situaci na Českých dálnicích bohužel ovlivnit nedokážeme a než se řidiči linku „naučí“, tak to prostě taky pár jízd trvá. Za vzniklé – byť krátkodobé – problémy se všem cestujícím osobně moc omlouvám a věřím, že už se to nebude nikdy opakovat. Po dvou týdnech provozu jsme zmíněné dva autobusy do zmíněných jízdních řádů vložili, řidiči si linky „najeli“ a problémy zmizely. Pro mě bylo docela úsměvné, že se o nás v určitých mediích opakovaně psalo, jak moc velké problémy máme. Na druhou stranu se v médiích nikde neobjevila informace, že jsme v jeden den nezištně a zdarma pomohli RegioJetu na brněnské dálnici, kdy jsme z jejich dvou nepojízdných autobusů dopravili cestující do cílových destinací, tak o tom už se nikde nepsalo.

Obsazenost nám roste

Přesto řada linek jezdí stále poloprázdná, RegioJet tvrdí, že žádný pokles nezaznamenal…
My vidíme, že nám naše obsazenost roste. Na linkách do Českého Krumlova či Karlových Varů jsme už na 70 pocentech průměrné obsazenosti a to na těchto linkách máme nasazené dvoupatrové autobusy s daleko větší kapacitou, nežli na kterou jsou cestující v České republice zvyklí. Výhodou je, že to jsou linky hodně využívané cizinci a ti značku FlixBus znají daleko lépe než český cestující. Tvrzení RegioJetu chápu, jistě to není nic příjemného, když se v dnešní době setkávají s tím, co před mnoha lety z druhé strany sami začínali.

Není akce s korunovými jízdenkami jen známkou poloprázdných autobusů a zoufalého pokusu přitáhnout lidi?
Je to klasická marketingová akce, která se opravdu povedla. FlixBus tým v Praze odvedl velmi dobrou práci.

Jaké další plány v Česku máte?
Od prosince budeme mírně optimalizovat jízdní řád na všech vnitrostátních i na mezinárodních linkách, což znamená, že několik spojů ubude, některé pojedou jen v některé dny, optimalizují se jízdní časy. Je to zcela běžná praxe v celé síti FlixBus. Zcela jistě mohu však garantovat, že každý cestující si u nás najde spoj, který mu bude vyhovovat a že se mu od nás dostane kvalitní služby i péče. Podstatně větší expanzi než byla ta v srpnu letošního roku pak plánujeme na jaro příštího roku.

Opět s vašimi autobusy?
Ne tak úplně. FlixBus hledá nové české autobusové dopravce, kteří splňují přísná kritéria kvality a kteří s ním chtějí spolupracovat. Umbrella i BlueBus zůstanou na českých linkách zhruba s polovinou v současné době provozovaných autobusů.

Ze strany některých dopravců panují obavy, že podmínky pro přijetí do FlixBusu jsou dost přísné…
To si v žádném případě nemyslím. Je to jiný model byznysu, než na který jsou dopravci v České republice zvyklí, zejména ze závazkové dopravy, kde jsou čeští dopravci doslova královsky zaplaceni, z peněz nás všech, daňových poplatníků. Detaily vám, samozřejmě, říct nemohu. Mohu však prozradit, že FlixBus garantuje určitý počet kilometrů, který vám v minimální výši zaplatí a se kterým můžete kalkulovat náklady na pořízení autobusu a ostatní základní provozní náklady. A pak se částečně finančně podílíte na provozu samotné linky, kdy se náklady a příjmy odvíjí podle toho, jak je linka úspěšná. Kdyby to bylo tak tvrdé a nemožné, jak si někteří dopravci myslí, tak by Umbrella nemohla v životě přežít a být tam kde je. FlixBus se chová naprosto profesionálně a logicky i ekonomicky, ale je to zcela a bez výjimky férový business partner. Navíc, nikdo nikoho přece nenutí, aby podepsal něco, co podepsat nechce….

Jak může dopravce ovlivnit její úspěšnost, když linky, ceny, marketing plánuje FlixBus?
Třeba kvalitou autobusů, které musí splňovat náročné podmínky FlixBusu, ale jejichž volba je čistě na uvážení dopravce. Vše se samozřejmě zrcadlí v bezpečnosti, kvalitě zpracování, komfortu… Pořizovací náklady našich autobusů jsou díky kvalitě daleko dražší nežli autobusy konkurence. Velmi důležitou částí jsou řidiči autobusů, kteří zcela zásadně ovlivnují výsledky svojí profesionalitou, stylem a bezpečností jízdy, svým chováním a vstřícností vůči cestujícím.

Kam půjde část vašich autobusů, které stáhnete z českých linek?
Na expanzi FlixBusu do Skandinávie a do východní Evropy.

Jezdíte ještě sám s autobusem?
Spíše výjimečně, není na to čas. Letos jsem jel jako řidič pouze dvakrát, jednou s partou kamarádů na regatu do Chorvatska a v září jsem byl s Amforou v Lucembursku. Jsem neustále pracovně vytížen mezi Hamburkem, Berlínem, Mnichovem, Prahou a Vídní, to je můj prostor, kde se pohybuji.

Máte zapsanou i ochrannou známku Umbrella Air. Máme čekat nové aerolinky?
To je pozůstatek dob, kdy jsem pracoval pro Bohemia Air a udělal si pilotní průkaz. Myšlenka privátních letů pro VIP zákazníky mě stále láká, ale není to nic na pořadu dne. Stejně tak nepředpokládám, že nějak ještě využiji to, že jsem původním povolání strojvedoucí.

Pavel Steiner (48)

Pavel Steiner v dobách, kdy se profesionálně věnoval fotbalu. Foto: archiv

Pavel Steiner v dobách, kdy se profesionálně věnoval fotbalu. Foto: archiv

Vystudoval dopravní průmyslovku v Plzni, pracoval jako strojvedoucí v Chebu a Zdicích. Od roku 1990 se věnoval profesionálně fotbalu jako brankář, první angažmá měl v Dukle Praha. V roce 1992 přestoupil do Německa, přes Slovensko, Řecko, Čínu, Izrael a Ukrajinu se v roce 2003 vrátil do Česka do Bohemians Praha, kde kariéru skončil. Odchytal 204 ligových zápasů. Po konci sportovní kariéry nastoupil do firmy Bohemia Air jako ředitel handlingu, následně založil firmu Limousine Car Services. V roce 2013 začal spolupracovat s FlixBusem. Otec dvou synů se rád věnuje jachtingu, je držitelem kapitánské licence. Fotbal hraje za Amforu, za kterou odchytal už 100. zápas.

 

 

Tagy FlixBus pavel steiner RegioJet
12 komentářů