umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Česko lobbuje s dalšími zeměmi, aby aerolinky nemusely vracet peníze za zrušené lety

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha

Česká republika se připojila k jedenácti dalším členským zemím, které žádají Evropskou komisi o zmírnění nařízení o právech cestujících v letecké dopravě. Změna by výrazně pomohla i Českým aeroliniím a Smartwings. Vyjádření českého ministerstva dopravy zjišťujeme.

Dvanáct evropských zemí chce dočasně vypustit povinnost vracet cestujícím peníze za zrušené letenky. Podle signatářů výzvy by stačilo, kdyby aerolinky vystavily klientům vouchery, které by umožnily vyčerpat vrácené peníze jindy. Tento způsob tlačí už nyní například oba tuzemští dopravci: získat z nich peníze zpět jinak než voucherem nebo rezervací na jiný termín je prakticky nemožné a firma tuto možnost ani na stránkách nenabízí.

O společném dopisu informoval například Forbes či Irish Independent. „Věříme, že taková změna je možná a akceptovatelná i zákazníky,“ uvádí se v dopise. Pro zákazníky ale voucher znamená jednu zásadní nejistotu: nemá jistotu, že třeba za rok bude aerolinka ještě existovat. Signatáři dopisu věří, že právě tento krok krachy oddálí. Aerolinkám vyschly příjmy prakticky na nulu, výdaje jim ale zůstaly.

Evropská komise na počátku dubna opakovaně upozornila, že platí výklad nařízení číslo 261, podle kterého má zákazník nárok i na vrácení peněz. K tomu se ale dopravci často nemají, odvolávají se i na složitější administrativu. Velcí dopravci typu Ryanair či KLM upozornily cestující, že proces zabere několik měsíců. Redakce Zdopravy.cz požádala už na počátku týdne Smartwings o vyjádření, proč nenabízí možnost vrácení peněz, aerolinky ale dosud neodpověděly.

Kromě České republiky je pod výzvou podepsána Belgie, Bulharsko, Kypr, Francie, Irsko, Řecko. Lotyšsko, Malta, Polsko, Portugalsko a Nizozemsko.

Eurokomisařka Věra Jourová dnes naznačila, že na základě tlaku národních vlád je Evropská komise schopna změnit názor. „Je to velmi citlivé téma, o kterém se povede určitě velmi důkladná diskuze,“ uvedla Jourová. Podle ní je potřeba najít řešení, které vyváží ochranu práva spotřebitelů a problém s cash flow aerolinek.

97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JÁija

Pro všechny, kteří nesouhlasí s vouchery za rušené lety, zde uvádím odkaz na oficiální kontakty týmu pan í Věry Jourové EK. Můžete zaslat Vaše vyjádření k problému. Jak je patrné, figurují tam i česká jména, tedy zaslaný text nemusí být výhradně v angličtině.
https://ec.europa.eu/commission/commissioners/2019-2024/jourova/team_en

Pavel

At s tim jdou do riti. Cekam na penize od Ryanairu a pokud je neuvidim do par dni, uz je to cca tyden a neco od zrusenibletu, davam to bance jako reklamaci a at jim stahnout ty prachy z uctu. Vsak ona si s tim Visa poradi. Co kdyz nic proletet behem toho roku nechci. Tak at mi pak po urxite dobe vrati prachy automaticky a ne ze mi to propadne. 20 000 neni malo a verim, ze nekteri maji v letenkach vetsi prachy.

Y.K.

Jestli máte letenku, resp. kód rezervace, tak u banky neuspějete.

Schwarz

Mě ryanair napsal asi po třech týdnech od podání žádosti (asi po dvou předchozích omluvách za zpoždění), že mi peníze vrací prostřednictvím voucheru s platností 1 rok. V případě, že bych voucher nevyužil, tak mi pak vrátí peníze. Pokud bych využil jenom část, tak mi zbytek vrátí cash nebo dalším voucherem. Takový postup mi příjde fér. Ve vašem případě bych to viděl od dopravce na podobnou nabídku. Ale dejte tomu ještě tak dva týdny 😉

RHood

OK, voucher akceptuji, ale podmínky jeho využití (kdy chci letět , v kolik hodin chci letět, atd.) si budu diktovat já, já jako „podvedený“ zákazník. A bude mi zcela u prdele jestli např. letadlo bude obsazené a budu chtít letět. Pak nechť si airline poradí jak chce.

Lubox

Maximální souhlas

Sitgestravel

Tak to se vlady slusne receno pokadily a Jourova taky.

Jan

Doufám, že se opozice ozve stejně hlasitě jako proti několikaměsíčnímu odkladu nájmů ve prospěch nájemníků… Když jde o práva vlastníků bytů, hned běží s ústavní stížností. Když jde o práva spotřebitelů, mlčí.

Ať už s novou ochrannou dobou pro cestovní kanceláře, nebo teď s tímhle!

Milan

Například Iberia nevrací peníze a ani nepíšou, že je někdy vracet budou, bez ohledu na nařízení č. 261.

serpimolot

Jeste by mohla vlada podobne podporit stavebni firmy. Obcane by proste misto zaplacenych bytu dostavali vouchery na byty budouci.

Zbyněk

Jak může Česko stát za privátními firmami, které u nás ani nedaní své přijmy? Nám snad někdo něco odpustí? Ani omylem.

pony

Počítám, že voucher pohledávka v insolvenčním řízení nebude…

Ludvík

Nemusí se mnou každý souhlasit, ale osobně považuji takové řešení za zlodějnu největšího kalibru a to (nejen) z následujícího důvodu. Ne každý využívá leteckou dopravu opakovaně Jsou lidé, kteří letí jednou za 10 let, nebo třeba jednou za život. Může to být spousta konkrétních neopakovatelných akcí, konference, studijní cesta, pracovní, něčí svatba, návštěva příbuzného který se ale za několik měsíců vrátí domů… A pokud se přece jen v dohledné době objeví důvod pro cestu, může to být destinace kam dotyčná letecká společnost nelétá.

Anonymus

Ludvik: proto jsem se ptal, co estujici, kteri voucher nemohou vyuzit? Bohuzel nikdo tady nedokazal vysvetlit.
Si predstavim treba ze nejaky sportovni tym pevecky soubor skola usporadala specialni zajezd na dany termin na danou akci ktera se uz nebude opakovat. Jsou v tom desitky tisic korun mozna i vic… a uz nepoleti. To ten voucher ma byt aspon na 5 let nebo s nejakou vyhodou jak tady nekdo psal voucher + 20% slevy na dalsi letenku treba…

Filip

nedá se než souhlasit

Nekdo

přesně tak! zrovna vloni v létě něco podobného řešila kolegyně. její dcera a dalších asi 50 lidí (další sportující děti a jejich rodiče) měli letenky do Lisabonu a zpět. z ČSA. a necelé tři týdny před akcí jim vrátili peníze, že neletí, jenže tou dobou už letenky s jinými aerolinkami stáli tak troj- až čtyřnásobek, takže někteří to zrušili, jiní pěkně připlatili a letěli z přestupem… většina lidí totiž létá spíše nepravidelně a do různých destinací…

Jakub

V současné době se snažím získat peníze zpět od Ryanairu za zrušeny let do Rigy a neustále mi cpe ten jejich voucher a nenabízí možnost říct, že ho nechci. Vlastně odkazuje na internetové stránky, kde ale zase cpe voucher. Tento přístup je fakt hrozný a věřím, že lidi většinou podlehnou a kývnou na ten jejich voucher s platností jeden rok (s platností nákupu jeden rok, letět se může i později).

JÁija

My jsme v tom také, ale dokud se něco nezmění voucher ani náhodou.

Martin

A jsou vubec CSA / SW ceskou firmou?

kanafasik

a proč by neměly být?

Zdeněk

Přenést problém na cestující, kteří řádně zaplatili, a ještě je u toho řádně oškubat – ano, to je to správné řešení! Hnus, velebnosti….

medvěd

Nelíbí se mi , když v 1/2 doby platnosti smluvních pravidel se udělá státem posvěcená změna. Jsme vůbec právní stát (federace EU) ?

Kdo mi zaručí, že po mě nebudou chtít doplatek třeba 50 (200) Eur, dostanu potom dovolenou ? Pokud to schválí, ať to zaplatí !

Tak řekněte narovinu – jsme na to pojištění x nejsme na to pojištění = už peníze neuvidím.

Takovýto „alibistický kapitalismus“ se mi nelíbí, říkám narovinu.

xyz

Dalšími možnými úskalími těch voucherů je, že: – Může se stát, že virus po (snad) nynějším opadnutí zaútočí v zimě opět znovu a bude tu opět nejistá situace (i kdyby nebyly vládní restrikce tak přísné jako nyní, tak části lidí se v dané situaci nebude chtít cestovat) – (i kdyby nenastal předchozí bod) Pořád je to jenom „předplatba“. Náklady tedy (dle vyjádření) běží leteckým společnostem pořád, platby od klientů byly učiněny, nebudou vráceny, ale vyčerpány budou např. až za rok, ale – tím pádem nebude z čeho pokrýt výdaje příštího roku (má-li platit, že nynější výdaje jsou pokryty z příjmů… Číst vice »

Jirka B.

No, ono to tak uplne nebude, protoze treba takova LH group vas pak necha doplatit rozdil mezi vasim voucherem a aktualni cenou letenky, ktera bude asi vyssi (viz letani a prazdnou prostredni sedackou apod.) a tim padem doplacite. a oni pak maji prachy podruhe. Urcite to neni tak, ze mate koupenou letenku do Barcelony a pak si „jen vyberete“ datum odletu az to cele pomine. Vy si nove datum vyberete a doplatite dalsi 4 litry na osobu. Osobni zkusenost …

Anonymus

To je ale podvod!

Nekdo

není. voucher je na finanční hodnotu, ne na let z A do B.

GPGP

Zase budou lidé rukojmí let. společnostem, to snad nemyslí vážně !
Kapitalismus je na tom založen, že firmy v době krize končí a jiné vznikají. Bohužel lepší pol. systém zatím neexistuje…
Třeba Norek se bude hybernovat, tzn. osekal náklady a propustil lidi, v roce 2021 to bude nejzdravější společnost 🙂

M H

Tady jde hlavně o nebezpečný precedens. Zákazník koupí letenku, za přesně daných podmínek = v případě zrušení letu garantované vrácení peněz, případně i kompenzace navíc, pokud by to bylo na poslední chvíli. Teď se někdo rozhodne a tato pravidla změní…změní se napořád? Co se stane až třeba vybuchne další sopka na Islandu? Taky dostaneme vouchery? Nebo až bude vichřice či ledovková kalamita? Toto chování zákonodárců důvěře zákazníků v aerolinky moc neprospěje, spíše naopak. Ať třeba Evropská unie poskytne leteckým přepravcům bezúročnou půjčku v hodnotě zrušených letenek, když věří, že aerolinky tuto situaci ustojí…pak bude spokojený jak zákazník, tak aerolinka a… Číst vice »

JÁija

To je přesně ono, tady nastoupí ZTRÁTA DŮVĚRY a s tím konec létání pro řadu lidí, kteří to riziko už nebudou chtít podstupovat. Teď mámíme peníze za letenky už od března a teď opět tenhle podraz. Momentálně to samé řeším i s cestovkou, kdy vláda a spol. už prodala zákonem LEX VOUCHER klienty cestovek. A teď ješté za ty letenky, a za celý balík peněz ve finále trapný papír na nic ! No jo, akcionáři si zvykli na prašule a je jim jedno kde je z koho naždímou. Ale odvětví se to na dlouhé roky vymstí.

xyz

Jestli se letecká doprava v dohledné době nevzpamatuje a nenavrátí se k původním výkonům, tak stejně budou mít aerolinky problém – náklady jim poběží i poté (resp. určitá část nákladů, ne všechny – z tohoto článku to nevyznívá jednoznačně; navíc mzdy by měly být zčásti refundovány státem v rámci příslušných programů týkajících se všech dotčených odvětví), nicméně výpadek příjmů tam bude tak jako tak (i když jim zůstanou peníze z toho, co inkasovali za neposkytnutou službu, tak už neinkasují další peníze od dalších klientů). Je to dvousečné – na jednu stranu, toto opatření může snížit riziko krachu aerolinek, aniž by… Číst vice »

nicky

záleží také co je to za dopravce. U KLM a Ryanair bych se nebál. Ale třeba ČSA a SW už krachují. Naštěstí všichni kdo platili letenky kartou mohou požádat banku o cashback.

petrs

Krachujete mozna tak Vy….

nicky

To se mýlíte. Šimáně už chce po vládě 2,5 mld. na provoz. Pokud je nedostane, tak končí.

xyz

TVRDÍ, že skončí. (realita by mohla být jiná, nicméně tvrdit, že bez příspěvku skončí, je pro něj lepší vyjednávací pozicí než kdyby tvrdil, že i bez příspěvku to díky firemním i osobním rezervám finančně ustojí)

JÁija

No to bude tím, že ho ždímu už přes rok, aby nám laskavě už konečně zaplatil kompenzaci za zpoždění jeho letadýlka. Mám ho plné zuby. Teď napsal, že zaplatí do 4 týdnú. Napíšu mu ať mi ješté pošle uznání dluhu kdyby mezi tím exnul.

Jenda-71

Kompenzace z něj taháme už od srpna …..

...

Tak ať skončí. Téhle formě vydírání se nikdy nesmí podlehnout.

kanafasik

Povíme si za měsíc. Germanwings konec, LGW konec, Air Mauritius v insolvenci. Norwegian hibernován do příštího jara, velcí hráči redukují flotilu už ted o desítky letadel, propouštějí tu pět, tu12 tisíc lidí, tu všechen personál, ale jen čsa a sw čekají po nepatrné státní injekci zítřky zalité Sluncem a prosperitou. Už se raději probudte do reality. Žádná miliarda ani 2 tohle zachránit nemůže. S výhledem jaký je.

jjjj

jenze jak LH tak SAS disponuji mnohem vyssim poctem posadek na letadlo, stejne tak maji jinou firemni kulturu a naklady… etc. Samozrejme muzete pulku tech lidi vyhodit, ale pak to zaplatite jako danovej poplatnik uplne stejne jak kdyby jim dali financni injekci. Nemluve o tom jak je to kvalifikovana sila, vetsina tech lidi dala do vycviku pres jeden milion z vlastnich prostredku, stejne tak jako nekolik let vycviku. Ono se to povida z domova z vlastni zidle – nicmene dojde v teto krizi na kazdeho, tohle odvetvi je jen prvni na rane a ty dalsi co ted berou home office… Číst vice »

Pavel

Jenže LH či Air France, ale i Alitalia jsou marky, za kterýma rád půjdu světa kraj. Ti mě nikdy letem na jediný motor přes ½ Evropy neohrozí, nebudu se muset doprošovat nejen odškodnění za zpoždění, natož potvrzení pro pojišťovnu, jako u páně Šimáně! Silní a féroví hráči vzejdou z krize ještě silnější doufám, že šmejdy krize po zásluze odrovná.Jsou i malé společnosti, kterým na základě dosavadních zkušeností rád dám vydělat, nežli šmejdům s pézetkářskou nadutou firemní pakulturou či odrzlým ultralowcostům. Mnoho měsíců teď bude hlavní cílovkou business a střední třída, nikoliv znuděny batůžkář upalující na couch surfing nebo na kreditku… Číst vice »

petrs

Tak se podivejte, kolik Air France melo fatalnich nehod…. svetakraji….

Jirka B.

No tak CSA se svou historii taky neni bez poskrvrnky,ze? A QS k nejake svym pristupem taky smeruje. Podivejte se na pocet incidentu v posledni dobe.

Pavel

Poslední fatální AF v 2009. Na to, kolik mají mašin neustále ve vzduchu je to velice bezpečná a hlavně při jednání noblesní a spolehlivá společnost. Jakmile létáte trochu víc, tak divert v případě komplikací, je pro Vás víc, nežli pár ušetřených a těžko vymahatelných € za ultralowcost. Navíc, v případě delších tras v rámci aliance si rychle vylétáte tolik věrnostních mil, že pak je máte na habaděj dalších soukromých letů. A „láce“ ultralowcostu se tím značně stírá. Ultralowcost je řešení pro lidi, co právě hledají nejistoty, adrenalin, problémy i šikanu od crew. Proto po COVID očekavám silný příklon k tradičním… Číst vice »

Nekdo

kecáte. vylétané míle už nejméně dekádu za moc nestojí, pokud nelétáte skutečně jednou týdně s tou stejnou aliancí… takže i za běžné služební cesty cca 5-10 ročně po Evropě nic moc…

Pavel

Taky píšu „delších tras“. A mám na mysli i několik segmentů na jediné letence. Třeba i 11! Což mně dává záruku, že při zahaprování byť jediné konektivity mně přebukují ochotně celý zbytek podle mého plánu, když na to přijde. Zatímco s ultralowcosty (či SG páně Šimáně) bych mohl všechno vyhodit a začít na vlastní náklady bookovat od piky. Už jen to, že Šimáně neplatí kompenzace a nevystavuje potvrzení pro pojišťovny, vedlo každého, co z nám z businessu, k bookování přes kohokoliv jiného i ze Sky Team, nežli přes něho. Z Prahy si mě vždy někdo odveze (AF, BA, LH…). A… Číst vice »

Jirka B.

Kez by se vase posledni vety vyplnily

jjjj

Vy si ale zcela neuvedomujete naklady na provoz firmy, ty ma jak SW tak LH, AF uplne jiny. Nebejt vladnich dotaci tak zadne AF na trhu uz 10 let nemate, LH v posledni dobe taky nebyla zrovna extra ziskova. Protoze je to jednoducha matika, litani neni jezdeni autobusem a za 2 tisice logicky ziskove nikoho neprepravite. Tyto velke firmy byly ty, kdo mely plnou radu reci o tom jak neposkytovat firmam statni podporu a vidite… stoji ve fronte jako prvni. Souhlasim nicmene s tim ze se dost znatelne preorientuje trh a s nim samozrejme i ceny. A az si spousta… Číst vice »

Pavel

AF, LH a spol. jsou primárně SLUŽBA vůči loajálním klientům. Kdežto Šimáně je kšeft, kartel a monopol. S přidrzlou firemní kulturou navíc a zadržováním odškodných a potvrzení pro pojišťovny. Rozdíl je jak pivo v restauraci a na stojáka u stánku. Vše má ale svoji cenu. A Šimáně na stojáka účtoval i trojnásobek cen z restaurace. Teď ho to, konečně, doběhne par excellence!

jjjj

Nesouhlasim, LH a AF jsou primarne letecky dopravce stejne jako SW a poskytuji Vam sluzbu prepravy z bodu A do bodu B. To ze roky prezivaj na statnich dotacich (zejmena tedy pripad al italie a AF) je druha vec, byt v pozici SW tak tu davno nejsou. Zadrzovani odskodneho ve vetsi ci mensi mire dela kazda letecka spolecnost (delta, AF atd.) A je naivni si myslet, ze to dela jen SW a CSA protoze chtej obrat kazdyho kdo s nima leti. Kazda z tech firem to proste logicky zkousi, pokud jste nekdy videl do zakulisi, naopak Vam firmy zabyvajici se… Číst vice »

Pavel

Proto píšu SLUŽBA. A služba automaticky přitahuje korporát, stát a střední business a střední třidu = solventní klientelu. Pokud letím na víkend na návštěvu, klidně použiju ultralowcost (příp. míle). Pokud ale letim na jednání, nebudu sockovat, abych pak ve finále někde proseděl ¾ dne a ještě se pak handrkoval o náhradu. Raději si připlatím a na 95% vím, že budu díky divertu vždy spát v posteli tam, kde jsem potřeboval se připravit na další den nebo si odpočinout. Šimáně deklasoval ČSA na ultralowcost a lišil se od něho jen cenou. ČSA jsem měl moc rád a když to kdysi s… Číst vice »

jjjj

kdysi CSA patrilo mezi nejvic puntklich dopravce ale z jednoho prosteho duvodu – protoze stejne jako AF, italie, LH, KLM neresilo finance jako narodni podnik. Taky podle toho CSA skoncilo, dobehla ho ale jeho vlastni ekonomika. (A ne nebylo to jen ze by zamestnanci brali za tvrdika hafo penez). CSA melo totiz ten problem ze bylo zkostnately dinasour – coz Vam muze vyhovovat jako cestujicimu, ale trh se bohuzel pohybuje smerem ultralowcostu. Se vsemi vami uvedenymi aerolinkami jsem dokonce i letel, a ze bych tam byl bez zpozdeni se rici neda (2:48 minut u AF napr. na 2 hodinove lince… Číst vice »

Pavel

Částečný souhlas! Ale ne celý trh se nasunul k lowcostu. U mě lowcost končí tam, kde začíná neakceptovatelné riziko „cesty na více letenkách“ či rozpadu plánu, kdy ztráty převyšují úsporu ceny. Během cestování jsem zvyklý čekat v případě komplikací nebo pracovat či poznávat lokalitu a nestresovat se. Ale jen pokud jsem předem tak plán akceptoval (suchá/mokrá varianta). Určitě do plánu nejdu jako do loterie. Když porovnáte vývoj a postavení LOT (zemědělský stát s uzavřenou ekonomikou) a ČSA (za každého režimu přes 100 let bylo Česko exportní a na exportu závislý tygr), tak Vám musi být jasné, že Šimáně je součástí… Číst vice »

petrs

A jak vite, jaka opatreni dela SW/CSA? To myslite, ze take neredukuji naklady? naopak, problem u techto velkych spolecnosti jsou jejich obrovske naklady, protoze vetsinou maji i sve dcerinne spolecnosti, jako handling, catering atd.. predpokladam, ze CSA i SW delaji take razantni kroky vedouci k minimalizace nakladu….. vase komentare zalozene pouze na vasich domnenkach, jsou dosti o nicem…..

kanafasik

jediné opatření, které vidím a o kterém vím je „státe dej“, s argumentací „náš akcionář nekomunikuje“

Jirka B.

Ano, handling ani catering Czech Smartwings Airlines uz davno nema, stajne jako QS.

Kamila

Tak QS ani žádný svůj handling neměl. Nevím kam na to chodíte.
ČSA muselo prodat svůj handling kdysi dávno jen kvůli tomu aby nezkrachovali

Jirka B.

A co takhle si prvni precist prisoevek, na ktery jsem reagoval?

Anonymus

Taky krachla svedska BRA Airline. Tedy temer.

JÁija

Nemáte prosím konkrétní zkušenost s charge backem za letenky? Šlo by to provést?

Jirka B.

Tezko. Tady pohorite argumentacne, protoze airline jasne dokaze, ze vam nabizeji nahradu.

JÁija

Tak jsme to podali v bance a uvidíme. Z právního pohledu jako druhá smluvní strana smlouvy nemusím mít na odloženém a nejistém plnění zájem. Nikdo mne v této situaci nemá být povinen nutit. Nekupovali jsme cár papíru na neurčito, ale službu na konkrétní služby v určené dny. Dosud platí pokud nechci voucher a chci peníze, tak VRACET a neokecávat. Šimáně, Ryanair to velmi dobře vědí a proto tlačí na politiky. A pak řeknou, CO MY? TO POLITICI TO ROZHODLI! to že si milionáři u politikú lobbují za svou nenažranost, už nikoho zajímat nebude.

Pavel

Dobře jste udělala! Vždycky jsem dostal peníze zpět resp. obratem mně na důkaz důvěry okamžitě moje banka navýšila předek kredit resp. uvolnila blokaci za platbu, pokud jsem byl poškozen/nespokojen oproti platbě i např. z debetní karty. To je první náznak, že banka věří, že to dopadne ve Váš prospěch. Ex post už mě pouze vyrozuměli, že reklamace je zdárně ukončená. Proto jsem Vám poslal odkaz na Měšec, protože tam je problematika popsána dopodrobna a zejm. lhůty. V Americe dokonce je řešení charge back běžnější, nežli reklamace v místě a ve struktuře obchodníka, protože vzhledem k vzdálenostem by byla osobní presence… Číst vice »

PatriK

Dostávají zaměstnanci aerolinek teď místo mzdy také vouchery na výplatu v budoucích časech? Věřím, že „taková změna je možná a akceptovatelná i zaměstnanci“.

Petr

Tomuto webu, který je zaujatý a neobjektivní vůči SW a vyjadřují se zde odborníci jako na Novinky.cz, bych taky už na nic neodpovídal.

Anonymus

… a ze odpovidate 🙂

Pavel Vostrý

Vstoupit do diskuze…

dizgrafyq

Hezký. Takže naše vláda bojuje za obchodní zájmy pánů Šimáně a Šmejkala. Doufám že si lidé při volbách vzpomenou…

Filip

Presne. Je to kampan!

Josef

Myslim, ze volici nasi vlady vubec netusi kdo je pan Simane, vetsina z nich bude mit velkej „zazitek“ z navstevy letiste a ze vidi tolik letadel pohromade. Pak v cilovy destinaci zatleskaji a uzijou si svou zaslouzenou dovolenou.

JÁija

No vždyť to bylo v telce s kým se pán Šimáně kámoší, s tím s motýlema. No to se pak těžko divt.

Nekdo

jistě. opět jim to tam hodí. stejně jako proti vůli a doporučení EK si naše vláda vyjednala výjimku pro dotace do biopaliv první generace (řepka), tak opět půjde proti zájmům občanů i EU a vydupe si více peněz pro kamarádíčky. volič pak dostane koblížek a informaci, jak nás Andrejko ochrání před zlovůli z Brusele a opět jim to tam hodí. to už není Kocourkov, to je život ve cvokárně, tenhle stát…

Pavel

Wizzair mi kedysi pri zrušení letu ponúkol full refund alebo voucher cena letenky +20%. Vzal som však peniaze, nabudúce bude mať horšie ceny alebo odletove časy a tak by mi voucher prepadol.

M H

Toto je férová nabídka od aerolinky.

Nekdo

tak alespoň je vidět, že i ten nejlowcostovější lowcost ze všech lowcostů se chová lépe a férověji než QS kamarádíčku z PZ a čínských soudruhů…

petrs

A odkud pan autor dosel k zaveru, ze : ” Změna by výrazně pomohla Českým aeroliniím a Smartwings”
to je osobni domnenka? Aby clanek byl plne vypovydajicim, melo by byt uvedeno i jakym dalsim dopravcum by to vyrazne pomohlo…..

Milan

Kteri dalsi dopravci nevraci penize a taky by jim to pomohlo?

Milan

Ano, ti ale jeste de facto vraci penize byt rikaji ze to bude trvat delsi dobu. Nevim ale ktere spolecnosti penize nevraci a taky by jim to vyrazne pomohlo

Duda

Lufthansa / Austrian nevraci. Podivejte se na jejich FB. Lety zrusene zacatkem brezna a dodnes zakaznici nemaji penize. Airlines cekaji na podporu ze strany narodnich statu a/nebo EU a na moznost penize nevracet.

JÁija

Fakt nám to slibuje, ale už moc dlouho RYAN. a mezitím tlačí na komisi EU nevracet.

petrs

Ano, s tim souhlasim. Proto by mi prislo jasnejsi to tak i napsat…. vsem dopravcum i CSA a Smartwings…. samozrejme, ze na to muze byt ruzny pohled….

petrs

To je fér!

Anonymus

A cestujici, kteri voucher nemohou vyuzit?

Jirka B.

Tak jim po case propadne. O to tady prece jde.

David Brzezniak

Neexistuje. Vrátit peníze a basta. Je to úplně stejné jako když zaplatím řemeslníkovi za práci dopředu a on mi tu práci nevykoná nebo když na eshopu zaplatím dopředu a zboží mi nepřijde. Taky chci peníze zpět. Každý pracuje v jiném byznysu a každý má problémy a ostatní to nezajímá. Vrátit prachy a nazdar.

Katka

Přesně u těchto společností už si letenku nekoupím, právě proto, kdyby se situace opakovala a přišla další vlna viru. Velké NE mám teď pro easyJet, který k žádosti o refund nabízí jen možnost volat na call centrum do Británie (takže cestující provolá víc, než kolik stála letenka). Např. Emirates oznámily, že všem peníze vrátí, jen to bude trvat trochu déle, což chápu, že to není lehké zprocesovat. Ale tohle rozhodně bude rozhodující při nákupu dalších letenek.

Anonymus

Tak ono hlavne letosni leto ani nikam nepoletite… 🙂

M H

Ono vůbec nejde o letošní léto… Já třeba po jistých zkušenostech vím, že už si nikdy nepořídím nic přes Kiwi.

Nekdo

ani se Vám nedivím. pánové z Kiwi, kteří dlouho prodávali zavazadlo, které již aerolinka měla v ceně byli jaksi nedůvěryhodní už od počátku…

M H

U nás s nimi bohužel měli kolegové velice pozitivní zkušenosti, tak jsem se nachytal…

JÁija

Hlavně to nepište nikam, kde to čtou cestovní kanceláře! Takhle se mluvit nesmí. Potřebuji v práci nahlásit dovolenou podle Zákoníku práce. Cestovka hysterčila a odmítá uznat že fakt 4.6. nikam neletíme. A já nevím co mám v práci nahlásit, a oni už prudí a cestovka taky. A na mé se každej ……. včetné zaméstnavatele, jeho moje problémy nezajímají, on totiž řeší ty co má on sám.

vladusicko

oni zadaju ja ziadam vratit a nic ine ma nezaujima ich problem moje peniaze zobrali a nikde som nelet tak nech vratia moje a ich problem ma nezaujima

Partneři


Czechtoll

pst
podcast