Česko je lídrem rozvoje vysokorychlostní železnice, tvrdí Fiala. Po Bruselu žádá další peníze
![Vysokorychlostní železnice z Madridu do Sevilly. Foto: Adif Alta Velocidad](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/1609-NP-NP-ADJ.-IISS-LAV-Madrid-Sevilla-1.jpg)
Pod výzvu se podepsalo dalších děvet premiérů či prezidentů. Zmínili i roli železnice ve vojenské mobilitě.
Český premiér Petr Fiala vyzval spolu s dalšími devíti prezidenty a premiéry zejména východních zemí EU Evropskou komisi, aby se zaměřila na podporu vysokorychlostního železničního propojení. V otevřeném dopise zdůrazňují především nutnost financování těchto projektů z fondů Evropské unie.
„Česko je lídrem rozvoje vysokorychlostní železnice v Evropě,“ uvedl premiér Fiala k dopisu na síti X. Česká iniciativa podporovaná dalšími devíti zeměmi EU podle něj otevírá debatu o financování rychlých tratí v následujících letech.
The Czech Republic as a leader in future development of high-speed rail in Europe! 🇪🇺
Our initiative, supported by 9 other EU Member States, is opening an important debate on high-speed rail development and funding in the coming years. A better-connected Europe is the key to…
— Petr Fiala (@P_Fiala) February 11, 2025
Signatáři výzvy konstatují, že lepší propojení Evropy je klíčem k prosperitě a ekonomickému růstu. Zásadní jsou však pro tyto projekty evropské peníze.
Kromě českého premiéra dopis podepsali estonský premiér Kristen Michal, slovenský premiér Robert Fico, maďarský premiér Viktor Orbán, lotyšská premiérka Evika Siliňová, španělský premiér Pedro Sánchez, řecký premiér Kyriakos Mitsotakis, portugalský premiér Luís Montenegro, rumunský prezident Klaus Iohannis a litevský prezident Gitanas Nauséda.
Rozvoj dopravní sítě TEN-T a zejména dokončení evropských dopravních koridorů v dohodnutých termínech zajistí podle politiků „udržitelný, chytrý a odolný evropský dopravní systém“. Je potřeba odstranit úzká hrdla a stanovit standardy kvality.
Vysokorychlostní železniční síť má spojit hlavní města a regiony EU, důležité jsou hlavně přeshraniční projekty. To pomůže konkurenceschopnosti vnitřního trhu. Státníci zmínili také roli železnice pro potřeby vojenské mobility.
Rychlejší a skoro o polovinu levnější než v Česku. Španělé prodlouží nejstarší „vrtku“
„Abychom těchto cílů dosáhli, měli bychom se soustředit na snižování administrativní zátěže a vyvarovat se uvalování nadměrných podmínek pro realizaci těchto projektů,“ uvádějí signatáři.
Podle politiků je však zásadní spolufinancování těchto projektů ze zdrojů EU. „Zkoumáme alternativní způsoby financování a spoléháme na silnou podporu politiky Evropské investiční banky, abychom dosáhli našich cílů. Aniž bychom předjímali příští víceletý finanční rámec, rádi bychom zdůraznili, že spolufinancování těchto spojení ze strany EU v příštím finančním období je naprosto zásadní a nezbytné,“ stojí v dopise.
Politici si tak chtějí zajistit finanční podporu železnice pro další sedmiletý rozpočet unie. Jednání o víceletém finančním rámci na roky 2028 až 2034 by v Bruselu mělo začít v příštích měsících.