Zřejmě největší krize letectví vůbec vede tuzemskou společnost Czech Airlines Technics k výraznějšímu vstupu do nového byznysu. Tím je parkování letadel na českých a slovenských letištích spojené s nutnou údržbou. Czech Airlines Technics (CSAT) je dcerou pražského letiště pro údržbu, její nové zaměření přitom může přinést příjmy regionálním letištím v podobě parkovacích poplatků.
„Jednáme s řadou klientů, konkrétní ale zatím být nemůžeme,“ uvedla mluvčí CSAT Kateřina Pavlíková. Česká firma spolupracuje se společností FlyTec Aviation, která má sídlo v Košicích a působí i v Praze. Právě ona má zajistit co nejvíce kontaktů s leteckými i leasingovými společnostmi. Dosud CSAT parkování ve velkém nenabízela, zajistila je jen na žádost klientů v jednotkách případů.
„Z důvodu velké poptávky na trhu jsme se rozhodli naše služby rozšířit a ve spolupráci s FlyTec Aviation Services nabízíme zákazníkům z řad leteckých a leasingových společnosti, ale i přímo výrobců letadel, kompletní servis údržby a nově i parkování letadel na několika letištích v České republice i na Slovensku. Díky vzájemným synergiím a zkušenostem jim můžeme zároveň poskytnout technickou podporu, služby údržby, asistenci při lakování letadel a další služby specializovaných oddělení,“ uvedl předseda představenstva Czech Airlines Technics Pavel Haleš.
Podle něj jsou české země a Slovensko pro zákazníky ideální volbou díky své poloze uprostřed Evropy. V hledáčku jsou ale i mimoevropští klienti. V nabídce jsou zatím letiště v Praze, Ostravě, Brně, Karlových Varech a Košicích. „V případě plně využité kapacity volných parkovacích stání bude CSAT jednat o rozšíření služeb i na další letiště,“ doplnila CSAT. Lákat chce letadla s úzkými i širokými trupy.
Letecké společnost ztratily v posledních týdnech s opětovně sílící epidemií covidu poslední zbytky optimismu. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) koncem září uvedlo, že letos dojde k meziročnímu propadu letectví o 66 procent. „Katastrofální srpnové výsledky završily doposud nejhorší letní sezonu v tomto odvětví. Oživení mezinárodní poptávky prakticky neexistuje,“ uvedl šéf sdružení Alexandre de Juniac. Optimismus nepanuje ani pro nadcházející zimu. „Tu můžeme zcela odepsat,“ řekl šéf Ryanairu Michael O’Leary v rozhovoru pro agenturu Reuters. Firma očekává, že uzavře některé základny a bude propouštět.
Při ekonomické situaci, která v letectví panuje mám spíše obavy, že se z parkoviště postupně stane vrakoviště a nakonec budeme mít místo letišť nelegální skládky.
Bude to taková malý hřbitov jako v Arizoně u Tucsonu.
Nech je parkují v Českých Budějovicích. Místa hafo, provoz nulový. Alespoň si vydělají nějakou tu kacku.
A umí tam někdo ty letadla servisovat?
Není problém tam techniky navozit, kolik jich budete potřebovat, mám 20 volných kontraktorů.
To je prima nápad. Budějovice mně nenapadly. Volno by mohlo být i v Líních u Plzně.
Plzeň má v provozu dráhu dlouhou jen 1450m není to úplně vhodné pro tento typ letadel
Vhodná je, s ohledem na TOW a LW která je bez pax a s minimem paliva.
Nebo na D1, auta už tam parkují 😂
V Českých Budějovicích by chtěl parkovat každý.
Otázka je, nakolik mohou být regionální letiště pro takové parkování atraktivní. Jako snaha získat další práci pro CSAT je to jistě myšlenka dobrá, i když bych se divil, že by si Job Air Technic v OSR nechal takový kšeft utéct. Ale budiž. Spíše mě překvapuje, že vzhledem ke klimatickým podmínkám a nadcházející zimě by ČR bylo ideálním místem, které by dopravci pro takové odstavení letadel hledali… už proto, že BRQ, PED a KLV nemají hangáry.
Na co hangary?
Na údržbu.i během parkování se musí každých x dní provádět údržba.mazani atd.to venku nemůžeš páč nedodrziz manuál na teplotu
7let zde bylo sucho a na jaře se nejspíš zase vrátí, a zima také žádné mrazy nejspíš nepřinese, takže parkování letadel je další z mála oborů, kterým změna klimatu v Česku prospívá.
Vam by prospel zejmena psychiatr s psychologem.
No myslím že do Varů se toho na stojánky moc nevleze….
LKKV – PDC mapa z AIPu
https://aim.rlp.cz/ais_data/www_main_control/frm_cz_aip.htm
No 4 stání… něco musí být pro přílety tak 2 stalý stání max…. Bavme se o jetech ne o GA…
Hlavně že máme plno letišť, kde i před covidem běhali jen zajíci. Včera jsem viděl pusto na Ruzyni, dnes na polním letišti Tuřany. Na vrakoviště dobrá plocha.
Ty letadla nejsou jejich, je jim putna kde to odhodí.
Ve FlyTec Aviation začal působit známý cestovat Packo, chvilku v Travel Service zapisovač údržby, Job Air jako tech. manager a nyní FlyTec Aviation.
To toho za těch pár let stihl poměrně hodně 🙂
Vida, to by mohla v Pardubicích začít přistávat letadla a paní ředitelka by si mohla sáhnout pro nějakou odměnu, ne ? 🤔
To by si zase připočítala jedinečné zásluhy za nic, ale hlavně dalších x desítek tisíc na svoje odměny, anebo si rovnou koupila další autíí v plné palbě….a ostatní zaměstnanci mohou být rádi, že dostávají alespoň stravenky.
JJ, jak je najednou ticho ohledně jejího dovolání….
„Prahu i regiony“
Praha není region?
Regiony se přezdívá hromadně regionálním letištím mimo Prahu.
Ok, to dává jazykově smysl. Také lze souhlasit s tím, že mimo Ruzyni jsou ostatní letiště v Česku v kategorii „regionální“.
No neni. I to prazske letiste je jenom malé nevyznamni regionalni letistatko. Skutecna letiste v okoli jsou VIE, MUC, BER. Pak FRA, mozna WAW..
Praha je metropole
„Tráva není zelená?“
„Tráva je rostlina.“
Asi v takovém stylu proběhla tato konverzace.
Hlavně díky tomu že má metro (do) pole. Díky za Latňany.
Ne není. Když se říká do regionu tak většinou hlavního města, jedu do svého regionu.
Nerozumět jazyk tvůj kmen.