Česko jako parkoviště letadel? Dcera pražského letiště nabízí Prahu i regiony
Nový byznys pro česká letiště: přeměna na parkoviště.
Zřejmě největší krize letectví vůbec vede tuzemskou společnost Czech Airlines Technics k výraznějšímu vstupu do nového byznysu. Tím je parkování letadel na českých a slovenských letištích spojené s nutnou údržbou. Czech Airlines Technics (CSAT) je dcerou pražského letiště pro údržbu, její nové zaměření přitom může přinést příjmy regionálním letištím v podobě parkovacích poplatků.
„Jednáme s řadou klientů, konkrétní ale zatím být nemůžeme,“ uvedla mluvčí CSAT Kateřina Pavlíková. Česká firma spolupracuje se společností FlyTec Aviation, která má sídlo v Košicích a působí i v Praze. Právě ona má zajistit co nejvíce kontaktů s leteckými i leasingovými společnostmi. Dosud CSAT parkování ve velkém nenabízela, zajistila je jen na žádost klientů v jednotkách případů.
„Z důvodu velké poptávky na trhu jsme se rozhodli naše služby rozšířit a ve spolupráci s FlyTec Aviation Services nabízíme zákazníkům z řad leteckých a leasingových společnosti, ale i přímo výrobců letadel, kompletní servis údržby a nově i parkování letadel na několika letištích v České republice i na Slovensku. Díky vzájemným synergiím a zkušenostem jim můžeme zároveň poskytnout technickou podporu, služby údržby, asistenci při lakování letadel a další služby specializovaných oddělení,“ uvedl předseda představenstva Czech Airlines Technics Pavel Haleš.
Podle něj jsou české země a Slovensko pro zákazníky ideální volbou díky své poloze uprostřed Evropy. V hledáčku jsou ale i mimoevropští klienti. V nabídce jsou zatím letiště v Praze, Ostravě, Brně, Karlových Varech a Košicích. „V případě plně využité kapacity volných parkovacích stání bude CSAT jednat o rozšíření služeb i na další letiště,“ doplnila CSAT. Lákat chce letadla s úzkými i širokými trupy.
Letecké společnost ztratily v posledních týdnech s opětovně sílící epidemií covidu poslední zbytky optimismu. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) koncem září uvedlo, že letos dojde k meziročnímu propadu letectví o 66 procent. „Katastrofální srpnové výsledky završily doposud nejhorší letní sezonu v tomto odvětví. Oživení mezinárodní poptávky prakticky neexistuje,“ uvedl šéf sdružení Alexandre de Juniac. Optimismus nepanuje ani pro nadcházející zimu. „Tu můžeme zcela odepsat,“ řekl šéf Ryanairu Michael O’Leary v rozhovoru pro agenturu Reuters. Firma očekává, že uzavře některé základny a bude propouštět.