Letectví Zprávy

České vládní airbusy dostaly v hangárech Lufthansy nové odpovídače

Airbus A-319CJ české armády. Foto: archiv VzS AČR
Airbus A-319CJ české armády. Foto: archiv VzS AČR
Tuzemské vládní airbusy budou bezpečnější a úspornější.

Oba české vládní Airbusy A319 CJV se v uplynulých týdnech v hangárech společnosti Lufthansa Technik v Hamburku podrobily důležité úpravě. Do jejich elektronického komunikačního vybavení přibyly nové odpovídače, které zvyšující bezpečnost a úspornost letecké dopravy. S tímto vybavením se tuzemské vládní speciály vyrovnají s novými požadavky řízení letového provozu v Evropě, které vstoupí v platnost za necelé tři roky.

Nejpozději do 7. června 2023 budou muset být všechna v Evropě provozovaná letadla, jejichž vzletová hmotnost přesahuje 5,7 tuny, případně jejich maximální rychlost přesahuje 250 uzlů (460 km/h), vybavena odpovídači třídy ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast). Ty reagují na „dotazy“ vysílané čidly pozemních přehledových radarů a v jednosekundových intervalech automaticky po celou dobu letu vysílají přesnou polohu letadla, jeho identifikaci, výšku, rychlost a další nezbytné údaje pro řízení letu v reálném čase.

Instalace nových odpovídačů je jednou z technických podmínek zavedení nového systému uspořádání letového provozu SESAR, který má být schopen zvládnout až trojnásobný nárůst letecké dopravy v Evropě při zvýšení její bezpečnosti. Systém má mimo jiné umožnit plynulejší odbavování letadel ve vzdušeném prostoru, čímž odpadne tradiční kroužení nad letišti. Cestující mají změnu pocítit i na výrazném snížení počtu zpožděných letů, k nimž v přetíženém letovém provozu nad Evropou běžně dochází.

V současné době proto většina evropských leteckých dopravců řeší zabudování odpovídačů ADS-B do svých letadel. Přes 60 procent evropské flotily už nové odpovídače má.

Česká armáda, která provozuje letouny vládní letky, pověřila vybavením obou vládních letounů společnost GLOMEX Military Supplies, která dlouhodobě zabezpečuje servis těchto letadel. Firma dnes dokončení prací oznámila v tiskové zprávě. Úpravu provedla ve spolupráci s partnerskou společností Lufthansa Technik.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Mě zaujala informace, že ABS-B odpovídače už má přes 60 % evropské flotily. To je myšleno komerční letectví? Zajímavé. Tam bych si myslel, že to bude už více. Nebo je to včetně GA, tedy všech nevojenských letounů registrovaných v Evropě?

Y.K.

Tak jsem tomu teď pár minit věnoval a týká se to veškerého nevojenského IFR provozu GAT (General air traffic) podle ICAO u letounů certifikovaných pro vzletovou hmotnost 5,7 t a více a s pravou vzdušnou rychlostí KTAS 250 kts a více. Deadline byla posunuta z července na 7. prosinec 2020.

Tu jsou informace i grafíky: https://ads-b-europe.eu/

Martin

Nechci byt hnidopich, ale system ADS-B neni klasicky odpovidac a neodpovida tedy na dotazy ze Zeme, ale automaticky sam vysila signaly (na stejne frekvenci jako odpovedi SSR), ktere pozemni stanice prijima a zpracovava, na tomto principu funguje flightradar24, kdy kazdy uzivatel muze mit doma prijimac a dodavat data do celeho systemu.

Dopravní expertka

Manžel na domeček instaloval anténku a jedeme v systému FlightAware. Tam vidíte opravdu všechna letadla.

Martin V.

To je zajímavá informace. Já jsem si dosud myslel, že je to totéž. Můžou přijímače na frekvenci 1090 MHz (používané třeba pro zásobování FR24 daty) zpracovat kromě vysílání ADS-B i odpovědi SSR v módu S, které byly radarem vyvolány?

Jacob

Zjednodušeně druhá metoda poslouchá na těch 1090MHz jen identifikaci letadla (které svou polohu neoznamuje) a pomocí dalších přijímačů v oblasti, které dané letadlo taky „slyší“ se pak spočítá pravděpodobná poloha letounu. Tím se dají sledovat i vojenská letadla. Veřejně je to dostupné např. tady: https://globe.adsbexchange.com/
Je též časté, že jeden takový přijímač posílá data do více služeb najednou (FlightAware, Flightradar24 apod.)

Martin V.

To, o čem píšete, je ale ještě vyšší level – MLAT, tedy multilaterace http://www.multilateration.com/surveillance/multilateration.html , na níž jsou založeny například pasivní radiolokátory Věra z ERA Pardubice.

Jára Šarneský

Nemám s tím problém, nastavil jsem vysílačku a uděláme halo halo 😂

MaT

Ale jako jo, modernější odpovídač, určitě jo…

Jen je teď akorát trochu obtížnější si představit ten „až trojnásobný nárůst letecké dopravy v Evropě“, ale uvidíme…

Petr

Každá krize jednou skončí 😉

R2R2

Proti dnesnimu stavu je to celkem predstavitelne 😉