České rychlé tratě: Čtyři vrstvy vlaků, nejpomalejší 200 km/h
Vysokorychlostní jednotka Freciarossa 1000. Foto: Hitachi
Ve 20. a 30. letech má jít do vysokorychlostních tratí zhruba 650 miliard korun, stát přitom natahuje ruku k Bruselu.
Nechápu kdo to plánuje… Neustále to cpou do již přetížených koridorů s naprostou ignoranci tratí které by byli daleko lepší a smysluplnější….
On si tady pořád někdo myslí že tu bude VRT ?:-D
1970: On si tady pořád někdo myslí že tu bude D1 ?:-D
Už se staví vlak alespoň na letiště v Ruzyni?? Vlhký sen..
První stavba už je zprovozněná – rekonstrukce Negrelláku.
Jo, jo… A pak se člověk probudil ze sna… Jenom za minulý rok 2020 státní dluh narostl o 100 tisíc, tj. každý měsíc narostl o cca 8,5 tisíc Kč … tj. celkový dluh státu činí cca 400 tisíc / jednoho pracujícího (tj. bez dětí, neschopných, invalidů a penzistů potřebných pomoci)
… O kolik naroste dluh za zbytek Babišovy vlády (2021 a 2022) se teprve uvidí…
https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1tn%C3%AD_dluh_%C4%8Ceska
A to je řeč pouze jedné části nákladů – na zbudování VRT… A kde vzít na zbytek nákladů s VRT- na údržbu a opravy a rekonstrukce?
Problém České republiky je v tom, že pokud Babiše vystřídá ODS a její ideoví souputníci, nezmění se vůbec nic. Vůbec nejde o rozdíly mezi jednotlivými politickými stranami, nýbrž v celonárodním přesvědčení, že daně jsou trest (a ti nejúspěšnější a tedy i nejbohatší přece musejí být takto trestáni co nejméně). Až v celé společnosti a tedy i hlavách takzvaně pravicově odpovědných zakoření fráze „daně jsou příspěvky členů společnosti na chod společnosti“, pak teprve bude možné pomýšlet na nějaké rozumné státní hospodaření.
Tohle je vlákno o dopravě… Z hlediska politiky akorát doplním svoji zkušenost – ať regionální věci řeší lidi v regionech, tak ať odborníkům v Praze zbyde čas na ty skutečně celostátní problémy… Když vidím, že pan půlministr má čas na řešení lokálky do Dobříše (cestující využívají 4% sedačkové kapacity = ekonomická katastrofa), tak je evidentní, že pan půlministr nestíhá řešit ty fakt celostátní záležitosti. Prostě ať skončí vláda „Faltýnek pozdravuje“ a broukpytlíkovstí, tak aby část vlády byla konečně utvořena z POCTIVÍMI, opakuji POCTIVÍMI lidmi se zkušeností z komunálu, z malých firem (a takoví jsou nejen ve STAN)… neboť lidi co… Číst vice »
Odborníci jsou jen v Praze?
ne, ale sídlo většiny organizací, sdružující odborníky placené z našich daní, je v Praze
Např daňová správa – centrála („Generální finanční ředitelství“) řekněme za poslední 2 vlády, tak narostla, že pražská centrála expandovala do další budovy v Praze. Zatímco v regionech se finanční úřady spíše redukují….
V době Skype (či MS Teams) je opravdu snazší komunikovat na dálku, čili centralizace odborníků může být prospěšná. Otázkou ale je, jestli koncentrovat odborníky musí být téměř vždy pouze do Prahy… Např. Ostrava? Např. Plzeň?
Právě VRT to může hodně změnit. Není třeba se stěhovat z Brna do Prahy, když to budete mít na jednání z očí do očí jen hodinku vlakem + kousek elektrokoloběžkou.
Poctiví lidi v komunálu.. 🙂 A vy jste někde nějaké viděl? Možná pár starostů opravdu malých obcí. Já jsem teda žádné neviděl. A to chodím občas schválně i na osobní meetingy. A většinou jsou to pěkní ksichti..
Dívejte, 600 miliard jsou v podstatě drobné, když si uvědomíte, že KAŽDÝ ROK z naší ekonomiky odchází cca 300 miliard ven (dividendy, zisky atd.). Čili nebýt toho, za 2 roky je to zafinancováno.
Takže to chce jen rozhodného ministra financí, co to zatrhne.
A to se stane, až přestaneme být kolonií západu.. Čili snad po rozpadu EU, dá-li Bůh štěstí, tak se toho do 5-10 let ještě dožijeme.. Jenže pak ztratí VRT na západ smysl, že ano..
Bude to ještě zajímavé..
Máte to nějaké popletené… Jakože když za KSČ stát 6x „vysál“ daňové poplatníky, tak bylo líp? Mluvím o: – vyvlastnění velkých firem (vlastníci nic nedostali za vyvlastněné) – kradení duševního vlastnictví např. patenty zahraničních vynálezců. – z vybraných daní šlo do zdravotnictví velmi podprůměrná část vzhledem k regionálně „zk*rvenému“ životnímu prostředí (viz náplast ve formě „pohřebného“) – vyvlastnění živnostníků (vlastníci nic nedostali a v některých případech živnostníků sebrali firmu, ale firemní dluhy, např. faktury dodavatelů, museli živnostníci platit ze svého, tj. půjčovali si od rodiny atd.) – zestátnění úspor na důchod – zhruba 98% zdanění úspor občanů v roce 1953… Číst vice »
20.9.2031 připadne na sobotu. Jestli budou zde diskutující žít a existovat tyto stránky, tak bude čas na nějaké hodnocení…
nepostaví nic, stačí jedna Havránková a maj to na desítky let zaražený
ten nesmyslný termín je hlavně kvůli dotacím z EU, Česko se pokusí přesvědčit Evropskou unii, že vysokorychlostní tratě stihne postavit do roku 2030
no postačí se podívat, kolik km nových liniových staveb (dálnic) se postavilo za posledích 20 let (železnic skoro nula) a zjistíme že 414 km, navíc železnice potřebuje více mostů a tunelů, tudíž z toho usuzuji že to opravdu není reálné to co plánují.
Železnice také. Do nových staveb z tohohle hlediska musíte počítat i ty úseky koridoru, kde se stavělo v nové stopě. A těch nebylo málo.
Očekával bych, že se naši zákonodárci poučí z případu Havránková a pokusí se okopírovat pravidla pro stavění co mají v Polsku a Německu.
To by měli, ale předpokládám, že je modifikují na české a vznikne zase něco co dá prostor pro standardní šnečí rychlost realizace projektů dopr.infrastruktury a my budeme zaostávat čím dál tím více za Evropou.
Přinejmenším částečně už se stalo.
Havránková v tom byla nevinně. Jen adekvátně reagovala na postup úředníka, který s ní jednal jako s onucí.
Na ŘSD nedělají úředníci…
Přelepte na „vyjednavače“.
Toho už se nedoziji.ze Slaného do Plzně jezdím pomalu 4 hod.hotovy středověk
Tak dvacet let se staví koridory s cestovní rychlostí 160 Stundenkilometer, ještě blbě a mnohde jsou úseky císaře pána. A nyní by rádi stavěli toto. No, prochrápalo se 15 let a je to vidět všude. Teď chtějí dávat té zemi budoucnost? Obávám se, že i kdyby Pán Ježíš požehnal mi ještě 60 let, nebude to hotovo. Tato země je syta nedokončených koncepcí.
Co by jsme za 160 km/h na trati Praha-Plzeň dali, vyjma plánu na tunel se tu bude jezdit velkou část trasy 130-140 😣
Jinak za plány na 320 km/hnjsem rád, byla by škoda stavět na zelený louce něco lehce nad úrovní koridoru
Co bychom dali my za cokoli nad 100km/h. (Liberecko)
To máte pravdu, cestovat vlakem do Liberce, Jablonce ze všech směrů je šílenost. A pruvodci mi při protestu řekla, že mám jezdit autem.
Když ona ta průvodčí s tím vážně nic nenadělá. Co jste čekal? Že zavolá žaludovi, nebo, kdo dnes ČD vede, a on obratem u SŽDC zařídí kompletní modernizaci :).. Teď vážně. Liberec je nejostudnější krajské město v republice z pohledu vlakového spojení. Naštěstí alternativa není hrozná. Autem, nebo autobusem, když jde o hromadnou dopravu, jsem v Praze do hodiny.
Bohužel aby tato ostuda zmizela, tak to chce postavit minimálně z Liberce do Svijan novostavbu, a protože je tam Ještědský hřeben, tak tam bude muset být trať cca z 50 % v tunelu. A do toho se nikomu nechce.
Uvidíme se salámovou metodou 🙂 s tratí do M.Boleslavi.
To ale řekla správně. Dálnice pro auta je tam dobrá, dálnice pro vlaky rozhodně nebude jako první tady.
A co takhle Znojmo a okolí?
Koridory se nestaví, tady probíhá generální oprava, aby se na tom dalo po socialistické údržbě vůbec jezdit.
Občas se někde postaví přeložka, ale podle mě je to všechno takové nemastné neslané bez vize.
Ještě že jsem se svezl s ICE, tohle nestihnu…
Přece byste takovým blbostem nevěřili! Jednak jsou takové rychlosti pro naši malou zemi příliš, druhak odpovědní lidé nebyli schopni postavit ani ty koridory pro 160 km/h… A kdopak by ty jejich vysokorychlostní tratě zaplatil, nějaký Brusel nám to rozhodně platit nebude.
Proč jsou takové rychlosti pro naši malou zemi příliš?
Je možné, že to bylo myšleno ironicky. Alespoň v to doufám.
Někteří lidé si prostě vždycky budou myslet, že pro naši „malou“ zemi (což není pravda) jsou příliš vysoké rychlosti 320 vlakem a 110 autem (viz historie D1).
Me ty rychlosti prijdou akorat… prave na tak malou zemi cestovat z jednoho konce na druhy 5-7h je neskutecny…
Čistě teoreticky…320 km ujedete za hodinu, rychlostí 250 km/h pojedete stejnou vzdálenost o necelých 20 déle. Ovšem kvůli těm 20 minutám rostou náklady na stavbu nepoměrně nahoru. Něco jiného je stavět na rovině, něco jiného u nás…
Byl jste někdy ve Španělsku? to by jste výrok, že nejsme rovina přehodnotil.
V těchto zemích je stavba a doprava VRT těžce dotovaná, protože by se jinak nikdy náklady nevrátily. Uvědomuje si někdo z mínusáků ekonomická hlediska? Proč asi renovují v SRN tratě na 200-250, a vyrábí ICE4 pro 250…lepší je mít hustější síť pro tuto rychlost, než pár tras na 320, a zbytek za trest. Ono na papíře to je lákavé. Postaví si snad někdo na cáchání 50m bazén? To si náklady na provoz rychle každý spočítat umí 😎
Němci spíš nepochopili, k čemu vlastně VRT je. Staví ji jen proto, aby se vyhnuli Stau.
Pokud stavíte na zelené louce, tak rozdíly mezi 250 a 350 jsou minimální, největší problém asi bude odhlučnění.
Rozdíl mezi 250 a 350 je obrovský! Potřebné poloměry oblouků rostou se čtvercem rychlosti, pak už se nejde trefit s trasou mezi vesnice a musíte do tunelů. Náklady odhadem minimálně dvojnásobné, možná trojnásobné.
Zas tak černě bych to neviděl. Kdyř se bude jezdit 350 bez nákladní dopravy, tak zase můžete mít větší sklony a tunely tím minimalizovat. Ale mě šlo hlavně o novostavby, které zaberou místa stejně. A trasa pro 350 by mohla být kvůli trasování větších poloměrů i kratší, prostě ji nemůžete tak nalámat.
My ale nestavíme na 350 ale na 320. Rozdíl v obloucích na 250 a 320 už tak obrovský není – 1,638x. Hlvně jde o to, že narozdíl od Němců tam budeme moct mít značné stoupání, takže to budeme mít pravděpodobně levnější než oni. Oni dělali, že jsou mnohem chytřejší než Francouzi (jak jinak) a postavili to na nákladní vlaky. Které tam v reálu moc nejezdí.
V tom je ten vtip, že v zahraničí ujedou 500 km rychleji než u nás třeba 100.
Nejhorší je, že dnes už na internetu nepoznám ani ironii, protože řada lidí dokáže kdejakou pitomost myslet vážně 😟
Z nových tratí v té mapě asi jediné, co má smysl, je tunel z Prahy do Berouna a snad i ten směrem na Neratovice. Samozřejmě i kdyby se postavily třeba „jen“ na nějakých 150 km/h, tak by se nic nestalo, ale ať je klidně postaví i na těch 320, pokud to nebude trvat o 10 let déle… jinak celý návrh ještě více koncentruje dálkovou dopravu v Praze, takže hlavní problém české železniční sítě nijak neřeší.
Tunel do Berouna je drahy spas, cimz nechci rict, ze by se trat na Plzen nemela rozumne resit. Nejpotrebnejsi je VRT Praha-Brno-Ostrava.
Ten tunel je tam nejdulezitejsi, a cim driveby se stavel, tim lepe, cim rychleji, tim levneji…
Ono se to nevylucuje, klidne muze staveb bezet vice, u tunelu to nejakou dobu trva, tak se vam naklady rozlozi v case, ale nesmi se to prehanet…
Zde je duezity tunel pro odlehceni pretizene trati od dalkovky a nakladni dopravy…
Praha-Brno je samozrejme dulezitejsi, ale ty stavby lze stavet soucasne… Rozpocet MD to umoznuje i pri soucasnem objemu fnanci, jen je nutne tomu dat potrebne priority..
Kdyby se to postavilo jen na 150 km/h tak by se vyhodili peníze, ne že by se nic nestalo.
To je jako postavit dálnici na 70 km/h.
Hyperloop? Slyšel tohle slovo už někdo zdejší? Ne? Vypadá to tak.
V 247 komentářích o vysokorychlostní dopravě na krátké a střední vzdálenosti přesně NULA výskytů.
Všechny úvahy o VRT jsou úvahami o budoucí izolaci země.
A kde že se ten Hyperloop staví nebo v dohledné době stavět bude? 😀
Slyšel a dávno zavrhl.
Právě, že ten hyperloop zatím nikde ve funkční podobě na delší vzdálenost nepostavili. Přitom ideově to není zas tak nic převratného, v principu je to potrubní pošta zvětšená a upravená tak, aby mohla dopravovat osoby.
Ano, cimrmanologove takove potrubi jiste oceni, viz Posel svetla :-)))
My potřebujeme KAPACITNÍ rychlou ekologickou dopravu už asi dvacet let. Nemůžeme čekat, až po maglevu ztroskotá další vizionářský nápad.
Btw. to KAPACITNÍ je důležité. Jakou kapacitu mají kapsle hyperloopu a jak často je možné posílat jednu po druhé? Zkuste si tu bídnou propustnost hyperloopu spočítat..
Hyperloop má i řadu otazníků, kapacita, zatáčky, přestupy…
Jakou bude mít hyperloop kapacitu, kolik bude stát těch cca 220 km mezi Prahou a Brnem?
Klasická železnice je na tohle schopna přiměřeně odpovědět.
Hyperloop je o izolaci země, protože by ho musely budovat i okolní země, kdežto vlaky zahraničních správ můžou přejet do ČR.
Hyper loop je hyper hype. Snaha oprášit prastarou myšlenku, pobláznit investory a hlavně technické analfabety z vlád, jako demo se pochlubíme trubkou a lineárním pohonem (což je stará a funkční věc, netřeba vymýšlet) a naopak budeme mlžit kolem největších technických otazníků (chlazení, bezpečnost požární tlaková atp, tlakování a odtlakovávání prostoru, finanční náročnost a rizika provozu se skorovakuem.
Neexistuje komerční nabídka hyperllopu, jen různé podpory „projektu“, nemá cenu se o tom bavit.
Prosím, používejte správnou mapu s nulovým náklonem. Oblast Lanžhotska fakt není nejjižnější místo ČR
Ta mapa je ok
Tomu se holt říká mapová projekce. Je jich mnoho a každá se hodí na něco jiného. Ani jedna ale není dokonalá (inu zkuste kouli rozbalit do plochy a „nepotrhat“). Vždy je to kompromis. S náklonem to nemusí mít zas tak mnoho společného.
Na Morave ale zcela jiste, v Cechach je to udajne v okoli Vyssiho Brodu
Když čtu tu diskusi, tak nevím, kolik lidí chápe, k čemu je VRT. Je to prostředek pro dopravu na vzdálenost několika set kilometrů mezi městy s několika sty tisíci obyvateli. Kolik je u nás takových měst? Přesně tři! Podívejte se na zemi VRT=TGV zaslíbenou, Francii. Zjistíte, že vlaky mezi třímilionovou Paříží a půlmilionovým Lyonem na úseku cca 500 km nezastavují (až na jedinou výjimku) nikde! A vlaky mezi Paříží a třičtvrtěmilionovou Marseille na vzdálenosti cca 800 km nezastavují ani v tom Lyonu. A komu tedy bude sloužit středoevropská VRT přes naše území? Sečtěte si počty obyvatel Hamburk 1,85M – Berlín… Číst vice »
Na ten váš dlouhatánský elaborát jen dodám: 1) vlak z nuly na 300kmh zrychlí na zhruba 10kilometrech. Tedy VRT má smysl na cokoliv od 30km. 2) Na tratích budou jezdit i vlaky „jen“ dvoustovkou, právě na víc ropojení menších měst kolem.
1. Poučte o tom Francouze a Němce! Ti na to za dlouhá léta nepřišli a u rychlovlaků považují za naprosto minimální rozumnou vzdálenost mezi zastávkami 100 km. Když totiž k časovým ztrátám z rozjezdu a brždění připočtete ztráty pobytem ve stanici při nástupu a výstupu, tak se při častějším zastavování dostanete velmi rychle z průměrné rychlosti 300 km/h pod 200 km/h. A pak ta VRT docela ztrácí smysl. Ve Vašem případě se bude vlak 10 km rozjíždět (průměr 150 km/h = 4 minuty), pak 15 km pojede 300 km/h (=3 minuty), pak bude 5 km brzdit (opět průměr 150 km/h… Číst vice »
Poučte o tom Japonce Šinkansen Kodomo staví každých cca 30 km.
Na 30 km rychlost 300 km/h smysl nemá. Takovou rychlostí by měl vlak jet minimálně 10 minut, tj. 50 km, s dráhou na rozjezd a brzdění tedy 70 km, což by měla být minimální vzdálenost stanic.
70 km? Proboha to si cucáte odkud ta čísla? I TGV, a to je ultra líná kráva, brzdí z 300 do nuly u nástupiště na 6.5 km!
Jo, jsem hloupej. 70 km je celková délka… Omouvám se Vám, nechal jsem se unést.
Mezi Prahou a Kolínem je maximální rychlost 160 km/h. Když vezmeme do úvahy dráhu na rozjezd a brzdění, nemá smysl posílat tam osobní vlaky se zastávkami jen kolem 3 km od sebe. Tolik k logice takové argumentace.
Nikde není povinnost, aby vlaky, které budou stavět na všech zastávkách, dosahovaly maximální traťové rychlosti, když to nebude dostatečně efektivní, tak se na těch 300 km/h nerozjedou. Ale expresní spoje tu rychlost využijí.
souhlasím s vámi……….ještě bych dodal kompletní zdvojkolejnění trasy spojení D-cheb-plzeň-budějky -A
vážený pane, nevim co tu píšete za fantazie, ale pokud se bude řešit např.úsek Golcovym Jenikovem a Havl.Brodem, pak je jedno zda na 140 nebo 250. rozdíl v nákladech vzhledem k nutné nové stopě…bude asi minimální.
VRT mají zrychlit (tj.pretrasovat) nevyhovující hlavní tratě.
že mnohé maluvky jsou pitomost, o tom nepochybuje nikdo.
ale různá místa s nízkou tratovou rychlostí či nedostatečnou kapacitou je lepší postavit s rezervou a velkoryse, než mírně zlepšení v mezích zákona jen lehce levněji.
a až bude brno -praha kolem dvou hodin konvenční soupravou, můžete vymyslet marginalie typu Kladno-Rakovnik-Vary. kde vedou dvě tratě, prakticky bez provozu…
1. To, že řešení je stejné na 140 km/h nebo na 250 km/h, zkuste říci nějakému projektantovi. I když v ČR nikdo novou delší trať neprojektovat už asi 70 let, jen nějaké přeložky kvůli dolům. I norma na to má jiné požadavky a cena je hodně jiná. Zopakujte si fyziku. Na 140 km/h pro mezní převýšení stačí poloměr oblouku cca 1050 m, na 250 km/h je třeba poloměr cca 3350 m. Připočtěte si k tomu přechodnice a zkuste to umístit do terénu tak, abyste nemusel zbourat moc vesnic a nešlo to celé tunelem. Zjistíte, že je to úplně jiná opera.… Číst vice »
Ono zrychlení v Bezpráví ale přece nemusel myslet jako traťovou, ale cestovní, to především pro náklady poskakující nyní od stanice ke stanici.
V tomto smyslu ano. Nic to ale nemění na faktu, že VRT nás nezbaví ostudných úzkých míst typu Bezpráví, která měla být odstraněna už dávno.
ad 1)Tady je to pro konkrétní úsek Golčův Jeníkov – Havl. Brod, takže tady opravdu bude řešení pro 140 a pro 250 mít stejný výsledek. Obojí bude novostavba. ad 2) Přes Bezpráví se sice bude jezdit 90, ale už tam nebude jezdit tolik expresů, protože ty budou jezdit po VRT. Tím pádem se ušetří spoustu osobominut. ad 3) Aby bylo možné konkurovat i individuální dopravě na trase Praha – Brno a i doprava vlakem byla atraktivní je nutné mít jízdní dobu 1 hodina. ad K.Vary.) Tady podle mě pomůže VRT do Mostu a pak dál v údolí Ohře spousta lokálních… Číst vice »
ad1) Nevím, co to je „tady“. Žádný odkaz nevidím. ad2) Ano, budou už tam jezdit jen „rychlíky“ z Olomouce a Svitav. Super. ad3) Do té doby, než se VRT postaví, bude individuální doprava tak drahá, že nebude až na výjimky atraktivní ani proti vlaku za 2 hodiny. A do hodiny z centra do centra to nedáte ani s VRT na 300. ad 4) VRT do Mostu nikdy nebude! Nová trať na 160 z Kladna vyjde výrazně levněji, obslouží i Louny a Slaný a časově vyjde Most – Praha do hodiny, což proti VRT bude maximálně o 5-10 minut déle. A… Číst vice »
ad 1) Ale Golčův Jeníkov – Havl. Brod čtete? Tento úsek dává za příklad Gwann na kterého reagujete. ad 2) Tak nějaká místní obsluha musí být. Ale asi jste zaznamenal, že se stále plánují tunely z Chocně do Ústí. ad 3) To je možné, že idividuální doprava bude takto drahá, ale to stále není důvod plýtvat penězi na nějaké pomalé tratě, když je možnost stavět na cca 350 km/h, aby se to dalo nejrychlejší vrstvou stihnout za hodinu. ad 4) Tento bod je celý k debatě, nepopírám, že by trať (Praha -) Kladno – Slaný – Louny – Most (-a… Číst vice »
Jeďte někdy ze Štrasburku do Lyonu, koukejte na rychlost a počítejte zastávky.
Rád se tam někdy svezu. Ale to není ve Francii hlavní tah jako bude tady UL-Praha – Brno – Ostrava/Vídeň. Vlaky z Marseille na Grenoble na trati VRT také zastavují v Avignonu, ale páteřní vlaky z Paříže do míst, kam vede TGV, až na výjimky jezdí bez zastávek.
Tak přiznejme si, že kdybychom mluvili německy, budou ty pracovní vztahy mnohem těsnější a VRTky by se už minimálně stavěly.
Na tu rychlíkovou vrstvu by ale bylo nejlepší, když by to bylo trasováno na Benešov, potom Vlašim,Humpolec/Pelhřimov, Jihlava, Velké Meziříčí..
Problém je, že tudy moc nenahradíte chybějící kapacitu na koridoru.
A doufám, že v té rezervě VRT z Prahy do Benešova se taky něco pro rychlou dopravu postaví.
copatuto RS3 směr Plzeň………? za 45 min z Práglu? proboha kdy a kudy???
Daleká budoucnost až bude Tachlovický tunel (Praha Smíchov – Beroun) Současné datum dokončení 2038
jaký je v tom přínos? až to pojede rychle, tak to musí jet rychleji až to bude nejrychlejší….tyhle závody mentálního průjmu zvané VRT se zastaví kde?
Jeden mentální průjem čtu tady. Divím se, že kdo chce sedět za pecí, čte vůbec tyhle stránky. Podívejte se někdy, co jezdí teď kolem nás v Evropě. U nás to začne jezdit až za 10 – 15 let.
Pokud to tak rychle zvládnou, tak nanejvýš na nějakých 30 kilometrech. 🙂
Zatím se to zastavilo na rychlosti cca 515 km/h.
Koukám, že mě nikdo neopravil, ale zastavilo se to ještě výš. 574,8 km/h.
Zatím se to zastavilo na 575, už před 14 lety 😉
nemyslím si, že postavíme síť sinkazenu. ale asi nechcete nechat bez úprav takove krásy jako oblouky pod Jenikovem aj
Ten Golčův Jeníkov je docela trasovací problém stejně jako údolí mezi Kláštercem a Ostrovem nebo vlastně až k Tršnici. Vždy je to otázka, kolik se do těch tunelů a mostů může vrazit, aby to zrychlení o 1-2 minuty mělo smysl. Ale je tu dost podobných krás, kde to lze řešit bez nějakých extrémních nákladů. Jiná věc je, že se musí zvažovat, zda jít na větší sklony, které nevadí osobce a výrazně by to zlevnily, ale jsou problémem pro těžké náklady.
Kolik z nás se toho dožije?
Vnoučata nyní narozených by to tak mohla zvládnout…
1930: Dálnice D1 je k ničemu, nikdy se to nepostaví, nikdo to postavit nedokáže, auta tak rychle nejezí, aby se to využilo. Československo je na dálnice příliš malé!
A dnes víme, že tito moudří mužové měli pravdu, po D1 nikdo nejezdí, přesně jak předpovídali. Realita není argument!
A v roce 2030 to bude jeden velký výmol, a o 50 let později, v roce 2080, nezbyde po D1 ani zblo…
A naopak R Praha – HB – Brno – Břeclav budou jezdit tak s 12 vagony, aby ten cestující lid pobraly…
Srovnávat dálnici s VRT je trochu nahlavu…
Investice do VRT jsou začátkem a dokonce bych so dovolil tvrdit, že i menší investici než následující investice do navazujících lokálních tratí. Například v okamžiku přivedení VRT do Jihlavy dojde ke skokovému nárůstu počtu cestujících a vynucení modernizace tratí jak na H. Brod, tak i Třebíc, Znojmo i Telč. Což je samozřejmě dobře. Jinými slovy: chceš -li zachránit lokálky, stav VRT tratě. Ty přivedou cestující i do navazujících úseků.
Tento efekt nastane jen v Jihlavě a možná v Ústí nad Labem. K záchraně lokálek je třeba modernizovat i ostatní hlavní tratě alespoň na 160-200 km/h.
Ještě nedávno se mluvilo o jízdní době mezi Prahou a Ostravou 1h 40min… Teď už to jsou 2 hodiny. Tak jsem zvědavý kolik to nakonec bude…
Zlatá střední cesta, tj. 1:51 Ex, 3:03 R
Tipnul bych, že 2 hodiny budou s tratí Brno – Přerov na 200 km/h, 1:40 s VRT tímto směrem.
Asi zahrnuli do plánů tu SUDOPovinu, kdy z Brna do Přerova je VRTka na 300 sice kratší, ale pomalejší, než VRTka na 200..
Tak slovo „SUDOPovina“ jsem ještě nezaznamenal, ale líbí se mi. V tomto případě by se sice hodil jiný, výstižnější výraz, ale pan Sůra by nemusel termín z oblasti vulgární gynekologie vydýchat! 🙂
A to byste chtěl Přerov probourat (zdemolovat tam přes 100 domů), aby se tam nechala postavit VRT? Protože s touto variantou se nepočítá, tak by VR vlaky musely do Přerova zajíždět úvratí, což by jízdní dobu prodloužilo tak, že by byla delší než rychlíkem na 200 km/h, který pojede bez úvrati. Už to chápete?
Především je důležité mít odhad, kolik vlaků by v Přerově zastavovalo a kolik by ho projíždělo nebo míjelo bez zastavení. Pokud tam bude i v budoucnu většina vlaků zastavovat, je správné přivést trať na současné nádraží pokud možno bez úvrati, nižší rychlost v okolí nádraží naopak příliš nevadí, těch pár rychlých vlaků tam na chvilku zpomalí.
VRT kolem města pak má smysl stavět až ve chvíli, kdy by byla dostatečně využitá, tedy kdy bude jezdit dost vlaků, které v Přerově nebudou zastavovat.
O tom, kolik a které domy budou obydlené v Přerově roku 2050 si povíme roku 2050. Jinak, pokud počet cestujících vyjde podle plánů, může se to řešit jako v Praze – tunelem.
Jenže ta SUDOPovina VRT je vedena mimo Přerov, takže pokud srovnáváte 200 po rekonstruované rovnou do Přerova (trochu kratší) a VRT mimo s příjezdem od severu do Přerova, tak to klidně mohlo vyjít zaokrouhlováním blbě po VRT.
Ty dvě hodiny jsou asi reálné přes Brno …
Jenže z Prahy do Ostravy by se mělo jezdit vrchem a né přes Brno… pak by bylo to první číslo reálné …
Kdy bude vrt z Bráníka do Čerčan ??
Kdo by pil Braník? To není zajímavý směr. Důležitější je VRT Praha – Velké Popovice. 😀
kde jakej ekoterorista vám hodí do projektu vidle.
Radši zvyšte rychlost na stávajících železnici, VRT je jenom scifi do televize.
To vase zvysovani rychlosti na stavajici zeleznici (a ve stavajici stope) je vetsi scifi nez VRT.
Jakou mate predstavu?
U paternich trati byste musel vybourat vetsinu obci, kterymi trat vede mezi mesty, narovnani trati pro vyssi rychlost by bylo stejne narocne a take v nove stope… i ta soucasna 160 na koridorech si vyzadala hafo prelozek a novostaveb.
U regionalnich trati to nekde lze a nekde take ne,… zalezi na mnoha faktorech…
Pěkná blbost, od Běchovic do Kolína jsou oblouky, které by nedovolily vyšší Vmax v Úvalech a v Poříčanech, možná v Českém Brodě, pak je průjezd Kolínem, do Pardubic by možná s výjimkou Kojic a Přelouče směrové poměry dovolily taky minimálně souvislou 160 a dál do Chocně je to úplně bez debat. Samozřejmě tratě 250 nebo 260 jsou jiná písnička, ale zase z Blaukecu do Břeclavi by dvoukilo s menšími úpravami šlo bez problémů.
To neni blbost, useky kde to jde jsou spise vyjimkou, a tou vyjimkou jsou prave vami zminovana Breclav, pak mozna usek z Porican… jinde to proste nepujde, navic je lepsi souviosla rychlost nez par useku s poskoky na 200, kde pak resite uplne jine parametry a jine bezp. reseni… vc. ruseni prejezdu a rekonstrukce nastupist… na vetsine mist to neni mozne bez prelozek… a to uz je lepsi postavit novou trat v lepsich parametrech…
Reagoval jsem na prispevek od zdydy…
Ze Zábřeha do Olomouce to pojede jak na motorce…
I 320 km/h…
A to se u nás má jezdit jen 160 km/h? Není to málo? A bude taky kapacita pro nákladní dopravu?
Tak ona by ta 200 na Brno-Břeclav, která by potřebovala přeložku, ušetřila celé 2,5 minuty, to už by větší ušetření přineslo projetí Břeclaví.
A jak chcete zvýšit rychlost ve stávajících nevyhovujících obloucích?
Já tedy VRT fandím, hlavně mezi Prahou a Brnem je to nutnost … ale když vidím neschopnost SŽ udělat některé banální stavby na současné síti tak mám trochu pochybnosti jak to VRT dopadne. No to jen tak naokraj. Při pohledu na tu prezentaci mě napadá ale několik věcí. Třeba jízdní doba z Přerova do Ostravy 30min?Je to cca 70km. V současné době jede EC z Přerova na Svinov 42min a to ještě stojí v Hranicích. Praha – Ostrava 2h? Před dvěma lety to udělalo Pendolino za 2:53. Po dokončení koridoru to může být někde kolem 2:40. To zas není takový… Číst vice »
Zrovna Praha-Ostrava je IMO dost nedobrej příklad – na tu bídu, co na koridorech je, to je prakticky to nejlepší spojení, který tu bez VRT je a zároveň je to spojení, který pro VRT zřejmě nebude prioritní. Takže tam je spíš fajn, že i tam to bude zrychlení. U jinejch relací, třeba Praha-Brno, bude to zrychlení o dost výraznější. Plus jak správně píšete, jde i o kapacitu, atd.
a ja jenom dodam, take Praha-Ostrava ma koridor pomerne v dobre stope, a take je i komercne nejlepsi,… ostatni trate jsou tak trochu bida a nekonkurenceschopne, s VRT se vyuzije vlakova souprava casteji a casove se zlepsi tak, ze muze byt i komercne zajimavejsi…
V noci se to bude udržovat, a nákladní vlaky by mohly mít problémy se sklonem trati.
Třeba v Polabí?.-)
VRT Polabí bude taky asi jedna z posledních, a tady bych nepředpokládal, že budou mít nákladní vlaky problém s kapacitou, bude tam dvoukolejná trať VOsek – Hradec – Choceň.
Inu, volby se blizi a slibem neurazis. Linky jsou nakreslene hezky, asi to nekoho muselo bavit. Z pohledu moravskych spojeni se mi libi treba Opava-Znojmo, ktere jsou nyni spatne dostupne, ale moc nerozumim tomu, proc by se nemela vyuzit k tomu trat 330 a vinarska trat z Breclavi na Valtice a Mikulov, silne to turisticke cile? Mapku ctu tak, ze Exy z Pesti, Vidne do Varsavy maji jezdit po 2 h na stridacku pres Brno a Otrokovice, to same Ex do Prahy pres Brno a KM na stridacku ze Zlina a Luhacovic. Naproti tomu je navrzena co hodina Ex1 i… Číst vice »
To bude bordel!…
Já bych řekl, že hanácká VRT bude skoro to poslední co se bude stavět (já bych dal vyšší prioritu i nějaké VRT do Plzně), takže se určitě bude s linkama šachovat.
Bohužel, ale asi to s VRT Haná jinak nebude, než že bude na chvostu, ale už teď je jasné, že se narovnaná Přerovka okamžitě zaplní vlaky a zejména mezi Brnem a Vyškovem bude husto, protože mimo minimálně 4 rychlých vlaků za hodinu jedním směrem o to zacpou krajské Os či Sp v 15minutovém intervalu + ND.
U té Plzně je chybou, že se čeká na spásu v podobě tunelu, který považuji opravdu za drahý špás, místo toho, aby se udělalo něco pořádného v příznivějším terénu, viz Budějovice.
Spása v podobě tunelu do Berouna by měla nastat co nejdřív, protože prostě v údolí Berounky už není místu a nějaká zásadní modernizace tam nebude.
Mezitim co lide v krajskem meste Zlin stale chodi cekat na lokalku ze 70 let do 130 let stare, ochcane, smrdute a naprosto nedustojne budky, pardon vlakoveho nadrazi..
To je proste smesne, stat a statni organizace nejsou schopny za 20 let pripravit ani takovyho projekt a ziskat vsechna povoleni a zahajit prestavbu a elektrifikaci, tak jak chcete v tomto ceskem prostredi stavit VRT?
Rad bych se mylil a techto scifi-pohadek se i dockal, bohuzel vsichni zase opet vime, jak to dopadne.
nebojte od roku 2023 dojde k modernizaci
To ano, ale další potřebný úsek Hulín-Kojetín až po roce 2027.
„jak chcete v tomto ceskem prostredi stavit VRT?“
Stejně jako dvojkoleku do Budějovic. To je totiž falešné dilema, že VRT závisí na přestavbě Zlínského nádraží. Že je to nejhorší nádraží v krajském měště, to se ale shodneme.
Jen kolik let se už ty Budějice staví, kolik to stálo, kolik ještě chybí a jak dlouho to bude trvat
VS.
rozsah prací pro VRT?
Plán na základní síť VRT je v našich poměrech na 100 let…
Neřekl bych, že zrovna směr Budějce se na české poměry staví tak dlouho, když není dodnes dostavěn „koridor“I. U Budějek se vlastně vzal rozum relativně do hrsti, třeba už jen minimalizací úrovňových křížení – I. a II. by mohly závidět.
Ono to není o neschopnosti institucí, ale o politickém handrkování a ukájení chtíče ješitnosti MOCÍ OPILÝCH zastupitelů … ovládajícím úředníky …
V roce 1996 existovala dobře udělaná studie dvojkolejné tratí do Kladna s odbočkou na letiště Ruzyně, s tunelovou verzí od „Výstaviště“ na Veleslavín …. požadavek MČ P6 nevést povrchově ….
25 let poté není nic – za stejnou dobu se ve Švýcarsku vydlabalo cca 250 km stavební délky tunelů ….
Tak Švýcarsko je na tom se svým rozpočtem, posedlostí ekologií taky trochu jinde.
je úplně jedno čím to je .-), základní problém je že to prostě nefunguje a máme systém, kterému takovýto stav nevadí
Sem si zas naprskal kávu do klávesnice. Tyhle Sci-fi při pondělku, to mi dává. 😀
Že jo. Přitom apríla už letos bylo a ten příští je daleko…
Ještě tu o rychlodráze na letiště a o Červené Karkulce a jdu spát….
A tu o ukončení dálkové dopravy v Berouně ,Reginy z Karlštejna do Berouna místo 471 a nejlíp zrušit zastávku v Chuchli, znáte?
Jo…o té jsem něco zaslechl…
A k té Chuchli nezapomenout Srbsko!
Jasně, mají cyklostezku, tak nač zastávku.
Na jaké planetě zastánci budování VRT žijí?
Již tuto zimu směřuje EU k velkým výpadkům a zároveň velkému zdražování elektřiny, které už začalo.
Nutnou podmínkou zastavení tohoto vývoje je odmítnutí „Zeleného údělu“ jakožto extrémistické ideologie. Pokud se to ovšem podaří, lze pochybovat o tom, že bude podpora pro megalomanské novostavby (včetně většiny VRT) zdůvodňované především snížením emisí CO2 z dopravy – zvláště při současném zadlužení (a rychlosti jeho růstu).
Takovy proroci s podobnejma katastrofickejma scenarema ventilujou svoje moudra co svet svetem stoji. To uz takhle mela dojit ropa, zkrachovat dolar i euro, Y2K, holandsko melo bejt pod vodou, Nemecko mel bejt chalifat bez elektriky (protoze prestane foukat vitr), blaboly o blackoutu posloucham poslednich 10 let… A kdyz jim ta predpoved nahodou, jednou za 30 let vyjde, tak to je samy „Vidite, ja jsem vam to rikal!“
No pozor. Já si myslím, že EU svýma různýma věcma s. re hodně lidí a v mnoha státech. Dluh EU států je reálný. To že se v EU již téměř nic nevyrábí také. Dotace a provedení další nesmysl. Takže já bych ty štěpící síly a státy nepodceňoval.
A ti co tvrdili, že komunismus nefunguje byli taky jenom proroci s podobnejma katastrofickejma scénářema? EU směřuje k odlehčené verzi toho co tu bylo za bolševika.
No to zalezi, jestli se u toho, podobne jako tady Vaclav, tvarili, ze to bude znamenat konec sveta. Komunismus padnul a vlaky neprestaly jezdit na jedinej den.
My dneska vyuzivame zeleznicni infrastrukturu postavenou mnohdy za monarchie. Monarchie se rozpadla, byly 2 svetovy valky, studena valka, menova reforma, ropna krize, pad berlinsky zdi a vlaky jezdi furt.
I kdyby mel Vaclav pravdu a byl by nedostatek elektricky energie, tak to porad neznamena, ze prestanou jezdit vlaky. Maximalne se zmeni trakce.
Konec světa ani železnice jistě nebude, už proto, že lidi si nenechají všechno líbit donekonečna. Každopádně buď nebudou prostředky ani na výstavbu VRT, nebo padne ideologie, která umožňuje jejich výstavbu zdůvodnit bojem proti emisím CO2 jakožto absolutnímu zlu – což ekonomičnost (ale i ekologičnost) VRT postaví do úplně jiného světla.
To je omyl. To vaše „buď, nebo“ jsou jen extrémní případy. Mnohem pravděpodobnější je nějaký kompromis nebo změna přístupu. Podobně jako EU upustila od pospory biopaliv 1. generace v rámci boje proti emisím CO2. Cíle zůstaly, ale změnily se prostředky.
Nedostatek elektřiny se bude řešit různými dotacemi do kde jakých hoven a drahé energie z plynu, ten efekt nakonec může být, že lidé budou zase mít tendence vzpomínat jak dobře bylo, pokud budou různé náklady rychle růst, případně k nějakým velkým předlužováním, které taky nakonec nebude končit dobře.
Katastrofické scénáře slyšíme hlavně od klimatických apokaliptiků. Patří tedy do stejné kategorie, předpokládám 🙂
Máte to popletené. Klimatickými katastrofami naopak straší zastánci Green Dealu, kteří zároveň (někteří už skoro 50 let) slibují, že do 50 let ropa i uhlí stejně dojdou (kdyby se náhodou nepodařilo je zakázat). Zdražování paliv i elektřiny je realita (a to ještě nezačala zima, v jejímž průběhu chce Německo odstavit jaderné elektrárny; o moc déle kvůli dlouhodobému zanedbávání by stejně provozovat nešly; navíc Německo v tichosti zvyšuje spotřebu uhlí i plynu). Stejně tak je realita enormní zadlužování.
Uhlí došlo už 4x!
že se elektřina rapidně zdražuje, úroveň dodávek zemního plynu je dost mizerná a zásobníky nejsou plné, to je úplně vše pravda. stejně jako to, že Německo letos vyrábí nejvíce % elektřiny z uhlí za spoustu let. a taky je pravda, že elektřina je tak aktuálně drahá mimo jiné kvůli tomu, že se zdražila naše evropská vymyšlenost – emisní povolenky – protože kvůli poklesu výroby z větru se musí vyrábět více z uhlí. jinak jsem zažil black out v Itálii v roce 2003 a nebyla to rozhodně sranda. a to stačilo jediné – spadlý strom na jedno vedení VVN v Alpách.… Číst vice »
Václave co to meleš. Změna klimatu už je tady a toto je správná cesta
Ano, změny klimatu byly, jsou a budou. Pokud jste však zastáncem uhlíkové neutrality a nulových emisí, tak spíš než o VRT (jen kolik emisí vznikne při výrobě potřebného množství betonu!) byste se měl starat spíše o lokálky mezi jeskyněmi.
A Čína? Indie? Které to vyrobí a dovezou? Arabáči?
Ano a ovlivnění 8% světových emisí (produkce Evropy) to fakt zachrání…..
Zelený úděl, tady nám někde cituje trapné překlady z úst Pitomia.
Nemusíte s tím souhlasit, ale prosím nepoužívejte facobookové postuláty a katastrofické vize fandů SPD, které nikdy nekončí (konec Evropy pokud vím už měl nastat vícekrát, uprchlictví už vybledlo tak máme další horor).
Doplňte si vzdělání. S (pseudo)ekologismem je to jako s tím komunismem – nikdy nikde nefungoval, ale prý to byla jen náhoda, selhání jednotlivců… Mimochodem už v 18. století jsme měli 100 % energie z obnovitelných zdrojů. Ale také skoro žádné lesy…
Jojo, vysokou školu života, jak to čtu. Ekologismus, hm.
To, že nenávidíte Okamuru, je Váš osobní problém. Já nikomu Okamuru nevnucuji. Růst cen paliv a energie, stejně jako zadlužování, je realita. To, že se snažíte tuto realitu z důvodu vlastní zaujatosti popírat, je opět Váš problém.
Já jsem neřekl, že jej nenávidím, ale je to tlučhuba, který miluje manipulaci, jeho veřejné názory mají minimální hodnotu. Cokoliv pro prachy. A ví jak na velmi specifické publikum.
Jojo, teď dělá postgraduální studium v oboru sociologie… 😀
S plyšákama?
Asi milujete islám a nenávidíte kritiky „neomylné“ EU, nicméně své informace mám z přírodovědného VŠ vzdělání a z odborné literatury, nikoliv od politiků.
Proč máte pocit že jednoho miluju a druhého nenávidím? Pitomio ten trapný překlad Green dealu používá ve volebních spotech i médiích, tak je jasné odkud vítr fouká. A nemá k tomu co říct, to je to nejhorší. Vystoupit, ukončit, ne ne ne. Klasický bourač bez vize. Co by dělal místo toho (ticho s cvrčky…)?
Jistě, jsou možná i jiné překlady. Např. „Zelený obchod“ či „Zelený byznys“ – to by bylo mnohem výstižnější. Kdybyste nebyl tak zaujatý, tak byste přiznal, že i Okamura má v něčem pravdu, místo abyste rozvíjel konspirační teorie o tom, jak mi Tomio našeptával při studiu VŠ i při výzkumné činnosti.
Okamura nemá v ničem pravdu. Jen mazaně používá témata na kterých něco je nebo může být, což je něco jiného než pravda. Ostatně obecná pravda v politice není. A sám si jako potomek imigrantů, provozovatel obchodů pro cizince a imigrany lže do kapsy, to je až absurdní.
Deal znamená dohoda, když už jsme u angličtiny, kterou pán docela obstojně ovládá.
A napíšu to ještě jednou, nesouhlasit s nějakými cíli v green dealu je úplně normální, papouškovat populistické větičky nikoliv.
no když to příjde tak New Deal (na který se ten zelený zřejmě odkazuje) se často překládá jako Nový úděl.
To se ovšem nepřekládá, to je emotivně zabarvený název. 🙂 Je možné že to posloužilo jako inspirace.
Okamura má pravdu maximálně v tom, když se ho zeptáte, kolik je ho hodin. Sbohem.
Pozor, Okamurove jsou dva, Tomio, o kterem tu mluvite, a Hayato, ktery je spise opak a take je v politice… 🙂
Pan Hayato, který má můj respekt, má smůlu, že když se řekne Okamura, každého napadne Pitomio.
Asi se Pitomio jen přepsal…
Původně chtěl napsat „zelený poděl“… 😀
to je tezke srovnavat, bez VRT budou trate pretizene a budou to vozit casteji kamiony, (naklad), bez VRT vznikne potreba dalsi beton a asfalt na dalsi pruhy na dalnicich a parkovistich + emise z dopravy… Ja tohle asi bez konkretnich cisel nesrovnam, hlavne je tam mnozstvi vstupu, ktere nelze ani vycislit, jako je treba zimni udrzba, nehodovost a vypadky hdp kvuli omezenejsi dostupnosti regionu a ztraty hdp ze silnicni dopravy obecne (cas, nehody, stres, vydaje na udrzbu) a pak cely vypocet shodi lodni doprava, kde to uz vubec vycislit je problem… Kazdopadne VRT zlepsi situaci na zeleznici o hodne, dostane… Číst vice »
Bez EC, IC, SC, rj a soukromníků bude na tratích takového místa, že se o tom nákladním vlakům ani nesnilo…
Ano. A VRT se nahradí DOL, po kterých budou lítat Komety.
Je zajímavé, že toto virtuální téma vždy přitáhne tolik diskutujících 🙂
sci-fi byl vždy oblíbený žánr… a dnes tu máme rovnou dva články 🙂
Ano já myslím, že škarohlídi a nadávači by měli udělat všecko proto, aby VRT nebyla. Torpédováním zevnitř, zvenku a nadávat ostatním, že jsou neschopní. To aby měli pravdu. Jeden to dotáhl tak daleko, že chlapa ze žebříku setřepal, protože zaručeně spadne.
Ehh? A co zbytečné výdaje v době epidemie?
Na VRT nebudou v dohledné době peníze…
Jojo…a nyní, kdy předvolební boj probíhá, je toho sci-fi bohatě…
Vy jste žádné sci-fi asi nečetl, a VRT neexistují…
A co se snažit to převést do reality?
Co vám v tom brání podpořit myšlenkou VRT?
jako že by měl vzít krumpáč a jít kopat první metr? tyhle moudra miluju….
Jako že by měl alespoň mlčet, ideálně volit ty, kteří výstavbu podporují. Kopat (jestli nemá práci) může jít až pak…
Co by mě zajímalo, jestli se počítá i propojením vysokorychlostní sítě a normální sítě, nebo budou fungovat zcela odděleně.
Konkrétní příklad trasa Praha -> Ústí -> Most -> Chomutov -> Karlovy Vary, pojede vlak po vysokorychlostní trati a z ústí bude pokračovat dál, nebo pojede celou dobu po dosavadní trati?
Ano, VRT a konvenční tratě jsou všude v EU propojené, nejde o samostatné sítě.
Propojenost je výborný koncept, ale honit dražší VR jednotky po normálních tratích je naopak značně nevýhodné, když místo toho mohou nalétat násobky km. Proto je dobře zvolených těch 200 km/h kam se vejdou dokonce i klasické soupravy.
Ano, ale např. ve Francii jezdí VR vlaky Nice – Paříž, které z Nice do Marseille jedou po konvenční trati a až tam najedou na VRT.
Ano já vím, ale na té VRT do Paříže pak tráví hodně stovek km, většinu z ramene.
Japonci takto mají zase s minišinkanseny, podobný koncept, ale minoritní z hlediska VRT sítě.
Každopádně z hlediska proběhu a využitelnosti podstatně dražších jednotek to není ideální.
Japonci mají konvenční síť na rozchodě 1067 mm, takže se moc přechodů neděje. Ano, mají nějaké splítky, nejdůležitější je asi v tunelu na ostrov Hokaido.
Dějou se dva. Akita šinkansen a Jamagata šinkansen. Jsou to přerozchodvané tratě 1 067 mm, jednotky zde jezdící mají průjezdný průřez pro normální tratě a na VRT potřebují mostíky k nástupišti.
Splítka na Hokkaido tunelem Seikan je opravdu unikátní.
Ba dokonce jsem viděl VR jednotky ve francouzských Alpách, daleko za Albertville – v Bourg Saint Maurice. Po té klikaté trati jistě nemohli jet ani 160. Jistě si frantící spočítali, že tam dostanou víc cestujících z Paříže, kteří nemusí přestupovat.
Jednotky TGV jezdí běžně po tratích – terminologií našeho zákona – regionálních …. třeba do La Rochelle Ville, Le Croisic(S-Naz)
Při pohledu na mapky v presentaci SŽ si mohu jen sarkasticky povzdechnout, že z Prahy dolů na jih (4. koridor – CB, Linz) se sice neplánuje žádné RSx, ale že se snad v relativně krátké době podaří dokončit klasickou trať (snad i včetně tunelů NemaŠe) na souvislou traťovou rychlost 160 kmh, dřív, než začne projektová příprava na vzdušné zámky typu VRT Poohří, nebo Podkrkonoší.
Nechci bejt pesimista, ale NemaŠe před rokem 2040 moc šancí nedávám. Je okolo toho nějak ticho, aby to bylo do 2030, tak to by okolo toho musel bejt jinej šrumec.
Řeší se přece ta obec Hosín:-))
myslím že se dohodnou, jde o nějaké valy. Prajektant u že je snad vybrán.
Humbuk…v roce 2050 tam bude trať jak fík!
Praha – Č. Budějovice Ex 1:00…
přesně tak, viz můj příspěvek níže. Otázkou je zda by byla snaha tohle spojit s rychlou tratí Lnec – Vídeň, čímž by byl položen první zárodek skorovrt sítě.
To by dávalo smysl, ale chápu, že Rakušákům se do toho kvůli terénu na úseku Linz – Summerau a z toho vyplývající investiční náročnosti, moc nechce.
Rakousky usek trati tvori 20 – 25 % celkove delky i jizdni doby trati Praha – Linz, pricemz pro Rakusaky ma ta trat mnohem mensi vyznam, nez pro nas, protoze Budejovice. Smysl to pro ne bude mit az klesne jizdni doba pres nase uzemi na hranici s Nemeckem na nejakou rozumnou hodnotu. Toho uz my se ale nejspis nedozijem.
Situace dost podobna jako s trati do Norimberka. Nam vadi, ze nas „koridor“ navazuje na hranici na nejakou podradnou lokalku, pritom ty nase koridory jsou uplne stejny (ne-li jeste horsi) jednokolejny trate s ubohou maximalni rychlosti jako ty lokalky za hranicema.
Vídeňáci by jezdili přes Budějice leda tak do Plzně nebo K. Varů, jinam to bude rychlejší po VRT.
VRT Praha – Videň mimo Brno. Jo, to dává smysl. Asi jako nutnost ve Třebové přestupovat cestou do Ostravy i Brna.
proč by se mělo furt jezdit do Vídně přes Brno, tam to maji do Vídně kousek osobákem
Do Brna přestup bude (na ex R19), do Svinova nikoliv (protože tam ten rychlík pojede)
Akorát mezi Prahou a Benešovem se to kvůli protlačení verze s „VRT Polabí“ bude dál motat oblouky dnes již převážně příměstské tratě, čemž žádné „kamaše“ nepomohou.
Lépe řešeno jen úsek mezi Strančicemi a Benešovem. Praha Vršovice – Strančice je 120-140. Linz – Summerau je sice problém ale ne neřešitelný, nejsou to Alpy. Chystá se něco s předělávkou Budejice- Dvořiště? Sem tam se o tom píšou útržkovité články.
Je tam myslím celkem dálnice. Takže bude asi jednodušší a rychlejší ty lidi přecpat v Budějovicích do nějakého flixbusu nebo žlutého.
Vidím to stejně. Jezdím občas po té dálnici a když vidím, jak je nevyužitá a kolik je tam tunelů, tedy kolik to Rakušáky stálo fufníků, tak opravdu nečekám, že se vrhnou do upgradu trati z Lince na hranici.
Tady obecně všem prospěje, když se v této územní rezervě postaví trať v parametrech VRT třeba i pro nákladní vlaky.
Nerozumím tomu. Proč ne 190 jako v Německu. Protože vozidla na 189 jsou mnohem levnější. A časově jestli 190 nebo 200 je jedno. V Německu to evidentně jde. Pouze tuším tlakotěsnost. Klíčová je poznámka stát na to mít nebude. Sedadlo stojí 2 milony. Tím bych ty megasny o síti ukončil. Specializoval se na tratě, kde o má smysl a je to třeba nejvíc. Tedy Praha -Kolín – Havlíčkův Brod. Případně moravská brána. – 4 kolejka Přerov- Hranice, kde se využije. Praha. Praha Neratovice. Němcům naslibovaný tunel.. Přerov Olomouc Zábřeh, kdyby se zrušily přejezdy, tak jak mají a jak je to… Číst vice »
Němci zvolili nižší projektovanou rychlost na VRT možná i z těchto důvodů:
– umožňuje jim to zařadit do VRT modernizované stávající tratě
– umožňuje jim to zařadit do provozu na VRT i určitý segment nákladních vlaků
Oba faktory zajistí lepší ekonomicko-provozní parametry tratě.
I u nás se rekonstrukce klasických tratí v mnoha případech prosadí až díky tlaku Žesnadu, když se do analýzy ekonomické návratnosti započítají pozitivní efekty z nákladní dopravy.
V opačném případě by zůstaly některé smysluplné akce „u ledu“.
Ten náklad atd. a napojení na stávající trať jsou všechno dost dobré důvody.
Jenže u téch nákladů to je ok, když je V max na VRT 200 km/h, nikoliv V min. Kde je povoleno +-300 km/h náklady (konvenční) jezdit nemohou.
Tak pokud vím, Němci, tak kde jezdí NIM expres jezdí víc než 200.. Zrovna u Ingolstadtu vidím 300..
A zrovna i z toho Ingolstadtu do Norimberka je VRT na 300 a při volné kapacitě i nákladní doprava se tam dostane. DB Cargo, Boxxpress, Metrans aj.
Což zní fajn:-)
To těžko.
Mám vyfocený Fahrplan z EbuLy.
29.07.2021, Zug Nr.88914. Mnichov – Hamburg. Čas průletu 02:00 – 03:00.
Hannover – Berlin, Hannover – Würzburg jezdí běžně.
U Ingolstadt – Norimberk mě to taky překvapilo.
Takže když není osobka? To by dávalo smysl.
Je to logický. Trať musí vydělávat. Přes den je tam osobky přeplněno a náklad se tam dostane přes den spíš vyjímečně.
DB Netz zvládá noční údržbu i při zachování provozu, byť úsekově jednokolejně.
Jak to dělají, aby jim to nesrazilo kontejnery nebo něco jiného tlakovou vlnou?
Rázová vlna není u tlakotěsnych strojů problém. Jiné tam nesmí.
Ó nikoliv, při 300 km/ h je to něco jiného a problém to je. Nejde jen o tlakotěsnost, ale i tlak na bočnici, který už je opravdu velký. Když se vlaky předjíždějí ve stanici, tak to ten stojící citelně rozhoupne jen takovou vlnou.
Třeba na šinkansenu v Seikan tunelu, kde je jediný souběh nákladky a VR jednotek na 320 km/h je rychlost omezená na 160 km/h právě kvůli potkávání s náklady.
Takže to v Německu bude spíše v časech kdy už VR vlaky nejezdí (odhaduji, tamní síť nemám tak prostudovanou).
Hannover – Würzburg resp. na Berlin je Vmax 250km/h. Míjení se, i v tunelech, je tam běžné. Do 2030 projdou obě přestavbou na 300. Přičemž Hannover – Berlin, v úseku Wustermark (Berliner ring) – Fallersleben ( bei Wolfsburg) má být čtyřkolejka. Etapově teď prochází modernizací ta trať na Würzburg. Budují se předjízdny (Überleitstelle), ekodukty, suchovody apod. Do budoucna se tam počítá s vyšší kapacitou provozu a zejména větším provozem nákladní dopravy. Počítá se i s vyšší rychlostí jak osobní(300), tak i nákladní dopravy(120). Přičemž poplatek za použití tratě při 120 má být nižší jak při 100. Jaký bude poté provozní… Číst vice »
Ba přímo zásadní…
ty d a melouny jsou blbost… navic soupravu oto i vicekrat nez klasicky vlak…
dva melouny… …otoci…
Není to blbost. Pro ICE 3 je to dost přesně. Ale jde právě o to, kolik km najede za celou životnost.
To „sedadlo“ za 2 mil. Kč je naopak velice levné. Při životnosti 10-20 mil. km to vychází 0,05-0,1 Kč/km. U auta je to 1-2 Kč/km.
Pardon, u vlaku samozřejmě 0,1-0,2 Kč.
„První VRT z Prahy na sever by se měla začít stavět v roce 2025“
Až do teď z dostupných informací vyplývalo, že nejpřipravenější by měly být úseky Běchovice-Poříčany a Brno-Vranovice. Naopak na sever směrem ke středohorskému tunelu probíhají dokonce ještě spory o trasování. Nějaká změna o které se zatím nepsalo?
Oni si to jen popletli. Nebude to 2025, ale 2052 😀
no nemci ten harmonogram berou vazne, dohoda je dohoda, uz pripravuji krusnohor…
Němci snad…ale co Havlíček & comp.?
Možná se bude razit průzkumná štola Střížkovského tunelu, což by mohlo začít v r. 2025, a pan ministr to zřejmě prohlašuje za začátek stavby VRT na sever.
Neverim tomu ani za mak, v ceskem politickem prostredi, nekonecne byrokracii a v zadrene statni sprave je to naprosta utopie a scifi.
Pred volbami se to samozreme jako politicka poza velmi hodi, k realizaci se nedostane naprosto nic.
PS: toho Bednarika opravdu nemusim, vyjadruje se jak nejaky prachobycejny baca ze Slovenska, opravdu nesympaticky a neumi se slusne vyjadrovat.
Máte na mysli jistou analogii s počátky pražského metra?
První návrhy padly na přelomu 19. a 20. stol. v rámci asanace Starého města, aby se pak se za 60 let v parku před hlavním nádražím začala stavět stanice podpovrchové tramvaje?
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_metra_v_Praze
Však první nápady na dálnici už tu byly také od Bati a o VRT tak nějak také. První ale zrealizovali Japonci.
Nějak tomu zahájení v roce 2025 nevěřím. Strašně rád bych tomu věřil a fandím tomu ale prostě to nejde 🙁
Hmm…ale v roce 2055 se už solidně povozíte.
Ex Praha – Svinov 1:51, Praha – Plzeň 0:36, Praha – České Budějovice 1:00, Praha – Brno 2:00.
A Liberec Praha 2:35 hod. o:)
Liberec – Praha (předměstí) už jen po dálnici…
Dálnice D 10 mezi MB a Prahou vypadá jak vypadá: hustý provoz a neustálá omezení a to nechci vidět, až to (někdy v budoucnu ) bude ŘSD rozšiřovat na tři pruhy. jako Liberečákovi by mi stačila jízdní vlaku doba centrum – centrum 1:30 hod, což je součet jízdy žlutého autobusu a žlutého metra.
ono to rozsireni na 3 pruhy bude taky neco stat a moc bych se nedivil, kdyby to bylo srovnatelne s novou trati…
Zatím pouhých 2:35 h! Ale od nového jízdního řádu se to zlepší! Za stejné jízdné se svezete o 9 minut déle! Z Prahy odjezd v 7:11 h., do Liberce příjezd 9:55 h.
Praha – Liberec s přestupem v Turnově za 1:30.
Těžko, Anežko… 😇 Za 30 (!) let nejsme schopni ani upravit celý koridor Praha – Ostrava na trať moderních parametrů a to máme za stejných 30 let v mít v provozu všechny ty VRT, které zmiňujete??! 🤔😇😁
Tak ono záleželo, záleží a záležet bude na skutečnosti, jako prioritu jednotlivé české vlády projektům a výstavbě VRT přikládali resp. přikládají a zejména i nadále přikládat budou.
Z minulosti víme že vlády ODS, ČSSD, TOP 09 na rychlou železnici házeli bobek. Za vlády ANO se příprava trochu víc rozjela a získává konkrétnější obrysy. Uvidíme po volbách jak se ukáží Piráti a jiné nová uskupení.
prdlajs, ODS stavěla, co to šlo krize nekrize,, protože dotační peníze z EU a lobby tlačila, Andrej zakleknul a republika šla do riti a aby ty prachy nepropadly, tak se dělají lokálkové drobky. To zakleknutí nám podělalo dotace za cca 500mld, což je rozpočet VRT v ČR. A celé by nás to stálo 85% z té sumy, tj nějakých 70 mld. Teď si to budeme muset za 700 miliard zaplatit ze svého, takže proto to bude trvat. (Španělsko to stihlo za unijní prachy postavit, my holt raději zaklekáváme)
Chyba byla v přípravě. Musíš uznat, že příprava takového VRT projektu není otázka pár měsíců ale více jak deset, spíš patnáct roků.
Takže, pokud nezačaly s přípravou VRT vlády ODS a ČSSD, které se víceméně střídali u koryta, Věci Veřejné to jen zařízly, tak někdo to musel začít. Že se do toho někdo pustil v době vlády ANO, je dáno politickou podporou pro projekt. Pokud by předchozí vlády neskrečovali přípravu, mohlo se dnes již stavět a příští vláda mohla stříhat pásky.
Vzato čistě podle té presentace je to nesmysl, čím dřív se to zastaví, tím lépe. O to, aby se pár maníkům umožnilo za peníze, které nejsou, pod cenou cestovat pod hodinou mezi Prahou a Brnem skutečně nejde. Teprve z širšího hlediska při vhodném postupu může to být vhodným posílením naší i evropské železniční sítě. Ale přednostnější a efektivnější bys mělo být optimalizovat infrastrukturu i osobní i nákladní provoz dosavadní sítě – samozřejmě ne ve stylu dosavadních „optimalizací“, ale aby všude osobní i nákladní doprava skutečně dobře fungovala.
Pokud pominu ten závistivý začátek („já z toho mít užitek nebudu, tak hlavně ať z toho nemá užitek někdo jiný“), tak zcela míjíte pointu VRT. Ty tratě mají smysl právě a hlavně aby pomohly nákladní dopravě tím, že uvolní kapacitu konvenčních tratí. S touhle myšlenkou se staví v Evropě už od samého počátku a z tohohle hlediska mají smysl i kdyby po nich pak jezdily i jen konvenční vlaky na 160. To že se na těch tratích dá jezdit rychleji je bonus, nikoliv stěžejní přínos.
Já vím jak zněkolikanásobit kapacitu tratě ze dne na den.
R 16 párů denně, Ex pouze 1 linka stejně tak…16 párů Os denně, jen v příměstském pásmu max. 96 párů…
EC/IC = šlus, SC = šlus, rj = šlus…
Zároveň se uvolněný vozový park přesune na R. A kdo z vás by nechtěl ABmz místo AB a Bdpee místo B…
Když to víš, co ti brání to prosadit? 😀
Že nejsem Havlíčkův kamarád nebo příbuzný 😀
1. 16 denně + 4 nočně někde stačí Os.
2. Leckde mohou být osobáky vhodné i po půlhodině i kvůli návaznostem. Po Praze účelný interval 10 minut samozřejmě při vylepšeném řízení provozu.
Kolik nákladních vlaků a rychlíků protlačíš do 10 minutového intervalu Os vlaku?
no přesně, jen to někteří ještě nechápou, že jůzo. Jedině, že jede náklad ve sledu za R, a to musí táhnout vectron, 2×742 to nejde.
Jen technická, i kdyby přes přechod Děčín – Německo jel 1x rychlík a 1x osobák za hodinu, tak tam nacpeš maximálně 15 nákladních vlaků, což je pořád prd. (a Německo toto stejně nepobere) My potřebujeme tyto kapacitní trasy VRT ještě v režimu, že v hlavních směrech po 4 kolejích. Pak možná něco z těch silnic zmizí
Přes přechod Děčín ale při povodních, co se opakují každých pár let, neprojede ani kolo.
Na takovouhle železnici se vám cestující vykašlou. Všichni budou jezdit autem.
No v té odkazované prezentaci k žádnému uvolnění čehokoliv nedojde, protože jen mezi Pardubicema – Chocní jede 6 linek de facto v celodenním taktu 60 minut, což je ještě horší než dnešní stav. Takže nákladka nejenom, že si nepolepší, ale ještě padne víc na ústa než doteď.
Ty kecky o uvolnění ostatní infra jsou jeden z velice oblíbených lživých mýtů o VRT !
Tak to asi máte nějakou svou vlastní mapu. Já tam vidím jen 9 párů za 2 hodiny. A jinde, třeba tříkolejce Praha – Poříčany 2 páry za hodinu.
Nákladní dopravě mnohem efektivněji pomůže modernizace „vedlejších“ tratí, samozřejmě i s úpravami trasování a někde i s výstavbou nových spojek. Většina těchto tratí se stala „vedlejšími“ až kvůli dlouhodobému zanedbávání. To de facto platí i pro některé „hlavní“ tratě, které ovšem mají fakticky směšnou propustnost a někdy i rychlost: např. Libice n.C. – Hradec Králové, Veselí n.Luž. – Jihlava – Střelice (posledních několik km do Brna už s velkou slávou modernizováno!).
Volby jsou za dveřmi tak proč zase český národ neoblbnout VRT. Proč aspoň nemiznou přejezdy a tam se nezavádí aspoň 200km/h. Až se tohle začne dít tak pak možná začnu věřit na VRT.
Ještě jsem zapomněl. Brno-Břeclav 2. traťová kolej je udělaná na 230 km/h.
Není udělaná na pravidelné jezdění. Máte tam přejezdy a máte tam nástupiště, což být nesmí. Těch 230 je maximálně pro nějaké výjimečné zkoušky.
Protože 200 na konvenční trati zazdí všechny ostatní segmenty, nemluvě o případech, kdy by 200 bylo obrazně jen přes ten přejezd (kousek 200 a pak zase 160, 140 i méně…).
to ale nema tak uplne smysl, zacit invvestovat do 200 na koridoru (coz je nakladne jako ta VRT), kdyz v soubehu vznikne prave ta VRT a na 300 bez prejezdu…
To uz tedy postavim novou VRT a na stavajici trati zrusim jen ty frekventovane prejezdy…
Všem diskutujícím doporučuji shlédnout seriál ČT Kosmo.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/11276561613-kosmo/
To je hodně starý.
Stále aktuální….
Nejlepší je, když se nahazuje hlavní vypínač… 🙂
když se kouknu na mapu na v současnosti nejbliží vysokorychostní trať 200-250 za hranicemi je ta z Vídně do Lince. Skoro z Prahy do Budějic dáli li bůh budeme mít reálně za pár let pěknou dráhu na 160-200, takže by zbýval napojit ten kus BUD-LINZ. 🙂 to je jediná hmatatelná realita kterou bych viděl, jako jaskž takž reálnou, ostatní zde popsané jsou sci-fi.
Z Prahy do Budějc bude max. 185 km/h.
nojo detailista, už jsem se bál že to tu tu někdo nezačne probírat těch 200 pro klopidla :-), reálně bude i pro 200, tak nač se tím v této diskuzi zabývat
Mělo by se postavit z Prahy do Benešova něco rychlejšího v územní rezervě po VRT.
je to jen úsek ze Strančic do Benešova tam je kolem devadesátky, zbytek je 120-140 km/h
Územní rezerva po VRT by měla dovolit minimálně 200 v celé délce.
Pokud se v koncepci provozu (v prezentaci SŽ) i nadále nachází množství rychlíkových linek s intervalem 2 hodiny, pak nelze říct nic jiného, než že takové linky jsou zralé na zavření. Ve 30., 40. letech a později taková linka nikoho zajímat nebude. 60 minut je maximum, aby to dávalo vůbec smysl. 30 minut ideál.
už teď nesmyslně jezdí každé 2 hodiny vlak se 4mi vozy
Však jo. Některým linkám bude dopřána eutanazie:
https://ibb.co/FXt3NzD
co je to za obarvenou mapku?
Mapka linek v TJŘ.
Ta barvička vždycky znázorňuje nějakou linku.
Takže Brno – Nezamyslice – Olomouc – Krnov – Opava je jednou barvou, protože se bude jednat o jednu linku. Stejně tak Břeclav – Přerov – Olomouc – Zábřeh – Jeseník…
Asi tak… Takže služba na nic. Tohle časem zanikne.
Čím pomalejší, tím menší zájem.
Vlak se 4 vozy už rozhodně není žádný ekonomický nesmysl, a když bude jezdit častěji a rychleji, může nahradit mnoho dosavadních souběžných autobusů a aut.
A to všichni pojedou jen celou trasu? Budou cestovat o 200 km dále než dnes pouze a jen proto, že to bude možné do hodiny, nikoli proto, že by tak daleko potřebovali? Dost smutná vize. 🙂
0:00-4:00 interval 2 hodiny stačí, ba i v jediné vrstvě zastávkové na znamení; jinak někoho vždy bude zajímat i dvouhodinový interval i neintervalové spoje, ale náhradou autobusů v intervalu cca 10 minut až hodina může být vlak v intervalu nejvýše hodina. Ve frequentovaných dobách a úsecích jsem i pro tu půlhodinu, ale jednak nemám na to, abych to zaplatil, jednak někde by to znamenalo nižší celkovou rychlost nebo nereálná vylepšení trati …. např. Praha -Tanvald nebo Liberec – Pardubice by šlo poměrně dobře zoptimalizovat na systémovou jízdní dobu 2 hodiny při hodinovém intervalu, křižování pro půlhodinový interval např. u Riegrovy… Číst vice »
maximálně tak vlhké sny a sliby
jsem rád, že k nám do Liberci nic jezdit nebude, žádný VRT maximálně PRD 🙂
Možná vám tam časem rekonstruují trať do Děčína a v roce 2050 vám pak řeknou že tam máte napojení na VRT páč do Ústí to bude jen kousek ne ?
Totéž co nyní, tedy nynější R (tehdy Sp) Hradec Králové – Liberec nejprve v motorové (tj. Pesa Link II), později i v elektrické trakci (EJ zahraniční výroby, můžete si vybrat odkud)
VRT nebude, ale možná bude Všejanská a Bezděčínská spojka, takže jízdní doba PHA-LBC nám klesne z 2:35 na 2:15. Pokrok nezastavíš 🙂
Jenom nevím, jestli půjde na 845 namontovat ETCS 🙂
Čisté 2 hodiny by byly reálné za současného stavu při odbourání prostojů a některých zastavení.
Až se obě spojky dodělají (cca 2035), tak bude vlak pod drátem končit v MB na hlavním nádraží a s přepřahem nebo přestupem se těch ušetřených 10 minut ztratí. Takže můžeme být v klidu!
A bude ta hodina aspoň Brno – Praha nebo Brno – Čerňák na kterém žije tak 1/20 lidí z Prahy ?
Ony to budou 2 hodiny v relaci hlavní – hlavní 😀
Hlavní – Hlavní, jinak se vám bude dělat blbě taktový uzel.
Tohle plánování je jako vesmír. Také nemá hranic.
Pokud u nás tohle někdy bude, ČR na tom bude mít minimální zásluhu.
No…takový kontejner na tříděný odpad (kde tyhle vlhké sny skončí) má určité ohraničení…
Říkám to pořád. Ale ještě jednou to zopakuji. Začínat stavbou Praha-Brno je do nebe volající nesmysl. Je to, jako plést síť od prostředka bez fixních vláken.
Já bych začal napojením k existující evropské sítí. Tedy asi směr Drážďany. A mohly by sem potom zajíždět i vlaky ICE. Nepotřebujeme zatím vlastní soupravy. Představa, že budeme kvůli svým 200km vnitrozemní tratě kupovat minimálně 3 soupravy za miliardy mě děsí. Vyloženě vyhozený prachy.
Nejdřív koleje, pak vlaky. Takže klídek 😉
Ty VRT jednotky budou schopné jezdit i po jakékoli jiné elektrizované trati, stejně jako ICE nebo TGV. Nebude to ostrovní provoz.
Jen stojí kapánek peněz a musí mít asi hodně pravidelné kontroly a servis.
No jezdit s TGV nebo ICE převážně po konvenční síti je trochu drahý luxus. První cancoury VRT, pokud se fakt povedou, budou nejprve prostě jen přeložka pro (technicky) vhodné rychlíky. Takových vlaků už tady jezdí dost.
Možná něco říkáte pořád, ale pořád bez argumentů. Na relaci Praha-Brno se očekává největší počet pasažérů, zejména po dobudování dalších ramen (hlavně z Brna na jih a východ). Tedy stavět tuto část jako první má smysl – třeba jen proto, aby se uvolnila kapacita na Ostravu. Napojení na cizinu: proč to nutné jako první? Většina VRvlaků může jezdit i po konvenčních trati, přece. A úplný nesmysl je „kvůli 200km..“ – podívejte se na tu mapku pořádně. 200km bude mít JEN Brno-Praha, celá síť přes 1000km. Přepočtěte si to na počty vlaků co mají ve špičce jezdit po 10 minutách a… Číst vice »
Na relaci Praha Brno jezdí řádově méně lidí, než do Ostravy a dále směr Polsko a Slovensko. A jezdit do Polska přes Brno? Vyložený nesmysl. Napojením na Evropskou síť vyřešíme, zatím zbytečný, nákup souprav. Mohou k nám zajíždět ty z Německa. Proč bychom kupovali desítky souprav na 320 km/h a potom s nimi jezdili 80 – 160 km/h? Jako s Pendolinem do Mariánských Lázní, že. Ty soupravy totiž nebudou mít levný servis. A ještě argument pro prioritní napojení VRT s Německem. Máme po Evropě jezdit ekologicky vlakem, nebo létat letadly? Mapka je hezká, ale s naším stavitelským elánem bude celá… Číst vice »
Proč by byl nesmysl jezdit do Ostravy přes Brno? VRT není možné budovat ve všech směrech, to by nebylo efektivní. Tudíž Praha – Brno, odkud to dál bude směřovat na Ostravu (Polsko, možná sever Slovenska), Bratislavu (Budapešť), Vídeň. Kolik minut by se ušetřilo, kdyby trasa VRT na Ostravu vedla severním směrem? Ta trať musí mít národní i mezinárodní význam, aby se to aspoň trochu vyplatilo.
Tak pokud ještě předtím budeme stavět dálnice, pak jsou VRT k ničemu úplně. Je hezké, že ušetříte za vlakové soupravy, a lidem místo vlaku postavíte D35 paralelně s D1. Pak ale nevím, nač argumentovat ekologií – máme jezdit šetrně jen do západní Evropy, zatímco naše mnohem silnější vnitrozemské proudy budeme posílat auty? S těmi letadly budiž, ale pro většinu cest do západní Evropy je to přes Berlín stejně oklika. Ty německé vlaky k nám ostatně také v pohodě zajedou po „koridoru“.
ICE v Německu jezdí i z Drážďan. Není potřeba jet přes Berlín.
To pendolino do mariánských lázní jezdí proto, aby nejelo 80, ale aspoň těch cca 120 občas. A jezdí narvané.
Protože kapacitně odpovídá 4 klasickým vozům po 80 místech …. Pokud mělo ve dvojce sedačky 2+2, nebylo by narvané ….
Kdyby tam jely klasiky po 80 místech (Honeckery), jezdí to prázdné. 😀
Zkuste najít linky R19 a R18…
https://ibb.co/FXt3NzD
Nejdřív je třeba zkapacitnit úzká hrdla. Něco z toho může mít parametry až VRT.
Praha – Drážďany bude snad první.
Maximálně tak úsek Drážďany-sturc v polích u Ústí nad Labem.
Nebo hráz případné přehrady ve Hřensku… 😀
Nebude, teď se tlačí Praha – Brno.
Jen si tu odložím jedno číslo. Z Prahy jede na Moravu ve špičce (situace před Covidem) 7 vlaků za hodinu. Do Drážďan nebo Mnichova ani ne jeden vlak za hodinu. Jasně danou poptávku bychom tedy měli. Kromě toho neexistuje snad žádná země na světě, která by VRT začala budovat přeshraničním úsekem. Vždy se začíná spojením dvou největších měst, kde je největší potenciál. Bylo to tak všude, od Japonska v šedesátých letech až po Maroko současnosti.
A teď si vemte že by těch vlaků nebylo 7, ale 2 (1x Ex, 1x R).
To je najednou placu…
Ale totéž i na ostatních místech. Tedy i do Plzně – místo 1x R + 2x Ex pouze 1x Ex a 1xR. Oba jedoucí tunelem:
https://mapy.cz/s/catazuguhe
Současná trať směr Berlín je zoufalá. S nabídkou lepšího cestování se zvedne i počet cestujících. Do Berlína, či Frankfurtu na letiště nepoletíte, ale pojedete.
A malý příklad. Koukal jsem na trasy nočních expresů ÖBB. Mapka ukazuje Českou kotlinu jako místo, kde žijí lvi. Radši nás objedou přes Bavorsko. Mají tedy jednu trasu do Berlína přes Brno. Ale potom to radši vezmou přes Ostravu a Polsko.
Praha – Brno už nepobírají dvě tratě (jedna též zoufalá a druhá o trochu lepší, ale dlouhá) s dálnicí k tomu. Pro Drážďany je limitující úzké hrdlo za Děčínem, dálnice zatím zvládá. Kolik lidí odsud denně potřebuje do Německa zrovna na letiště?
Ano, spojení na Berlín je zoufalé, ale řeknu vám přesně co by se stalo, kdyby se jako první zprovoznila VRT tam. Místo dvouhodinového taktu by se do Berlína jezdilo v hodinovém. Proti tomu je 8 vlaků za hodinu na Brno úplně jiná káva.
To první dejme tomu, to druhé je kravina.
Začínat se bude relací Praha – Olomouc – Svinov.
Jejda. Pohádky o mašinkách se mi docela líbily. A teď jsou tedy asi na řadě Pohádky o tratích. Bude v nich také černokněžník Zababa?
A co mašinka Tomáš ? Té se prý už i děti bojí.
Mašinka Tomáš, to už je jiná generace. To už není ta síla, Zababa se poprvé k dětem podíval v roce 1942.
Mašinka, výhybka, hradlo, most, prosím Tebe o milost, pusť mě k panu Zababovi!
A vnoučata budou v budoucnu hledat, co to bylo hradlo…
Protože budou mít všude autoblok nebo nějakou jeho parafrázi…
Ten tam nebude, ale bude tam jeho brácha.
Ten s evidenčním číslem 25085 ? 🙂
To není černokněžník, to je jen ufňukaný kašpar.
Zrodil se tam určitý spor o provozní koncept. SŽDC preferuje hodně linek se sjezdy na konvenční síť, Bednárik ale upozornil, že toto povede k prudkému nárůstu potřebných vysokorychlostních jednotek.
Tak zrovna ČD mají a chystají nákupy mnoha dalších vozidel s konstrukční rychlostí nejméně 200 km/h. Nemusí jít zrovna o jednotky. No a obchodně nebude snad žádný dopravce nucen vozit ty vlaky, ni?
V případě zavedení modelu, Pha – Brno/Brno – Ova za 60 minut budou vlaky obsazeny výhradně cestujícími, s úmyslem rychlé přepravy,, a nácestné stanice, budou-li nějaké ostrouhají mrkev. V případě zastavování vlaků i v těchto stanicích budou vlaky víc stát, než v pohybu a celková koncepce provozu nebude nepraktická.
Navíc cestující, který si bude chtít užít cestu vlakem už z podstaty zvolí radši pro svou obyčejný rychlík nebo osobák, protože se mu nevyplatí vystupovat v další stanici 5 minut od nástupu do vlaku.
1. odstavec: souhlas.
2. odstavec: nikoliv. Cestující si vybere sám, co se mu bude hodit.
Argumentujete stejně nesmyslně, jako „zavádět rychlíke je nesmysl protože osobáky, tedy osobáky stačí“.
Ony ty expresy můžou ty zastávkové vlaky přece předjet, žejo. Rychlíky předjedou v zastávce stojící osobáky, expresní VRTky předjedou na vedle stojícím nádraží ty zastavující VRTky.
„cestující, který si bude chtít užít cestu vlakem už z podstaty zvolí radši pro svou obyčejný rychlík nebo osobák“
Taková preference cestujících neexistuje. Kdyby to tak bylo v současné době, tak nemáme expresy a rychlíky, v Praze třeba metro nebo tramvaje.
Dnešní svět je uspěchaný, všichni chceme být někde co nejrychleji, chceme jezdit na silnici a dálnících stále rychleji a rychleji. V Praze Vám taky nikdo nepojede autobusem z jednoho konce na druhý konec přes celou Prahu, když to hravě zvládne metrem několikrát rychleji. Tuhle Vaši možnost ocení maximálně hrstka šotoušů, hodně tvrdých šotoušů,.
Jak kdo. Já radši jedu „přes celou Prahu“ jedním spojem (busem nebo tramvají), než jet autobusem-metrem-metrem-autobusem. I když je to třeba o 15 min delší. Jasně, když se to dá zvládnout metrem-metrem (+ chvilka chůze nebo 2 zastávky busem) tak OK.
Hlavním smyslem VRT je, aby spojovala největší města a největší železniční uzly, ne aby obsluhovala území mezi nimi. Vysokorychlostní vlaky nají především nahradit letadla pro dopravu na vzdálenosti do 500 – 700 km.
Ex „Špilberk“ z Prahy do Břeclavi bude zastavovat:
Praha
Kolín
Havlíčkův Brod
Brno
Břeclav
A do Brna pojede při max. 250 km/h 2 hodiny.
Přejmenování rychlíku na expres? 🙂
V podstatě ano, neboť rychlíky nebudou vůbec pojmenovány. Ale k záměnám docházet nebude…
A zároveň je to ironický odkaz na novověké využití řečené stavby v kontextu tehdejší doby (idea místa výkonu odnětí svobody podle výše trestu – čímž vyšší tím dál).
ty vaše fantazie jsou už poněkud únavné…
mimochodem…2:25 dávalo blahé paměti Pendolino. před MuN. pokud se něco zrychli po cestě, tak to na 2:10 třeba dá tky i bez VRT.
take…pitomy nápad?
A nejlépe si člověk už z podstaty užije cestu, pokud má alespoň dvě hodiny zpoždění. Za to by si měli připlácet. (No, takové cestování na 171 by se nám tedy docela prodražilo.)
Taky jsem si jako dítě kreslil neexistující tratě. Jen jsem za to nebral miliony od státu.
Takze i naVRT chtej pouzit salamovku? No, to bude fakt pekny…
S vhodně určenými kolečky salámu je to ta správná cesta. Postavit vše najednou ani nelze. První úseky VRT mají řešit hlavně přetíženou kapacitu stávajících tratí, zkrácení jízdní doby o pár minut je vedlejším přínosem. Často se zapomíná jak velký přínos mají VRT pro vlaky, které po nich jezdit nebudou. Podobně je tomu u dálnic.
Jsme v CR, takze moc neverim, ze ta prvni kolecka budou cokoli jineho, nez nic neresici, ale snadno projednatelne useky, ktere silne omezi moznosti reseni tech dulezitejsich, kde by byla potreba co nejvetsi volnost pro jednani… Podobne jako u dalnic.
Jo, ciste teoreticky by pri uplne jine volbe poradi kolecek salamovka takovy prusvih byt nemusel, ale prakticky ho cekam temer s jistotou.
Pokazit se může ledacos, ale ta první kolečka salámu jsou víceméně nějak rozhodnutá – Polabí, Krušnohorský tunel, Moravská brána, Jižní Morava. Toto rozhodně nejsou úseky nic neřešící (právě kvůli kapacitě stávajících tratí) a projednatelné se také zdají být.
Jak prosím omezují možnost řešení těch důležitějších? A které jsou ty důležitejší? Jak omezuje stavba kousku D6 u Lubence přípravu chybějících kousků D0 a D1?
Stavba kousku D6 samozřejmě přípravu chybějících kousků D0 a D1 neomezuje. Ale stávající kousky D0 a D1 silně omezují možnosti pro přípravu těch chybějících. A když se to dostane do situace jako na D1, kdy to ta dřívější kolečka salámu dostala do situace, kdy to poslední chybějící nemůže jít jinudy, než hodně blbou trasou v těsné blízkosti vesnice (a přidá se ŘSD, které ho zatvrzele tlačí přímo přes tu vesnici, protože sousední chemička patří do holdingu a tak je nedotknutelná), je to recept na zablokování výstavby na hodně dlouho… Chápu, že výstavba najednou je nereálná, ale příprava a hlavně jednání… Číst vice »
přerov je špatný priklad. reálné se staví na odpor 10lidi. a jestli si myslíte že vyvlastnit kus chemicky bude snazší než vyřešit těch deset rebelů, tak máte poněkud naivní představy.
PS: zrovna tam nekonfliktní trasa neexistuje. uz kvůli tomu, že Přerov musí na dálnici být připojen.
nejdůležitější je průchod vysočinou.
promiňte, ale řekněte mi…jaký je smysl, vyjma nedostatku kapacit…řešit jen kratke úseky. vždyť zemní těleso, zarezy či tunely se můžou resit najednou na dlouhém úseku…a ne čekat…až jiný je hotov…
bagry navíc pro železnici moc speciální nejsou…takže…kde jeproblem
Tak salámovku asi nee, řekl bych, že před prvním výkopem bude trasa v území stabilizovaná = bude jasné kudy to povede, i kdyby se to třeba mělo stavět za 10 let.
Jen to bude naetapizované hlavně z důvodu finančních a stavebních kapacit. A každá etapa je navržena aby se po dokončení dala hned využívat a přinesla zkrácení doby dopravy. Koukněte se na mapky na SŽ.
No, uvidíme, než se EU položí.
To může být velmi brzy..
A to tím způsobem, že odejdou Maďarsko, Polsko, ČR…a nakonec tam zůstane jen Německo, možná Francie…a balkánské země…
a vysvětlite nám, kam bez hlavního obchodního partnera budeme vyvážet? protože představa že czexit dopadne lépe než brexit je ukázkou demence.
PS: a to mi mnohe EU nápady přijdou tupé az nebezpecne
Kdo říká že bude konec vývozu do Německa?
Třeba Scheißeautos budou pouze na export…
Tak se těším, až si za 10 let tento článek přečtu při cestě v 810…
A kudy jezdíte?
Zeptám se své křišťálové koule jaké budou možnosti…jestli budou v motorové nebo elektrické trakci…jestli Os, nebo i Sp, R, či dokonce Ex…
které pojede po té VRT
Nedat na VRT Olomouc a naopak stavět v Přerově ukazuje, že naše železnice žije stále na přelomu 19. a 20. století, kdy tratě vznikali, nikoliv v 21. století, aby maximalizovala počet cestujících mezi důležitými centry v České Republice. Byť tam mohou být vícenáklady kvůli mostů a tunelům, ale železnice má především sloužit obyvatelům nikoliv zaměstnancům SŽ, ČD a MD.
To ukazuje to, že tahle VRT spojuje Brno a Ostravu – Olomouc nikoho nezajímá (tam už se nasypalo peněz víc nez dost) a Přerov jen bezvýznamná zastávka po cestě.
Jenže vést Brno-Ostrava přes Olomouc, ideálně ne úvratově, to vám prodlouží jízdní dobu VŠECH vlaků JEN kvůli těm, co v Olomouci zastaví.
Kde je problém s vlaky Brno-Přerov-Olomouc a Olomouc-Přerov-Ostrava (vedle expresní vrstvy (Praha/Vídeň)-Brno-Ostrava-(Polsko))?
To vlastně ano. To by jste totiž museli z Olomouce do Ostravy jet přes Krnov a mít úvrať pro změnu v Opavě…
Olomouc je taky z pohledu VRT díra..
To tedy. Přerov je jen na Ex?, R8, R13, R18, kdežto Olomouc Ex1, Ex2, R12, R13, R18, R27…
Ano drahouškové, jen pro R8 je Přerov nezbytný…
Ok, zkuste navrhnout, jak udělat Olomouc jako průjezdnou stanici VRT tratě. Zjistíte, že to bez enormních nákladů nejde a úvrať na VRT je nesmysl. Nicméně, i když VRT nepovede přes Olomouc, nic nebrání tomu, aby jezdily rychlé vlaky z Olomouce do Brna, Prahy, Vídně, Ostravy nebo dále. A mimochodem – se zastavováním VRT vlaků v Přerově se nepočítá. Po dostavbě VRT úseku Brno – Prosenice bude VRT jezdit okolo Přerova.
Souhlasím, každopádně pro vlak mi to z Brna do Olomouce připadá jako zajíždka. Každopádně, třeba se dočkáme spoje, co nepojede z Přerova na Ostravu, ale do Olomouce.
Spojů Brno – Olomouc – Opava se dočkáte…
Pokud se udělá VRT Polabí (směr HK a PCE) a upraví trať 010 a 270 místy na 200, tak by se mohla jízdní doba zkrátit pod cca 2 hodiny.
Prezentace vypadá krásně, ale nevěřím, že vysokorychlostní trať Praha-Brno nebo Praha-Dresden bude použitelná před rokem 2050. Papír snese všechno, ale odvolání různých spolků zabrzdí výstavbu. O čárkovaných tratích na mapce ani nemluvě…
Je možné,, že tu jednou budou zákony, co umožní stavět.
To budou. Ale pak nebude řeč o VRT…ale o normálních konvenčních tratích…jen na 250 km/h…
A proč jen na 250 km/h?
Co je tohle vlastně za číslo?
Údajná maximální rychlost pro klasické soupravy.
Klidně to ale může být jen 230 km/h…nebo 280 km/h…
Jenže když budete stavět novostavbu, tak je nákladově skoro jedno, když to budete trasovat na 350 jako na 250. A na rychlejší trati se pomaleji jezdit dá…
Vzorový příklad rychlosti výstavby je jiný text na serveru: Modernizace Brno – Střelice – Zastávka. Dělá se to od roku 2016, teď bude hotova polovina, komplet by mohl být 2023. A to jde o 20km tratě, kde se bude jezdit „divokých“ 120km/h a jde pouze o modernizaci, kde trasa se nemusela vykolíkovat, pozemky vykupovat a nově budovat. VRT v Česku bude ve zmíněním termínu 2050 jedna, z Drážďan, kde nás dotlačí okolnosti, že ze Saska bude vykutaný tunel až do Ústí a zahraniční investor bude chtít vidět výsledky. Zbytek je reálný méně než Elon Musk na Marsu.
Další vzorový příklad je trať Brno – Havlíčkův Brod – Kolín – celé je to rozděleno do 24 samostatných staveb s průměrnou délkou pouhých 8 km – první stavba byla zahájena již v roce 2007 – poslední stavba je plánována „po roce 2030“ – čili stavět se bude celkem minimálně 23 let, přičemž aktuálně je hotovo cirka 49 % celkové délky – po 14 letech od začátku výstavby. Žádné megalomanské přeložky a lá 4. koridor vyžadující výkupy pozemků se nekonají, naopak – snaha je vše dělat ve stávající stopě, přičemž dneska je po celé trati vedena pouze jediná rychlíková linka… Číst vice »
A ten 4. koridor? To by snad mělo dokázat že to někdy i jde, ne?
Tam první stavba začala v roce 2005 a poslední skončí možná tak 2029, když se zadaří – to je taky 24 let, pokud dobře počítám. Délka je 169 km, takže průměrně se za rok udělá 7 km..to je úspěšnost jak ta havlíčkobrodská štreka – díky těm přeložkám možná o něco vyšší:-))
A to na nedávné prezentaci v K. Hoře padl argument, že přínosem VRT v regionu bude uvolnění kapacity na této trati…
Na této konferenci, pořádané https://www.vrtaci.cz/, vystupují lidi co železnici vůbec nerozumí a podle prezentace primárně lobují za silnici.
S kapacitou na trati Kolín – Havl.Brod – Brno problém není.
Máte špatné vzorové příklady. tohle jsou stavby za provozu. Jako vzorový příklad by se možná daly použít úseky novostaveb mezi Benešovem a Veselím.