Dopravci Železnice

České dráhy zkouší prodávat jízdenky na historické vlaky online, začínají žabotlamem

Pantograf řady 451. Autor: České dráhy
Pantograf řady 451. Autor: České dráhy

Koupit si jízdenku na akce železniční nostalgie Českých drah je nově možné  i přes drážní e-shop. České dráhy začaly testovat tento způsob prodeje u dvou akcí: u speciální jízdy posledního žabotlamu do chomutovského depozitáře a na Kozel Express do velkopopovického pivovaru.

Uvedené akce patří mezi první zkušební projekty prodeje jízdenek přes eshop,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Podle něj je prodej přes internet trendem i u prodejů jízdenek na nostalgické vlaky.

Rozšíření této nabídky bude určitě postupné, není to tedy jednorázová akce, ale nebude to od teď ani u všech jízd. Tato možnost se bude postupně objevovat u vybraných akcí a předpokládáme její postupné rozšíření,“ dodal Štáhlavský.

Až dosud šlo jízdenky na nostalgické akce koupit obvykle jen ve stanicích v místě konání nebo u vlaku. „Postupně ale zavádíme u jednotlivých jízd, především centrálně organizovaných, možnost předprodeje síťově, takže si lidé z druhého konce republiky mohou dopředu zakoupit jízdenku na akci v předstihu. Důležité je to hlavně tam, kde je omezená kapacita a je tam rezervace, například na Bechyňce,“ dodal Štáhlavský.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Připomíná mi to povinně místenkovou lanovku ČD na Ještěd, kde místenka nelze koupit ani přes e-shop čd ani v pokladnách ČD.

    • To je asi především nějaký „účtařský“ problém – podobně jako v případě ŽM ČD v Lužné u Rakovníka (viz jiný můj příspěvek): přitom v době vyspělé výpočetní techniky by rozhodně neměl nastávat žádný problém se správným zaúčtováním těchto tržeb ve prospěch příslušného organizačního útvaru …

  • Tohle nemá smysl, pokud i nadále bude probíhat obsazování vlaku stylem „boj o oheň“. Jinak řečeno za rodinné jízdné kolem litru by se někdo mohl obtěžovat zvednout prdel a roznést po vlaku lístečky s tím, že tuhle čtyřku / kupé má zaplacenou Eskimo Joe. Jinak to neřeší nic a opět bude vítězit akorát ten, kdo má ostré lokty nebo hubu, stejně jako při prodeji jízdenek přímo ve vlaku.
    Systém prodeje? Buď speciální rodinná jízdenka s garantovaným místem -> část vozu, případně celý vůz, více vozů atd. rezervované jen pro prodej lístků po celých čtyřkách / kupé a pak nějaký el manuelo, který se jako steward postará o ordnung.
    Nebo, což považuji za nereálné, namotivovat příslušné zaměstnance k zavedení nostalgických vozů do databáze rezervačního systému, což při jejich počtu není žádná utopie na deset let. Pak už stačí mít jen část vozů místenkovou a je to. Jenže to vyžaduje nějakou práci navíc, někdo by to musel zadat do systému a aktualizovat, někdo by musel potvrdit řazení a dodržet ho.

    • Nevím, jak je tomu v současnosti u ČD, ale někteří pořadatelé nostalgických akcí vydávají pro ně speciálně vytištěné jízdenky, které fungují současně i jako „pamětní“ nebo sběratelské předměty, takže je rozhodně třeba počítat i s možností získat je i ve „fyzické“ podobě přímo při akci proti předložení dokladu zakoupeného přes e-shop!
      Jinak nákup jízdenek pro nostalgické vlaky není vlastně v podstatě ničím jiným než běžným elektronickým rezervačním systémem: v předprodeji bych neměl prodat víc jízdenek, než kolik odpovídá kapacitě míst k sedění v soupravě, a teprve když nějaká místa předprodána nebudou, uvolnit jejich prodej na místě.

      • Tomu samozřejmě rozumím. Jenže to je právě špatně, reálně víme, jak to funguje. Jeden debil drží místo třem dalším, kteří určitě brzy přijdou, čtyřčlenná rodina se roztáhne na „osmičku“, dva šotouši na čtyřce etc. A vy se pak někoho doprošujte, aby si laskavě zvedl baťoh, psa či druhou půlku zadku, protože jako rodina budete sotva chtít vyplňovat zbylá místa v různých částech vagonu. Tak tu máme návrat ke kořenům a mačkanici hned, jen co se souprava přistaví. K čemu je mi pak taková jízdenka v předprodeji, když stejně je alfou i omegou získání místa v tlačenici mezi dalšími a stres mi to rozhodně neušetří?

        • Přesně tak to je i s tímhle panťákem, o který je tuším velký zájem. Jízdenku mám už týden koupenou z kasy na hlavním (kde si na to musel prodavač vyjet z tiskárny nějaké nařízení, aby mi to mohl správně prodat a to ještě vypadal rozumně, nevím jak by se na můj požadavek dívali na druhém konci republiky), jízdenka je kromě čísla vlaku tuctová a velmi nepamětní. Navíc jedu s rodinou a už si představuju ten boj, abych nás mohl umístit i s kočárem hned za dveře, kde jsou sklopné sedačky a je na to místo.

          • V Praze mám nejlepší zkušenosti s komunikací s pokladními v Holešovicích: jsou tarifní problematiky většinou velmi dobře znalí / znalé a snaží se maximálně vyhovět, navíc je tak klid a malá frekvence, takže na vše je za normálních podmínek i dost času.
            Jak to často chodí u nostalgických vlaků, o tom samozřejmě leccos vím – to asi lze aspoň částečně řešit jedině povinnou rezervací řádně očíslovaných míst. Já mám výhodu v tom, že když vůbec někam na takovou akci vyjedu, jezdím sám, takže se vždycky někam vnutím (nejlépe do „občerstvovny“, je-li v soupravě zařazena). U „žabotlamu“ počítejte také s tím, že u krajních oddílů se sklopnými sedačkami jsou kvůli bočním nástupním dveřím jen úzká okna.
            „Nostalgie ČD“ (resp. Železniční muzeum ČD v Lužné u Rakovníka jako její nedílná součást) mívala, pokud vím, i další nepříjemný nedostatek v podobě nemožnosti nákupu vstupenek do něj v předprodeji, zejména když k akci pořádané v muzeu jel zvláštní vlak z Prahy, který tam dovezl hodně návštěvníků najednou a ti pak museli ještě vystát hodinovou frontu u pokladny muzea místo jeho pohodové prohlídky – nevím, zda ten stav ještě trvá, jednou se údajně podařilo přesvědčit (už současné) vedení muzea, aby zajistilo (před)prodej vstupenek už cestou ve vlaku a separátní vstup pro jejich držitele mimo frontu u pokladny, ale zda vůbec a jak tento systém pokračoval dál a zaběhl se natrvalo, netuším, neb těmi vlaky nejezdím.

            • Asi to bude tím, že většina historických vozů a myslím, že se to týká i žabotlamu nemá jednotlivá místa číslovaná a další otázkou je zda je to vzhledem k právě historickému charakteru vozidla vůbec správné a možné udělat. Zrovna ten žabotlam bude totiž v majetku NTM.

              • Nemůže přece být problémem nalepit někam k sedadlům (či přímo na ně) čísla vytištěná na samolepkách …

                • Teoreticky ne. Ale asi bez souhlasu vlastníka vozu se to stejně neobejde.

                  Pokud se týká prodeje vstupenek do muzea jinde než u pokladny v muzeu, tak se to pokud vím zatím asi nezměnilo. V účetnictví myslím problém nebude, prodej na pokladnách i ve vlaku by asi šel realizovat. Prodej v e-shopu je spojen znamená nějak vymyslet kontrolu v ŽM. Dávat ta pro tento účel pokladnu průvodčích (POP) mi připadá neekonomické.
                  Problém je spíš otázka kapacit řešitelů odbavovacího systému.

            • Užší okno nevadí, aspoň nebude tolik foukat na dítě, jelikož budou všichni vyvalení ven 🙂 Do Lužné jsem jel naposledy asi před dvěma roky a právě probíhal prodej vstupenek přímo ve vlaku. Nicméně počasí bylo nic moc, nebo byl jiný důvod, ale moc lidí do muzea nešlo, takže jsme si ušetřili jen pár minut, snad to bylo i levnější. V eshopu taky šli koupit vstupenky do muzea za body.

              No a označení míst, přinejhorším tam jde připnout nějaké jednorázové visačky nebo cedule, aby se nijak nepoškodil interiér. Případně stevardi/průvodčí, co řídí řádný nástup a místo k sezení, ale to je asi utopie 🙂

              • Samozřejmě že by to šlo, i kdyby to měly být čísla vytištěná na obyčejné tiskárně a přilepená izolepou, což pak jde strhnout a vlhkým hadříkem vyčistit. Jen se musí chtít.

  • Tak ona to není zas až tak novinka. Takhle se už prodávaly jiné zvláštní vlaky – Colours expres, youtuberský vlak atd.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora