České dráhy začaly prodávat nově i jízdenky na regionální autobusy
Jednotka 844 RegioShark v Plzni. Foto: České dráhy
Propojení s tarifem IDPK umožňuje nákup jízdenky na vlak a autobus najednou.
Propojení s tarifem IDPK umožňuje nákup jízdenky na vlak a autobus najednou.
To je skvělé, doufám že se do brzo rozšíří do ostatních krajů, budu moci zase sbírat body v rámci kraje 🙂
Nebudete, body se sbírají pouze při nákupu jízdenky v tarifu ČD (tudíž pouze Flexi základní, Flexi zvýhodněná, Vázaná a traťové jízdenky v tarifu ČD), při nákupu jízdenky IDS (pokud je v prodeji online) a OneTicket žádné body nedostanete. Co se týče samotného rozšíření, mám zatím neověřené informace, že IDS ostatních krajů se na online prodejních kanálech ČD prodávat nebudou, jelikož všechny ty kraje, jejichž IDS se na online prodejních kanálech ČD neprodávají, nezakázaly tarif ČD ve vlacích Os a Sp, takže tam ČD logicky prodávají své jízdenky (Zlínský, Jihomoravský a Plzeňský kraj zakázaly ve vlacích Os a Sp na svém… Číst vice »
Mě by zajímalo jak je to s přepravní smlouvu na takovou jízdenku? V appce se to tváří jako jedna jízdenka. Zadám zkušebně cestu z Brna do Manětína (když už byl zmíněn). Nabídne mi to spojení s 8min přestupem v Plzni. Nevěřím, že by se to dalo stihnout. Jaká je platnost té IDPK části lomeného jízdného? A nedej bože: vztahují se na to nějaká odškodnění v případě zpoždění? – cena jízdenky je skoro 500 CZK, takže přes základní EU limit.
Brno – Plzeň jedete v tarifu ČD = jejich SPP.
Plzeň – Manětín jedete v tarifu idpk = jejich SPP.
Například z Prahy do Manětína .
Tak to je bohužel hodně blbá přiklad možné relace, protože zrovna z Prahy do Manětína jezdí o víkendu přímá linka PID 404 a na tu tarif IDPK v celé trase neplatí.
Jinak ale chválím a beru jako dobý počin.
A když bych jel jinak, tak na celou trasu platí? 🤦 Já jen, že to tak píšete
Když pojdete jinak, tak vám aplikace mujvlak prodá lomenou jízdenku. IDPK/ČD. Na autobus 404 Manětína do Prahy ale potřebujete PID. A to maujvlak „zatím“ neumí. Ale pevně doufám, že budou pokračovat i další krajské tarify.. Je o opravdu super krok, Jen byla vybrána trochu nevhodná relace, jako příklad v článku. Ale už bylo upřesněno že je to s přestupem na vlak v Plzeńi.
A ta linka 404 je přes Plzeň? Já se že se píše v článku o relaci přes Plzeň. 🙂 To samé s tím, že tahle PIDová linka jezdí jen o víkendech.
Takže s tím příkladem bych to neviděl tak černě.
Spíš si říkám, že častěji dojde k tomu, že cestující přehlédne typ spojení a bude čekat na vlak, kdežto by měl jít na bus. 😀 🙂
Jenže ta věto o Plzni a přestupu z vlaku původně v článku nebyla. Bylo tam pouze “ Například z Prahy do Manětína. “
Přitom stačilo vybrat jakoukoliv jinou destinaci v Plzeňském kraji, kam nejezdí autobus PID z Prahy.
Mohl by prosím ještě někdo upřesnit, jakými způsoby se cestující v autobusech takovou jízdenkou prokazuje?
Nezkoušel jsem, ale měl by se qr kód jízdenky zespodu přiložit ke strojku u řidiče autobusu. Obdobně se prokazují cestující s přestupní jízdenkou na papíře / v akce idpk
QR kódem.
Všechny autobusy jsou díky nové smlouvě (změně dopravce od r. 2021) a s ní zavedenému tarifu vybaveny odbavovacím systém s čtečkou 2D kódů a QR kód se používá rutinně na všech přestupních jízdenkách krajského tarifu.
Tak mají ČD pořád trochu náskok před OneTicketem. Ale vše dobré a další rozvoj přeju oběma integrujícím systémům.
Super počin, konečně se v tomto někam posouváme. Ještě by to chtělo další hlavní IDS, jako IREDO, DÚK či ODIS.
Hlavně IDS JMK, prosím. Abych nemusel používat ten paskvil, kterému Kordis říká „aplikace na jízdenky“.
No IREDO je spíš jeden velký omyl, než nějak rozumný IDS.
Souhlasím. To, že Královéhradecký kraj má takový „IDS“, je jasný podle toho, jak doprava v Královéhradeckém kraji vypadá. Nechápu ale, proč si Pardubický kraj nezaloží vlastní IDS, který by byl určitě lepší než ten paskvil IREDO.
Tak zrovna v Královéhradeckém kraji ta doprava narozdíl od Pardubického kraje není tak špatná. Pardubický kraj patří k těm nejhorším v republice, minimálně doprava o víkendu a ve večerních hodinách.
Veřejná doprava v Královéhradeckém kraji není špatná, pouze pokud jezdíte v 1. třídě (komerční produkt ČD, kraj o něm nerozhoduje, maximálně ho může zakázat), nebo rychlíkem (pod objednávkou státu). Sám využívám dopravu v obou krajích a můžu porovnávat. Zatímco v Pardubickém kraji by bohatě stačilo vytvořit vlastní IDS, nadále nespolupracovat s krajem Královéhradeckým na paskvilu IREDO a zrušit subdodávku AudisBusu a jiných společností z Královéhradeckého kraje pro BusLine Pardubicko, v Královéhradeckém kraji by to chtělo nejdříve odvolat současného pana hejtmana a následně požadovat kompletní výměnu, nebo alespoň generální opravu všech autobusů a vlaků.
Můžete rozvést, co je na IREDu nerozumného – aspoň v porovnání s ostatními IDS? Kromě chybějící možnosti koupit jízdenku on-line mi přijde srovnatelný s okolními …
V dnešní době je standard, aby se jízdenky daly koupit online. Nákup online nabízí IDPK, PID, DÚK, IDOL, IDSOK, IDS JMK, ODIS a nově také IDZK. Tudíž jediný, co nelze koupit online, je IREDO a VDV. Kromě toho je tarif IREDO velice nepřehledný. Např. u PID, IDPK a IDS JMK si na mapě spočítáte počet zón/pásem a už víte, kolik vás jízdenka bude stát. IREDO je sice rozdělené na pásma, nikdy ale předem nevíte, kolik bude jízdenka stát, pokud si složitě nenajdete jejich tarifní kalkulačku.
Ne že bych nesouhlasil s tou složitou kalkulačkou, ale na každé zastávce je snad mapa s cenou…
Ok, chápu Váš pohled.
– Absence možnosti on-line jízdenky mě samozřejmě hodně vadí.
– Sám už jsem zvyký na tarifní mapy pro výchozí zóny, kde cenu vidím hned.
– Srovnávám s IDOL a DÚK, kde je na rozdíl od IREDO opruz s nadzónami.
Mohly by se přidat i ostatní kraje včetně Prahy, určitě je to krok správným směrem. Kéž by tam byly brzy všichni.
Jedna univerzální aplikace na krajské jízdenky po republice. Tak by to mělo být.
To máte v každém případě pravdu. Problémem budou dlouhodobě a trvale jen kraje, který žádnou integrovanou dopravu nemají – tedy například Jiihočeský kraj..
Jihočeský kraj IDS má a to IDS JK, zatím platí jen na Budějovicku, ale ještě letos se má rozšířit na celý kraj. Dokonce je IDS na Táborsku a to IDS TA.
Ano, IDS má, ale je tak hrubě nedotažená do konce, až to bolí.
Tuto dopravu opravdu nelze považovat za integrovanou dopravu kraje. Je to jen taková nefunkční imitace, odpovídající úrovni zdejších politiků.
Nelze vůbec věřit tomu, že tento kraj, kde žiji, někdy dokáže plně funkční integrovanou dopravu vymyslet.
„Například člověk, který bude chtít cestovat z Tábora do Českých Budějovic, by si měl přes jednoduchou aplikaci najít nejvýhodnější spoj bez ohledu na to, jestli se bude jednat o autobus nebo vlak. Měl by jednoduše platit kartou nebo QR kódem. Chceme, aby systém byl funkční a uživatelsky hodně přátelský. Rádi bychom IDS spustili v příštím roce nebo na začátku roku 2024,“ řekl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).
Zdroj: https://budejcka.drbna.cz/zpravy/doprava/37113-jihocesky-kraj-chce-zavest-jednotny-integrovany-system-hromadne-dopravy.html?utm_source=copy
Hejtmanu Kubovi opravdu nelze věřit. Tak jako nebylo možné věřit ani předchozím lidem v této funkci.
Nikdo z nich pro Jihočeský kraj nic dobrého neudělal.
Bylo by fajn tu mít také integrovanou dopravu, není ani důvod k tak nízké ceně, jako má třeba Plzeňský kraj, ale v tomto jsem skeptický.
Proč neudělal nějaký modrý tunýlek s další aplikací, když by to šlo celé integrovat za nějaký poplatek do „Můj vlak“?
Což časem stejně bude, ale až po tunýlku. Je otázkou jak si úředníci na hejtmanství představují integraci, když s kartičkou BUS ČB na necelých 30 km platím v každém autobusu zvlášť a to u stejného dopravce a o více jak deset procent dráž, než když jede ve stejné trase přímá linka.
To není žádný IDS, ale parodie. A info o tom, že se letos rozšíří na celý kraj, máte odkud?
EDIT: Aha, od Kuby. No tak jo, no…
IDZK se prodával již loni. Není to letošní novinka. Stejně tak nejde o první prodej jízdenek na bus. Kromě zmiňovaných SMS jízdenek už šlo kupovat jízdenky na busy VegaTour.
A platily ty jízdenky IDZK určitě i na autobusy a ne jen na vlaky?
Jde hlavně o to že do vyhledávače ČD byly přidány autobusové zastávky IDPK. Jinak jízdenky IDS platné i na autobusy se opravdu prodávaly i dříve, ale pokud jste chtěl jízdenku do zóny kam nejede vlak, nešlo to přes online prodejní kanály ČD.
Doteď někdo ČD zakazoval prodávat jízdenky IDS?
Nezakazoval, ale ani nepřikazoval. IDS JMK bylo první, které tvrdě vyžadovalo prodej jízdného IDS, POVED (IDPK) pak prodej jednoho dokladu až do cílové zastávky cestujícího.
Právě, že IDS JMK prodej jízdenek v aplikaci Můj vlak nevyžadovalo a dodnes, myslím, ani nevyžaduje. To, že tam ČD, o své vůli, přidaly alespoň jízdenky IDS JMK na vlaky ČD , je sice hezké, ale dokud tyto jízdenky nebudou platit i ve vlacích jiných dopravců a hlavně v autobusech a MHD, tak je to jen nepoužitelný paskvil.
Ale to jen tak nenestane, protože JMK chce prodávat jízdenky zásadně ve svých prodejních kanálech a nějaká celostátní integrace je mu někde.
Akorát, že JMK těch svých prodejních kanálů moc nemá a ty co má, jsou nepoužitelným paskvilem. Ať už jde o eshop na předplatní jízdenky, nebo aplikaci Poseidon, ani jedno se nedá používat bez obrnění se silnými nervy a spousty sprostých slov. A napravit to není moc vůle, bohužel.
jo tak na regiojet a jhmd to „neslo“, ale na tisice autobusovych tarifnich bodu IDPK to najednou jde…
Ono to jde hlavně proto, že to je součástí smlouvy na linku P2.
U zónového IDS tarifu to snad není takový problém.
nic neni problem, ostatne idpk ma taky apku.
jen prodavat oneticket nebo tarif jineho dopravce na draze je vyrazne jednodussi uloha nez to, co predvedli ted.
Na to jste přišel jak? Chcete-li prodávat jízdenky někoho jiného musíte se s ním napřed dohodnout. A na jsou potřeba dva.
Zajímavé, že JHMD jízdenky na ČD dříve prodávalo. Opačně to z nějakého důvodu „nešlo“.
Víte co je smluvní vztah? A kdy to mělo být? A proč pak asi přestalo?
Myslíte si, že JHMD prodávalo jízdenky ČD bez smlouvy? A ČD takové jízdenky uznávaly?
Ale proč to nešlo opačně?
Přestalo se, to je pravda.
A proč myslíte, že je to chyba Českých drah? Pokud vím prodávali lomené jízdné.
Tak Regiojet je konkurence na některých tratích. Na druhou stranu již byli aplikace jako bileto, které dokázali naplánovat cestu a koupit jízdenky u některých dopravců.
Hlavně je to služba, aby se cestují dostal veřejnou dopravou z bodu A do bodu B při využití několika druhů dopravy.
To už dávno umí IDOS. Taky vám prodá jízdenky smluvních dopravců.To smluvních je důležité.
Na Veolii to kdysi taky šlo. Ale pak ČD přestaly chtít.
Dárečků, nepřestaly chtít, ale jaksi došlo ke změně legislativy, která to de facto celé zazdila. Ale chápu, že pro tebe za vše mohou vždy jen ČD. Takový gumodanečkovský komplex.
Ta legislativa byla a je jen výmluvou ČD. Byl to samozřejmě naschvál konkurenci. V zahraničí typu Německo nebo Rakousko to v pohodě jde nadále.
Naschvál? Tam je stejná legislativa?
Stejná určitě ne. Ale základní zásady a principy vychází z legislativy evropské, která stejná je.
A z toho odvozujete co? Že ukládají stejné povinnosti za stejných podmínek?
Ale nezakázala. Bylo by potřeba akorát nevyšachovat některého konkurenta oligopolem. (Tedy třeba stejnou šablonu smlouvy nabídnout každému)