České dráhy vydaly dluhopisy v objemu 500 milionů eur, zájem byl šestkrát větší

ComfortJet. Foto: ČDComfortJet. Foto: ČD

Získané peníze České dráhy využijí na modernizaci vozového parku a refinancování dřívějších závazků.

Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karl vB.

Emise zahraničních dluhopisů ČD má následující historii: 6. emise eurobondů – 05.2025 – 3,750 %, splatnost 2030 5. emise eurobondů – 10.2022 – 5,625 %, splatnost 2027 4. emise eurobondů – 05.2019 – 1,500 %, splatnost 2026 3. emise eurobondů – 05.2016 – 1,875 %, splatnost 2023 2. emise eurobondů – 07.2012 – 4,125 %, splatnost 2019 1. emise eurobondů – 06.2011 – 4,500 %, splatnost 2016 Mohl by mě (laikovi), prosím, někdo znalý z oboru, polopaticky vysvětlit příčiny nízké úrokové sazby u 3. a 4. emise z let 2016 a 2019? V kontextu zbytku to vypadá, jako lokální extrém.… Číst vice »

Zao

Odpověď obecně v úrovni sazeb, za které se dá půjčit, jaká jsou očekávání vývoje sazeb, v riziku a poptávce. Dluhopisy jsou jenom jeden z nástrojů, tj. se do nich promítá „kolik stojí peníze“ a pak faktory jako riziko věřitele a – jak ukazuje ta poslední emise – poptávka. V roce 2016, 2019 byly sazby v Eurozóně -0,4 a -0,5. A na obzoru nebylo nic, co by je mělo zvedat, měnová politika byla zoufalá a nevěděla co se sebou, protože skoro neměla inflaci. Tj. kdo si chtěl ukládat u ECB, tak nedostal nic a ještě za to platil. A pak si… Číst vice »

Karl vB.

Pane Zao, děkuji vám za velmi srozumitelný výklad.

Emane

Z výročky ČD:

„Majitelé dluhopisů mohou požádat o předčasné splacení dluhopisů do 90 dnů poté, co podíl státu ve Společnosti klesne pod 75 %“ nebo…“

Dokáže někdo najít jeden jediný rozdíl mezi tímto a inkasovanými benefity do ČD z neschválené „veřejné podpory“?

tarten

Ty dvě věci přece nemají nic společného. Ta formulace jistě naráží na možnost státu odprodat akcie ČD, a to i víc než čtvrtinu.

REMET

Presne tak, a pokud by se tak stalo, tak ma majitel dluhopisu pravo pozadat o predcasne splaceni, jelikoz tim mohlo dojit ke zmene v ratingu spolecnosti nebo v duvere, kterou spolecnost budi v ocich onech majitelu. Docela logicke a ferove ujednani.

Michal82

Tak co nejake Interjety? Na Baltic,Valašské a Sloavcke expresy, Krakonos… hned by se nam zvedla kultura cestování a jistota řazení

Martin

Prosím něco lepšího, ideálně třeba od Stadleru, než koncepčně zastaralé vozidlo s řadou nedodělků a uživatelských vad (pípajícím WC počínaje).

tarten

Místní dopravci teď musí pořešit všechny ty zbývající soutěže, trojitým PIDem počínaje.

Tomáš

36 roků po revoluci nebyli čeští občané schopni zvlit stranu, která by z ČR vybudovala sebevědomou a právně i daňově dobře nastavenou repuliku, aby se emitovalo tady a ne v zapadákově Lucembursku. Nebo v Irsku, dalším zapadákově.
A kromě pár výjimek nebyli ani politici, kteří by toto měli jako vizi.

Jan Tichavský

Z hlediska Evropy jsme zapadákov my, nikoliv Luxembursko nebo Irsko.

tomash

Dluhopisy ČD jsou téměř bezriziková investice, neboť případné dluhy ČD zacvaká stát. Bezrizikový dluhopis s úrokem 3.75% by si jistě rád koupil nejeden český občan nebo česká firma, tak, aby úroky zůstaly v Česku a ne putovaly někam na západ. Nevěřím, že jde o čistou hru, na dluhopisy prostě dosáhnou jen ti, co chtějí naši zemi vysávat.

Ivan_pha

ČD jsou akciovka, proč by to měl docvakat stát? Máte svůj argument nějak podložen?

DavidS

a co těm českým občanům či firmám brání? Mimochodem vzhledem k obvyklé částce v podobných případech si jí běžný občan určitě nekoupí…

dantex

Dojděte do své banky, dejte jim tam 100.000 EUR a oni vám jeden dluhopis obstarají

Karl vB.

V tom vašem zapadákově je HDP 89.800 €/ obyv. a minimální mzda nekvalifikovaného zaměstnance je 2.637 €/ měs.
Porovnejte si tento ukazatel s tím co je u nás. HDP 34.200 €/ obyv. a minimální mzda 832 €/ měs. Pak můžete na druhý pokus zkusit zase něco říkat o zapadákovech.

vlachjan

Ona je tam ale ta mzda taková i díky tomu, že poskytují právě řadu finančních služeb. Vedle legitimních, jako jsou emise dluhopisů českých drah, jsou to i služby poněkud kontroverznější, zaměřené na praní špinavých peněz a daňové úniky. K tématu mohu doporučit báječnoé knihy britského novináře Olivera Bullougha Moneyland a Butler to the world (minimálně jedna z nich myslím vyšla i v češtině)

Karl vB.

Naprosto s vámi souhlasím, takový malý koncentrát Švýcarska. Přesto to ale není žádná kvalifikace k označení „zapadákov“.

Air Traveller

sebevedomou republiku nevybuduji politici. ale obcane.

nicmene nekdo, kdo o lucembursku rika “zapadakov” urcite tomu sebevedomi republiky moc neprispiva.

Radek

ČD logicky emitují v eurozóně, protože tam dostanou lepší úrok než by byl tady v korunách.

Zao

V tom zapadakove emituji dluhopisy i nektere velke nemecke firmy. Kdyby byla emise v CZK a orientovana na retail (nominal 1k nebo 10k CZK), tak klidne Praha. A muzou to nabizet z minibaru ve vlaku 😉 Tady mate nominal 100k EUR, jasna orientace na institucionalni investory (bond fondy, pojistovny investujici rezervy atd.). A pro takovou emisi je Lux jana volba.
Jestli chcete vlackove papiry, zkuste treba dluhopisy Deutsche Bahn Finance, splatnost Apr/2030 ma nominal krasne retailovych 100 EUR, aktualne je kolem 99,7%, je tam likvidita a kupon 3,63 %. Nebo zkuste akcie Jungfraubahn 🙂

mgr.pavel

A to Jančura nedávno brečel, že ČD prý nikdy své dluhopisy nesplatí.

Buď jsou ti investoři poptávající šestinásobný objem hloupí, anebo Jančura nemá pavdu? Occamova břitva zná odpověď..

Pražák

Oni právě hloupí nejsou, moc dobře vědí, že kdyby to ČD nezaplatily, tak to nějak zaplatí erár.

55p

Jaký je rozdíl, když zkrachuje s.r.o, a.s. nebo k.s.? Však vše jde do konkurzu, jak můžeme sledovat v přímém přenosu u JHMD.

Ivan_pha

Nezaplatí to erár, mimo jiné i proto je to a.s.

Zdeněk

Hmm a napadlo vas se podívat kdo je akcionářem? Ze by ČR? A stat zaplatí.

55p

Ne, proč by měl?

A. O.

Akcionář neručí za firmu. Když firma krachne, tak akorát jeho akcie ztratí hodnotu.

Leinad

Teoreticky. Prakticky stát může od ČD kupovat darované nemovitosti (Spržel pozemky pod kolejemi), nabagrovat zakázku bez výběrka. Taky se dá zvýšit základní kapitál.

PetrH

Když máte akcie, někdo za vámi přijde domů a bude vás nutit hradit ztráty firmy?

dantex

A to plyne z čeho, že stát snad ručí za závazky ČD plynoucí z těch dkuhopisů?

_Pavel_

Zadlužení stoupá, splácí to dalším zadlužováním, oddlužování se neděje.

Petr

Splatne dluhopisy se bezne refinancuji novou emisi, to je standard. To, ze se na kapitalovych trzich nabralo dalsich 500 eur je naprosto v poradku, protoze jim roste EBITDA a divat se na nominalni vysi dluhu a ignorovat EBITDU je nesmysl. Mooody’s vedela, proc jim po dlouhych letech meni outlook ratingu ze stable na positive, nebo myslite, ze ne?

_Pavel_

Vůbec nepíšu, že to je špatně, jen píšu, že zadlužování se zvyšuje, což bude výzva v případě, že se nebude dařit v dalších tendrech, ale bez půjček prostě realizovat miliardové nákupy nejde.

55p

Když to těm škarohlídům nevysvětlíte……

Ivan_pha

Úrok je relativně nízký, za 3 roky by byla pořizovací cena vozidel vyšší než co zaplatí za úroky a také mají bonus z menších nákladů na provoz. Takže úvěry s nízkým úrokem se v dnešní době obecně vyplatí, ačkoli se situace už mění.

Vašek K

To, že vydají další dluhopisy není důkaz, že zaplatí ty staré…

Kubrt

A už se něco takového ČD stalo?

mgr.pavel

Důkaz to není. Ale víra investorů kteří v tom mají vlastní peníze je pro mne větším argumentem, než brekot konkurenčního podnikatele, co má.ostré lokty i ostrý jazyk.