České dráhy vydaly dluhopisy v objemu 500 milionů eur, zájem byl šestkrát větší
ComfortJet. Foto: ČD

Získané peníze České dráhy využijí na modernizaci vozového parku a refinancování dřívějších závazků.
Získané peníze České dráhy využijí na modernizaci vozového parku a refinancování dřívějších závazků.
Emise zahraničních dluhopisů ČD má následující historii: 6. emise eurobondů – 05.2025 – 3,750 %, splatnost 2030 5. emise eurobondů – 10.2022 – 5,625 %, splatnost 2027 4. emise eurobondů – 05.2019 – 1,500 %, splatnost 2026 3. emise eurobondů – 05.2016 – 1,875 %, splatnost 2023 2. emise eurobondů – 07.2012 – 4,125 %, splatnost 2019 1. emise eurobondů – 06.2011 – 4,500 %, splatnost 2016 Mohl by mě (laikovi), prosím, někdo znalý z oboru, polopaticky vysvětlit příčiny nízké úrokové sazby u 3. a 4. emise z let 2016 a 2019? V kontextu zbytku to vypadá, jako lokální extrém.… Číst vice »
Odpověď obecně v úrovni sazeb, za které se dá půjčit, jaká jsou očekávání vývoje sazeb, v riziku a poptávce. Dluhopisy jsou jenom jeden z nástrojů, tj. se do nich promítá „kolik stojí peníze“ a pak faktory jako riziko věřitele a – jak ukazuje ta poslední emise – poptávka. V roce 2016, 2019 byly sazby v Eurozóně -0,4 a -0,5. A na obzoru nebylo nic, co by je mělo zvedat, měnová politika byla zoufalá a nevěděla co se sebou, protože skoro neměla inflaci. Tj. kdo si chtěl ukládat u ECB, tak nedostal nic a ještě za to platil. A pak si… Číst vice »
Pane Zao, děkuji vám za velmi srozumitelný výklad.
Z výročky ČD:
„Majitelé dluhopisů mohou požádat o předčasné splacení dluhopisů do 90 dnů poté, co podíl státu ve Společnosti klesne pod 75 %“ nebo…“
Dokáže někdo najít jeden jediný rozdíl mezi tímto a inkasovanými benefity do ČD z neschválené „veřejné podpory“?
Ty dvě věci přece nemají nic společného. Ta formulace jistě naráží na možnost státu odprodat akcie ČD, a to i víc než čtvrtinu.
Presne tak, a pokud by se tak stalo, tak ma majitel dluhopisu pravo pozadat o predcasne splaceni, jelikoz tim mohlo dojit ke zmene v ratingu spolecnosti nebo v duvere, kterou spolecnost budi v ocich onech majitelu. Docela logicke a ferove ujednani.
Tak co nejake Interjety? Na Baltic,Valašské a Sloavcke expresy, Krakonos… hned by se nam zvedla kultura cestování a jistota řazení
Prosím něco lepšího, ideálně třeba od Stadleru, než koncepčně zastaralé vozidlo s řadou nedodělků a uživatelských vad (pípajícím WC počínaje).
Místní dopravci teď musí pořešit všechny ty zbývající soutěže, trojitým PIDem počínaje.
36 roků po revoluci nebyli čeští občané schopni zvlit stranu, která by z ČR vybudovala sebevědomou a právně i daňově dobře nastavenou repuliku, aby se emitovalo tady a ne v zapadákově Lucembursku. Nebo v Irsku, dalším zapadákově.
A kromě pár výjimek nebyli ani politici, kteří by toto měli jako vizi.
Z hlediska Evropy jsme zapadákov my, nikoliv Luxembursko nebo Irsko.
Dluhopisy ČD jsou téměř bezriziková investice, neboť případné dluhy ČD zacvaká stát. Bezrizikový dluhopis s úrokem 3.75% by si jistě rád koupil nejeden český občan nebo česká firma, tak, aby úroky zůstaly v Česku a ne putovaly někam na západ. Nevěřím, že jde o čistou hru, na dluhopisy prostě dosáhnou jen ti, co chtějí naši zemi vysávat.
ČD jsou akciovka, proč by to měl docvakat stát? Máte svůj argument nějak podložen?
a co těm českým občanům či firmám brání? Mimochodem vzhledem k obvyklé částce v podobných případech si jí běžný občan určitě nekoupí…
Dojděte do své banky, dejte jim tam 100.000 EUR a oni vám jeden dluhopis obstarají
V tom vašem zapadákově je HDP 89.800 €/ obyv. a minimální mzda nekvalifikovaného zaměstnance je 2.637 €/ měs.
Porovnejte si tento ukazatel s tím co je u nás. HDP 34.200 €/ obyv. a minimální mzda 832 €/ měs. Pak můžete na druhý pokus zkusit zase něco říkat o zapadákovech.
Ona je tam ale ta mzda taková i díky tomu, že poskytují právě řadu finančních služeb. Vedle legitimních, jako jsou emise dluhopisů českých drah, jsou to i služby poněkud kontroverznější, zaměřené na praní špinavých peněz a daňové úniky. K tématu mohu doporučit báječnoé knihy britského novináře Olivera Bullougha Moneyland a Butler to the world (minimálně jedna z nich myslím vyšla i v češtině)
Naprosto s vámi souhlasím, takový malý koncentrát Švýcarska. Přesto to ale není žádná kvalifikace k označení „zapadákov“.
sebevedomou republiku nevybuduji politici. ale obcane.
nicmene nekdo, kdo o lucembursku rika “zapadakov” urcite tomu sebevedomi republiky moc neprispiva.
ČD logicky emitují v eurozóně, protože tam dostanou lepší úrok než by byl tady v korunách.
V tom zapadakove emituji dluhopisy i nektere velke nemecke firmy. Kdyby byla emise v CZK a orientovana na retail (nominal 1k nebo 10k CZK), tak klidne Praha. A muzou to nabizet z minibaru ve vlaku 😉 Tady mate nominal 100k EUR, jasna orientace na institucionalni investory (bond fondy, pojistovny investujici rezervy atd.). A pro takovou emisi je Lux jana volba.
Jestli chcete vlackove papiry, zkuste treba dluhopisy Deutsche Bahn Finance, splatnost Apr/2030 ma nominal krasne retailovych 100 EUR, aktualne je kolem 99,7%, je tam likvidita a kupon 3,63 %. Nebo zkuste akcie Jungfraubahn 🙂
A to Jančura nedávno brečel, že ČD prý nikdy své dluhopisy nesplatí.
Buď jsou ti investoři poptávající šestinásobný objem hloupí, anebo Jančura nemá pavdu? Occamova břitva zná odpověď..
Oni právě hloupí nejsou, moc dobře vědí, že kdyby to ČD nezaplatily, tak to nějak zaplatí erár.
Jaký je rozdíl, když zkrachuje s.r.o, a.s. nebo k.s.? Však vše jde do konkurzu, jak můžeme sledovat v přímém přenosu u JHMD.
Nezaplatí to erár, mimo jiné i proto je to a.s.
Hmm a napadlo vas se podívat kdo je akcionářem? Ze by ČR? A stat zaplatí.
Ne, proč by měl?
Akcionář neručí za firmu. Když firma krachne, tak akorát jeho akcie ztratí hodnotu.
Teoreticky. Prakticky stát může od ČD kupovat darované nemovitosti (Spržel pozemky pod kolejemi), nabagrovat zakázku bez výběrka. Taky se dá zvýšit základní kapitál.
Když máte akcie, někdo za vámi přijde domů a bude vás nutit hradit ztráty firmy?
A to plyne z čeho, že stát snad ručí za závazky ČD plynoucí z těch dkuhopisů?
Zadlužení stoupá, splácí to dalším zadlužováním, oddlužování se neděje.
Splatne dluhopisy se bezne refinancuji novou emisi, to je standard. To, ze se na kapitalovych trzich nabralo dalsich 500 eur je naprosto v poradku, protoze jim roste EBITDA a divat se na nominalni vysi dluhu a ignorovat EBITDU je nesmysl. Mooody’s vedela, proc jim po dlouhych letech meni outlook ratingu ze stable na positive, nebo myslite, ze ne?
Vůbec nepíšu, že to je špatně, jen píšu, že zadlužování se zvyšuje, což bude výzva v případě, že se nebude dařit v dalších tendrech, ale bez půjček prostě realizovat miliardové nákupy nejde.
Když to těm škarohlídům nevysvětlíte……
Úrok je relativně nízký, za 3 roky by byla pořizovací cena vozidel vyšší než co zaplatí za úroky a také mají bonus z menších nákladů na provoz. Takže úvěry s nízkým úrokem se v dnešní době obecně vyplatí, ačkoli se situace už mění.
To, že vydají další dluhopisy není důkaz, že zaplatí ty staré…
A už se něco takového ČD stalo?
Důkaz to není. Ale víra investorů kteří v tom mají vlastní peníze je pro mne větším argumentem, než brekot konkurenčního podnikatele, co má.ostré lokty i ostrý jazyk.