České dráhy vybudují v depech fotovoltaické elektrárny

Střešní fotovoltaika, ilustrační foto. Pramen: ČDStřešní fotovoltaika, ilustrační foto. Pramen: ČD

Dráhy chtějí tento týden vypsat tendr na vybudování střešních elektráren v depech Havlíčkův Brod, Česká Třebová a Děčín.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda79

No zejména v depu v Děčíně, kde se opravují vozy venku na dešti, by mohly panely udělat zaměstnancům alespoň střechu.
pokud se jich dá více, můžou udělat i boční zástěnu proti větru.
Hlavně aby to ale někdo nechtěl dát na střechu haly z 19. století, to by taky mohla být poslední zátěž té „moderní“ parní haly, kde se opravuje panter oběma čely mimo halu.
Vidím to jako skvělý strategický tah vedení ČD!!!

Rejpal

ČD se chlubí tím, že konečně začaly stavět nové správkárenské haly, např. Plzeň, Cheb, Havlíčkův Brod, Olomouc atd. Ale žádná z nich nemá od začátku na střeše fotovoltaické panely. Přitom se tyto haly k tomu úplně nabízí.

Hans N.

Nádraží Zittau (SRN) – soláry obsypané střechy od roku 2012. Tak asi tak.

Pipo

Mohli by ještě udělat videoampérické elektrárny.

Pipo

Na počtech mínusářů je vidět, kolik je tady sucharů nepochopící vtip a nadsázku.

mgr.pavel

Anebo to pochopili ale nevidí na tom nic vtipného.

Pipo

Ano. Ale kdyby tady vytáhl nějakou bombu třeba Péťa Rychlý nebo Robert Záruba, tak by se tady protrhli smíchy.

JirkaM

To je fajn. Někde by tou střechou mohlo i přestat pršet když tam bude solár 🤣

Martin1

Dobrý nápad, který se snad bude rozšiřovat i na další drážní budovy.

Bjorn

Snad se probudí i SŽ a dojde jí, že vlastní spoustu budov a zastřešení nástupišť, kam lze umístnit fotovoltaiku. Nechápu, že se už dávno rekonstrukce nedělají rovnou s tím.

Vašek

Neblázněte, taková certifikovaná fotovoltaika by si na sebe nevydělala ani za sto let…

Jan Tichavský

Tak snad to nemusí být drážní fotovoltaika, stačí civilní.

mgr.pavel

Na železnici, blázníte???

/s

noerf

Problém je, že dnes platí, že elektřinu z fotovoltaiky musíte jako firma spotřebovat a přetoky do sítě jsou zpravidla zpoplatněny fixní částkou. Jsou prostory, kde by se to vyplatilo. Na druhou stranu je spoustu nádraží, kde to nepovolí památkáři nebo je členitá střecha, že lze instalovat omezený výkon. A pokud dojde k hospodářskému útlumu, jako že se v oblasti automotive předpokládá, tak klesnou ceny silové elektřiny a SŽ bude moci nakoupit elektřinu levněji.

Kicruj

Zrovna sž má spotřebu jako hrom, u stejnosměru by to mohli posílat do drátů skoro rovnou z panelů, jen přes měnič (stepup) napětí. Panely jsou typicky 400V, tak ze 400V na 3000V. U větších krytách nástupišť by to mělo smysl.

Jan Tichavský

I kdyby to neposílali do trakce tak taková nádražní budova má taky nemalou spotřebu, to by panely na střeše pokrývali stejně jen z části. Když k tomu přihodí menší baterii, tak se to dá využít na osvětlení nástupišť přes noc a hodí se to i na menší zastávky.

Bjorn

Přetoky rozhodně nemusí být nutně spoplatněny. To záleží na kapacitě přenosové soustavy. Jsou k tomu i mapy kde kapacita je a kde lze provozovat pouze ostrovní fotovoltaiku (se spotřebou v místě výroby). SŽ má svoje prostory tam, kde vedou dráty, do kterých se běžně pouští rekuperovaná energie. U nelektrifikovaných tratí to lze pouštět do běžné sítě a pokud ne, tak baterie pokryje spotřebu v noci. Ale co by to bylo za diskusi, pokud by nebyly argumenty o tom, jak něco nejde, že?

Sáček

Ano, stovky nádraží. ale členité střechy a všeobecný hospodářský útlum 😀

Filip Jirsák

Jestli si SŽ neumí vyjednat podmínky připojení k rozvodné soustavě na míru, tak by snad neměla provozovat ani modelové kolejiště. Je v ČR větší odběratle elektřiny, než právě SŽ?

none

Tak zrovna nástupiště bych tak nedělal. Všude je dost prachu.

Greta

170kWp nestojí za řeč,

MajsterN

Pro podnik, co spotřebuje elektřinu se to vyplatí.

Greta

Vyplatí, ale přinese to jen drobné. Škoda Auto instalovala 3MWp, například.

Jan Tichavský

Jedno depo je drobné, ale pokud se ty panely dají všude, tak už to bude šetřit víc než jen drobné.

none

Je to přesně o 170 víc než nula. 3x jsem to počítal.

Flek

A že ne zrovna v Brně nebo Břeclavě, kde by to vyrobilo nejvíce energie..

Tomáš V.

V Břeclavě? Kde to je?

Flek

Na Moravě.

Náhodný Kolemjdoucí

V Moravé.

Kicruj

Před válkou se Břeclav jmenovala Břeclava, a sklonování Břeclavě je dodnes spisovné.

nowas

Ale v 2. pádu. Ne v 6.

Kicruj

No, asi fakt jo. Je pravda, že v nářečíá se to používá i se e šestým

Rudolf Tuček

Břeclav se před válkou jmenovala Lundenburg.

Kicruj

Jenom v Němčině. V češtině to byla břeclava vždycky, obyvatelstvo bylo spíš české než neměcké, ale mapy se tiskly spíš v němčině, tak je v mapách často uveden Lundenburg.

Sáček

Břeclava, od knížete Břetislava

Jerry

Na tolik fotovoltaik zatím nejsou prachy.

Rudolf Tuček

To už mělo být dávno.

none

Moc pokrokové