České dráhy ustoupily od proměny elefantů na střídavý proud, doplní jen ETCS
Jednotka 471.060 v barvách PID. Foto: David Maštalíř
Některé jednotky budou s nově instalovaným ETCS jezdit jen pět let, pak je začnou vyřazovat.
Konverze na DC/AC by přece něměla být nijak složitá. Dvousystémové elefanty (Jánošíci) přece brázdí Slovensko už několik let, čili nemůže být dražší jen přeházet „Střeva“ do půvdní kastle (samozřejmě, že nějaké úpravy asi budou třeba), než si nechat postavit novou jednotku EMU400.
No jestli vydrží tak dlouho jako jejich předchůdci řady 451 a 452, které svou plánovanou životnost 15 let přetáhly na 50 roků, tak je uvidíme ještě hodně dlouho.
To by se musel výrazně přetáhnout termín konverze napětí.
ETCS je asi největší blbost co existuje
A proč? Nějaké argumenty máš, nebo je to jen šotoušův výkřik do tmy? Předpokládám to druhé…
Kutná Hora hlavní nádraží, konečná stanice, prosíme vystupte.
Ani nápad, ty davy co se nevejdou do těch dnešních vozů na Vysočině většinou jedou až do Čáslavi nebo Golčáku. Elefanty se na Vysočinu podle mě hodí.
A co třeba pravobřežka (Lysá-Ústí) nebo Kolín-Česká Třebová, proč na tyto spoje elefanty nikdy nejezdily.
Na Vysočinu 471 nemůžou, protože jsou jenom na stejnosměrné napájení 3 kV, střídavé 25 kV 50 Hz neumí.
Na 010 jezdily na pár vlacích tuším snad ještě před začátkem výluk okolo Bezpráví a v uzlu Pardubice. Dřív jezdily až do Lichkova. Mezi Lysou a Ústím by byly zbytečné, v soutěži na provozovatele od roku 2026 budou naopak požadovány jen malé EMU 160 (např. 2vz RegioPanter.).
Do Hory zatím klidně mohou, musí však zastavit před dělením.
No to jo, ale on píše o Čáslavi a Golčově Jeníkovu ;).
Já vím, reaguji na to, že zatím jen do Hory a posléze se dělení přesune ke Hlízovu a ešus se za Kolín už nedostane.
tak co teda bude jezdit na Vysočině?
Jestli myslíš R9, tak to záleží na tom, kdo vyhraje soutěž. Na Os Kolín – HavlBrod dvouvozové Pantery, na Sp R41 třívozové.
Dvouvozové? ČD asi přišli o rozum, Vysočina potřebuje elefanty. A podle mě je jejich konverze nutná, jinak by se mohla situace z přelomu 80 a 90 let opakovat. Vzpomeňme na krakena, sice splňoval potřebné požadavky, ale byl poruchový. Ale podle mě lepší kraken než nějaký BDSM nebo jak se těm vozům říká.
Ale o tom nerozhodují ČD, ty jezdí s tím, co si u nich kraj/MD objedná.
Ty nové EMU budou dvousystémové?
Nevěřím, že do roku 2040 bude kolem Prahy konverze ze stejnosměrného na střídavý.
A prokliknout se na ten článek o nich je moc práce, co?
Samozřejmě budou dvousystémové.
Ne, z Kolína do Kutné Hory to bude převážet 842/843 jako z Vyškova do Nezamyslic, aby se neplýtvalo dvojsystémovostí.
Tož na Ostravsku CityElefanty skončí? A v Praze/Středních Čechách budou pokračovat? Do kdy? Pod čarou z toho vyplývá názor ČD, že končí doba hojnosti a rozhazování peněz na české železnici. Holt 79 miliard na konverzi napájení je 79 miliard (ceny na úrovni roku 2019) … odloženo ad acta, patrně. https://zdopravy.cz/szdc-chysta-jizdni-rad-pro-prepinani-na-stridavy-proud-v-polabi-39705/ Tak si shrňme finanční stránku věci cca 26 miliard KAŽDOROČNĚ dotací ročně na provoz SŽDC cca 20 miliard KAŽDOROČNĚ dotací vlakovým pasažérským dopravcům plus štědré daňové úlevy ETCS na 60% sítě SŽDC (do roku 2030) = cca 62 miliard dotací Rozjeté stavby na síti SŽDC = cca 275 miliard (bez… Číst vice »
Už konečně přestaň točit ten svůj mlejnek, Axeli.
Krom ekonomické situace ČD vidíte nějaký další důvod proč nedojde ke konverzi CityElefantů pro obě napájecí soustavy? Než nedostatek státních peněz (tj. na dluh) na samotnou konverzi napájení tratí v okolí Prahy?
Cituji názor šéfa SVOD Bohemia z letošního roku:
Dotaz: Naznačujete, že přechod na střídavou trakci
je zbytečný?
Petr Moravec SVOD Bohemia:
Není zbytečný, ale není ani důležitý, ani urgentní.
Důležitá a urgentní je optimalizace a elektrizace
tratí spojující velká města s Prahou.
Ano, známe. Jmenuje je se TSI ale netuším jestli sotousek jako ty tu zkratku bude znát 🙂
Pokud tím chcete říct, že konverze City Elefant na oboje napájení by zabrala mnoho času = nejezdily by … tak s tím souhlasím. Z dvacítky dotačních úřadů pro ČD by to nepotěšilo oba úřady, které patří do TOP5 dle částky pro ČD.
Pokud jste chtěl říct, že konverzi brání TSI, tak to bych se nechal poučit. Co taková konverze napájení u Pendolino ETR 470?
Přesně tak, už by toho ten blbec Axel mohl nechat a začít si hrát s vagonky a mašinkami na domácím modelovém kolejišťátku u svých rodičánků v jejich domečku. Řečeno Axelovou obvyklou terminologií:-).
Co je „blbého“, na spekulaci, že ČD přestali věřit v přísun desítek miliard na investice SŽDC na konverzi napájení do konce životnosti CityElefantů?
Mluvím o konverzi v oblasti Prahy/Středních Čech
To je stejně strašlivá pálka, 16 mega za jednu jednotku…
Můžeš najít levnější firmu…
Nejde ani tak o samotnou částku. Mnohem důležitější jestli se ta investice zaplatí…. a to nevím.
Nicméně troufnu si odhadnout, že do nízkokapacitního vlaku jako RegioSpider se nezaplatí těch 11 milionů za ETCS
https://zdopravy.cz/etcs-do-regiospideru-doda-azd-praha-jeden-vuz-vyjde-na-11-milionu-korun-99840/
…. a to nevím.
Ale rozjíždím flašinet na vysoké otáčky že.
viz reakce kterou napsal předřečníkovi Beny. Tj. mám o tom pochybnost, ale nikoliv velmi pravděpodobnou pochybnost
I kdyby se to nezaplatilo, to se má téměř komplet škrtnout příměstská doprava v Praze?
Nějak vám nerozumím, ETCS tu bude povinně, tím pádem jsou potřeba vlaky na něj. Ty jednotky mají kapacitu 310 cestujících, to autobusem blbě nahradíte, kór v Praze.
Je pro ČD ziskový provoz CityElefantů v Praze/Středních Čechách?
To není jasné, když ČD za provoz
– nízkokapacitních 810 chtějí dotaci přes 100 Kč/vlkm,
– Cyklohráčku dotaci přes 170 Kč/vlkm
a to ve srovnání s průměrnou dotací pro ČD za ježdění pro Prahu na území Prahy = cca 230 Kč.
Zvláště, když si uvědomíme, že ČD tvrdí že prodělávají na (příměstské) dopravě v Jihomoravském kraji – tvrzení z roku 2019.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/11/Dopis_JMK-page-002-scaled.jpg
Většina tratí, kde Elefanty jezdí, bude pod výhradní provozem ETCS až od 2028. Takže potřeba instalace ETCS na všechny jednotky asi úplně není, když počítají s jejich náhradou.
Taky pochybuju, že je to odvážné tvrzení v článku, že budou pod ETCS jezdit jen pět let, vůbec něčim podložené. A investice 16 mil do zařízení vs nová jednotka za desetinásobek je celkem jasnej tradeoff, nemluvě o časovym rámci dodávek.
Však taky na 16 nejstarších jednotek nebudou dávat ETCS, je to v článku.
Rád bych upozornil, že na některých místech stále jezdí 460. Opravdu si myslíte, že se pro ně nenajde využití?
460 zbývají maximálně 2 roky. Olomoucký kraj má objednáno 27 třívozových Panterů, Moravskoslezský 2 třívozové a několik dvouvozových.
460 už dva roky nezbývájí, ty vstupují do své poslední sezóny.
Píšu maximálně – záleží na tom, jak se podaří dodržet harmonogram dodávek Panterů.
A kde třeba, aby to nebylo značné snížení kvality? Přece jen i ty honekry se syslem jsou asi lepší než tornádo. Syslopatra jsou sice dost hrůza, ale aspoň jsou nízkopodlažní.
Postup CD mi prijde v ramci zname nespolehlivost a nepredvidatelnosti SZ a planu prepnuti soustavy a elektrifikaci trati jako logicky. Sice bych asi radsi videl v zakazce nejaky zavazek objednat do urciteho roku alespon nejaky pocet jednotek (aby se rozjela aspon nejaka obnova/nahrada za 471 a pripadne se navysila celkova prepravni kapacita prazske aglomerace), ale chapu to.
Je lepsi ted investovat zlomek castky do prodlouzeni provozovani 471 (etcs), nez vyhazovat nasobne vice za upgrade na stridavinu, ktera realnou zivotnost vozidla tolik neprodlouzi a cast jednotek proste uz bude potrebovat nahrazovat a sloni zkratka dojezdi na poslednich stejnosmernych tratich.
Uplně nejlepší by bylo začít vnímat ekonomickou realitu.
Mohol by si aj ty začať vnímať realitu. Tá je taká, že nikto tu na tieto Tvoje bláboly nie je zvedavý a len tu zbytočne spamuješ diskusie svojimi pseudo názormi, ktoré nemáš ničím podložené.
Když jsme diskutovali o nákupu TRAXXů pro RGJ, tak jsem svůj názor doložil v reakci na Váš názor. Vy jste se odmlčel. Čili samozřejmě máte právo se vyjadřovat se k čemu chcete.
Akorát byste měl polevit s osočováním že nemám podloženo to, co tvrdím.
Rozlišuji co vím (můžu doložit) a to o čem spekuluji.
Obnovu a navýšení kapacity v pražské aglomeraci zajistí už v roce 2024 koupě 22 tžívozových Panterů. Ty již budou dvousystémové,s ETCS a nahradí Elefanty komplet na trati směr Ústí a také jinde v aglomeraci.
Mrkněte na Plán dopravní obsluhy Prahy… Těch přání o navýšení vlakové dopravy v Praze je až dalších cca 4 milionů vlakokilometrů ročně. To číslo popisuje pouze vlakokilometry v Praze… tj. přičíst další vlkm na území Středočeského kraje = vyčíslení neznám a odhadovat si netroufám.
Něco z toho zařídí RGJ (S49/S61). Něco z toho asi hned tak nebude (S71)
Obnovu takřka žádnou (tedy jen vyřazení Bymáků se 150.2 z Sp na Kolín). Vše je jinak do nárůstů.
Ty by se hodily na Os/Sp na Vsetín, furt lepší, jak 460. Stejně to stojí na obou koncích víc jak půlhodinu, to by „přepřah“ určitě stihli. Ale chápu že jestli tam za 2-3-4 roky začne jezdit RegioPanter, tak už to asi řešit nebudou…
Spravil jste mi náladu, už jsem si říkal, že ty elephanty mohli dát právě na Vsetínsko (za to, co tady jezdí, by se styděl i císař pán 🤣🤣🤣), ale RegioPanter je pro mě skvělá zpráva.
Ony se ty elefanty z linky S4/U4 budou ještě hodit na S7 a R49.
Náhrada 471 proběhne v každém případě. Akorát si ČD nejsou jisté, že to budou ony, kdo jednotky 471 budou v provozu nahrazovat. Proto je ta jejich opatrnost pochopitelná.
Díky posunu styku soustav by nyní ešusy mohly jezdit až do Králova dvora (a zpět).
A nemá se ten styk, s postupnou rekonstrukcí 171, náhodou posouvat ještě před Beroun?
Pokud mám správne info tak se posune jen na druhou stranu Berouna. Směrem ke Karlštejnu. Dál ne.
A proto se stavba jmenuje Změna trakční soustavy v úseku Praha Radotín (mimo) – Kráíův Dvůr (mimo)
Na webu mají toto: „Předmětem stavby je změna trakční soustavy ve stanici Beroun na střídavou trakci 25kV 50Hz. Bude provedena úprava stávajícího trakčního vedení, přemístění neutrálního pole Králův Dvůr do úseku mezi stanice Beroun a Karlštejn. „
To už neplatí a má pravdu a8n. Jde o celou trať a ŽESNAD.CZ ji tlačí nejpozději k červenci 2029.
Zajímavé. A to bude do roku 2030 zrekonstruována celá trať na Beroun, nebo se TV někde udělá narychlo před konverzí?
Schválně, komu ty ešusy prodají. Do Polska, nebo na Ukrajinu?
Do trojka
Na Ukrajině by to bylo s jejich rozchodem docela zajímavý ježdění
To je neřešitelné, nebo za neúměrné náklady?
To by spíš mohl být problém s peróny vyššími než 550 mm/TK, ale neznám tamní podmínky provozu.
Vzhledem k tomu, že tam 2 soupravy jezdí (jestli teda zrovna jezdí, jakože asi spíš ne), tak bych v tom zásadní problém neviděl.
Hlavně by byl problém s tím, že vlaky ruského standardu jsou o 60 cm širší, takže by u perónu byla fuka.
Pod dveře mohou doplnit vysouvací plošinku, to už je detail. Pokud to má šanci někde dosloužit při mírných úpravách tak proč ne.
nejlepší dosloužení by bylo na rychlících jako řidičáky…
To bych chtěl vidět…
Leda tak kus plechu.
Co se mi podařilo zjistit, tak ešusy pro Litvu i Ukrajinu mají stejně široké skříně, jako řada 471.
Kdo ví. Třeba se po válce rozhodnou měnit koleje
Ty jednotky EMU350 a EMU400 mohou být tak podobné, že mě napadá otázka, proč se nepoptavají v jedné ještě větší soutěži společně. Prakticky jde o 4vozovou 2patrovou jednotku, lišily by se jen vnitřním uspořádáním. Unifikace vozidlového parku, výhody v opravárenství. Třeba Stadler Kiss ve verzi příměstské s Vmax=160 km/h a ve verzi dálkové (meziregionální) s Vmax=200 km/h. Jde o hotové výrobky. Uvažovalo se o tom?
čekal bych že EMU350 pro rychlíkovou vozbu se předpokládají jednopodlažní…
Axel má další přezdívku ?
Kdopak bude ETCS do těch Elefantů instalovat? Na základě tohoto článku už začínám být přesvědčený, že zavedení rutinního provozu 2025 je šito někomu na míru. A pokud to CD resp. CDC nestihne, tak se to prostě odloží. I když….však to jde z našich daní, tak ať to stojí, co to stojí. Proti ETCS nic nemám, opravdu lepší než Mirel.
ETCS zatím osobně nemám zkušenost, ale co je tak špatného na Mirellu? Já s ním do dneška neměl jediný problém.
Mirel je především návěstní opakovač, ale má v sobě instalovánu dosti nedokonalou funkci vlakového zabezpečovače. Je na něj potřeba pohlížet takto, nic víc to není. Tedy krom toho, že to ještě hlídá rychlosti vozidla na vlaku a při posunu a pár dalších drobností.
ETCS je podstatně bezpečnější, bude povinný a měl by být v EU jednotný.
Aha takže jde jen o to, že ETCS je novější a bezpečnější, já už myslel, že Mirel je špatný z hlediska provozního a obsluhy.
Mirel pracuje na 70 let starém systému kolejových obvodů,který umí poslat na lokomotivu jen 4 informace.Podle frekvence Volno,Výstraha,Žluté mezikruží, Stuj. ETCS umí po internetu poslat na lokomotivu množství informací,které se využijí pro řízení vlaku.
Jak říkám nemohu posoudit ETCS, protože s ním nemám osobní zkušenost. Co vím akorát z doslechu, tak prý není špatné, že „vidí“ dost dopředu, ale na druhou stranu si nedovedu představit jezdit pod systémem, který mi bude moct tak hodně „kecat“ do řízení. Samozřejmě nebráním se tomu úplně, pokud chci jezdit i nadále tak se s tím budu muset sžít. Jen to je spíš ten pocit neznámého – co to přinese. Já hodnotím Mirell z provozního hlediska jako docela dobrý a ty 4 informace mi bohatě stačí, když je potřeba přepnu do MAN a jedu dál (jistě ETCS budu taky… Číst vice »
Do řízení vám ETCS kecat nebude „vůbec“, ale nepustí vás nad brzdné křivky toho co zrovna návěstí, což je obvyklý přístup. Vy garatujete, že jedete podle to ho co návěstí a ono garantuje, že to někde neprofrčíte. Na jednu stranu to může vypadat jako omezení, ale zase ty křivky jsou přesné a vidíte to návěštěné trvale přímo před sebou, nemusíte to odhadovat k návěstidlu za bukem, zejména když je blbě vidět, jako teď když jsou mlhy. Jediný koho to omezuje více jsou dlouhé náklady a jejich dojíždění přímo ke klacku u dlouhých vlaků a to je zase špecifikum naší sítě,… Číst vice »
Bude kecat do toho, jak brzdím, a to vzhledem k současnému stavu věci považuji za dost razantní ovlivnění řízení. Jistě, až se to dostane do pravidelného provozu, tak si na to za čas zvykneme a na dnešní dobu budeme vzpomínat s nostalgií, tak jako se dnes vzpomíná na dřívější časy, kdy se něco projelo, a když se nic nestalo, tak druhý den přistála na stole flaška a jelo se dál. Já nevím jak vy, ale já teda nic neodhaduju, ani v mlze, protože vím, kde mám návěstidlo čekat. Možná bych byl pro kompromis, vyžadovat brzdnou křivku pouze při jízdě k… Číst vice »
Tak já jsem to samozřejmě popsal vágně, ale to k zabezpečovačům patří, že určují hranici za kterou se nejde. Jinak je na vás vidět přesně ta současná mentalita, nic ve zlém, „ten krumpl do toho kecá tak to udělám po svém a ano, u kolejových obvodů docela chápu“, ale to je přesně to místo kde se zakládá první průchod ementálem ke katastrofě a proč zabezpečovače určují čáru za kterou se nejde a proč nesmí jít volně manipulovat režimy. Jinak pokud jsou v OBU dobře definované křivky pro daný typ, tak se nijak táhnout nemusíte. ETCS ví že to je výkonná… Číst vice »
V pohodě, já si jsem dobře vědom, že prostě mám to myšlení, „přeci mi nějaký krumpl nebude říkat, jak mám brzdit“. A neřekl bych, že to je první bod cesty ke katastrofě, stačí se nepřecenit a nepřecenit stroj, pak takové myšlení je spíš ku prospěchu. Ano, čára při jízdě proti stůj, ok, sám tam nejezdím jako divoch, ale když je to jen omezení rychlosti, tak není důvod. Jenže ty definované křivky jsou stále jen teoretické hodnoty, přitom realita u toho brzdění může být jiná, ani 2 totožné soupravy nebudou brzdit nikdy stejně (zvláště u nákladu), jednou ta stejná sestava bude… Číst vice »
Každý může selhat. 🙂 To vám samozřejmě nepřeju a věřím, že jezdit umíte, ale není každý den posvícení, jsou dny kdy člověk může být psychicky z konceptu a stačí selhat jednou za kariéru, že… Zítřek nevidíme a „do teď OK“ jej nijak negarantuje. Jistě v metru není počasí a směry, ale výhybky tam jsou a je na nich pěkný frmol, stejně tak v tunelu moc není vidět do oblouků a vlaky peláší jeden za druhým na necelé dvě minuty. Není to stejné, ale vlaky do sebe mohou najet jedna dvě. Tak to víte doba se mění a epochu prostých a… Číst vice »
Mirek potřebuje třeba kilometr dlouhé oddíly, což na některých tratích silně vadí. ETCS L2 muzeit oddíly různé dlouhé. ETCS je v různých funkcích o úroveň i více nad mirelem. Nemáte tam pakárnu s vyMAŇováním. Nastuduje, vyzkoušejte a pak suďte.
Ne po internetu, ale po GSM-R.
A jak to funguje když bude internet „dole“? Bude se jezdit „na rozhled“ nebo jak se tomu říká? Nebo ?
Dávejte mi mínusy. GSM-R není „internet“. Jenom rychleji píšu, než myslím. Pardon
Jako když dneska spadne zabezpečovačka, ne?
Rok 2025 se týká dvou koridorů ne celé sítě takže to není nic tak strašného.
Jak se nám ten rodný jazyk mění, brzy je nyní synonymum pro nekonečno. SŽ díky
Řekl bych, že v tomto případě je v tom Správa nevinně. Nimbystům z Prahy 6 by se měl vytrhat asfalt z jejich ulic a zakázat používat ostatní veřejné komunikace a veškerou veřejnou dopravu.
Ano je fajn stavět nově, ale ono by se to vyjezdilo i při pouhé elektrifikaci a modernizaci tratě křižováním v každé stanici. Úsek od Veleslavína zdvojkolejnit lze. Ale místo toho se vymýšlí tunel, zlaté zámky, Praha 6 je kapitola sama o sobě, důsledek špatné komunikace státu , SŽ , magistrátu. Kdo máš máslo na hlavě hoď pražcem – a trať je hotová.
Víte o tom, že tam mají jezdit vlaky na letiště každých 10 minut a k tomu ještě rychlíky do Kladna. Jedna kolej by tohle nikdy nezvládla, dokonce i ty 2 koleje mi s ohledem na budoucí potřebu přepravy na železnici a snižování intervalu na 7,5 minuty přijdou málo. Ten tunel je pořád asi to nejlepší řešení, co jde postavit. To, že ho Praha 6 nechce, ale s Blankou, která je podstatně blíž k povrchu a dopravu na P6 zatěžuje mnohem víc problém nemaj, to mi moc do hlavy nejde.
Asi to je tím, že v Blance nejezdí vlaky, jinak to asi vysvětlit nejde
Tak pokud vím tak největší odpor proti trati na letiště dělali lidi z Ořechovky a Blanka Ořechovku celkem míjí.
A ten blud že Blanka zatěžuje dopravu na P6 … to je úplně úsměvný tyhle bláboly.
Bingo!
Ale i „pouhá“ elektrizace je investicí, která podléhá územnímu a stavebnímu řízení.
Něco jiného by bylo nasazení např. Push-pullů „zatím“ s dieselovou lok. – to by skutečně šlo i bez takové investice.
Škoda že už nejezdí Bardotky a Sergeje. Bych tam posílal je, ať si to užijí, když to furt blokují 😀
jj, Bardotka by jim zhutnila pozemky nátřesem. Trávník o půl metru níže vůči zdi, to chtějí….
Proč?
V civilizované zemi se pravidla tvoří dle výsledku voleb. A spory o uplatňování pravidel řeší soudy.
Není to dokonalý systém, ale lepší neznám.
Ideálně Sergeje bez tlumičů…
Pane Původní Aleš… k Vašemu: „Nimbystům z Prahy 6 by se měl vytrhat asfalt z jejich ulic a zakázat používat ostatní veřejné komunikace a veškerou veřejnou dopravu.“
Odpovím Vám kultivovaně: Běžte se léčit k duševnímu ranhojiči.
A proč ho tam posíláte, když ve vašem případě léčba se naprosto minula účinkem.
Obávám se, že byste to nepochopil….vzhledem k Vašemu názoru, že SCHVÁLNĚ A ZÁKEŘNĚ v obytné čtvrti masivně používat „ideálně Sergeje bez tlumičů“
Vlaky jsou sluha. Ne pán.
Ach jo. Víte vůbec co je to nadsázka? Víte vůbec co je to trolling? A ještě k tomu přes flašinet? Nedávno jste slíbil, že se nad sebou zamyslíte a omezíte psaní různých nesmyslných úvah neustále dokola – tj. flašinet. A výsledek? Nula. Čistá nula. Tak co s vámi hochu, no nepotěšil jste mě…
Z Vašeho textu o šíleném nápadu jak „nasrat“ a to bez jakkéhokoliv pozitivního efektu, nelze poznat nadsázku.
Stačí maličkost. Třeba smajlík.
Prava ruka nevi co dela leva..
Tak s nimi nepiš a bude ti líp.