České dráhy testují syntetickou naftu. Vlaky na rostlinný olej HVO vyrazí na trať do Berouna

Testování syntetické nafty HVO v soupravách RegioFox na okruhu ve Velimi. Foto: ČDTestování syntetické nafty HVO v soupravách RegioFox na okruhu ve Velimi. Foto: ČD

Testy ve Velimi dopadly dobře. Bionafta z odpadních tuků a olejů je čirá, prosazuje se už i u kamionů.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Koub

Překvapuje mě, kolik je tu negativních komentářů k HVO. U nás jde samozřejmě stále o něco exotického, ale například v severských zemích je naprosto běžné, že u čerpacích stanic nabízejí jak klasickou naftu, tak i HVO. A to nejen pro nákladní vozy, ale i pro osobní auta. Toto palivo má stejné vlastnosti jako motorová nafta, v moderních motorech se tak dá naprosto běžně a bezpečné používat a například Scania veřejně deklaruje, že všechny její motory Euro6 jsou plně kompatibilní s HVO a ani po letech provozu neevidují žádné problémy, na rozdíl od standardní bionafty. Proto si myslím, že užití HVO… Číst vice »

mimochodem

Nevim, ptam se:

Neni to snizeni emisi nejakej mix emisi a vyroby a emisi pri spalovani?

O 90% min CO2… to se asi tyka „behem vyroby“, ale snizeni emisi CO2 o 90% pri spalovani prece neni mozne..?

Proti tomu ten zbytek – snizeni NOx, prachu a CO – to bych veril, ze se tyka prave lepsiho spalovani, ale nikoliv emisi z vyroby.

nowas

To je spíš celková bilance CO2. Něco vyroste, naváže CO2, udělá se z toho olej, použije se, recykluje se na palivo a to se spálí, uvolní CO2. a tak dokola. Ropa se vytěží, spálí, uvolní se CO2 a je hotovo.

Dusmor

Sniženi emisi CO2 o 90% pri spalovani je samozřejmě zelený propagandistický kec. Při spalování záleží pouze na obsahu uhlíku a vodíku v palivu a v tomto směru je HVO obdobné jako klasická motorová nafta. Ale úplný nesmysl to není, jelikož se to bere tak, že sice při spalování vznikne 100 % CO2, ale zase rostliny, z kterých je ten olej vyráběn, během svého růstu stejné množství pochytaly ze vzduchu a přeměnily na onen olej. Tudíž v součtu nula od nuly pojde. A neuvádějí, že to „uspoří“ 100 %, jelikož ten rozdíl 10 % jsou ztráty a další energetické nároky během… Číst vice »

Y.K.

To není to že se to tak bere. Tak to je. Je rozdíl mezi cyklem CO2 přes rostlinstvo a novým CO2 desítky milionů let uvězněným v zemské kůře. Jeden bilanci CO2 nezhorší, druhý ano.

Samozřejmě je důležité, aby na výrobu syntetického paliva nepadla spousta energie z fosilních zdrojů, to by pak nulovou bilanci nemělo. Ale nutno říci, že ani klasická nafta neteče ze země a je v tom spousta energie a transportu.

haxor

Tak já s tím mám problém zejména proto, že už nyní se „použitý“ olej importuje ve velkém z Malajsie a Číny a původ takového oleje je nejistý. Zejména u té Malajsie existují odůvodněné obavy, že se jedná o palmový olej, který jde z plantáží přímo na export a jako použitý se pouze deklaruje. Jejich export je vysoko na potenciálem, který pro zpětný odběr použitých olejů mají.

Practicus

my máme zkušenosti s palivem obsahující Měřo – a když kolem projela mašina s tímto palivem, tak to smrdělo, jak půl roku nečištěný fritovací hrnec

Mengo

Dalsi vyhozene penize. Neni a nebude dostatek vstupnich surovin aby uspokojil poptavku z ruznych druhu dopravy.

Dejf

země, kde se polovina národa stravuje primárně z friťáku? nebyl bych takový pesimista….

Kubrt

Míra smažení (nejen) u nás je sice obludná, ale dnešní spotřeba ropných paliv a potenciál produkce HVO z odpadních tuků jsou nesouměřitelné – jedná se o jednotky %. Samozřejmě je super, že se odpadní olej využije, ale snad nikdo si nemůže myslet, že se jedná o plošné řešení náhrady kapalných paliv z ropy.

Míla

Máte někdo odkaz na studii výroby HVO a tu kalkulaci nákladů a CO2 dopadu? Díky.

JiVe

jsem zvědav o kolik litrů stoupne už tak vysoká spotřeba na 100km jízdy

Kubrt

A nějaký fyzikální důvod, proč by měla spotřeba stoupnout?

libor706

Máme ty skvosty nově v Plzni a vůbec to do kopce nejede. Prý jsou kvůli spotřebě utažené na 70% výkonu 🙏

Leinad

Skutečně utažení výkonu sníží spotřebu? 😀 já bych čekal, že větší výkon = svižnější rozjezd = víc výběhu.

libor706

Prý to žere 100/100 a možná ještě víc 😀😀😀

super

prý

Rako

Prý? Už se to tu i řešilo..

nuda

a jak budou ty motory vypada po deseti letech?

Kubrt

A proč by měly vypadat jinak, než ty spalující čistě fosilní naftu?

Vitapb

Vzhledem k nižší produkci sazí a pevných částic budou vypadat mnohem líp.

Jarda

Co presne se na tom da testovat? Tohle palivo se bezne pouziva uz par desetileti, se znamymi vysledky

Jiří Kocurek

Právě že ne, MeŘO a HVO jsou dvě rozdílné věci.

Kubrt

To testování samozřejmě nepřinese nějaký průlomový poznatek, ale je to zajímavé zejména pro Unipetrol- ověření, jestli se tyto jejich konkrétní směsi chovají podle očekávání. To by jistě zvládli i čistě ve své režii, ale pokud jim Pesa, ČD a ČVUT v podstatě pomůžou s uhrazením části nákladů, plus všichni si na tom udělají zelené PR, je to win pro všechny.

libcha

Překvapuje mě, že na takhle elementární testování používají ŽZO. Nebylo by levnější simulované jízdy provádět na nějaké lokálce?

vbb

Na které zapadlé lokálce můžete jezdit 115 km/h?
K nákladům na té zapadlé lokálce ještě přičtěte náklady na vysekání náletových dřevin a výměnu shnilých pražců. Na lokálce nezapadlé vás pak bude tlačit grafikon, protože „za 10 minut pojede osobák, tak honem honem“ (osobní zkušenost z testů na jedné dříve lokálce, dnes docela vymazlené dráze).

Frantisek

Na testovani paliva nepotrebujete jezdit 115kmh, ale mit urcity prubeh otacek motoru – nic vic/nic min.

vbb

Jestli ten motor chcete delší dobu zatěžovat vysokými otáčkami a vysokým momentem, tak vám nezbyde než to vozidlo rozjet výš než na 40 km/h. Za Foxe 500tunovou zátěž jen tak lehce nepřivěsíte, abyste ten výkon mohl odebírat i v nižší rychlosti.

Petr

A nebylo by nejlevnější tyhle testy provádět někde na zkušebním stojanu nějaké laboratoře s tím motorem na dynamometru.

tarten

Tak asi předpokládejme, že laboratorní zkoušky (se všemi nectnostmi) už to má za sebou.

Jiří Kocurek

Jak píše vbb, problém je už s 80 km/h a více. Nejzapadlejší trať, kde těch 115 km/h můžete jet bych viděl na Valašskou č. 280, mohlo by to jezdit místo Pantera. Jen bude řev o dieslu pod dráty… ikdyby byla napěťovka.

Z hlediska cestujícího: Horší než řada 460 ten motorák být stejně nemůže.

hor411

No jasné, klasika, proč je to vždycky 280? To máte něco proti Valašsku, nebo… ?

tarten

Naopak, je to zjevně jeho oblíbená.

Rako

Co furt máte s 460? Jestli ji chcete ojet stojí v depu.280 má i vyšší rychlosti.

Frantisek

Jo, 810 jedouci na pouziti fritovaci olej by ji mohla postrcit do kategorie eko vozu …

Jiří Kocurek

A v tu chvíli bude ekologičtější než jízda na bicyklu.

Libor

Krásná budoucnost pro 810 … Jen je potřeba baštit hodně smaženého jídla… Ať je dost paliva…

JJD

Pokud jde jenom o tohle, tak já bych se toho ujal.

Frantisek

O budoucnost smazenych jidel se v CR nebojim!

Jiří Kocurek

Smažákovou povinnost, zemědělci ať si potraviny nakoupí v obchodě a železnici neubírají naftu ježděním po poli!

František

Ideal by bylo, kdyby 810 na toto palivo byly vybaveny i vlastním fritakem a nabízeli cestujícím řízky a nebo smažák.

tarten

Hlavový vůz diesel rychlíkové soupravy – ideální příležitost propojit hnací vozidlo s bistrem.

-mm3

Jist je neekologické! Takže to vlastně není ekologičtější než kolo