Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy si půjčí dalších patnáct vectronů od ELL, chybí jim vícesystémové stroje

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

Společnost European Locomotive Leasing (ELL) půjčí na pět let Českým drahám 15 vícesystémových lokomotiv Siemens Vectron. Hodnotící komise vybrala nabídku firmy ELL jako nejlepší, smlouva zatím není podepsána.

Stroje bychom měli nasazovat od poloviny příštího roku hlavně na mezinárodní, ale i vnitrostátní výkony,“ řekl předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec. Podle něj jde o dočasné řešení, než firma koupí do svého majetku vlastní vícesystémové lokomotivy. „Máme nedostatek vícesystémových lokomotiv,“ dodal Kupec. Transakci musí schválit ještě řídící výbor.

Dráhy chtějí půjčené vectrony nasazovat například na trasu z Prahy do Lince, kam dnes jezdí hlavně škodovácké lokomotivy řady 380. Právě s nimi ale mají České dráhy problém. „Bohužel jsou poruchovější, než jsme doufali, proto potřebujeme další stroje,“ řekl. Rychlá soutěž na pronájem podle něj byla jediným řešením, jak překlenout nedostatek hnacích vozidel. Navázat by na ni měla soutěž na dodávku až 60 lokomotiv do majetku firmy.

Cenu za pronájem ČD zatím neuvedly, ve věstníku veřejných zakázek při vypsání soutěže odhadly hodnotu pětiletého pronájmu na 1,1 miliardy korun. První lokomotivu by měla firma převzít na jaře.

ELL už od loňska pronajímají Českým drahám desítku lokomotiv Siemens Vectron pro trasu Praha – Hamburk. Jeden z vectronů jezdí z Prahy i na Jižních expresech.

Českým drahám teď v soutěži stačila rychlost 160 kilometrů v hodině. Kromě trasy do Lince by se měly nové lokomotivy objevit například na vnitrostátních expresech nebo na spojích na Slovensko.

54 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jen se těch „vectronů“ všichni nezblázněte…A už vůbec nechápu,jak zde píše „Bobo“,že 380 byl těžký omyl….Zřejmě diktát,s čím zde budeme jezdit,přichází od našich západních sousedů….

    • Jediný kdo se tu zbláznil a nevnímá realitu jste vy, Vectronů máme 10 s potřebou 9 a šlapou, Škodovek 20, potřeba 17 a i tak často jezdí jen 16 a kde co zachraňuje Eso, Slovákům to nejezdí vůbec, to bývalo vždy radosti, pamatuji si několikrát, jak v Brně hlásili opožděný vlak z důvodu poruchy lokomotivy, IC 573 věčně zpožděné z důvodů nízkého výkonu a nemožnosti se rozjet na 130 tak z Prahy nabíralo zpoždění do Brna jen na akceleraci třeba půl hodiny. 😀 Vectrony nám tohle vážně ještě nedělají, ani jiným dopravcům jiné stroje od Siemensu nebo Bombardieru, zajímavé..

      • Buďte v poklidu,realitu dobře znám..To je mi novinka-zpožděné IC 573 kvůli nízkému výkonu 6 400 kW ??.Bydlím totiž v Letovicích,kde IC 573 Metropolitan staví ve 23.17 h.,občas s ním z Prahy jedu a vždy načas.Takový blábol jsem už dlouho nečetl,budete zřejmě nějaký lobbista „vectronů“…Jinak,nebýt vlastizrádců,kolaborantů a zmršené „privatizace“,mohli jsme být např. v železničním průmyslu daleko vpředu…Jinak,kde jsou ty časy,když se do Rakouska tahaly konvoje u nás vyřazených parních lokomotiv,jelikož tam neměli s čím jezdit.

        • Pavel Hromek
          Ano!
          Máte naprostou pravdu. Za Rakouska-Uherska a před 2 sv. válkou jsme byly strojírenská velmoc. Lokomotivy z Plzně byly na světové špici.
          Komunističtí kolaboranti a bolševičtí zaprodanci za mrzkou funkci zabzdili vývoj na padesát let dopředu. Když to po válce ještě setrvačností běželo dál, tak vyvinuly neuvěřitelné úsilí, aby poslední skvělé techniky a dizajnéry nahnaly po prověrkách v sedmesátkàch do kotelen a k lopatě. Nakonec byl vývoj zastaven, ba i výroba klesla na dno.
          Kéž by se vrátila doba, kdy soukromý kapitál investoval do vývoje. A toto nemusel platit stát. Platilo to za komančů, platí to i dnes. Řekněme hrdě, nahlas a společně všem, kdo platil vývoj lokomotivy ř. 380.
          Třikrát hurá a vstříc světlým zítřkům.
          🙂

    • Asi jste pane nikdy na Vectronech a 380 nejezdil.Já ano .Vectron je bohuřel lokomotiva a 380 je totální křáp.Podle ofiko hodnocení jsou u ČD dva nejhorří stroje a to 810 splu s 380.To už neco Vám snad řekne.

  • Dotaz na odborníky. Kolik by tak mohl stát 5-let starý Vectron? Mám plán jak zbohatnout, koupím 17 Vectronů (dva do rezervy aby si ČD nestěžovali že jich nemají 15), dám za to cca 1,7 miliardy na 5 let je půjčím ČD za 1,1 miliardy z čehož by tak 20-30% mohla stát udržba a (200-300 mega) a za 5 let mám 17 lokomotiv za cca 50% ceny které následně nabídnu k odprodeji nebo dalšímu nájmu.

    • Vectrony MS DACzSkHPl 5 let staré nejsou na trhu. Těch pár kousků bylo prodáno Siemensem: 820-823 (PSŽ, Adria, EPC). Čtyřleté nikdo prodávat nebude. Ty má jen ELL ( 205-207, 214-216, jezdící u RJ a LTE). Takže jedině nové….Těšíme se v Allachu na objednávku.

  • Leasing na pět let by mohla být dostatečně dlouhá doba na to, aby s PPF doladili zadávací podmínky soutěže na těch 60 lokomotiv, pak to stihli vysoutěžit a škodovka možná i dodat, nebo ne? 🙂

  • A co na tom je, jak tady byl článek, že leasingové vectrony nemají povolení jezdit tady, to nějak vyšumělo do ztracena i to jak jsem se ptal, jestli vše musí projít velimí.

  • VŘ ČD na nových 60 elektrických vícesystémových lokomotiv:
    Vmax 200 km/h, výroba minimálně 50 kusů vícesystémové lokomotivy v uplynulých 3 letech coby reference a bylo by jasno. A k tomu opci na dalších 40.

  • 380 byl tezky omyl, tezce tlacenej politicky. Uvidime co se bude kupovat od Skodovky za vlady Kellnera….

  • mně se líbí, jak manažéři si to dovedou ten lasing zdůvodnit, préj poruchovost 380 haha. Napsat konkrétní věci, ale nedovedou.

    • Tak si to dohledejte. Ale je jasné, že s vaším názorem, že „Škodovka je tahounem české železnice“ , těžko změníte názor.

    • Petr R.
      Naopak. Je s podivem, že to manažeři konečně řekli nahlas.
      Konkretizovat ti to můžou dílenští. Jestlipak znáš legendární nahrávku Oprava Lakatoša?
      Tož dost podobně vyvádí mechanici u každého moderního výrobku ze Škoda Cyprus.

      • oni jako mají čas natáčet při práci, ještě jsem se nedozvěděl, co se tam kazí, když je stroj pořád na dílně, tak asi ho znám i po slepu a nemusím si svítit mobilem. Manažeři se nikdy na udržbě nebo opravě nepodílí a tak vědí jen to, že nikdy nepodají ruku mechanikovi, protože by se zašpinili a jestli podle špíny montérek určují poruchovost stroje, tak tam nemusí být, vyžírají jen peníze tych mechaniků. Joo a lakatoš se kazí? co třeba konkrétně? Jak u tych lokotek, manažeři chtějí prostě vzít peníze mechanošům a svoje si nechat.

  • Aby se za další dva roky nestalo, že si ČD pronajmou dalších 15 Vectronů a Zázraky budou pro velkou poruchovost staženy z Ex3 na Ex6 a v případě neschopnosti nahrazovány 754.

  • Za 1,1 mld je za pět let splaceno 11 lokomotiv při katalogové ceně 100 Mio/kus… 😉

    • A náklady na servis a zálohu, která je tady v ceně (když to nejezdí, neplatí se za loko) máte kde?

    • stejně tak počítá jančura a napsal, že leasing lokotek byla jeho největší chyba, peníze v zadely a lokomotiva není jeho.

  • Jeden Vectron točí i Rx do Ústí nad Labem, jsem zvědavý, jestlipak se nějaká silnější mašina dostane na Ostravu,jestli někdo nepřišel na to, že na tak dlouhé a brzy zřejmě opět prodlužované Ex je ten Banán už trochu líný.

  • Na Jižních expresech Vectrony už nejméně dva měsíce nejezdí. Vozí je lokomotivy řady 380 a 362.

    • Prosím o smazání tohoto příspěvku, nezobrazoval se mi původní příspěvek.
      Děkuji

  • Opravte si pomůcky pane Sůro 🙂
    Na Jižních expresech jezdí pouze řada 380 a 362. Vectrony se na nich objevovaly v době, kdy nejezdily všechny do Německa. V současnosti se ale Vectron na Jižním expresu neukázal nejméně dva měsíce.

    • Včera při rozhovoru nám pan Kupec tvrdil, že jezdí, i když ne zcela pravidelně.

      • Tak pan Kupec neříká pravdu. Nejezdí. Nehledě k tomu, že to není plánovaná řada na tyto vlaky…

        • Podle sledovačky jel Vectron naposledy 5.6. Ex 537/R 700/R 733, pokud budeme brát v potaz i předpoklad, tak ten vychází na 7.6.

          • Mám pocit, že na jih se podíval jen ten zelenobílý vectron od ell, ty v barvách čd na jihu nikdy nebyly.

            • Myslím, že jsem na Jižním Expresu viděl i najbrtí vectron, to bylo v době zácviku strojvedoucích.

    • Vzhledem k vícesystémovosti bych to viděl na Ex2 přes Vsetín (na Slovensku je ta trasa už několik let pod střídavinou), na lince Ex1 (přes Ostravu) jezdí řada 151

      • ad Ondra:
        Mají jezdit na Ex7 a R18 – to je dané, 380-ky z Ex7 se přesunou na Ex3..toto je ČD rozhodlé, vše ostatní jsou spekulace..nicméně vzhledem k výkonům 380-tek na Ex2 lze předpokládat, že tady ty 380-ky nahradí.

        • Reagoval jsem jen na dotaz ohledně Ex1 / Ex2 :). Slovensko je mezi Půchovem a Žilinou pod střídavinou narozdíl od „severní“ trasy přes Ostravu, která je celá pod stejnosměrným napětím – a posílat na tu trasu zbytečně vícesystémové lokomotivy, kterých je nedostatek by nedávalo smysl.

          • Pod striedavinou je len stanica Púchov, ďalej na Žilinu je jednosmerná a ešte 5 rokov aj bude.

  • Zajímavé, že dříve nestíhali vyrábět pro export (aspoň na východ), ale teď prodají stěží pár a ještě velmi problémových kusů jen pro státního dopravce a jinak škodovácké vlaky nikdo nechce a je to zřejmě právem. V týdnu jsem jel panterem Olomouc – Brno a nebylo to příjemné svezení, ty jejich podvozky jsou čím dál hlučnější. Poslední slušný vlak od Škody z hlediska jízdního komfortu byl zřejmě Elefant, poruchový a je ale zřejmě také dost, hlavně poruchy klimatizace.

  • Myslím,že udělat výběrové řizení na nákupp lokomotiv neni otázkou osmi měsiců a po výsledku ještě cekat na dodávku z výroby!Tak proto ten nájem.

  • Leasing je nejdražší, dle slov konkurence, ale ČD jde tímto směrem. Přitom by stačilo poptávkové řízení a koupit nové lokomotivy a financovat z úvěrů či dluhopisů, což by bylo levnější.
    Další věcí je, jak pracuje managment, když nezná své potřeby dopředu, aby stihl výběrové řízení a výrobu do doby potřeby.

    • Poraďte to raději Jančurovi,jste jeho zanícený podporovatel,bude určitě rád…..Kdyby to bylo tak jednoduché,firmy by vůbec leasing nepoužívali a tento produkt by zanikl,zatím spíš objem leasingu v podnikání roste.

        • Servis může být součástí leasingové smlouvy. Leasing lokomotiv bude asi něco jiného než například auta.

          • ano, ale když má čd svoje dílny, tak je to plítvání peněz a značně to ten leasing prodražuje.

            • Pokud je předmět v leasingu, NENÍ majetkem provozovatele. V tomto případě jsou lokomotivy v operačním leasingu, kdy ani po ukončení se nestanou majetkem provozovatele. Ten s nimi jen jezdí a o servis se stará někdo jiný – ten, kdo je za to placen (značkový servis s vyškoleným personálem) a náklady na servis jsou zahrnuty do splátek. U nákladních aut je to stejné – dopravce 4 roky jezdí, o nic se nestará a jen platí. Po 4 letech auto odevzdá a dostane nové. Tímto si leasingové firmy zajišťují, že i po uplynutí leasingu bude předmět v „dobré kondici“, jelikož bude servisován tak jak má a žádný samozvaný odborník z dílny JRD na něm nebude dokazovat svoje „mistrovství“. Potom se dá očekávat i slušná cena při jeho následujícím prodeji. Rozumíte tomu?
              A ještě drobnost –

              • a čtyřletá auta se kazí? První 380 už mají 8 roků a tak už by se nemělo všechno házet na výrobce a trochu zaplatit mechanikům aby konečně začali pracovat, a vyhodit na pracák manažera co má na starosti opravu a udržbu.

                • Mílý Péťo.
                  Až budeš dospělý, tak pochopíš, že řídit se srdíčkem je hloupost.
                  Jestliže je jednou něco Konstrukční omyl, tak to nezachrání ani regiment mechaniků placených zlatem.
                  Je totiž určitá sorta výrobků u kterých aby ti vydržely dlouho jako nové, tak je musíš používat velmi málo a opatrně, avšak nejlépe vůbec.
                  To znamená, že Italské lodičky z Humanicu, mají být v botníku a maximálně jednou, dvakrát do roka s nima vyjít. Ale pozor! Jen při dodržení pevných podmínek. Jako je správná teplota, počasí, podklad aj. Jinak se ti lodičky rozsypou a obchod ani výrobce ti reklamaci neuznají.
                  A tak podobně to máš i s mašinkama ze Škoda Limassol. Pardon Amsterodam.
                  A teď alou na kutě a spinkat. Nech si zdát třeba, že my všichni jsme černokněžníci Zababové a ty ten jediný správný, který všechno zná.

                    • O mé orientaci svědčí mé dvacetileté manželství a dvě pubescentky. A na rozdíl od tebe si s nimy mohu pohovořit v několika jazycích. Je to dáno tím, že mají to, co tobě chybí. Tedy rozum.
                      Ale nevěš hlavu. Pokud budeš pravidelně chodit do školy a pozorně poslouchat paní učitelku, tak vzdělání se ti snad dostane a zbytek je o socializaci, přirozené inteligenci a dědičnosti.
                      Ps. Zkus si někdy po sobě přečíst svůj komentář a zamyslet se, zda ti to dává smysl.

    • Otázka je jak rychle je nutné ty lokomotivy mít, jestli to potřebujete akutně, tak vezmete i leasing a můžete připravit výběrko na nové mašiny s trochou většího klidu, protože nehrozí že se ocitnete bez strojů.

Newsletter

Partneři


Výběr editora