České dráhy řeší návrat Albatrosu 498.022, zájem má soukromá firma
Lokomotiva naposledy vyjela v prosinci 2011.
Po více než dvanácti letech by se mohla znovu rozjet parní lokomotiva 498.022 Albatros. České dráhy jednají se společností Steam Story Agency o možném dlouhodobém pronájmu spojeném s opravou lokomotivy. Rychlíková lokomotiva je deponována v centru historických vozidel v Lužné u Rakovníka.
„Můžeme potvrdit, že jsme od soukromé společnosti obdrželi nabídku na opravu lokomotivy řady 498.022 do provozuschopného stavu. České dráhy nemají prostředky na provedení takové opravy, proto o nabídce jednáme. Podrobnosti o opravě lokomotivy 498.022 a jejím opětovném uvedení do provozu sdělíme v případě dohody se zájemcem, který nám předložil nabídku na opravu,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Společnost Steam Story Agency, která pořádá například Festival parních lokomotiv v Benešově, na dotazy deníku Zdopravy.cz nereagovala.
Lokomotivy řady 498.0 se vyráběly v letech 1946 až 1947, Škoda Plzeň jich vyrobila 40. Byly na nich použity nejnovější poznatky z konstrukce parních lokomotiv nejen ve světě, především ve Francii a USA, ale také vlastní zkušenosti z výroby lokomotiv 399.0 pro Litevské dráhy v roce 1939. Mají trojčitý parní stroj, trámcový rám z válcované oceli, valivá ložiska na běhounech i tendru, ovládání rozvodu pomocí servomotoru a topeniště kotle opatřené třemi varnými trubkami. Stroj 498.022 byl zrušen roku 1976. V roce 1986 lokomotivu zprovoznili v Libni, od konce roku 2011 je neprovozní. Detailně je historie popsána v textu České televize ke konci provozu.