České dráhy prohrály boj o vlaky z Prahy na západ, ÚOHS potvrdil vítězství Arrivy

Západní expres v Chebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZápadní expres v Chebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Pokud stát s dopravcem podepíše smlouvu do konce června, vlaky Arrivy vyjedou v prosinci 2028.

Provoz linek Ex6 z Prahy do Plzně a Chebu a R16 z Prahy do Plzně a Klatov převezme od prosince 2028 nebo 2029 společnost Arriva vlaky. Zbývá už jen podepsat smlouvu.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl rozklad Českých drah proti podmínkám soutěže ministerstva dopravy na zajištění provozu obou dálkových linek. Rozhodnutí je již zveřejněné na stránkách úřadu. České dráhy se mohou ještě obrátit na soud.

„Předseda Úřadu zamítl rozklad společnosti České dráhy a potvrdil usnesení prvního stupně o zastavení správního řízení, neboť návrhu nepředcházely řádně a včas podané námitky. Námitky byly podány až po lhůtě pro podání nabídek, přitom se v daném případě nejedná o situaci, kdy by bylo možno nezákonnost zadávacích podmínek namítat i po uplynutí této lhůty,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Ministerstvo dopravy tak může stihnout ještě do konce června podepsat smlouvu s Arrivou, aby převzala provoz linek v prosinci 2028. Pokud by se tak nestalo, zahájila by Arriva provoz o rok později a stát by musel prodlužovat o rok smlouvu s Českými drahami. Relativně dlouhý čas na přípravu je způsoben požadavkem na nová vozidla, která se musí nejprve vyrobit.

Spor o soutěž se vede od chvíle, kdy stát oznámil vítězství Arrivy. České dráhy ve sporu zastupuje společnost Rowan Legal. Úřad neřešil samotnou podstatu námitek. Podle názoru Českých drah podmínky soutěže umožnily dvojí výklad a způsobily neporovnatelnost obdržených nabídek.

Nezákonnost zadávacích podmínek přitom měla vyjít najevo až z rozhodnutí o výběru dopravce a ze zprávy o hodnocení nabídek,“ popisuje prvoinstanční usnesení obsah námitek Českých drah. Už dříve dopravce uvedl, že mu jde hlavně o princip, aby podobně nebyly vypsány další soutěže.

Ministerstvo dopravy vyhlásilo společnost Arriva vlaky vítězem soutěže letos v lednu, proti výběru Arrivy protestoval i Regiojet. Ten už ale nepokračoval se stížnostmi na ÚOHS. Majitel RegioJetu Radim Jančura od počátku zpochybňoval reálnost nabídky Arrivy zejména v oblasti tržeb, jejichž odhad má Arriva výrazně vyšší než ostatní dopravci.

Vítězný dopravce nabídl v tendru s odhadovanou cenou 8,5 miliardy korun bezkonkurenčně nejnižší cenu ze všech soutěžících. Arriva přišla s požadavkem na kompenzaci 3,03 miliardy korun za 15 let. Podle informací deníku Zdopravy.cz se na druhém místě umístil RegioJet s cenou 5,54 miliardy korun a třetí byly České dráhy s cenou 6,4 miliardy korun. Jde o soubor 50,1 milionu kilometrů za 15 let. Podmínkou jsou nová vozidla.

Tagy Arriva vlaky České dráhy Ex6 linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R16 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
142 komentářů