České dráhy prodávají Mášu a německého bastarda. Dáša nejspíš zamíří do muzea
Sestra Dáši Máša aneb lokomotiva 263, tentokrát v korporátním nátěru ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Také v případě řady 371 se předpokládá vyčlenění jednoho vozidla pro muzejní sbírky.
Lehce mimo hlavní téma: Těch 160 km/h B – DD se fakt jezdilo už někdy v těch devadesátkach, když vznikala r. 371? Vždyť tam je to v přestavbě co jen pamatuju, nebylo to spis ve stavu “120 a fůra pomalejch”? Naopak po obnově ctyrkolejky DD – Pirna bylo těch 160 tam.
Bravo. Takže v době, kdy se rozšiřuje stridavina, dáme jednu střídavou mašinu do muzea, druhou prodáme a jednu celou řadu rovnou pošleme do šrotu.
A prosím ušetřete si komentáře o tom, že ty mašiny nemají perspektivu když i RJ předělává svoje 163 a stridavinu.
Jak dostat ETCS do staré mašiny, nevymyslí kdejakej jouda. K tomu je potřeba kvalifikovanej specialista. A vymejšlet, jak dostat ETCS do jediné provozuschopné mašiny nějakého typu, je trestuhodné mrhání časem takového člověka…
Plus by taková zástavba ETCS stála i v kontextu jiných retrofitů nehorázné peníze.
371 mají jinou střidavinu, než má Česko
Tak hlavně 263 jsou každá atyp
A 371/372 jsou střídavina „německá“ 15kV a u nás je potřeba 25kV
Ale je fakt, že ze skříní by šlo udělat něco jako 363.5, ale to už je levnější nový Traxx
ČD se chtějí zbavit i mnohem modernějších vícesystémových Zátopků(19ks) a Taurusů(6ks), takže konec princezen a bastardů byla víceméně jasná zálěžitost. Holt se unifikuje…
Chudák starej Gottlieb stojí smutnej a očesanej v Děčíně za depem.
Byla trochu promarněná příležitost, že ty dvě 263 nekoupila ZSSK v dobách, kdy modernizovala svých deset mašin pro provoz s push pully.
Stejně potřebovali celkem 12 lokomotiv, takže dokoupili 2 ks 381, což se ukázalo jako provozně mizerné rozhodnutí.
Chápu, že podmínky dotace tomu možná nebyly nakloněné, ale i tak by 12 ks 263 udělalo kolem Bratislavy lepší službu.
Je pro mě novinka, že bastarda někdo vyrobil až v roce 1991. Aby nikomu nebylo líto konce RVHP, dodali plzeňští soudruzi klenot s odporovou regulací a naopak budyšínští soudruzi nepoužitelné lazaretní vlaky. Oko za oko, zub za zub…
A teď, co je horší? Z pohledu cestujícího určitě honeckery.
On to byl požadavek z NDR.
Ale oboje umí 160, čili v českém kontextu to jsou „vysokorychlostní vlaky“
Ta odporová regulace byl požadavek těch východoněmeckých soudruhů, Škoda sama by tam raději dala pulzní. Takoví Poláci si v Chorzówě vesele stavěli odporové EP09 až dokud Alstom nekoupil Pafawag a nezarazil to.
Copak EP09, ale i takový „klenot“ jako EU07 se vyráběl ještě pár let po nich.
To není přesné, do roku 2003 probíhaly přestavby EU07 na EP07.
Jak moc náročná by asi tak byla přestavba na řadu 362 oproti přestavbě ze 162?
Byla by to prakticky novostavba. Proti 362 a 162 jeto úplně jiná lokomotiva..
Značně, 371 i 263 mají oproti 362 úplně jiné vnitřnosti.
je to nereálné téměř, vzniklo by něco jako 363.5
A zas lepší, než je v tichosti sesrotovat a pak by se plno lidí začalo drbat za uchem pro špatné a bohužel nevratné rozhodnuti
Ty bastardi byly taková znouzectnost odjakživa, docela úspěch že stále jezdí. By mě zajímalo srovnání bastard vs. vectron – spotřeba elektřiny a zrychlení z 0 na 160.
S elektřinou na tom nebudou špatně. Odporová rychlíková lokomotiva má lepší účinnost než měničová. Jakmile dosáhne nějaké rozumné rychlosti, motory jsou připojené přímo na trolej a nejsou ztráty v měničích.
Ale Vectron umí při brzdění posílat energii zpátky do troleje. A je to třeba 10- 20 procent odebrané energie.
Na SS trakci, na střídavině je to zakázané.
To už není univerzálně pravda. Rekuperace je zcela zakázána již jen na Bechyňce, mezi Prunéřovem a KV, na Uničovce a od Břeclavi směr Slovensko. Potom jsou úseky, kde je rekuperace omezena jen pro elektrické jednotky do 700 Ampérů, ale to jsou všechno stejnosměrné úseky.
Zdroj: https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/rekuperace.pdf
Mimochodem chápe někdo ten usek za Breclavi? Vždyť je to stejná TNS jako na ostatní směry, kde se rekuperovat muže…
SŽ uvádí něco jiného:
https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/rekuperace.pdf
Tak už je to jinak, dík za upozornění.
Blbé je, že bastard zdědil aerodynamiku od cihly a padáku.
Na druhou stranu asynchronní motor má vyšší účinnost než stejnosměrný komutátorový motor, což dokáže ztráty v měniči vykompenzovat.
Taky to bude hodně záviset na druhu vlaku; jestli jede z Prahy do Ústí non-stop, nebo při tom zastaví v Kralupech, Podbabě, Bohušovicích…
Jenze lokomotiva se bezne nepohybuje jen rychlosti, ktera umoznuje pouziti ekonomickych stupnu. Takze cim vice rozjezdu, tim horsi ekonomika u odporove regulace.
A jak je to u lokomotiv s regulaci trafem (230, 240, 242)? Aby nakonec nebyly nejefektivnější ty, protože mají ztráty pouze v trafu, a to pouze malé.
Pouze v trafu, usměrňovači a motoru.
„Ty zas potřebují filtračně-kompenzační stanice kvůli vyšším harmonickým, takže z toho vychází snad ještě hůř než SS odporová vozidla.“
Takto mi to bylo řečeno, odborník nejsem, rád si to nechám vysvětlit.
A jaká je ta rozumná rychlost na trati z Prahy do Drážďan? Tam neustále kolísá.
A co vše v tom muzeu bude? od každé řady jedno vozidlo? Vždyť současné muzeum se nezvládá starat o to co má
Doufám, že Pepina zachovají pro muzeum.
Tak sbohem, bylo to s vámi takové pestřejší.
Titulek pro nezasvěcené evokuje spíše nelegální obchod s dětmi…
a so Sáša ?
Co bude místo lokomotiv 371, jezdit na R20?
362 nebo Vectron, ČD počítají do budoucna už jen s těmito dvěma řadami elektrických lokomotiv.
Vectron a souprava z Bee a Béček zajímavá představa 😂
Není to tak dávno, kdy Vectrony nahradily řadu 371 na luhačovických rychlících. Součástí stejného turnusu lokomotiv byly i nějaké okrajové osobáky kolem Olomouce a Přerova, kde jezdily soupravy tří vozů Bdt, takže i toto už Vectron vozil 🙂
Proboha snad se objednatel probere a bude tam jezdit jednotka…
Do roku 2029 (smlouva ČD) nebo do zavedení ETCS (schválně, co nastane dřív), tam můžou ČD vesele prohánět všechny výběhové řady lokomotiv. Teda krom střídavých, aby mě někdo nechytal za slovo. Samozřejmě EMU by na tyhle vlaky bylo lepší, tak snad od 2030…
Stále nechápu proč na R20, jezdí relikvie typu Bee, nebo B na to, že ten to typ vozů už je dávno za zenitem
Protože to smlouva umožňuje a lepších vozů je poslední roky nedostatek? Třeba se to zlepší nástupem ComfortJetů…
Protože nic lepšího si sem objednavatel neobjednal. Prosté. Tak třeba časem se někde nějaké lepší vozy uvolní a proběhne nějaký dodatek ke smlouvě??