České dráhy prodávají Mášu a německého bastarda. Dáša nejspíš zamíří do muzea

Sestra Dáši Máša aneb lokomotiva 263, tentokrát v korporátním nátěru ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSestra Dáši Máša aneb lokomotiva 263, tentokrát v korporátním nátěru ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Také v případě řady 371 se předpokládá vyčlenění jednoho vozidla pro muzejní sbírky.

Letní vydání seznamu vozidel Českých drah (ČD) určených k prodeji přineslo vedle tradičních „osmsetdesítek“ i položky pro fajnšmekry. Zájemci si mohou od státního dopravce koupit například dva lokomotivní unikáty v podobě strojů řad 263 a 371.

Dvě lokomotivy 263 (S 499.2) pojmenované Dáša a Máša jsou tuzemskou raritou. Jde o prototypy jednosystémových lokomotiv pro střídavou soustavu. České dráhy mají v majetku pouze tyto dva stroje, zbylých deset vyrobených skončilo po rozdělení federace na Slovensku.

Na prodej je Máša (263.001), která je toho času neprovozní kvůli závadě na trafu. „Lokomotiva je nadbytečná, nebude do ní instalováno ETCS a tato řada je u ČD zastoupena pouze dvěma kusy. Z výše uvedených důvodů je nabídnuta k prodeji,“ sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. V případě, že o Mášu nebude zájem, skončí ve šrotu.

O něco veselejší osud by mohl potkat Dášu (263.002), která je provozní a slouží například na rychlících mezi Plzní a Českými Budějovicemi. „O této lokomotivě se uvažuje do muzejních sbírek,“ doplnil Šťáhlavský.

Podle Malého atlasu lokomotiv byly oba prototypy vyrobeny v roce 1984. V roce 1986 dosadil výrobce na stroj 263.002 palubní diagnostický systém a lokomotiva se stala prvním strojem ČSD i Škody, v jehož obvodech byl instalován procesor. V roce 1988 se vyrobila jediná desetikusová série, která byla odeslána do Bratislavy a po rozdělení federace zůstala na Slovensku.

Také lokomotiva 371.201 přezdívaná bastard je ve flotile Českých drah raritou. I ona je aktuálně odstavena a neprovozní kvůli nevyhovujícímu dvojkolí. České dráhy považují za neperspektivní celou řadu 371, která aktuálně čítá sedm strojů. Z provozu by měla být vyřazena nejpozději v roce 2026.

Zmíněný stroj 371.201, který je na prodej, je atypický, neboť jde o lokomotivu původně z flotily východoněmeckých drah Deutsche Reichsbahn (DR), číslo 180.001. Po sjednocení Německa lokomotiva sloužila u Deutsche Bahn, která ji v roce 2004 předala Českým drahám jako kompenzaci za poškozenou lokomotivu 371 v Drážďanech.

„Také v případě řady 371 se předpokládá vyčlenit jedno vozidlo pro muzejní sbírky,“ říká Šťáhlavský. Dráhy mají aktuálně ve stavu stroje s čísly 371.001 až 005, 015 a 201.

Podle Malého atlasu lokomotiv byly lokomotivy vyvinuty v plzeňské Škodě pro zajištění přímého elektrického provozu mezi sítí ČSD a DR, které využívají odlišné napájecí systémy 3 kV Dc a 15 kV 16,7 Hz AC. V roce 1988 byly vyrobeny dva prototypy, po jednom pro ČSD a DR označené jako řada 372 a 230.

V roce 1991 bylo vyrobeno 15 lokomotiv pro ČSD a 20 lokomotiv pro DR. Po modernizaci trati Drážďany – Berlín a zvýšení rychlosti na 160 km/h došlo u několika lokomotiv k úpravě převodu a ke zvýšení rychlosti právě na 160 km/h. U českého dopravce obdržely po úpravách novou řadu 371.

Na relacích do Německa už byly nahrazeny Vectrony. Po nasazení Vectronů jezdily několik let v čele Slováckých (Zlínského) expresů v úseku Praha – Staré Město. Po posunutí styku napájecích soustav se vrátily na svou původní trať Praha – Ústí nad Labem – Děčín. „Poslední traťové nasazení řady 371 spolu s řadou 151 by mělo být na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem v roce 2025,“ řekl Šťáhlavský. S blížícím se vyřazením bude řada 371 pokrývat už pouze sezónní spoje typu Vánoční a Letní kometa do Drážďan.

„Neperspektivní řady vozidel, do kterých nebude instalováno ETCS, budou postupně utlumovány, vyřazovány z provozu a nabízeny k prodeji dalším zájemcům, popřípadě zamíří do kovošrotu. U těchto neperspektivních řad už neprovádíme rozsáhlejší opravy a větší obnovy (tzv. vyvazovací opravy) a podobně. Pokud tedy dojde k dosažení proběhu nutného k přístavbě pro vyvazovací opravu, nebo pokud dojde k závadě, která si vyžaduje vyšší náklady, je vozidlo již z provozu odstaveno a čeká na prodej, nebo na sešrotování,“ dodal Šťáhlavský.

Aktuální seznam vozidel ČD určených k prodeji je zde.

Sestra Dáši Máša aneb lokomotiva 263, tentokrát v korporátním nátěru ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPrincezna a Zátopek, aneb stroje řady 263 a 380. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJednosystémová lokomotiva 263 (Dáša) v původních barvách. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva řady 371. Autor: Honza Groh (Jagro) – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8673666Lokomotiva 371 Českých drah v Týnci nad Labem. Foto: České dráhyLokomotiva řady 371 (bastard). Pramen: Archiv ČDLokomotiva řady 371 (bastard). Pramen: Archiv ČD

 

Tagy 263 371 České dráhy likvidace žkv prodej vozidel
10 komentářů