České dráhy podepsaly smlouvu na nákup prvních bateriových jednotek, kraj je může od nich odkoupit
Nové jednotky mají být dodány ke zkušebnímu provozu do listopadu 2024.
České dráhy udělaly poslední krok pro to, aby v Moravskoslezském kraji na konci příštího roku začaly jezdit první bateriové elektrické jednotky (BEMU). Uzavřely se Škodou Transportation smlouvu na dodávku čtyř jednotek, které mají být dodány ke zkušebnímu provozu do konce listopadu 2024.
Vyplývá to z dodatku ke kupní smlouvě na nákup nových jednotek EMU, kterou dopravce zveřejnil na profilu zadavatele. Jezdit mají na lince S8 Bohumín – Ostrava – Studénka – Štramberk – Veřovice, což je požadavek Moravskoslezského kraje. Smlouva současně řeší i to, že musí dojít k úpravě železničního svršku na tomto úseku Správou železnic.
Nákup neprošel žádnou soutěží. České dráhy použily vysoutěženou smlouvu na nákup elektrických jednotek EMU 160 a řídí se stanoviskem některých právních kanceláří, že proměnit část smlouvy na bateriové jednotky je legální. Proti tomu je ale stanovisko právní kanceláře MT Legal, které zpracovala pro člena dozorčí rady Petra Šlegra. Podle tohoto stanoviska je to zásadní změna předmětu plnění. (Více jsme popisovali zde.)
„České dráhy přistupují zodpovědně k naplnění všech svých smluvních závazků k Moravskoslezskému kraji a také k naplnění platné legislativy ČR včetně zadávání veřejných zakázek, a to nejen ve věci jednotek (B)EMU. Veškeré kroky transparentně projednáváme v orgánech společnosti a jsou publikovány v souladu s legislativou,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. I když někteří výrobci signalizovali, že podají proti tomuto způsobu uzavření smlouvy námitky, nakonec se podle vyjádření ČD tak nestalo.
35 milionů za baterie navíc
Za každou bateriovou jednotku zaplatí dopravce 35,1 milionu korun bez DPH navíc oproti ceně elektrické jednotky, celkem 140,4 milionu korun navíc. Jedna jednotka BEMU 160 tak vyjde na 152 milionů korun. Rozdíl zaplatí ve vyšší ceně dopravního výkonu Moravskoslezský kraj, který si provoz těchto jednotek objednal. Jinými slovy, proměna čtyř elektrických jednotek na bateriové vyjde dopravce dráž, než by stála jedna další elektrická jednotka.
Pořízení BEMU ponese v dražší ceně za kilometr Moravskoslezský kraj. Podle zveřejněné smlouvy s dopravcem si může kraj zažádat o odkup těchto jednotek před ukončením smlouvy s dopravcem.
Vyšší cena za baterie není jediným zvýšeným nákladem za experiment Moravskoslezského kraje s bateriovými vlaky. Správa železnic má ještě ve vybraných stanicích instalovat dobíječky za 80 milionů korun.
Nezodpovězena zůstává i otázka, jak je vlastně provoz bateriových vlaků ekologický, když musí jezdit s tunami navíc v podobě baterií v elektrické trakci. „ČD při zpracování nabídky pro Moravskoslezský kraj vzaly v úvahu veškeré úspory, náklady a další aspekty související se zavedením přímých vlaků na elektrifikovaných/neelektrifikovaných tratích a s tím související faktory provozu elektrických jednotek v závislém i nezávislém módu,“ uvedl Šťáhlavský.