Dopravci Železnice

České dráhy po tříměsíční pauze vrací nejlevnější jízdenky

Pendolina v pražském depu. Foto: České dráhy
Pendolina v pražském depu. Foto: České dráhy

Pro mnoho cestujících, kteří se vrátili po stavu nouze do vlaků Českých drah, to bylo nepříjemné překvapení. Za jízdenku zaplatili mnohem více než v době před pandemií koronaviru. Od 14. června by mělo ale dojít ke zlevnění.

Důvod dražšího cestování byl jednoduchý: České dráhy zcela zrušily z nabídky takzvané vázané jízdenky, které nabízely nejlevnější cestování na konkrétní vlak. Jeden příklad: zatímco běžně šlo koupit jízdenku z Prahy do Plzně bez všech možných slev za 99 Kč, nyní je nejlevnější jízdenka za 125 Kč jako Flexi zvýhodněná.

„Nabídka vázaných jízdenek je aktuálně dostupná pro cesty od 14. června, kdy budou obnoveny i dalších spoje a služby ČD,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Ani po tomto datu ale zdaleka není tak velký počet vázaných jízdenek s nižší cenou. Například mezi Prahou a Plzní je při nákupu dva týdny dopředu jen několik spojů, kde lze cestovat za 99 Kč.

Nejde přitom o malé rozdíly: například flexi jízdenka mezi Prahou a Ostravou stojí 369 Kč, vázaná 249 Kč. Podmínky storna jízdenky jsou přitom stejné.

Proč vázané jízdenky České dráhy nenabízely? „Nabídka vázaných jízdenek  je vždy spojena s použitím konkrétního vlaku a úseku. Vzhledem ke koronavirovým opatřením nebylo možné garantovat nabídku spojení s ohledem na veškeré průběžné změny, jako je například rušení vlaků nebo omezení jejich jízdy,“ dodala Rajnochová.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Stejně jsem se naučil jezdit i dálkovky autem a do vlaku už mě zpátky nedostanou jen tak „vrácením cen do normálu“ …

Myslím si, že ČD takhle přišly o docela dost lidí. Ale nejsem manažer, abych tohle pochopil a možná to byl i záměr…

Dominik

Jo, pokud Vás baví řídit, tak si jezděte, není nic lepšího projíždět městem půl hodinu v koloně.
A co byste ještě chtěl, aby ČD rozdávali ve vlaku šampaňské?

Pavloš

Skvělá zpráva! Už jsem se radoval…, ovšem po zjištění na eSchopu jsem byl hodně zklamán.. naposled před nouzovým stavem jsem jel z Břeclavi do Prahy na IN25 na Vázanou za 144,- Kč. Nyní i měsíc dopředu ve stejný den v týdnu na stejný vlak mi to ukazuje 230,- Kč. Což jsem si myslel, že je normálně Flexi cena.. Takže to s tou výhodností za „vázání se“ už nebude takové terno.. 🙁

Bob

Z důvodu opatření poskytujeme horší a méně spolehlivé služby, a proto nabízíme jen dražší jízdenky. Neprůstřelná prozákaznická logika.

Radek

Takhle ale jednaly i letecké společnosti, podle vzoru „teď jezdí jen ten, co musí.“ Může se nám to nelíbit, ale ekonomika velí jasně.

súdružka Kolesárová

Bob mozna myslel to vyjadreni, ktere se nese presne v tom duchu co napsal: „Z duvodu toho a toho nabizime ted horsi sluzby a chceme za ne vice penez. Dekujeme za pochopeni, spolu to zvladneme“ 🙂 To kazdyho akorat nastve… Trochu zpracovat na tom PR

Marian

Půjdeme zkratkou. Je to sice dál, ale zato horší cesta.

PetrB

Mě to tedy je nějak jedno, ale až ČD vrátí expresy Praha – ČB do plného rozsahu tak s nimi pojedu. Do těch příšerných rychlíků mě nikdo nedostane.

Viktor

A to je tak těžké zapnout tu funkci „vázané jízdenky“ jdit to je jedno kliknutí (klidně mně opravte)….

Leinad

Samozřejmě že jenom marketingově okecávají rozhodnutí dočasně zdražit.
Když RegioJet prodával místenky tak aby zajistil rozestupy cestujících, taky byl dražší než když normálně nabízí všechny sedačky. 🙂
ČD naopak zrušily místenky.

V. K.

Celá koncepce vázaných jízdenek je zvláštní. Pokud je jejich cílem naplnit méně využívané spoje, tak by bylo fajn vědět, které vlaky to jsou. Připadá mi, že jejich nalezení je spíš věcí náhody.

asdefasdf

V některých okrajových a velmi málo vytížených vlacích bývali k dispozici vždy. Třeba v SC517 (úplně poslední pendolíno Pha->Ova v daný den) v čtvrtky jsem vždy jel na vázanou.

Radek Janata

Proč náhody? Prostě zadáte dotaz do e-shopu v den a čas, kdy chcete jet. Vidíte, že vlak o 2h později je o 100 Kč levnější. Protože je pro vás stovka důležitá, pojede později (nebo taky ne). Takto to má fungovat.

PatriK

V mobilní aplikaci se ale cena pro konkrétní spoj zobrazí až po odklikání několika dialogů.

Leinad

Podle modrogumí logiky aplikaci používá jenom člověk na nádraží, který nebude 2h čekat na další spoj.
Cenu stačí zobrazit v e-shopu na desktopu, jenom tam jsou lidi kterou koukají na cenu.

súdružka Kolesárová

souhlas, ale da se zobrazit plna verze, kde si lze vzit mistenku i na presne sedadlo (namisto pridelenemu mistu v mobilni verzi)

BoH

No dříve to tak fungovalo. Ale předpokládám, že to budou zase porodní bolesti, než se to zpět vyladí

medvěd

Ale většina cestujících chce přepravit teď hned a ne se vázat na určitý spoj. V Rakousku musí být cestující přepraven a je to věc přepravce. Tady ČD svými pokusy cestující posílají do aut a autobusů. Chcete aby cestující dojížděli za prací a jen jim házíte klacky pod nohy.

PatriK

Máte pochopitelně nadále možnost koupit jízdenku ve variantě bez vazby na konkrétní spoj. A tedy moct cestovat kterýmkoli spojem ČD v rámci časové platnosti jízdenky.

Hynek

U jiných dopravců to máte stejné, co vlak, to rozdílná cena. Když vám to vadí u ČD, můžete cestovat s nimi. Mimochodem takový RJ nebo LE vás horko těžko přepraví, pokud je vyprodáno. Leda si můžete koupit u RJ jízdenku na stojáka, pár míst vám prodají, ale až ve vlaku, takže do nástupu musíte trnout, jestli vůbec pojedete. Navíc těch pár lístků na stojáka je s mastnou přirážkou. Tak šťastnou cestu. 🙂