České dráhy oprášily plány na nové komerční vlaky. Chtějí vyjet proti RegioJetu a Leo Expressu

Na seznamu novinek je spoj z Prahy do Ostravy s odjezdem před půlnocí.
České dráhy po roce poslaly k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže plány na rozšíření svých spojů provozovaných mimo objednávku státu či krajů. Z velké části okopírovaly rok starý dokument, v kterém úřad již jednou rozhodl.
Vyplývá to z oznámení o plánované nové službě, kterou zveřejnil ÚOHS jako drážní regulátor na své úřední desce. Jde o předepsaný postup při spouštění komerčních vlaků. Nyní se k nim mohou vyjádřit především objednatelé, zda nová služba nepřinese snížení příjmů vlaků, na jejichž provoz přispívají.
V případě Českých drah jde konkrétně o pět linek, v některých případech i o spoje, kde už nyní jezdí.
Zřejmě nejzajímavější je plán dopravce jít proti RegioJetu na lince R8 z Brna do Bohumína. RegioJet zde jezdí v objednávce ministerstva dopravy každou hodinu, České dráhy plánují čtyři páry vlaků každým směrem.
V seznamu plánovaných spojů je i rozšíření počtu vlaků mezi Prahou a Bohumínem. Navrhované časové polohy pokrývají spojení přes noc. Z Prahy je odjezd ve 23:30, z Bohumína ve 20:00. Mezi plánovanými vlaky je také spojení z Ostravy do Opavy, kde jezdí už nyní dopravce v objednávce kraje. Zde jde o komerční vlaky, které se spojí s vlaky Praha – Bohumín.
Čtyři páry vlaků plánuje dopravce na trase Praha – Přerov – Břeclav. Jde o trasu, na kterou několik let chce vstoupit Leo Express, počítá s tím i návrh jízdního řádu na prosinec. Všechny spoje v novém oznámení mají vyjet v prosinci příštího roku.
Dráhy nechtějí své plány detailně komentovat. „Naše obchodní aktivity nekomentujeme před jejich oficiálním uvedením na trh. Z tohoto důvodu nebudeme v tomto případě poskytovat žádné další informace k našim podnikatelským záměrům,“ uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský.
První test hospodářské vyváženosti prošel
ÚOHS musí u linky provést takzvaný test hospodářské vyváženosti. Poprvé prakticky stejné plány oznámené loni prošly u úřadu bez problému. Úřad ve své analýze vycházel ze základu stanoveného ze skutečných tržeb potenciálně ohrožených linek za období jízdního řádu 2022/23. K tomu ještě provedl odhad počtu ovlivněných cestujících, který byl založen na poměru společných stanic nové služby se službou v závazku k celkovému počtu stanic obsluhovaných službou v závazku.
České dráhy mohou proti rychlíkům RegioJetu nasadit komerční spoje, rozhodl úřad
„V dalším kroku byl stanoven vliv nových služeb na ohrožené linky vycházející z celkové kapacity vlaků nové služby a služby v závazku. Ze zjištěných informací byla následně vypočtena maximální odhadovaná ztráta na linku v procentech a v absolutním vyjádření. V konečném kroku pak Úřad spočítal procentuální i finanční dopad nové služby na smlouvy o veřejných službách, jejichž součástí jsou potenciálně ohrožené linky, a provedl komplexní vyhodnocení,“ popsal na letos na začátku roku mluvčí ÚOHS Martin Švanda průběh testu.
V Česku nyní existuje největší souběh spojů v objednávce a komerčních vlaků u linky Ex3 v trase Praha – Brno – Břeclav, kde vedle spojů Českých drah v závazku státu jezdí komerční vlaky RegioJetu. K částečnému souběhu dochází také u trasy z Prahy do Olomouce a dál až do Hranic na Moravě, kde jezdí vlaky linky Ex2 z Prahy do Púchova a komerční spoje tří tuzemských dopravců.