lot
Cestovní ruch Dopravci Železnice

České dráhy obnoví přímé spojení s Maďarskem, zatím jedním vlakem denně v náhradní trase

Lokomotiva 380 ve speciálním polepu připomínající 100 let založení republiky. Foto: České dráhy
Lokomotiva 380 ve speciálním polepu připomínající 100 let založení republiky. Foto: České dráhy

Česko bude mít opět po třech a půl měsících přímé železniční spojení s Maďarskem. Zatím půjde o jediný vlak denně, důvodem jsou i problémy na maďarské železnici, kdy při nedávných povodních došlo k poškození trati podél Dunaje (úsek Szob – Nagymaros).

Obnova se týká spoje EC 173 / 172 Hungaria z Budapešti do Berlína. Vlak obsluhovaný maďarskou soupravou pojede v celé trase mezi Budapeští, Bratislavou, Prahou, Berlínem a Hamburkem. Ve směru z Maďarska přes Slovensko a ČR do Německa pojede poprvé 1. července, v opačném směru ho cestující můžou použít od 2. července. Ostatní denní vlaky EC z ČR a Slovenska zatím do Maďarska zajíždět nebudou, jejich cílovou, resp. výchozí stanicí, budou i nadále Nové Zámky. Noční spojení vlakem Metropol zatím nebude v provozu.

Mezi Bratislavou a Budapeští vlak Hungaria pojede náhradní, zhruba o hodinu delší trasu přes Rajku a Györ. Vlaky budou nově začínat a končit v Budapešti na východním nádraží (Keleti pu.) místo obvyklého západního (Nyugati pu.). Vzhledem k jízdě odklonem nebudou spoje EC 173 / 172 obsluhovat stanice Nové Zámky, Štúrovo, Szob, Nagymaros-Visegrad a Vác. Cestující z jižního Slovenska použijí ostatní pravidelné spoje.

Vlak EC 172 bude ze stanice Budapest Keleti pu. odjíždět o 65 minut dříve než obvykle, tj. už v 6:35, v opačném směru bude vlak EC 173 do Budapešti přijíždět o 64 minut později, tj. až ve 21:24. V úseku z Bratislavy přes Prahu a Berlín do Hamburku a naopak pojede tento vlak v obvyklých časech podle pravidelného jízdního řádu.

Ostatní vlaky EuroCity Metropolitan budou i nadále jezdit ve zkráceném úseku Praha – Bratislava – Nové Zámky. Noční spoj Metropol mezi Budapeští a Prahou až do odvolání nejezdí. O obnovení provozu denního i nočního spojení do Maďarska se vedou intenzivní jednání. Termín bude záviset na dokončení opravných prací na trati v úseku Szob – Nagymaros. Předpokládaný termín je 16.7.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od zítřka obnoví kompletní provoz přes přes Rajku. V případě přechodové stanice Čaňa budou vlaky Vlaky EC 181 Rákoczi, EC 187 Rákoczi, EC 186 Hornád budú od 1. 7. do 19. 8. 2020 kvůli výlukám v Maďarsku vedeny odklonem, některé dny pak bude náhradní autobusová doprava z Košic až do Miškolce.

Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
D.U.

Ten titulek je dost zavádějící, obzvláště když ČD žádné spojení do Budapešti neobnovili. Provozovatelem a vypravovatelem vlaků 172/173 Hungária je přece maďarský MÁV-START

Iveta

Nějak to moc nechápu,vlaky mohou jezdit normálně přes Rajku ,když Madar chce obsloužit i Gyor ,ale stejně dobře to může jezdit přes Komárno/Komárom .Stejně ,když pojedu přes Rajku tak musím přes Komárom ,tak proč nezachovat původní trasu přes Nové Zámky ?Ale tady se asi nechce ,hlavně ,že od vnuknutí nápadu žlutého k Jadranu do měsíce se našla trasa pro jeho vlak a může jet i svojí lokomotivou.Jasně Jančura zde jede na soukromníka .Ale jak je možné ,že MÁV si procpe Hungárku vozenou náležitostmi MÁV přes Rajku a na nějaké Metropolitany sere?Asi něčí neschopnost ne ?ČD ,ŽSSK?Apak ta nádhera převedení EC… Číst vice »

Bob

Nevíte, jak to vypadá s tím slibovaným vlakem Regiojetu do Budapešti přes Vídeň?

kpetr

Je nějaký problém ve využití trasy Nové Zámky – Komárno a dál na Budapešť?

Panoramix

Je to v článku uvedeno – poškození tratě v Maďarsku kvůli povodním.

kakov

to je jiná trať, z Blavy do Pešti, lze jet třemi cestami, nejvýchodnější je ta poškozená povodní, najzápadnější je přes Gyor (kudy se bude jezdit) a střední trasa je ta přes Komárno a Komarom, ta se nikdy pro osobku do Pešti nevyužívala, ale nevím proč, asi úvratě/přepřahy/dlouhá doba jízdy

Romino

Tiež tvrdím, že to mohli využiť teraz a všetky Metropolitany švihnut z NZ cez Komarno/Komárom a ďalej po ich koridore až do Budapešti. No zrejme sa nechcelo riešiť na 2 týždne vylukovy grafikon a asi by sa nestihali ani obraty suorav. Na Hungarii si to madari asi pretlacili cez Rajku, nech sa ide max.po ich území aj ked to trvá o hodinu viac. Cez Komárno by to bolo asi aj rýchlejšie….

Jaaa

Vlezlo by se to na tu jednokolejku? V jakém je vůbec stavu?

dopravák

Vždyť tam (NZ – KN) už dávno dohromady nic nejezdí – a přes hranice už skoro vůbec nic…
A není ani pravda, že tam dálková osobní doprava nikdy nejezdila (jak píše „kakov“ – je asi jen hodně mladý a nic nepamatuje) – naopak se jen minimálně jezdilo přes Rajku a Györ, protože to bylo pomalé …

kakov

je to pravda! píšu, že se nejezdilo do Pešti, tedy nejezdilo nic (cca za posledních 35 let) přímého Bratislava-Komárno-Budapešť. Jinak přes Rajku a Gyor se samozřejmě jezdilo a i relativně nedávno (minimálně kolem roku 2000) jezdil R Praha-HB-Brno-Bratislava-Gyor-Budapešť. Přes zmíněné Komárno jezdíval například letní vlak Lipsko-Balaton, který jel po pravobřežce, z Kút do Trnavy (mimo Bratislavu) a pak přes Komárno na Balaton. Ale ten nejezdil přes Pešť….

Martin

Pod pojmem nikdy si přestavuji nikdy a ne 30 let zpět 🙂
V letní sezoně 1988 jezdily přes Komárno:
R1372/1373 Trakia Varna – Berlin
R1378/1379 Transnadubium Burgas – Praha
R1474/1475 Saxonia Budapest – Leipzig
R1476/1477 Favorit Fonyód – Leipzig

Jaaa

Tož vidím, že tam jezdí Os každou hodinu. Cesta netrvá ani půlhodinu, takže tam patrně pendluje jedna souprava ř. 861. Teoreticky by se dalo křižovat v Hurbanovu, stanice vypadá obsazeně.
Takže podle mého názoru by to jít mohlo.

Nícméně Maďaři jsou proslulí svou nespoluprací s okolím, takže asi si holt řeší jen svůj vlajkový spoj do Berlína a na ostatní kašlou.

Jiří Kocurek

Od Nových Zámků není potřeba úvrať. Jen je to vyhlídková jízda okolo města. A v Budapešti se přijede na jiné nádraží, což může být spolu s §1 „Nikdy se tak nejezdilo“ ten hlavní důvod.

Jiří Kocurek

Jinak je tam teda 60 km/h, což není až tak strašné:
https://www.youtube.com/watch?v=8DIMmJlviYs

dopravák

A to „jiné nádraží“ je právě to budapešťské „hlavní“ („Wilsoňák“), ne ta jejich „Masaryčka, kterou je to západní …“

Alibaba

To je sporné, že Keleti je „hlavní“. Jen z něj jezdí asi nejvíc vlaků.

Alibaba

Od Komáromu (Je to trať od Vídně.) můžete normálně jet na Déĺi, trochu dál je Keleti a vyhlídkovou jízdou i na Nyugati.

FonFosforka

za komoušú jezdily některý mezinárodní rychlíky přes Komárno/Komárom běžně, doporučuju prostudovat starý jízdní řády(bylo to v dobách, kdy se jezdilo z Masaryčky. 15vozový vlaky, co se nevešly celý do nástupiště….pokud se nepletu např. Balt-Orient, Transdanubium aj. nach Pešť, Bulhar/Rumun. navíc trasama mimo Jugošku, aby se nedalo zdrhat za svobodou 😉

Alibaba

Směrování vlaků přes Komárno/Komárom se nelíbí Maďarům prý kvůli vynechání Györu, pak ty dálkové vlaky neobsluhují významná sídla (hodná zastavení mezistátního vlaku) na trati v Maďarsku.
S tím „nikdy“ bych si nebyl jistý, v roce 1980 jezdil tudy rychlíky Bathory, Pannonia a Meridian.

kakov

a kudy přesně jezdil Vámi zmíněné rychlíky? přes Komárno (slovenské)?

Alibaba

Ano, jezdily Berlín/Malmö/Varšava – Nové Zámky – Komárno – Komárom – Budapešť – Sofia/Beograd/Budapešť. Pannonia/Meridian/Bathory
Na druhou stranu je ale dobré vědět, že tenhle rok(JŘ) nefungovala doprava přes Rajku, kudy občas taky některé expresy jezdily.
P.S.: Paměť mám externí. 🙂

kakov

děkuji za odpověď

kakov

PS: tak daleko (1980) můj přehled bohužel nesahá

petr 5

No jo, kdyby Maďaři postavili Nagymaros, takové problémy by neměli. Stejně jim slovenské Gabčíkovo jejich území hodně chrání.

pozorovatel

Přehradu u Nagymaros sice Maďaři asi postavit měli, ale s těmi občasnými problémy, které občas v úseku Szob – Vác na železnici nastávají vlivem velkých dešťů skutečnost, že tam vodní dílo nepostavili, asi nesouvisí zcela vůbec.

ICE_Laco

Tam je problém niekde inde. Trať ide tesne pri kopci a prívalové dažde zmyli zeminu a kamenie na trať Sú tam síce postavené zábrany, ale v podstate sú neúčinné.
Prikladám odkaz, kde si to môžete pozrieť

http://iho.hu/hir/itt-most-egy-ideig-nem-jar-vonat-felmertek-a-szerdai-esozes-okozta-karokat-a-szent-mihaly-hegynel-200618

Peter

Tak na take mnozstvo blata a „sutrov“ by museli na uvedenom mieste postavit taky mensi priehradny mur….

Jaaa

Takové ty drátěné zábrany, co se teď staví kolem koridorů, by tomu dost pomohly. Ale výluka by asi musela být tak jako tak.

ICE_Laco

Je to chránená rezervácia, tam už nejde postaviť skoro nič …

pozorovatel

Jistě – právě to jsem měl na mysli. Není to totiž vůbec poprvé, kdy tam tyto problémy nastaly …

Alibaba

Jestli to tam mají pravidelně, tak bych asi doporučil galerii (to co je před tunely mezi Semily a Železným Brodem).

ICE_Laco

Je to dosť frekventovaná trať (Budapest – Vácz – Szob). Okrem medzinárodnej dopravy je tam dosť intenzívna prímestská doprava.
Tieto problémy sa objavujú vždy po extrémne veľkých dažďoch. Už raz prerábali túto trať, postavili oporné múry, ale keďže je to v prírodnej rezervácii, tak aj prerábka mala svoje limity. Dá sa očakávať, že v budúcnosti tieto problémy nastanú znova ….

Urban Transport Lover

super stránka o dopravě – víte ještě o nějakých jiných maďarských stránkách o dopravě???
Já znám pouze regionalbahn.hu
Stránky v jiných jazycích? Předem díky 🙂

ICE_Laco

Ja sledujem iba túto jednu, informujú okrem vnútroštátnej dopravy aj o všetkom, čo sa deje v Európe. A keďže ovládam maďarčinu, nerobí mi problém si tam prečítať čokoľvek.

Dáda

To by mne zajímalo, jak by přehrada Naďmároš mohl azablánit, aby díšť splavil na trať tuny šutrů a bláta ze svahu nad tratí.. 🙂 Dunaj je kousek jinde. Venkoncem se jim to na tuito trať „nevysypalo“ poprvý…