posily_do_teamu

České dráhy mohou proti rychlíkům RegioJetu nasadit komerční spoje, rozhodl úřad

RegioJet a jeho první rychlík na lince R8 z Brna do Bohumína. Foto: Květoslav HavlíkRegioJet a jeho první rychlík na lince R8 z Brna do Bohumína. Foto: Květoslav Havlík

Plány Českých drah se týkají i linek, kde by částečně konkurovaly svým vlakům.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) má za sebou první rozhodování ve věci zavedení nových komerčních linek na české železnici, které by šly proti spojení v objednávce státu.

Jde o takzvaný test hospodářské vyváženosti, který úřad provedl poté, co České dráhy loni oznámily svůj plán zahájit provoz komerčních spojů (mimo objednávku státu či krajů) na vybraných trasách. Šlo především o vlaky na lince Brno – Přerov – Bohumín, které jako linku R8 obsluhuje nyní RegioJet v objednávce státu. Posuzovalo se i spojení na trase Praha – Otrokovice – Břeclav, kde by šly České dráhy proti svým vlakům v objednávce ministerstva.

Podle závěrů ÚOHS nebude v souvislosti s novými službami na žádném úseku dráhy ohrožena hospodářská vyváženost osobní drážní dopravy provozované na základě smluv o veřejných službách v přepravě cestujících“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

O provedení testu požádalo ministerstvo dopravy. Zavedení komerčních spojů teoreticky může způsobit prohloubení prokazatelné ztráty u vlaků v objednávce státu. Detailně jsme o nových spojích psali zde.

České dráhy chystají nové spoje proti rychlíkům RegioJetu. Úřadu oznámily plány na čtyři linky

Úřad ve své analýze vycházel ze základu stanoveného ze skutečných tržeb potenciálně ohrožených linek za období jízdního řádu 2022/23. K tomu ještě provedl odhad počtu ovlivněných cestujících, který byl založen na poměru společných stanic nové služby se službou v závazku k celkovému počtu stanic obsluhovaných službou v závazku.

…nebude mít podstatný negativní dopad

„V dalším kroku byl stanoven vliv nových služeb na ohrožené linky vycházející z celkové kapacity vlaků nové služby a služby v závazku. Ze zjištěných informací byla následně vypočtena maximální odhadovaná ztráta na linku v procentech a v absolutním vyjádření. V konečném kroku pak Úřad spočítal procentuální i finanční dopad nové služby na smlouvy o veřejných službách, jejichž součástí jsou potenciálně ohrožené linky, a provedl komplexní vyhodnocení,“ popsal Švanda průběh testu.

Po posouzení ÚOHS zjistil, že zavedení komerčních spojů nebude mít podstatný negativní dopad. Pokud tedy České dráhy o kapacitu požádají, Správa železnic by ji měla přidělit. Rozhodnutí ještě není pravomocné, běží lhůta rozkladu.

V Česku nyní existuje největší souběh spojů v objednávce a komerčních vlaků u linky Ex3 v trase Praha – Brno – Břeclav, kde vedle spojů Českých drah v závazku státu jezdí komerční vlaky RegioJetu. K částečnému souběhu dochází také u trasy z Prahy do Olomouce a dál až do Hranic na Moravě, kde jezdí vlaky linky Ex2 z Prahy do Púchova a komerční spoje tří tuzemských dopravců.

Kdy České dráhy vyjedou s komerčními spoji není jasné. „České dráhy vítají rozhodnutí ÚOHS, které nám otevírá možnost rozvíjet další komerční aktivity na vyjmenovaných linkách. Naše obchodní aktivity však před uvedením na trh nekomentujeme, proto ani v tomto případě nebudeme poskytovat další informace k našim podnikatelským záměrům,“ uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský.

Tagy České dráhy linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R8 test hospodářské vyváženosti
43 komentářů