Dopravci Železnice

Dráhy zruší zpáteční slevu a mírně zdraží. Slevy pro studenty a seniory rozšíří do 1. třídy

Cestující v railjetu. Foto: České dráhy
Cestující v railjetu. Foto: České dráhy

České dráhy s novým jízdním řádem mírně zvýší ceny ve svém základním kilometrickém tarifu, úplně zruší zpáteční slevu. Vyplývá to z nově zveřejněného tarifu TR10, který vyšel v přepravním a tarifním věstníku.

Nejnižší základní cena jízdenky při jednokilometrové jízdě začne nově na 12 korunách namísto stávajících 11 korun, ukazuje porovnání cen v současném a novém ceníku, který začne platit 15. prosince. Na delší vzdálenosti jde většinou o zdražení o korunu až dvě, u nejdelších relací ještě více: například 300 kilometrů podle tarifu vyjde nově na 437 korun. Podle ČD jde o zdražení o inflaci.

Pro cestující s nárokem na státní slevu nabídnou České dráhy novou aplikaci IN 50 pro 1. vozovou třídu. „K zavedení nabídky dochází na žádost mnoha zákazníků z řad studentů a seniorů, kteří chtějí využívat vyšší cestovní třídu a nevyužijí při tom státní slevu,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Cena aplikace na rok bude 450 Kč. V praxi bude tato možnost znamenat, že studenti či senioři nepojedou 1. třídou tak levně, jako kdyby jeli se slevou ve 2. třídě, ale levněji než s plným jízdným ve 2. třídě. Stát jízdenky v 1. třídě nekompenzuje, studenti a senioři v ní dnes musejí zaplatit cenu jako jiní cestující.

Podle Joklíka nejde o zvýhodnění studentů či seniorů. „Při cestě 1. třídou zaplatí student, důchodce i manažer stejnou cenu. Budťo plné jízdné do 1. třídy, nebo si pořídí IN50 a uplatní slevu. Tato nová nabídka je tedy komerční slevou ČD pro skupinu cestujících, kteří ji zatím neměli, a při cestě 1. třídou neměli jinou možnost, než zaplatit plné jízdné,“ dodal Joklík.

Další zásadní změnou v novém tarifu Českých drah je zrušení zpátečních jízdenek. S nimi dosud mohli lidé jezdit se zhruba pětiprocentní slevou v porovnání s nákupem dvou samostatných jízdenek. Například dosud zpáteční jízdenka na vzdálenost 10 kilometrů stojí 46 korun, nově za dvě samostatné jízdenky zaplatí cestující 50 Kč.

Díky dynamickému tarifu dnes dávají naši zákazníci přednost kombinaci dvou jízdenek, například Flexi zvýhodněné a Vázané, před zpáteční slevou, protože je to pro ně cenově výhodnější,“ vysvětlil zrušení Joklík.

I když České dráhy přijdou příští rok o zhruba pět procent výkonů a sníží se počet vlaků, které mohou využít pro dopravu majitelé síťových jízdenek Českých drah, jejich cena zůstává stejná. IN100 bude i nadále stát 19 900 Kč na rok, nemění se ani cena celodenních jízdenek či jízdenek na léto.

Dochází také ke změnám u nabídek Region a dále u celodenních a skupinových jízdenek, například u Skupinové víkendové jízdenky. České dráhy nebudou tyto jízdenky v regionálních mutacích nabízet například pro Ústecký a Jihomoravský kraj. S novým jízdním řádem se dále snižuje cena poplatku za použití úschovy během přepravy z 20 Kč na nulu.

Příklady zdražení

Pardubice – Hradec Králové 22km, 42/43 Kč

Kolín – Praha hl.n. 62km, 98/100 Kč

Praha – Česká Třebová 164 km, 240/245 Kč nebo Flexi zvýhodněná jízdenka za 219 Kč

Souhlasíte s tím, aby České dráhy rozšířily slevy pro studenty a seniory i do 1. třídy?
3491 votes · 3491 answers

370
Diskuze

avatar
63 Komentáře
307 Reakce na komentáře
142 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
146 Autoři komentářů
UšatáJan SovaPetr PetrAlešLeinad Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan Sova
Host
Jan Sova

Jsem to nějak nepobral. Takže dá se s klasickou IN50 (po 15.12.) vlézt i do I.třídy ??
Nebo jenom jako nějaký „senior IN50“ ??

Ušatá
Host
Ušatá

Platí stále to, co dříve. Koupíte si kartu IN 50 a za to jezdíte za polovinu jízdného dle své volby v 1. nebo 2. třídě.

Petr Petr
Host
Petr Petr

Zrušte 1.třídy a radši přidejte jeden či dva vozy do každé soupravy.

Ondřej
Host
Ondřej

A že to přišlo zrovna poté, co se novým ředitelem drah stal oblíbenec pana A.B….divné.

David
Host
David

Proti první třídě nic nemám, ale sama státní sleva je ta největší blbost téhle „makající“ vlády. Z jízdného za 5 korun si mládež s iphonem dělá akorát srandu. 6 miliard ročně vyhozených z okna. Mladým má stát dát stipendium, pokud mají dobré výsledky, a důchodcům zvýšit důchod. To by bylo spravedlivé a levnější. Jenže za to soudruh premiér moc hlasů nezíská, že?

Ondřej
Host
Ondřej

Davide, máte pravdu.

Milan Atoch
Host
Milan Atoch

Vůbec se mi nelíbí nápad zvýhodnit seniory a studendy pro vozy 1.vozové třídy a co my obyčejný lidi je 56 let jezdím právě 1.vozovou třídou protože vím že aspon tam si sednu studenti by tam dělali jen bordel a kravál proti seniorům ani nic moc nemám ,ale jak říkám co pak mi obyčejný lidi co uděláte pro ně ??

Petr
Host
Petr

Zdrazuje se o inflaci, to slysime tener vsude. Ze se kazdy rok taky zvedaji vsem mzdypoprat o inflaci. Pet letshop jsem nedostal pridano ani korunu a topak pracuju vna bankovnictvi.
Bez komentare….

Jura
Host
Jura

Hlavně aby chytří pánové co tohle vymýšlí, přidali vozy 1tř. nebo místa v první třídě. Jinak bude i 1.tř. narvná ve všech vlacích, jako už je to vidět nyní v některých vlacích. Pak další chytráci přijdou s bistro vozama a místo lepšího uspořádání vozových tříd sníží kapacitu 1.tř.

jirka
Host
jirka

a bude vse gratis. Aneb cesky sen v. 1.2021

Bubak
Host
Bubak

Už mě ty debilní dráhy české pěkně štvou…. Studentům stále jen výhody, chytrý mladý člověk po studiu vypadne z téhle země a Bude žít jinde.
Co kdyby takhle ty dráhy dali slevu taky těm co jezdí vlakem do práce dvacet let, a každý půl rok se cena jízdného zvedne o korunu až dvě…
A radši se tu ani nebudu rozepisovat o tom když někde potřebuji být v čas a nemůžu jet tak o dvě hodiny dřív…. Spolehnout se na ČD nejde, ani že přijede načas ani že ze stanice odjede.

jirka
Host
jirka

neboj proc myslis ze v roce 1938 zavreli cesky VS? Odpvoed je easy – byly tak marny jako dnes. Vetsina ceskejch VS-absolventu je naprosto k nicemu. CO taky chtit o ucitelu co mame k dispozici?

Hana Turická
Host
Hana Turická

Tak slevu pro děti, studenty, důchodce určuje stát a ne ČD, cena je určena výměrem MF. Slevu poskytují všichni dopravci a je jim kompenzována státem. Ale já Vás asi chápu Borhyová říkala,ČD jsou fuj tak to tak prostě musí byt

Pavlína
Host
Pavlína

Nemáte pravdu. Všechny vlaky nejsou vždy zpožděne. Když třeba osobní vlak musí pustit rychlík a nebo kvůli nějakému kretenovi co někde skočí po vlak to samozřejmě nebere. Já jsem student nad 18 lety a se slevou na 1.třidu nesouhlasím. Hlavně bych nemela tu slevu ani dostat, nemám IN50.

TomikV
Host
TomikV

Tak mám pocit, že někde bude krapet renonc. Zatím to je nějaký blud, když se totiž podívám na stránky ČD tak IN50 se tam na rok prodává za 2990 a popřípadě 3 roky za 8490, Kč, tak pokud by najednou takto výrazně zlevnili, tak co budou dělat s lidma, kteří si takovou kartu pořídili třebas před měsícem a co by pak ještě dělali se stovkařema. Takže, pokud tohle provedou, tak si krapet naběhnou. Já mám In100 na 3 roky a ještě dva mi zbývají. To si jako v třetině najednou změní ceny a po….. ?! To by byl krapet úlet.… Číst vice »

Alois
Host
Alois

Ta IN50 do 1. vozové třídy nebude formou snížení ceny stávající nabídky, nýbrž novou nabídkou. IN50 zůstane taková, jaká je nyní a jen přibyde nový druh IN50 jen do 1. vozové.

Lovosičan
Host
Lovosičan

Když jsou ČD najednou tak úžasně revoluční, mohli by cukroušci z Nábřeží ještě vymyslet něco s expresní rezervací. Je hrozně fajn přijít do zcela prázdného vozu a po pěti minutách se nechat vyhodit druhým příchozím, ktrerý má místenku přesně na ono jediné obsazené místo….expresky jsou samozřejmě v celém vagonu.

Tomáš
Host
Tomáš

To není revoluce, stává se mi to i v rakouských RJ.
Poučení pro příště, už si tam nesedám.
Když nemám místenku, hledám dobré místo buď v prvním nebo posledním vagónu. A věřte nebo ne, funguje to.

mirek
Host
mirek

nejvíc mně štve že naše slavné české dráhy chtějí zrušit zpáteční jízdenky,podle mně to dělají jenom aby z lidí vytáhly víc peněz o ničem jiném to není.

BoH
Host
BoH

1) Nikdo jiný také žádnou zpáteční slevu nenabízí.
2) Zpáteční sleva ve výši 5 % už byla spíše k smíchu.

Leinad
Host
Leinad

1) Má to různé názvy, ale běžně vytištění více jízd na jeden papír stojí méně než by stály jizdneky po jedné dohromady. Vyzkoušeno v Leo eshopu.
2) no asi jo, často Zpáteční (velké z) u ČD stala víc než dvě včasné.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Kdysi to bylo výraznější (10%). Teď už je to fakt asi přežité. Maximálně výhoda v tom, že ztratím z kapsy jen jeden papírek, teď si budu muset hlídat dva.

IvKa
Host
IvKa

A proč se ruší zpáteční jízdenky? Nějaký flexi nebo vázaný jízdenky mají smysl pouze u spojů, kde je to umožněno. Na regionálních tratích např. Pardubice – Havlíčkův Brod toto není umožněno. Vím, že cestující využívají zpáteční jízdné docela hodně, a to jak třeba z různých míst na nákupy nebo k lékaři. Takže opět se zdražuje, aby bylo možné vydělané peníze použít na stávající slevy pro důchodce a studenty. Nehoráznost, hlavně pro důchodce. Pracující důchodce nepotřebuje žádnou slevu, protože pobírá důchod a ještě plat. Tak proč potřebuje jezdit za čtvrtinu? A za další, úroveň cestování je katastrofální, jezdím již tři roky… Číst vice »

IvKa
Host
IvKa

A proč se ruší zpáteční jízdenky? Nějaký flexi nebo vázaný jízdenky mají smysl pouze u spojů, kde je to umožněno. Na regionálních tratích např. Pardubice – Havlíčkův Brod toto není umožněno. Vím, že cestující využívají zpáteční jízdné docela hodně, a to jak třeba z různých míst na nákupy nebo k lékaři. Takže opět se zdražuje, aby bylo možné vydělané peníze použít na stávající slevy pro důchodce a studenty. Nehoráznost, hlavně pro důchodce. Pracující důchodce nepotřebuje žádnou slevu, protože pobírá důchod a ještě plat. Tak proč potřebuje jezdit za čtvrtinu? A za další, úroveň cestování je katastrofální, jezdím již tři roky… Číst vice »

Pink
Host
Pink

Inu, samice od tura domácího

Matouš
Host
Matouš

Achjo. Nepotřebuju mít kupé v jedničce pro sebe. Ani dvojku pro sebe, plná jednička mi vůbec nevadí. Ale potřebuju si kvůli práci v jedničce sednout. I dnes bylo na Plzeň – Praha ráno v jedničce úplně plno, Praha-Brno bývá vyprodaná pravidelně. Tohle je za mě hodně nepříjemné 🙁

R2R2
Host
R2R2

CD zrusily mistenky?

Leinad
Host
Leinad

Někdo by chtěl aby se dala jízdenka koupit kdykoli. To dělá Leo (renevue, klouzavá cena místenky). Ale ačkoli to měl ještě před zavedením státních slev, někdo trrdí že je to ojeb státních slev.

Lovosičan
Host
Lovosičan

Mám takový pocit, že ČD budou mít příští rok příjem nižší o 4990 Kč.

liberal shark
Host
liberal shark

Jestli potkám v první třídě nějaké nevychované a nemyté dotované zákazníky, přestanu jezdit vlakem nadobro.

David
Host
David

To najdete vždycky. Tak tedy sbohem a pozdravujte v autobuse.

liberal shark
Host
liberal shark

Co bych dělal v autobusu, když mohu jet autem a poslouchat klasiku přes DAB nebo knihu z flahky ? A k tomu se můžu zastavit kde chci a kdy chci.

komarek269
Host
komarek269

…třeba na dálnici v některé z mnoha kolon

Riki
Host
Riki

Žraloku, možná to nebude často, ale věř, že potkáš, jednou určitě.
Svět se totiž zbláznil a blázní už hodně dlouho.
Je to ukázka toho, jak si české dráhy váží zákazníka jedoucího v první třídě, který si připlatí hlavně za klid a pohodu.
I když u některých prvních tříd by se o tom dalo polemizovat.

Leinad
Host
Leinad

První třída v podání ČD znamená A149 na vlaku s Bbdgmee236.
Nemám moc proti tomu, aby cesta áčkem byla levnější.

Martin
Host
Martin

Nevychované zákazníky? Jsem student co si občas za plnou cenu jede jedničkou (a má místenku), protože potřebuje mít klid na práci (ano při studiu pracuji). A to co jsem párkrát zažil, tomu jsem snad ani věřit nechtěl. A z mých zkušeností je jedno jakého je člověk věku, nevychovaní můžou být vždy Odjíždíme takto z Prahy směr morava, vedle mě sedí mladý pár na místech označených „Expresní jízdenka“ – tedy může a nemusí být prodána. Normálně když člověk sedí na tomto místě a přijde někdo s místenkou, tak poprosí a slušně vysvětlí, že to místo je jeho. Nicméně pán co přistoupil… Číst vice »

liberal shark
Host
liberal shark

Druhou třídou jsem přestal jezdit poté, co si v plném kupé dva čundráci zuli boty :-).

Tomáš
Host
Tomáš

To by se Vám mohlo stát i v 1.tr.

Lovosičan
Host
Lovosičan

To je fakt. Veškeré elektronické sračičky by měly být ve vlaku povinně používány pouze se sluchátky (lze-li,samozřejmě).

Aleš
Host
Aleš

Musel jsem se začít smát, protože stejnou situaci (byť vlastně úplně obrácenou), jsem nedávno zažil v railjetu v dětském voze: Cestou přistoupila rodina buranů (myslím, že to byl dědeček, maminka a dítě, ale to není důležité), bylo to o prázdninách, takže dost plno. Viděli nějaké lidi bez dětí, tak je pán začal nevybíravě vyhazovat, že to je dětský vůz. Ti co tam seděli, ale měli místenky a anglicky se snažili bránit. Burana to ale nezajímalo. Naštěstí šla zrovna kolem průvodčí a ta buranovi vysvětlila, že i do dětského vozu se prodávají místenky a velmi slušně ho poslala někam. Ale aby… Číst vice »

Jarda V.
Host
Jarda V.

Jednoduchý výpočet, obyčejné jízdné 200kc, jednička +25% = 250Kc, student/senior má tedy na výběr buď za 50 ve dvojce nebo za 125 v jedničce, zajímá mě důvod proč. Proc já mám ze svých daní doplácet dalsi ztrátu CD nebo mají tu jedničku tak málo vytíženou? A krom toho chci taky IN 50 na rok za 450korun, tohle je diskriminační….. Po mě chtějí tuším 3k…. Za 450 na rok dostanu s bidou IN 25. Pro porovnání obyč 200 IN25 150, jedu v horším a o 25kc dráž.

Dominik
Host
Dominik

Ale toto nebude MD kompnezovat, jedná se čistě o nabídku ČD.
Pokud si chcete hrát na diskriminaci, tak pak je defakto vše, co je nějak omezeno (věk, apod…), diskriminační

Supidio
Host
Supidio

Tohle rozhodně z daní dotovat nebudete, jedná se o čistě komerční, nedotovanou nabídku čd, na kterou MD a tady ani vy z daní nepřispějete ano korunu…Ve výsledku je pro vaši kapsu výhodnější, když student pojede s in 50 jedničkou, než dvojkou se státní slevou 🙂 Než tu budete příště nadávat a vztekat se, zkuste zapřemýšlet 🙂

jarda V.
Host
jarda V.

nebudu platit ze svých daní? ČD … již tak ztrátový podnik …. si ještě vlastním rozhodnutím sníží tržby za 1.třídu protože poslední zbytky lidí kteří dávají přednost vlaku před auty zvolí auto. Výsledek nižší příjem vyšší žádost o kompenzace a platbu za dopravní obslužnost. Všechny vlaky až na SC platím ze svého – našich daní- a je v mém osobním zájmu aby se doplácelo co nejméně a tato „akce ČD“ mi nepřijde jako jednání řádného hospodáře…. Ano na státních slevách se možná něco málo ušetří …. to je pravda.

Miroslava Bartošová
Host
Miroslava Bartošová

Když se podívám na stav kolejnic a výhybek.. smradlavých WC.. psů v kupé.. fronty na perone.. zpoždění… hluční lidé ve vlacích.. není co řešit..😠😠😠

Zapa
Host
Zapa

Ovšem takovým už nezabývá nic jiného než jezdit pouze autem.

Aleš
Host
Aleš

Ve kterém mají to WC čisté :-)))

Veronika
Host
Veronika

Ano všem důchodcům a studentům to dejte zdarma a my ostatní si to zaplatíme v dražším jízdném… pořád jsem byla pro hromadnou dopravu, ale když už mě vyjde finančně líp auto než vlak tak k čemu jezdit vlakem a to ani nemluvím o tom neustálém zpoždění co aspoň zde u nás je každý den…

David
Host
David

Veroniko, pokud nemáte služební auto nebo jezdíte max. ve třech, tak vás auto levněji nevyjde. Jasně, auto má spoustu výhod, ale cena to není.

R2R2
Host
R2R2

Zaplati to hlavne danovy soumar i „plne“ jizdne je spise jen symbolicky prispevek cestujiciho.

Leinad
Host
Leinad

Kde vás vyjde auto s amortizací, údržbou a pojištěním levněji než vlak?

Zapa
Host
Zapa

Tak co tu těšíte? Hurá do auta.

cejchan
Host
cejchan

demagogie, auto stejně v 99% máte, amortizace, pojištění nejsou ve srovnání relevantní, údržba jen velmi omezeně

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

99% cestujících opravdu nemá auto. Dnes je auto zbytečný luxus a je dražší než veřejná doprava když si rozpočítáte pořizovací cenu za ujeté kilometry + údržbu. Má cenu ho mít jen tam kde není pořádna obsluha veřejnou dopravou a je potřeba denně, což u většiny lidí taky není. Na cesty po měste už vůbec nedává ekonomický smysl.

Desper
Host
Desper

Jen počkejte na elektro

Aleš
Host
Aleš

Pojištění samozřejmě ne, to není od kilometru (i když samozřejmě musíte počítat s rizikem zaviněné nehody, což Vám pojištění zvedne). Ale amortizace a údržba stojí možná víc než benzín. Kolik km má životnost Vaše auto? Po kolika km je potřeba dělat servis? Kolik km mají životnost gumy na něm? A další komponenty?

pppqqq
Host
pppqqq

Po tisícté a první. Jednoduše často tam, kde amortizaci, údržbu a pojištění vašeho vozidla musíte započítat i do ceny jízdenky na vlak.

Leinad
Host
Leinad

A to je prosím kde? I když mám při cestě mhd vlastní auto v garáži, tak
1) auto se opotřebovává míň, bazarová cena klesá pomaleji, olej se bude měnit později
2) Výše pojištění souvisí i s tím, jak moc se jezdí.

Alf
Host
Alf

Jedna z nejhorších zpráv, co jsem poslední dobou četl. Jedničkou jezdím (za „plný“) právě proto, abych se vyhnul davům slevistů. Obvykle čas využívám k práci, tak mi dává smysl nějaký peníz přihodit. Bohatí študáci ať si klidně jezdí jedničkou, ale ať potom dráhy podojí jejich tatínka pořádně, těch pár korun nemá žádný regulační význam.

Lovosičan
Host
Lovosičan

Asi tak nějak.

Desper
Host
Desper

Ono si jich zas tolik tu jedničku nekoupí

Milan Atoch
Host
Milan Atoch

máme úplně stejný názor plně s vámi souhlasím

Medvěd
Host
Medvěd

ČD se zbudilo po roce !!!!. Mají dlouhé zpoždění. Studenti, když 2. třída je plná a 1. třída je volné místo zareagují a sednou si do 1. třídy a zaplatí rozdíl mezi třídami. Vy byste chtěli 2 hodiny stát v uličce vagonu? Já bych si připlatil.

TomikV
Host
TomikV

No jestli jsem v tomto dobře obeznámen a myslím že ano, tak v dnešní době, když si sednete do I. třídy a jste slevysta, tak nejprv musíte dorovnat cenu v jízdném do plného a pak samozřejmě doplatit i I. třídu. Což je naprosto v pořádku. A to od příště tedy asi nebude, tak že vše pro opravdu platící 🙂

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince