Dráhy zruší zpáteční slevu a mírně zdraží. Slevy pro studenty a seniory rozšíří do 1. třídy
České dráhy s novým jízdním řádem mírně zvýší ceny ve svém základním kilometrickém tarifu, úplně zruší zpáteční slevu. Vyplývá to
České dráhy s novým jízdním řádem mírně zvýší ceny ve svém základním kilometrickém tarifu, úplně zruší zpáteční slevu. Vyplývá to z nově zveřejněného tarifu TR10, který vyšel v přepravním a tarifním věstníku.
Nejnižší základní cena jízdenky při jednokilometrové jízdě začne nově na 12 korunách namísto stávajících 11 korun, ukazuje porovnání cen v současném a novém ceníku, který začne platit 15. prosince. Na delší vzdálenosti jde většinou o zdražení o korunu až dvě, u nejdelších relací ještě více: například 300 kilometrů podle tarifu vyjde nově na 437 korun. Podle ČD jde o zdražení o inflaci.
Pro cestující s nárokem na státní slevu nabídnou České dráhy novou aplikaci IN 50 pro 1. vozovou třídu. „K zavedení nabídky dochází na žádost mnoha zákazníků z řad studentů a seniorů, kteří chtějí využívat vyšší cestovní třídu a nevyužijí při tom státní slevu,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Cena aplikace na rok bude 450 Kč. V praxi bude tato možnost znamenat, že studenti či senioři nepojedou 1. třídou tak levně, jako kdyby jeli se slevou ve 2. třídě, ale levněji než s plným jízdným ve 2. třídě. Stát jízdenky v 1. třídě nekompenzuje, studenti a senioři v ní dnes musejí zaplatit cenu jako jiní cestující.
Podle Joklíka nejde o zvýhodnění studentů či seniorů. „Při cestě 1. třídou zaplatí student, důchodce i manažer stejnou cenu. Budťo plné jízdné do 1. třídy, nebo si pořídí IN50 a uplatní slevu. Tato nová nabídka je tedy komerční slevou ČD pro skupinu cestujících, kteří ji zatím neměli, a při cestě 1. třídou neměli jinou možnost, než zaplatit plné jízdné,“ dodal Joklík.
Další zásadní změnou v novém tarifu Českých drah je zrušení zpátečních jízdenek. S nimi dosud mohli lidé jezdit se zhruba pětiprocentní slevou v porovnání s nákupem dvou samostatných jízdenek. Například dosud zpáteční jízdenka na vzdálenost 10 kilometrů stojí 46 korun, nově za dvě samostatné jízdenky zaplatí cestující 50 Kč.
„Díky dynamickému tarifu dnes dávají naši zákazníci přednost kombinaci dvou jízdenek, například Flexi zvýhodněné a Vázané, před zpáteční slevou, protože je to pro ně cenově výhodnější,“ vysvětlil zrušení Joklík.
I když České dráhy přijdou příští rok o zhruba pět procent výkonů a sníží se počet vlaků, které mohou využít pro dopravu majitelé síťových jízdenek Českých drah, jejich cena zůstává stejná. IN100 bude i nadále stát 19 900 Kč na rok, nemění se ani cena celodenních jízdenek či jízdenek na léto.
Dochází také ke změnám u nabídek Region a dále u celodenních a skupinových jízdenek, například u Skupinové víkendové jízdenky. České dráhy nebudou tyto jízdenky v regionálních mutacích nabízet například pro Ústecký a Jihomoravský kraj. S novým jízdním řádem se dále snižuje cena poplatku za použití úschovy během přepravy z 20 Kč na nulu.
Příklady zdražení
Pardubice – Hradec Králové 22km, 42/43 Kč
Kolín – Praha hl.n. 62km, 98/100 Kč
Praha – Česká Třebová 164 km, 240/245 Kč nebo Flexi zvýhodněná jízdenka za 219 Kč
[yop_poll id=“33″]