Dopravci Železnice

České dráhy míří k desetileté smlouvě na Vysočině, kraj nabídku tají

Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy
Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy

Kraj Vysočina uzavře s největší pravděpodobností desetiletou smlouvu na provoz regionálních vlaků s Českými drahami. Plán schválili v týdnu zastupitelé. Za kolik a čím budou České dráhy jezdit, ale není jasné. Kraj ani České dráhy nabídku nezveřejnily.

Podle dostupných informací ze zasedání zastupitelstva počítá desetiletá smlouva s modernizací kolejových vozidel po necelých pěti letech, kdy by měly dorazit nové elektrické i motorové jednotky. Nejčastěji se mluví o ceně kolem 145 korun za kilometr.

České dráhy byly jediné, které podaly kraji závaznou nabídku na provozování vlaků na dalších deset let. Vysočině nabídly šest nových elektrických jednotek a devět motorových.

Kraj nechce nabídku zveřejnit, stejně tak České dráhy. Na dotaz deníku Zdopravy.cz k parametrům nabídky kraj poslal pouze odkaz na úřední desku, kde jsou zveřejněny parametry přímého zadání. České dráhy nechtějí nabídku zveřejnit, pokud tak neučiní kraj.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Já bych čekal, že u odborně zaměřeného deníku, kterým zdopravy.cz je, ten článek nebude tak stručný. Takhle to je jen taková zkopírovaná zpráva z ČeTKy.
Tratě na kterých Vysočina objednává spoje, kolik je dosavadní dopravní výkon, jaké vlaky tam vůbec jezdí? Že jsou tam už „nové“ spidery nově s WiFi. Šrotoidní patra a tak… Je-li známé navýšení spojů tak o kolik.
Díky

David

Dobrý den. Nemluvím o té nové smlouvě, to jsem pochopil že ji tají. Myslím spíš ten stávající stav, ten by se dal zjistit ne? Šotouši to mají v malíčku, zbytek nás netuší co tam jezdí a jaké linky a soupravy.

Martinm

Celkem rozumný postup obnovovat vozový park postupně. Nevím jaká je potřeba jednotek na Vysočině, už těch 15 co tam jezdí nyní má dost slušný oběh. Takže po dalších 15 jednotkách může být pokryto tak 80% výkonu. To jiný kraje zběsile soutěží a mají stejně jen ojetiny.

železničář v důchodu

Ona asi bude i snaha nasadit elektrická vozidla na aspoň některé výkony, kde jsou teď nasazeny „Stadlery“.

Ondra

Tak to je fajn, aspoň zůstane možnost využívat skupinové víkendové jízdenky ČD, které by jinak soukromník zřejmě neuznával.

-TR-

Soukromník by je uznával, ale to by se s ním musely ČD domluvit. V Karlovarském kraji to fungovalo ve vlacích GWTR, dokud smlouvu o uznávání jednostranně nevypověděly ČD.

Tronda

A hlavně by se ČD museli dělit o příjmy z prodeje těch skupinových víkendových jízdenek.

Ondra

Uznávali skupinové jízdenky vydané pouze na pokladně, nikoli z eshopu ČD, takže pro mě jakoby je neuznávali vůbec.

Roman Svačina

Zase jsem dnes dojel z Okříšek, kde jsem během své jízdy opět využil Os Jihlava-Brno (od rychlíku jsem v Brně neměl přestup). Teda zlobte se na mě sebevíc, ale další jízda osobním vlakem ve mě vzbuzuje zamyšlení nad významem podobných vlaků.

Ilona Zelenáková

a v čem byl problém? obsazenost?

Roman Svačina

Jet 104 km 2hodiny a 40 minut za obyčejné jízdné… Takže naprosto nepoužitelný.

svojsin

Většina lidí v relaci Jihlava – Brno jede busem.
Os jsou určeny pro krátší vzdálenosti, jako třeba Okříšky – Jihlava, nebo Rosice – Třebíč apd.

Roman Svačina

Tu frekvenci na kratší úseky by pobrala i stařičká Škoda 120 v úseku Jihlava-Trebič. V Třebíči během 17 minutového pobytu už i cestující nastupují, z Náměště na Brno to je už lepší. Z Rosic plný vlak.

svojsin

Bych se nedivil, kdyby Jihlava měla jasně nejnižší % využití vlaků ze všech krajských měst, oproti jiným alternativám.

Frantisek

A není „nepoužitelný“ spíš ten nepřípoj? Jízdní doba není určena pro dálkové cestující. Jednou jsem to ale také musel podstoupit, když měl první ranní vlak (!) zpoždění a v Brně mi rychlík do Jihlavy ujel. Obyčejné jízdné je samozřejmě smutné, ale mezi Brnem a Jihlavou by se mělo dát použít nějaké levnější „relační“.

Apollo17

Asi nic není tak tajné,jako uvádí článek.Zastupitelé kraje Vysočina schválili,že kraj podepíše smlouvu s jediným uchazečem ve výběrovém řízení a dojde k nákupu nových vozidel.Cena 145 Kč/km byla odsouhlasená.Někteří zastupitelé byli proti a chtěli provoz starými plecháči za 128 Kč/km :-))

Až bude smlouva podepsána,asi bude i zveřejněmna.

mgr.pavel

Možná hloupý dotaz, ale kraj jako druhá smluvní strana má také výjimku?

Kubrt

Zajímavý je ten, dle mého názoru nízký (ve srovnání s kvalitativním rozdílem), rozdíl mezi „cenou“ za provoz vlaky stávajícími a novými. Tím se odkazuju k nedávné diskuzi o ochotě krajů připlatit si za nové vlaky 😉

Apollo17

Jenže těch nových vlaků bude 15 souprav.Před 10 lety to bylo také 15 souprav (841).A další soupravy budou staré.Problém je při představě,že každých 10 let nastoupí nový dopravce se všemi vlaky novými.

Kubrt

Desetiletá smlouva vyžadující nová vozidla je samozřejmě špatně, ty smlouvy by měly být na 20-25 let (s obnovou interiéru v polovině), eventuelně 10-15, ale s opcí, která by se mohla nevyužít jen za předpokladu vážných problémů. Že by se každých 10 let pořizovala nová vozidla snad nikdo soudný nepředpokládá. Vysočina sice má ty stadlery, takže to tu potřebu investice do vlaků snižuje, ale zase když do toho ČD jdou i za podmínky destileté smlouvy, tak ta „cena“ 145 by při smlouvě dvacetileté byla nižší. Nebo jsou ČD hráči a jdou do rizika, že ty, vlastně ještě zánovní vlaky z Vysočiny… Číst vice »

Tronda

Na 20-25 let už naštěstí ani smlouvu bagrovat napřímo ČD nelze, protože v roce 2033 musí být všechny výkony vysoutěžené a penězovod se přeruší. Pokud už to kraj svojí liknavostí dohnal do stavu, kdy jiné řešení není, mohl dát ČD smlouvu na dva roky a zároveň vypsat soutěž, aby měli všichni dopravci dostatek času na pořízení vozidel.

VS

Vážený pane Kubrte, rád bych primárně polemizovat s Vaší poslední větou, že v ČD jsou hráči. Naopak se domnívám, že si pro minimálně polovinu a spíše tři čtvrtiny předchozích smluv mohly být jisty, že je získají, a na základě toho nakoupit předem dostatečný počet rozumně moderních vlaků (nových či zánovních) pro část(!) předpokládaných výkonů. Důvodem pro můj názor je to, že žádný z konkurentů nemá kapitál, řízení a struktúru (desetkráte větší podnik při růstu z relativně malého se řídí jinak, potřebuje jiné procesy a větší management), ani důvěru bank na expanzi typu tisíců procent stávajícího provozu. Proč tak neučinily, netuším;… Číst vice »

Kubrt

Nejsme ve sporu, proto tam mám ten laškovně pomrkávající emotikon.

VS

Vážený pane Kubrte,

v tom případě se omlouvám, v mém prohlížeči nepomrkával. 🙂

Přeji hezký den!

Martin K.

Potíž je v tom, že díky tomu, kde všude se nasoukali soukromníci (a mají vlastní práce s rozjetím dost), tak nemají konkurenci. Proč tedy ty drahoty?

Dominik

Až bude ujednáno, tak to jistě zveřejní.

Tonda

Jak je možné, že „Kraj nechce nabídku zveřejnit“? A co zakon o svobodném přístupu k informacím. To by snad mělo být samozřejmé.

Jakub

Z obchodním tajemstvím to není vůbec tak jednoduché. Nestačí nebo pouze pozn označit za obchodní tajemství, je nutné, aby byly splněny i všechny materiální znaky (paragraf 504 NOZ). Ohledně zveřejňování nabídek ve veřejných zakázkách doporučuju rovněž rozhodnutí NSS 1 AS 28/2010.

Jakub

Ještě oprava: … nestačí pouze označit…

Michal

Tak ještě aby tohle věděli strejci v Iglau… 🙂

Tronda

Krajně neseriózní a netransparentní jednání kraje, které podezřele zavání korupcí.

Milan

Že by ČD měly černé peníze na korupci krajských úředníků? To asi těžko.

Dash9

To asi ne, ale například někteří politici ČSSD z Libereckého kraje, kteří podepisovali předchozí desetileté smlovy tak poté, co šli po dalších volbách od válu, našli teplá místečka u ČD nebo dceřiných organizací…

VRT

Fakt si myslíte, že to dneska někdo nosí v igelitkách?