České dráhy hlásí úbytek „koženek“. Provozních zůstává posledních sto vozů B249
Vůz B249 po tzv. humanizaci. Pramen: České dráhy

Vagonky v NDR a Maďarsku dodaly tehdejším ČSD skoro 2 tisíce klasických "béček".
Vagonky v NDR a Maďarsku dodaly tehdejším ČSD skoro 2 tisíce klasických "béček".
Dráhy by mě udělaly radost kdyby zrušili to vyřvávání zastávek ve dvou jazycích, v tom druhém navíc komické. Když jedu po přistání na Ruzyni ve 22 a více hodin, po 6 hodinách čekání na první vlak vyjíždějící z Prahy kolem 5 hodiny ráno chci konečně spát.Dnes má každý mobil s budíkem a také navigaci. V cizině jsem takové přisluhování druhým jazykem neviděl. Dráhy když už umí zavřít nádraží přes noc, poněvadž už nezvládají noční vlaky jako dříve komunisti, tak by měly dát cestujícím možnost komfortních sedaček a komfortní čekárny na hlaváku.
Ono ubývá i míst na zavazadla na nosičích. Asi nová zelená úsporám na přepravě zavazadel. A zavazadla odložená někde na vyhrazeném místě na stojanu – za ty zase dráha neručí, že vám je někdo nehlídaná nešlohne
Hlavně se zbavit bdmtee
1/4 je na R12. Kdo další má tu smůlu? 😛 😀
R9. Když tady čtu ty pochvalné komentáře, nestačím se divit, v šest ráno s tím cestuji i v zimě, zmrzlý jsem jak sobolí exkrement na hlavním nádraží, ale pravý průvan začíná na koridoru za Kolínem, za teplého počasí taky dost nesnesitelné, opravdu nevím, co dobrého na těchto vagonech najít. To jsme dopadli tak blbě, že laťka chtěného jsou vozy východoněmecké fabriky ze 70. let?
„To jsme dopadli tak blbě, že laťka chtěného jsou vozy východoněmecké fabriky ze 70. let?“
Že si ty vagóny vychvalují staromilci a šotouši bych nepovažoval za bernou minci.
Kdo to jsou ti šotouši ?
Také tomu moc nerozumím. Je pravda, že když to není prosezené a je počet lidí v kupé do 4, tak se to dá. Ale já jsem alergik a jedu vlakem proto, abych mohl pracovat. Takže za mě ideál zásuvky, wifi a klimatizace. Pokud jede vlak více než 120, tak se třepe člověk tak, že ani netrefí správné písmenko na klávesnici. A záchody jsou také lepší bez děr na koleje…
Doléčuji teď doma chřipku, podstatný faktor, který k ní vedl, je podle mého strašná zima ve vlacích na R9, tuto zimu fakt zejména v únoru strašná zima po ránu, u oken se v béčkách a jejich derivátech (rozšířená přeprava kol) se vůbec nedá sedět. Ano souhlasím, když je mírné klima, do 4 lidí, se to v kupé dá, další problém, kteří tu mnozí zmínili, potvrzuji, sedačky jsou šíleně prosezené často, člověk si koleduje o velké bolesti zad.
Já ještě pamatuji doby, kdy tyto vozy nahrazovaly starší Ba, Bai a další odvozené s pensylvánskými podvozky, „fackovacími“ těžkými dveřmi a velmi tvrdými sedadly z tuhé koženky (Tatra Smíchov) a byl to tenkrát velký skok v komfortu cestování. Čas se ale zastavit nedá…
Kdybych měl ve sportce takové štěstí s jakým potkávám béčka, honeckery a regionovy provozu byl bych už dávno bohatý…
Britské hudební duo Lighthouse Family v roce 2001, dala cover fotku k songu ‚Free‘, fotku jak interpreti sedí v koženkovém kupé.
Beru to jako podstu vozům B. Mohli si vybrat z nepřeberného množsví vozů, a z nějakého důvodu si vybrali zrovna vůz B. (Domnívám se, že důvod byl, že vypadal retro jako ze 70 tých let)
Foto: https://www.youtube.com/watch?v=eovqHlSKFKY
Interpretům se v Praze asi líbilo a tak cover fotka k songu ‚Run‘ je ze stanice metra s ikonickým obkladem. https://www.youtube.com/watch?v=m-vRkJnDgCc
A cover fotka k songu ‚Happy je z Hlavního nádraží. https://www.youtube.com/watch?v=yVCrSZiwDhk
Uměl by někdo vysvětlit, proč nejsou nevyužívané vozy rozprodány nebo sešrotovány? A místo toho hyzdí několik stanic převážně v jihomoravském kraji (vozy B, BDs, Btn, Bdmtee, Btax, …).
Protože se čeká, až se vysoutěží firma,, která je ekologicky zlikviduje.
Než se vysoutěží, to z těch vozů dřív vyberou vše, co má ještě nějakou finanční hodnotu, „týmy nenechavců“.
To nedělá ČD v Třebové?
Dělá se to tam, kde nabídnou nejvíce.
Královská modrá, tradiční francouzská Bleu royal, jeden ze symbolů Francie
Já netvrdím, že je to lepší než „interjety a comfort jety“, ale ty vozy mě nijak neuráží (pokud jsou v nějakým přijatelným stavu). Zaostalá infrastruktura mně pije krev daleko víc.
S tím ovšem ČD nic nenadělají.
Ono dost záleží na tom, co člověk očekává. Vozy samotné mě taky nijak neuráží, pokud o tom vím předem a můžu se na to připravit. Dokonce na cestu s malým dítětem je to v lecčems lepší, hlavně v zimě.
Nicméně pokud čekám na nějaké EC a počítám s tím, že během cesty stihnu dodělat práci a nabít telefon, tak Béčko je důvodem k určitému rozhořčení.
Když jsem tím ještě jezdil, tak mě to neuráželo do doby, kdy byl vlak plný a v kupé opravdu sedělo 8 lidí. Dalším problémem bylo vedro, protože jízda v létě 120 – 140 km/h s otevřeným oknem opravdu nebyl zážitek, o který by cestující stál.
V létě v 8 lidech bez klimy? Asi trochu úlet…
U těch béček skutečně hodně záleží na jejich stavu. Béčko těsně po renovaci interiéru je úplně něco jinýho než béčko se sedačkama prosezelýma tak, že stěží připomínají původní tvar.
Přitom jsou to nejpohodlnější sedadla dneska 🙂 Jen těm vozům dát lepší podvozky s kotoučema a vakuový hojzly
Ano, než sedět dvě hodiny v hrůze interpanteru, jsem radši, když mi jako náhradní souprava přijede tohle. Ale v čalouněném provedení. Také si myslím, že po doplnění vakuWC se může provozovat vesele dál.
Tak to zase neee. Jako jo, všichni jsme si někdy zkusili natáhnout se přes celou lavici v poloprázdném nočním vlaku, což docela jde, ale na sezení to umí být dost velká tragedie. Některé z nich už jsou za ta léta notně prosezené nebo v podivném úhlu. Taky moc nepomáhá, že to ČD pořád místenkují po osmi, což je už fakt mimo.
V létě to taky není žádná výhra, když to někde sviští 140 km/h a otevřené okno znamená jen hluk a vítr, ale uvnitř je pořád horko.
Pokud je to prosezené, tak samozřejmě to nebude ok. Ale dnešní sedačky v podstatě kdekoliv (Panterech, Elefantech, často i 1 třídách jsou mnohem větší tragédie, že se na tom nedá ani spát, ani sedět.
Ta sedadla jsou výškově neutrální, na rozdíl od řady pseudo ergonomických sedadel, které neslouží nízkým nebo vysokým lidem, InterPanter je toho nejlepší příklad.
Pokud vás tam nesedí osm.
Klasicky se obsazovaly vždy rohy, tak jako dnes, kdy je tam 6 míst
Jezdívám pravidelně v roli dárce krve cedit z Volar do Plzně. Celé ty 2 hodinky se těším, že ve Strakonicích konečně přestoupím z nevytopeného extrémně nepohodlného šrotu GW Train do starých pohodlných a vytopených Béček na R11.
Jinými slovy – tato stará Béčka jsou oproti těm hrůzám, co jezdí na Šumavě, o několik tříd lepší svezení.
Zdravím,
pravda, 2000-2021 každoroční červencové cestování z Bohumína do Počátek na tábor a v B či AB solidní posez či v otevřeném okně kochání se Vysočinou. Ale beru, odježděno mají a navěky to holt s „Ypsilony“ nelze.
David
To asi nelze, souhlasím.
Jenže šroty u GW Train mají holt jiné měřítko, u nás na jihu Čech asi nikomu nevadí, v čem cestující musí jezdit.
Tedy vadí… vadí to těm cestujícím.
Ale ti už jsou zvyklí, že kraj má k veřejné dopravě odpor. A rezignovali.
Těch cestujících jezdí na jihočeské části Šumavy tolik, že na žádnou rezignaci nedošlo. Rezignovali jen ti, kteří mají režijky, protože jim ve vlacích GWTR neplatí. A to je dobře, protože ve vlacích akorát zabírali místa platícím cestujícím. Pro Šumavu tito majitelé režijních jízdenek také přínosem nebyli, protože si vezli v batohu řízek s chlebem a odporný slazený čaj. Jejich kolenovrtství z nich přímo ukapávalo :-).
Ta averze vůči režijkám je hodně velká, že?
Zamšstnanci různých dopravců, kteří platí mnohdy mnohem méně za své jízdní výhody, než ti režijkáři Vám místa nezabírají? A to se nebavíme jen o železnici.
To, že někdo rezignuje na zoufalé GW Train, to opravdu ani v nejmenším neznamená, že to také přestane používat. Nepřestane, protože tu prostě na mnoha místech neexistuje jiná lepší možnost. Zejména ne o víkendech, kdy tu autobusy téměř nejezdí.
Třeba z Volar do Prachatic cestující zaplatí za vlak dvojnásobek toho, co za cestu autobusem. Ale nic jiného nezbývá.
Ta rezignace se týká jakékoli naděje na zlepšení veřejné dopravy v kraji.
Tak to jste nejen zasloužilý dárce krve, ale i mučedník. Po smrti přijdete do nebe.
Ne. To jsem obyčejný dárce krve a mučedník nejsem ani trochu. Co bude po mé smrti, je mi fuk.
Z tiskovky to vypadá „sluníčkově“, že je v celoročním turnuse jen cca dvacet B a druhá půlka jen na sezónu. Jenže ony jsou otřesné i ty Bee272/273 Bdtee286 a mnoho dalších v provozu které jezdí vesele dál a je jich také ke stovce kusů.
Béčka zachovat!!! To jsou nejlepsi vozy a jdou stahovat okna.
Pokud zrovna to okno není vzpříčené diagonálně.
Nebo nedrží v aretované pozici a strká se tam závěs.
Nebo ve vyšších rychlostech, kdy to nemá vůbec žádný efekt, kromě hluku a zvířeného prachu.
Jedna souprava B+BDs+B+A je muzejní.
Pokud bude mít 160 (200) a všechny ostatní náležitosti 21. století, neviděl bych problém, aby na každém dálkovém vlaku byl jeden vagon bez klimy a s okny. Nicméně daleko více se budeme bavit o jednotkách atd…
Stále bohužel moc velký počet provozních těchto „retro“ vozů. Na dálkových vlacích by se už nic bez klimatizace a zásuvek nemělo vyskytovat.
Zásuvky tam máš, jenom je umět najít.
Rozhodně nejsou na místě, že by pomocí nich cestující pohodlně nabíjel notebook nebo telefon, na kterém při cestě pracuje.
Navíc nefungujou… (pár pokusů o nouzové dobití mobilu proběhlo).
Tak pokud má někdo doma amatérsky zhotovený zesilovač se 4x OC 27 na konci, tak nefungujou. Ale zásada je nekrást ve vagonech a tranzistory si v prodejně Tesla koupit.
Jste moc rozmazlení! My jsme jezdili v 8 dveřové Bai na rychlíku z Prahy do Děčína ještě v roce 1978.
Já coby malý kluk v Bai ještě v 90 letech, na trati Brno-Jihlava se totiž běžně nasazovali ty nejstarší šroty.
Pravda,lidi už nezajímá pouze dostat se z bodu A do bodu B,to je dneska vedlejší,mě je to úplně jedno že jede takový a takový vůz,hlavně když sedím a dojedu včas,a že se u starších vozů dalo otevřít okno a pokochat jízdou a krajinou,topit to taky topilo a když nejde klimatizace tak takové stahovací okno taky bodne,ale jak píšete,lidi jsou zhýčkaní a rozmazlení
Stahovací okno ve 30 stupních venku je ti přesně k čemu?
Psal “ když nejde klimatizace“. Zkuste jet ve 30 stupních v neklimatizovaném voze se zavřeným oknem a s otevřeným oknem. Pak si sám odpovíte.
tak to jsem na ně měl asi nějaké štěstí … za posledních 14 dnů 5 jízd rychlíky ČD a z toho 3x „humanizovaná“ koženka
Starý už jsou, to jo. Ale rozhodně jsou lepší, než nějaký pantery a railjety. Pro mě je zásadní plus, že je v kupíčku v zimě teplo, případně se zhasne, zatáhne záclonka a člověk si zdřímne na pohodlné sedačce, nebo si pak otevře okno a kouká ven…Né kazdej chce sedět v přesvícenym sterilnim vagonu na tvrdé skořepině. Budou chybět..
Hlavně se v kupíčku zamknout, zatáhnout záclonky, sundat botky, otevřít braníčka v petce a tláču z papíru.
#poctivanostalgie
Botky nesundávám, pivo nepiju a tláču nežeru, takže bohužel…
Aneb osmimístné kupé pro pohodlné cestování dvou osob :-). Osobně jsem velice rád, že podíl kupé vozů se snižuje, protože i ve vozech Bmz je šestimístné kupé obsazeno dvěma osobami a vypadá jako plné – jeden sedí u okna proti směru jízdy a kopyta má na protější sedačce, druhý cestující sedí u dveří po směru jízdy a též má kopyta na protější sedačce. A každý má na vedlejší sedačce otevřený batoh, že kterého postupně ujídají zásoby. A nezbytná kuželka piva v ruce k tomu :-).
šoto výlet se vším všudy 😉
Pivo v PETce je houby nostalgie.
Zhasne, zatáhne, zdřímne si? Takže zaberete kupé pro 8 lidí a ostatní mají smolíka? Tak to jsem rád, že tyhle vozy končí. Ale pokud vám budou chybět, můžete si jeden koupit a přespávat v něm, když vám to dělá dobře. 🙂
Samozřejmě, zhasnu, zatáhnu a zdřímnu si. Na večerních R Vysočina je to klidně možné.
Už se skoro stalo, zbývá už jen postavit kupé.
Jedině pokud si koupíte dalších 7 místenek. 😉
Moje kolegyně mi vyprávěla, že ve vlacích RegioJetu používá trik, že si koupí čtyřku u stolečku tak, že dvě místa má pro sebe a pro partnera a dvě místa pro děti do šesti let. A v poslední možné chvíli před odjezdem ta místa pro děti zruší.
Takže se pak můžou prodat z další stanice.
Místenka bez jízdenky je k ničemu. 🙂
Pokud je plno, tak je Vám 8 místenek k ničemu. Kdokoli si na ta prázdná místa může sednout (dříve jste si musel koupit 8 jízdenek k těm mistenkám, nevím, zda to jde i dnes).
Není to nic než jen sprostý sobectví. Ale že takových Vás je (vlastní zkušenost)
A tyhle „výhody“ mají jako přilákat nový cestující, aby použili na dálkovou trasu místo auta vlak? To nemyslíte ani vážně, že ne?
Ano, je nádhera v rychlíku z Budějovic do Prahy vlézt do kupé se zataženými záclonkami, kde je zhasnuto a válí se tam nějaké rozchrápané individuum.
A k tomu smradlavé.
Jsou ve zmíněných počtech zohledněny i přeznačené a modernizované vozy typu B209? Ty jsou totiž k vidění už spíš častěji než staré B249…
Tak to je ale vůz který úplně neurazí oproti becku se sezením po osmi.
No právě. I přesto, že jsem zastánce a milovník „Ypsilonů“, rozumím, proč se zbavujeme vozů B249, a naopak mi vozy
*naopak mi vozy B209 přijdou adekvátní například na posily.
Navíc je v původních A/AB mnohem víc místa na nohy
B249 jsou pro mě akceptovatelné tak do počtu 4 v kupé max, pak se to mění tlačenku a okopávanou (ve chvíli kdy někdo sedí na proti je to pro mě vyloženě nepříjemné – jsem vysoký). Proto jsem například na R11 vyhledával AB349 – tam i v té B sekci je vzdálenost sedaček jako v A, takže riziko okopávání je nižší – opět ale platí 4 max pro pohodlnou cestu. B209 jsou za mě docela použitelné (samozřejmě doba pokročila, ale jsou pohodlné a pokud nepotřebujete zásuvky/internet, tak tam vyloženě nic nechybí).
B209 (A149) se ani jako koženky počítat nedají, jelikož koženku nikdy neměli.
„z toho je plánované pravidelné nasazení pro posledních zhruba 130 vozů. Část těchto výkonů je jen sezónní nebo představuje posilové vozy zařazené do vlaků jen v některé dny v týdnu“
A přesně tady by byl zajímavý ten konkrétní počet. Neboli „kolik jich jezdí ještě každodenně“. Možná taky „na kolika vlacích/vlkm je lze potkat také mimo špičku“.
Jinak „dobře“ za mě v tomto ohledu bude, až se posuneme do stavu, kdy tyto vozy budou jen záložní a nebo jako „posily posil“ pár nejsilnějších dnů v roce s tím, že za jízdu v nich v letním období bude sleva.
A v uzavřeném voze bez oteviracich oken a nefunkční klima to bude cesta zadarmo?
Klid, psisko, klid :-).
Ostuda že tyto vozy posílají letními vlaky do Polska. V Gdaňsku to pak vypadá jako by přijeli žebráci z ČR.
To je tak, když to někdo nepochopil, ale chce být za chytrého.
Je to šrot který už dávno měl skončit v huti. Hnusné smradlavé vozy do kterých prší, smradlavá záchody, rozpadající se sedačky.
Než něco takového napíšete, zkuste se vlakem nejdříve projet.
No takový divný smrad tam ale po ránu vždy je.
Jsou to vlaky pro low-cost (především) polskou klientelu. A nebojte, vyjma šotoušů nikdo na nádraží vagony cizích vlaků nezkoumá a nehodnotí.
Tyto vagóny si objednává PKP aby byla co nejnižší cena za pronájem.ČD je nikam neposílá.
Což ale běžný cestující vůbec neřeší a vidí šrot v barvách ČD.
Tyto sezónní vlaky jsou primárně určeny pro polské cestující na cestě k moři. A ti to opravdu neřeší.
Jezdí tím hlavně rodiny a tábory, ty bych řekl toto uspořádání i preferují.
Aktuálně jezdí po jednom v kmenové soupravě EC!!! Valašský expres, BDs pro změnu pravidelně kmitá na expresech Slováckých (Béčka samozřejmě často taky), sem tam dokonce i na Ostravanu, ato v základní soupravě. Jako doma pak jsou na Bouzovech, Rožmbercích, Vltavách a Vysočinách (co vím)… O tolik linek ČD již přišly a stále jich jezdí dost a více, než je zdrávo… O kolik linek musí modrý dopravce ještě přijít, aby mohly být zcela vymýceny? Už to bylo slibováno dávno. Jinak ale ze šotoušského pohledu samozřejmě nejlepší vozy, to souhlas… Z pohledu požadavku na moderní dopravu ale dost průšvih, o tom žádná…
Nedělní EC 140 a EC 141 mají být posilovány třemi nebo čtyřmi vozy Bmz232, v reálu jezdí s kmenovým Interjetem různé kombinace B249, A149 nebo AB349.
Náhodou, takové A149 jako druhá třída není vůbec zlá věc 🙂
A v Železničáři se nám manažeři v pravidelných intervalech vyplakávají, že kvůli zlému ECM nestíhají revize vagonů. Ovšem vždy nás neopomenou optimisticky ujistit, že od příštího pololetí „by se měly věci začít zlepšovat“. 😀
A backlog zatím stále narůstá…
Béček jezdí mnohem méně než před rokem nebo dvěma.
Zrovna přesně před 4 týdny jsem v EC 129 tím vozem jel. Z Prahy do Valašského Meziříčí. Klidně napíšu, že rád. Aspoň jsem se mohl občas stáhnout okno a podívat se z něj. Jelo se mi fajn. A jel jsem v kupé skoro po celou cestu sám, akorát v Olomouci přistoupila jedna slečna. Nechápu něčí nářky.
Koženky předělané na oko na látku včetně příšerně zrekonstruovaných bmto kde nikdo stále neřeší ani reklamace a vagony se rozpadají před očima jsou naprosto stejné jako koženky!
Když v Trabantu vyměníte sedadla z koženky za látu tak to bude taky stále stejný šunt 🙂
Chápu, že Vás patra (ať už jako Tomáše, nebo jako Petra) štvou, ale představa, že cca po 10 letech od opravy se bude něco reklamovat je úsměvná. Vozy byly opraveny přesně jak chtěl objednatel…
Vždyť tohle jsou právě už jen ty přečalouněné. Koženkové Béčko jsem už hodně dlouho nepotkal, kromě „retro“ vlaků kde to je záměr.
Ikona a veterán východoevropských kolejí. Snad jedině na údržbu to byly skvělé vozy. Koženka se otřela mokrým hadrem namočeným v lysolovém roztoku, u oken se občas poladila spouštěcí lanka, na vše co se točilo stačila dílna s klíči a kladivem. Dodnes vidím tu šarádu v osmdesátkách na 250/251, to Ricová Bčka jezdila až do Paříže, všude museli být v pořádku záclonky a okna, stejně jako topení a osvětlení, ještě v Chebu to kontrolovali … S nostalgií se dnes v A i Bčku svezu ještě někdy na běžném spoji a brzy asi jenom s nějakou nostalgií. Dobře posloužil, ale do dnešního… Číst vice »
Spíš na NEúdržbu to byly skvělé vozy. Kouty a hrany okolo hliníkových lišt, nebo jejich náhrady dřevěnými profily vytvářely pasti na sedimentaci špíny. Okna se zamlžovala, asi náhrada determální skel. Podvozky na rekonstrovaném koridoru kmitali ze stranu na stranu celým vozem, jako ratlík v zimě.
Šotoši je zbožňovali, bežní cestující nesnášely.
Byly v provozu i u OSE v Řecku, jako ABm, Bm a BDms. Zajímavý je, že i tam byly z výroby dodávány v té klasické tmavě zelené, jak jí známe u nás z dob ČSD a začátků ČD.
http://www.railfaneurope.net/pix/gr/car/express/Bm/00204.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/gr/car/express/BDms/Red-White_Passengers_%2B_bagage_wagon.jpg
Nápadný jsou ty polospoštěcí okna ve vstupních dveřích a u BDms jiné umístění a tvar „vyhlídky“ v oddílu vlakvedoucího.
Hezký. Na tom prvním odkazu, ten vůz před ním je nějaký ex-DB?
Souhlas do běžného provozu už se to nehodí, ale noční vlaky z Prahy, prázdné kupéčko, tak se na tom fakt náramně spalo, teď už je to horší, ale ony ani ty vlaky nejezdí 🙁
Netuší někdo, kdy a čím budou tyto vozy nahrazeny v kmenových soupravách na rychlících Brno – Šumperk/Jeseník?
Přidal bych se k diskusi, je v plánu nějaké zrychlení v blízkém horizontu (do 5 let) na této lince?
Po dokončení (snad už vše poběží podle plánu) rekonstrukce/novostavby trati 300 a snad zásadní optimalizaci tratě 301 bude zrychlení dost podstatné. Úsek Olomouc – Zábřeh svou maximální rychlostí snad neurazí a ze Zábřehu na sever jsou obě trati po rekonstrukci, takže ani tady bych v dohledné době nějaký posun neviděl. Snad jen v případě uvažované elektrifikace do Jeseníku, ale ani to by žádné zásadní zrychlení nepřineslo.
Díky, za odpověd. Snad se dílo podaří podle plánu.
Takový tunel Kouty n. D. – Jeseník by udělal hodně 🤣
za dva roky má být nová soutěž, tak se uvidí, co tam bude
Uprimne receno mam Becka rad. Vazne. Skoda, ze nejsou ve stavu jak na fotce.
Ten na fotce je v prezidentském provedení 😁
Zrovna včera na R20, celej vlak jen béčka.
Lepší béčko než nic
To by si měly ČD zaregistrovat jako firemní motto.
Jo, minimálně jedna retro souprava na R20 jezdí pravidelně.
Vzhledem k některé klientele ze šluknovského výběžku by koženka mohla být i navazujících desirech do Rumburka. (Viz FB skupina „Čistý Šluknov pro všechny“. (ne, není to rasistický název, jen blbě zvolený)
Což je stále o 100 vozů více, než by bylo zdrávo 😀