České dráhy hlásí úbytek „koženek“. Provozních zůstává posledních sto vozů B249
Vůz B249 po tzv. humanizaci. Pramen: České dráhy

Vagonky v NDR a Maďarsku dodaly tehdejším ČSD skoro 2 tisíce klasických "béček".
Vagonky v NDR a Maďarsku dodaly tehdejším ČSD skoro 2 tisíce klasických "béček".
Královská modrá, tradiční francouzská Bleu royal, jeden ze symbolů Francie
Já netvrdím, že je to lepší než „interjety a comfort jety“, ale ty vozy mě nijak neuráží (pokud jsou v nějakým přijatelným stavu). Zaostalá infrastruktura mně pije krev daleko víc.
Přitom jsou to nejpohodlnější sedadla dneska 🙂 Jen těm vozům dát lepší podvozky s kotoučema a vakuový hojzly
Ano, než sedět dvě hodiny v hrůze interpanteru, jsem radši, když mi jako náhradní souprava přijede tohle. Ale v čalouněném provedení. Také si myslím, že po doplnění vakuWC se může provozovat vesele dál.
Jezdívám pravidelně v roli dárce krve cedit z Volar do Plzně. Celé ty 2 hodinky se těším, že ve Strakonicích konečně přestoupím z nevytopeného extrémně nepohodlného šrotu GW Train do starých pohodlných a vytopených Béček na R11.
Jinými slovy – tato stará Béčka jsou oproti těm hrůzám, co jezdí na Šumavě, o několik tříd lepší svezení.
Zdravím,
pravda, 2000-2021 každoroční červencové cestování z Bohumína do Počátek na tábor a v B či AB solidní posez či v otevřeném okně kochání se Vysočinou. Ale beru, odježděno mají a navěky to holt s „Ypsilony“ nelze.
David
To asi nelze, souhlasím.
Jenže šroty u GW Train mají holt jiné měřítko, u nás na jihu Čech asi nikomu nevadí, v čem cestující musí jezdit.
Tedy vadí… vadí to těm cestujícím.
Ale ti už jsou zvyklí, že kraj má k veřejné dopravě odpor. A rezignovali.
Z tiskovky to vypadá „sluníčkově“, že je v celoročním turnuse jen cca dvacet B a druhá půlka jen na sezónu. Jenže ony jsou otřesné i ty Bee272/273 Bdtee286 a mnoho dalších v provozu které jezdí vesele dál a je jich také ke stovce kusů.
Béčka zachovat!!! To jsou nejlepsi vozy a jdou stahovat okna.
Stále bohužel moc velký počet provozních těchto „retro“ vozů. Na dálkových vlacích by se už nic bez klimatizace a zásuvek nemělo vyskytovat.
Jste moc rozmazlení! My jsme jezdili v 8 dveřové Bai na rychlíku z Prahy do Děčína ještě v roce 1978.
tak to jsem na ně měl asi nějaké štěstí … za posledních 14 dnů 5 jízd rychlíky ČD a z toho 3x „humanizovaná“ koženka
Starý už jsou, to jo. Ale rozhodně jsou lepší, než nějaký pantery a railjety. Pro mě je zásadní plus, že je v kupíčku v zimě teplo, případně se zhasne, zatáhne záclonka a člověk si zdřímne na pohodlné sedačce, nebo si pak otevře okno a kouká ven…Né kazdej chce sedět v přesvícenym sterilnim vagonu na tvrdé skořepině. Budou chybět..
Hlavně se v kupíčku zamknout, zatáhnout záclonky, sundat botky, otevřít braníčka v petce a tláču z papíru.
#poctivanostalgie
Botky nesundávám, pivo nepiju a tláču nežeru, takže bohužel…
Zhasne, zatáhne, zdřímne si? Takže zaberete kupé pro 8 lidí a ostatní mají smolíka? Tak to jsem rád, že tyhle vozy končí. Ale pokud vám budou chybět, můžete si jeden koupit a přespávat v něm, když vám to dělá dobře. 🙂
Samozřejmě, zhasnu, zatáhnu a zdřímnu si. Na večerních R Vysočina je to klidně možné.
Už se skoro stalo, zbývá už jen postavit kupé.
A tyhle „výhody“ mají jako přilákat nový cestující, aby použili na dálkovou trasu místo auta vlak? To nemyslíte ani vážně, že ne?
Jsou ve zmíněných počtech zohledněny i přeznačené a modernizované vozy typu B209? Ty jsou totiž k vidění už spíš častěji než staré B249…
Tak to je ale vůz který úplně neurazí oproti becku se sezením po osmi.
No právě. I přesto, že jsem zastánce a milovník „Ypsilonů“, rozumím, proč se zbavujeme vozů B249, a naopak mi vozy
*naopak mi vozy B209 přijdou adekvátní například na posily.
„z toho je plánované pravidelné nasazení pro posledních zhruba 130 vozů. Část těchto výkonů je jen sezónní nebo představuje posilové vozy zařazené do vlaků jen v některé dny v týdnu“
A přesně tady by byl zajímavý ten konkrétní počet. Neboli „kolik jich jezdí ještě každodenně“. Možná taky „na kolika vlacích/vlkm je lze potkat také mimo špičku“.
Jinak „dobře“ za mě v tomto ohledu bude, až se posuneme do stavu, kdy tyto vozy budou jen záložní a nebo jako „posily posil“ pár nejsilnějších dnů v roce s tím, že za jízdu v nich v letním období bude sleva.
A v uzavřeném voze bez oteviracich oken a nefunkční klima to bude cesta zadarmo?
Ostuda že tyto vozy posílají letními vlaky do Polska. V Gdaňsku to pak vypadá jako by přijeli žebráci z ČR.
To je tak, když to někdo nepochopil, ale chce být za chytrého.
Je to šrot který už dávno měl skončit v huti. Hnusné smradlavé vozy do kterých prší, smradlavá záchody, rozpadající se sedačky.
Jsou to vlaky pro low-cost (především) polskou klientelu. A nebojte, vyjma šotoušů nikdo na nádraží vagony cizích vlaků nezkoumá a nehodnotí.
Tyto vagóny si objednává PKP aby byla co nejnižší cena za pronájem.ČD je nikam neposílá.
Aktuálně jezdí po jednom v kmenové soupravě EC!!! Valašský expres, BDs pro změnu pravidelně kmitá na expresech Slováckých (Béčka samozřejmě často taky), sem tam dokonce i na Ostravanu, ato v základní soupravě. Jako doma pak jsou na Bouzovech, Rožmbercích, Vltavách a Vysočinách (co vím)… O tolik linek ČD již přišly a stále jich jezdí dost a více, než je zdrávo… O kolik linek musí modrý dopravce ještě přijít, aby mohly být zcela vymýceny? Už to bylo slibováno dávno. Jinak ale ze šotoušského pohledu samozřejmě nejlepší vozy, to souhlas… Z pohledu požadavku na moderní dopravu ale dost průšvih, o tom žádná…
Nedělní EC 140 a EC 141 mají být posilovány třemi nebo čtyřmi vozy Bmz232, v reálu jezdí s kmenovým Interjetem různé kombinace B249, A149 nebo AB349.
Náhodou, takové A149 jako druhá třída není vůbec zlá věc 🙂
A v Železničáři se nám manažeři v pravidelných intervalech vyplakávají, že kvůli zlému ECM nestíhají revize vagonů. Ovšem vždy nás neopomenou optimisticky ujistit, že od příštího pololetí „by se měly věci začít zlepšovat“. 😀
A backlog zatím stále narůstá…
Zrovna přesně před 4 týdny jsem v EC 129 tím vozem jel. Z Prahy do Valašského Meziříčí. Klidně napíšu, že rád. Aspoň jsem se mohl občas stáhnout okno a podívat se z něj. Jelo se mi fajn. A jel jsem v kupé skoro po celou cestu sám, akorát v Olomouci přistoupila jedna slečna. Nechápu něčí nářky.
Koženky předělané na oko na látku včetně příšerně zrekonstruovaných bmto kde nikdo stále neřeší ani reklamace a vagony se rozpadají před očima jsou naprosto stejné jako koženky!
Když v Trabantu vyměníte sedadla z koženky za látu tak to bude taky stále stejný šunt 🙂
Chápu, že Vás patra (ať už jako Tomáše, nebo jako Petra) štvou, ale představa, že cca po 10 letech od opravy se bude něco reklamovat je úsměvná. Vozy byly opraveny přesně jak chtěl objednatel…
Vždyť tohle jsou právě už jen ty přečalouněné. Koženkové Béčko jsem už hodně dlouho nepotkal, kromě „retro“ vlaků kde to je záměr.
Ikona a veterán východoevropských kolejí. Snad jedině na údržbu to byly skvělé vozy. Koženka se otřela mokrým hadrem namočeným v lysolovém roztoku, u oken se občas poladila spouštěcí lanka, na vše co se točilo stačila dílna s klíči a kladivem. Dodnes vidím tu šarádu v osmdesátkách na 250/251, to Ricová Bčka jezdila až do Paříže, všude museli být v pořádku záclonky a okna, stejně jako topení a osvětlení, ještě v Chebu to kontrolovali … S nostalgií se dnes v A i Bčku svezu ještě někdy na běžném spoji a brzy asi jenom s nějakou nostalgií. Dobře posloužil, ale do dnešního… Číst vice »
Spíš na NEúdržbu to byly skvělé vozy. Kouty a hrany okolo hliníkových lišt, nebo jejich náhrady dřevěnými profily vytvářely pasti na sedimentaci špíny. Okna se zamlžovala, asi náhrada determální skel. Podvozky na rekonstrovaném koridoru kmitali ze stranu na stranu celým vozem, jako ratlík v zimě.
Šotoši je zbožňovali, bežní cestující nesnášely.
Byly v provozu i u OSE v Řecku, jako ABm, Bm a BDms. Zajímavý je, že i tam byly z výroby dodávány v té klasické tmavě zelené, jak jí známe u nás z dob ČSD a začátků ČD.
http://www.railfaneurope.net/pix/gr/car/express/Bm/00204.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/gr/car/express/BDms/Red-White_Passengers_%2B_bagage_wagon.jpg
Nápadný jsou ty polospoštěcí okna ve vstupních dveřích a u BDms jiné umístění a tvar „vyhlídky“ v oddílu vlakvedoucího.
Souhlas do běžného provozu už se to nehodí, ale noční vlaky z Prahy, prázdné kupéčko, tak se na tom fakt náramně spalo, teď už je to horší, ale ony ani ty vlaky nejezdí 🙁
Netuší někdo, kdy a čím budou tyto vozy nahrazeny v kmenových soupravách na rychlících Brno – Šumperk/Jeseník?
Přidal bych se k diskusi, je v plánu nějaké zrychlení v blízkém horizontu (do 5 let) na této lince?
Po dokončení (snad už vše poběží podle plánu) rekonstrukce/novostavby trati 300 a snad zásadní optimalizaci tratě 301 bude zrychlení dost podstatné. Úsek Olomouc – Zábřeh svou maximální rychlostí snad neurazí a ze Zábřehu na sever jsou obě trati po rekonstrukci, takže ani tady bych v dohledné době nějaký posun neviděl. Snad jen v případě uvažované elektrifikace do Jeseníku, ale ani to by žádné zásadní zrychlení nepřineslo.
Díky, za odpověd. Snad se dílo podaří podle plánu.
Takový tunel Kouty n. D. – Jeseník by udělal hodně 🤣
za dva roky má být nová soutěž, tak se uvidí, co tam bude
Uprimne receno mam Becka rad. Vazne. Skoda, ze nejsou ve stavu jak na fotce.
Ten na fotce je v prezidentském provedení 😁
Zrovna včera na R20, celej vlak jen béčka.
Lepší béčko než nic
To by si měly ČD zaregistrovat jako firemní motto.
Jo, minimálně jedna retro souprava na R20 jezdí pravidelně.
Což je stále o 100 vozů více, než by bylo zdrávo 😀