posily_do_teamu

České dráhy hlásí úbytek „koženek“. Provozních zůstává posledních sto vozů B249

Vůz B249 po tzv. humanizaci. Pramen: České dráhyVůz B249 po tzv. humanizaci. Pramen: České dráhy

Vagonky v NDR a Maďarsku dodaly tehdejším ČSD skoro 2 tisíce klasických "béček".

České dráhy se dnes pochlubily dalším úbytkem klasických „béček“, tedy vagonů, kterým se někdy kvůli původním potahům sedadel říká koženky. V původním provedení (typ B249) s drobnými úpravami, jako je přečalounění sedaček z koženky na textil, zbývá provozních poslední sto. Z toho je v turnusu 40 kusů, polovina na letních sezónních vlacích do Polska.

Zbývající slouží už jen jako záloha ostatních plánovaných řad vozů nebo pro mimořádné posily vlaků, například při přepravě sportovních fanoušků. Do roku 1985 šlo přitom o jediný druh vozů 2. třídy dodávaných pro dálkové vlaky. Vagonky v NDR a Maďarsku jich tehdejším ČSD dodaly skoro 2 tisíce.

„Modernizace našich vozidel se netýká jen lokomotiv. Díky nákupu netrakčních jednotek InterJet a ComfortJet klesá také počet starších osobních vozů. Během uplynulých pěti let v provozu klesl počet klasických béček o zhruba 140 vozů na současnou stovku. O 45 kusů klesl počet provozních vozů řady BDs a o 13 kusů také typ Bd upravený pro přepravu jízdních kol. Elektrické jednotky způsobily pokles počtu provozních vozů u typu Bdt o zhruba 110 vozů a u typu Bdmtee o 60 vozů využívaných v regionální dopravě,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

Bývalé ČSD v letech 1964 až 1985 obdržely od vagónek v NDR a v Maďarsku více než 3500 osobních vozů pro dálkovou dopravu konstrukčního řešení UIC-Y/B 70 v různých provedeních, především jako 2. třída, dále jako 1. třída, kombinované vozy 1. a 2. třídy nebo služebního a zavazadlového oddílu v kombinaci s oddíly 2. třídy, popřípadě jako vozy lehátkové, lůžkové a některá další provedení.

Z uvedeného počtu vozů zbývá v provozním stavu bez zásadních modernizací posledních 275 kusů různého provedení a z toho je plánované pravidelné nasazení pro posledních zhruba 130 vozů. Část těchto výkonů je jen sezónní nebo představuje posilové vozy zařazené do vlaků jen v některé dny v týdnu. Zbývající provozní vozy slouží jako záložní v případě neplánované náhrady nebo pro mimořádné posílení souprav.

Vedle toho zůstávají v provozu v dálkových vlacích také vozy odpovídající základnímu typu UIC-Y/B 70, pro který je charakteristická délka vozu 24,5 metru, které prošly větší modernizací. Kompletní výměnou interiéru a novým uspořádáním s velkoprostorovým oddílem nebo s různě velkými oddíly prošly během své životnosti například vozy řady Bee.

Vůz B249 po tzv. humanizaci. Pramen: České dráhyVůz B249 po tzv. humanizaci. Pramen: České dráhySouprava se staršími vozy UIC-Y. Pramen: České dráhyPůvodní vzhled vozu UIC-Y z NDR. Pramen: České dráhyVagon B s koženkovými sedadly, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKupé 2. třídy retrosoupravy Ostravan. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRetrovlak Českých drah Ostravan. Foto: ČD
Tagy B249 České dráhy koženky vagony vagony UIC-Y
26 komentářů