České dráhy hlásí 400 vozidel s ETCS a přes 700 vycvičených strojvůdců
Vlaky Českých drah v rámci zkušebního provozu ujedou řádově tisíce kilometrů denně pod dohledem ETCS.
České dráhy mají aktuálně funkční palubní jednotku zabezpečovacího systému ETCS ve 400 vozidlech, dalších více než sto vybavených vozidel má přibýt do konce roku. V souvislosti s blížícím se výhradním provozem pod ETCS na I. koridoru (od ledna 2025) to dnes státní dopravce oznámil v tiskové zprávě.
K 1. lednu 2025 plánují ČD provozovat s ETCS přibližně 520 vozidel a jednotek. Do konce letošního roku proběhne nákup ještě 54 vozidel s nainstalovanou jednotkou ETCS a zastavění (retrofit) dalších 66 vozidel ze stávající flotily.
„Veškeré naše aktivity směřují k tomu, abychom byli dobře připraveni na spuštění výhradního provozu na koridorových úsecích,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
Podle něj vlaky Českých drah už nyní v rámci zkušebního provozu ujedou řádově tisíce kilometrů denně pod dohledem ETCS. V režimu ETCS jezdí vlaky, které jsou vybaveny vlakovým zabezpečovačem v režimu switch-on, kde je proškolený strojvedoucí a zapnutá traťová část ETCS. Jsou to například koridory od slovenské a polské hranice přes Bohumín do Břeclavi, z Břeclavi přes Brno do České Třebové nebo z Přerova přes Českou Třebovou do Prahy, z Berouna přes Plzeň do Chebu. Výhradní provoz pod ETCS je na regionální trati z Uničova do Olomouce.
České dráhy také hlásí více než 700 strojvůdců (z celkových cca 3500) vyškolených na obsluhu vozidel s ETCS. Více než stovka strojvůdců je nyní v zácviku. V rámci přípravy se strojvedoucí seznamují s novými předpisy, podle kterých se organizuje provoz na tratích vybavených traťovou částí ETCS, učí se ovládat a používat samotné zařízení ETCS na lokomotivě (ovládání příslušného rozhraní – obrazovky a ovládací prvky), získávají dovednosti při jízdě pod dohledem ETCS i při plynulém přechodu mezi oblastí vybavenou traťovou částí ETCS a oblastí vybavenou národním vlakovým zabezpečovacím zařízením.
S ETCS má strojvedoucí před sebou na monitoru zobrazené maximální rychlosti pro část trati před vlakem, brzdné křivky, zobrazení blížící se cílové rychlosti, popřípadě místo zastavení u návěstidla zakazujícího další jízdu. V případě, že by strojvedoucí na snížení rychlosti adekvátně nereagoval, pak zabezpečovací systém automaticky zasáhne a vlak zastaví.