lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy chystají zásadní modernizaci devíti lůžkových vozů

Lůžkový vůz společnosti JLV. Foto: JLV
Lůžkový vůz. Foto: JLV

České dráhy zmodernizují část své flotily ubytovacích vozů. Během dvou let chtějí modernizovat devět lůžkových vozů řady WLABmee. Slibují si od toho zvýšení kultury cestování v nočních vlacích. Dopravce již vypsal veřejnou zakázku, odhadovaná cena v tendru je 137 milionů korun. Jde o vozy, které byly uvedeny do provozu v letech 2000/2001.

Při modernizace dojde především k rozsáhlé obnově interiéru, výměně součástí lůžek, obnově obložení, sociálního zařízení a sprchy, bude dosazeno nové LED osvětlení či doplněny elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky cestujících. Nově bude řešen hygienický koutek v oddílech: umyvadlo bude jako toaletní skříňka. Budou instalovány nové rolety, doplněny držáky na nápoje u lůžek a další drobné úpravy. Vůz bude mít nově také palubní wifi i síť, budou dosazeny nové dveře a vnější informační tabule. Vozy současně projdou hlavní periodickou opravou.

„Harmonogram modernizace bude navržen uchazeči. Provedení všech devíti vozů má být provedeno do dvou let od uzavření kontraktu s tím, že najednou nebudou z provozu odstaveny více jak dva vozy,“ řekl pověřený náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod Jiří Ješeta.

Vůz WLABmee Českých drah. Foto: Honza Groh / Wikimedia Commons
Vůz WLABmee Českých drah. Foto: Honza Groh / Wikimedia Commons

Noční vlaky v celé Evropě zažívaly v posledních dvou letech velký boom. I přes současnou situací s pandemií a omezením dopravy nemají České dráhy obavy z omezení poptávky po cestování ubytovacími vozy. „Nicméně v tuto chvíli nechystáme rozšiřování noční dopravy, ale chceme na stávajících relacích zvýšit kvalitu cestování s využitím našich vozidel speciální stavby. Stejně jako vozidla pro denní dopravu procházejí modernizacemi, dovybavováním informačními systémy, wifi, projdou nezbytnou modernizací i vozy pro noční dopravu,“ dodal Ješeta. Podle něj nejde o náhlé rozhodnutí, modernizace těchto vozů je součástí střednědobé strategie ČD.

České dráhy chystají úpravy i dalších vozů: má dojít k revitalizaci lehátkových vozů Bcmz po rakouských ÖBB. Půjde například o dosazení wifi nebo vakuového WC.

ČD v současnosti provozují devět lůžkových vozů WLABmee, dvanáct lůžkových vozů WLABmz a devět lehátkových vozů Bcmz.

141 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Herold

Několikrát se tady v diskusi objevilo tvrzení, že po cestě v lůžkovém voze vystoupím v cílové destinaci vyspaný do růžova, svěží a odpočatý. Nevím tady, jaké zkušenosti mají ostatní diskutující, ale po mých dvou cestách lůžkovým vozem (vždy Praha-Košice) jsem v Košicích vždycky vylézal z vlaku nevyspaný, celý rozlámaný a ušmudlaný. Ačkoliv jsem si v obou případech zaplatil singl kupé (představa noclehu v tak malém prostoru s úplně cizím člověkem je mi dost nepříjemná), tak se v žádném případě nejednalo o nějaký pohodlný nocleh, ale spíš o nouzové přespání, něco na úrovni horší turistické ubytovny v komunistických časech…a ta se… Číst vice »

ABC

Nedobře se na to díváš, Veverko!

serpimolot

Luzkovy vlaky miluju, ale musi na to bejt zaprvy vhodne casovanej spoj (obecne vecer vyrazim a rano po sedmy vystoupim, nasedat nekdy ve dve rano nebo vylejzat ve ctyri rano je brutalita) a prave kvalitni vagon. Rad jsem jezdil Metropolitanem do Pesti. Od osmi do zaviracky v hospode, pred pulnoci nastoupit a kdyz se podarilo zarezervovat deluxe single ve WLABmz, byla to nadhera. Zato cesta do Varsavy vagonem ruskejch drah, kde mi jen dezunaja vrazila do ruky naky bily hadry, at s nima potahnu zatuchlej slamnik a kde z umyvadla v kupe pachla moc, to byl zazitek.

Roman Svačina

Praha-Košice, Wien-Gdynia apod. Na těchto a podobných relacích bych si lůžkové vozy představil i na denních spojích… osobně bych do toho šel a jelikož cestujeme s malými dětmi tak co s nimi když se jim čce spát… Když může na Rychnovsku jezdit autobus s přepravou cestujících v leže, tak proč by nemohl na extra dálkových linkách jezdit lůžkový vůz přes den. Rodiny s dětmi, zdravotně postižení, senioři…

serpimolot

A kolik na osobu bys za to byl ochotnej priplatit?

Roman Svačina

Cca 500 CZK..

Kryšpín Jankovec

Prej devíti.. s tím bych se určitě chlubil no 🤣🤣🤣🤣

Robert Šalda

A kolik by jich mělo být aby to stálo za tiskovou zprávu? Padesát? A nebylo by i to málo Antone Pavloviči?

Petr Novotný

Bezva, ještě přehodnotit to statečné rušení nočních spojů aby ty vozy byly též využity…

Ic540

Zdravím.
V podstatě dobrá zpráva.
Teď ještě aby bylo těch nočních vlaků více.
Ke Slovakii bych začal vlakem o půlnoci z Prahy na Slovensko v čase Excelsioru cca.
Jelikož noční doprava zažívá boom, tak k tradičnímu Slovensku začal posilovat další.
Umocnil Varšavu/Krakov a Budapešť jako celoroční nabídku.
V Polsku pak destinace na Běloruské hranice a Gdaňsk, Gdynia, Hel, Leba.
Také viz sezónní rychlíky Bohumín Balt…
A samozřejmě pak v rámci možností rozvíjel i další jižní či západoevropské směry…

-TR-

Jestli zvítězíme nad koronavirem, je to žádoucí. Rovněž by se hodilo i více lehátkových vozů, především právě pro rychlíky z Bohumína k Baltu.

Ic540

Zdravím.
Ještě doplním.
Nejen spací vozy se podceňují.
Ale také nabídka autovozů by nepřišla vniveč.
Zastávám názor že na EX2 do Žiliny a zpět by měly být autovozy.
Ale spekuluje se o trvalém ukončení v Puchově. Smutné byť ekonomické.
Měly by přibýt denních spojení Praha Košice a Praha Poprad a vozit autovozy.
Spekuluje se že bude prodloužena více EX1. Něco do Popradu něco do Košic.
Sám jsem zvědav co se v tom ohledu objeví v návrhu…

Kalanis

Autovlak + lehátko/lůžko. Ale v rozumné podobě – tedy že stačí přistavit k nakládací rampě, proházet auta a může jet. Ne šíbování na 3h jako doteď. To jste z Plzně v Brně a vlak ještě nevyjel. Příkladem budiž nakládání na Eurotunelu. Naloženo a vyloženo do 30 minut. Zásah do infrastruktury není kupodivu velký – je třeba, aby nakládací rampy byly schopné normálního provozu. Tedy že vlak vjede na kolej s rampou, zastaví na vyložení, na druhé straně se vysypou lidi na perón, vyklopí plechy přes kraj, odjistí se požadovaná auta, jejich majitelé s nimi vyjedou, najedou nová, ta se zajistí,… Číst vice »

Kalanis

Jeden je z Prahy za 3h autem v Legnici v Polsku, vlakem jen v Tanvaldu.
Další možná služba: Na elektrifikovaných tratích by šlo přidat dobíjení elektroaut s tím, že to majitel podle odečtu doplatí či tam dá limit do kolika se má nabít.
Klasické autovlaky se šíbováním mají smysl na delší vzdálenosti, takže z pohledu ČR mezinárodka. To máme klasické Košice, oblíbenou trasu do Splitu (což by mohlo fungovat i s dnešními omezeními – prostě jede a nestaví), Budapešť, Berlín, Rostock, Gdaňsk, Varšava, …

kakov

snad jste o autovlaku neuvažoval jako vnitrostátní spoji v ČR? to samozřejmě je nesmysl, ČR je na to moc malá

Kalanis

Při rychlé výměně aut (do 30 minut na každé straně) to celkem smysl dává. Ale to už je otázka na řidiče, jestli chce využít krátkou nebo delší trasu. A elektroauta nemají zatím dobré dojezdy, takže tam i krátká smysl dává.

kakov

jenže elektroauta budou ještě nějakou dobu otázkou spíš pro bohaté nadšence, při současných cenách, ale máte pravdu, že při jejich masovém rozšíření by to smysl dávalo i na relativně krátkou trasu

Jiří Kocurek

Jakože šest autovozů, dva osobní vagony a ekologicky smýšlející suita jede z Prahy do Ostravy pařit na Stodolní. Auta si vezou s sebou, na jízdenku pro elektromobil je dotace ze státního.
Blbej vtip, ale bohužel se k němu směřuje.

Kalanis

Stodolní ne, ale Beskydy už jo. To máme Lysou horu, Pustevny. V případě nástupního bodu v Zábřehu máme jižní Jeseníky. Vysypávání v Žilině otvírá Fatru a Oravu.

Kalanis

Ještě se přiznám, že bych byl rád za variantu autem Varšava či Amstr. Protože zápůjčka na místě je cenově záporná nula až u letu do Edinburghu. Až tam se mi vyplatí dojet vlastním.

Josef Trögl

O autovlaku asi ne, ale my z pohraničí jsme občas využívali spojení na Ostravsko Excelsiorem. Jízdní doba např. Teplice-Ostrava byla kolem 9 hodin, což je na pohodlné vyspání i se snídaní.
Denní alternativa zabere celý užitný den (a ještě musí člověk vstávat brzo), i autem už jsem to jel a to cca 6,5 hodiny i s obědem a Pražským stresem (my nepražáci nejsme zvyklí na pražské intenzity dopravy).

Herold

Kolik zhruba lidí týdně potřebuje jet z Teplic do Ostravy tak, aby tam byli na 9 ráno?

Vlado

No modernizovat a používat lůžkáče ano ,ale na kratší vzdálenosti to jest večer odjezd a ráno v cíli.Delší trasy jako Praha-Split či Bar bohužel ekonomicky nedávají smysl,proto také byly zrušeny.Ono tahat mrtvou zátěž celý den z Prahy až třeba do Záhřebu proto abych využil vůz opravdu ke spaní na cca 8 hod do Splitu se mě opravdu jeví jako blbost.Dále pokud ceny budou jako jsou dosud ,tak nevím Praha -Split letadlo 5300 vlak 4600 a mít vůz co použiji jen v létě ?Ale někde by šlo rozšířit nabídku třeba Praha-Venezia to se za noční přeskok dá a z centra do… Číst vice »

kakov

to vlastní auto+autovlak má do HR výhody i v tom, že netaháte bagáž (je celou cestu v kufru auta), řeší i cestu na nádraží/letiště, po příjezdu nemusíte nikde nic shánět, dále mnozí lidé jsou zvyklí na svoje auto, pokud chceme lidi nalákat do vlaku, vidím právě šanci v tom autovlaku jako marketingově přitažlivějším (však jím lze cestovat i bez auta),

já osobně bych jako cílovou destinaci letního autovlaku viděl Rijeku, přes noc tam vlak dojede, a z Rijeky se otevírá půl HR na dosah ruky (Istrie, Krk, Crikvenica…..)

jinak jste to sepsal velmi dobře!

Lemmy

Do Rijeky jezdí i DB…

kakov

další důkaz, že je to lukrativní destinace, ale já bych chtěl spojení pro česko, ne pro němce,

nevíte prosím jakou trasu má vlak DB do Rijeky?

Robert Šalda

Mnichov – Salzburg -Villach -Lublaň – Pivka -Rijeka

kakov

Díky! o tom jsem nevěděl, asi před třemi lety mi bahn.de hledal spojení jen s přestupem

KarelF

Od 18.6.2021 bude jezdit v režii ÖBB. https://zdopravy.cz/obb-chystaji-dalsi-nocni-vlaky-spoji-bratislavu-se-splitem-46684/
EN1252/1253 Bratislava hl.st. – Marchegg (handover from ZSSK) – Wien Hbf –
Wien Meidling – Wr. Neustadt Hbf – Bruck/Mur – Graz Hbf – Spielfeld-Straß
(handover to SZ) – Maribor – Celje – Dobova – Zagreb – Ogulin – Knin – Perkovic
– Split and back

HolyTrinity

Tak zrovna lůžko Praha-Split v sezóně bylo nařachaný vždycky. Jel jsem s tím v roce 2016, jízdenku jsem kupoval v březnu a už v tu dobu byly místa ve vlaku od června až do července z 80% zabrané (minimálně to tvrdila pokladní). A byla to evidentně pravda, když při naší jízdě byl vůz plný (až na dvě kupé, které jsme zaplnili my v Kolíně a pak jedna rodinka z Brna) už z Prahy. Zpět to bylo podobně. Provoz lůžka z Prahy do Splitu skončil (údajně) hlavně proto, že EC z/do Prahy začaly v Budapešti zajíždět na nádraží Nyugati, zatímco návazný… Číst vice »

Lemmy

No podstatou celé věci je, že lůžko vůbec nemělo jet přes Slovensko a Maďarsko, ale mnohem rychleji přes Rakousko. Kdyby dojelo do Rijeky, jak někdo nahoře naznačuje, tak by to mohl být příjemný noční skok.

KarelF

Od 18.6.2021 v režii ÖBB EN1252/1253 Bratislava hl.st. – Marchegg (handover from ZSSK) – Wien Hbf –
Wien Meidling – Wr. Neustadt Hbf – Bruck/Mur – Graz Hbf – Spielfeld-Straß
(handover to SZ) – Maribor – Celje – Dobova – Zagreb – Ogulin – Knin – Perkovic
– Split and back

Kalanis

Jsem zvědav, co by lidi řekli na možnost naložit se s autem v Ostravě a vysypat se ve Francii v Brestu u moře nebo v Amstru. Jasně, DBNetz a SNCF budou ječet, protože se to nikdy nedělalo a protože oni tohle nenabízí.

kakov

podle mě DB+SNCF to bude šumák, ale musel by to být vlak v režii třetí strany, rozhodně (myslím si) nepřistoupí na to, že si vlak/vagón(y) převezmou na hranicích a povezou ho dál na vlastní náklady

Josef Trögl

Svého času jezdil Jadran expres v cca 9,30 z Prahy a do Splitu přijížděl už někdy po 5 hodině ranní. Na trase měl rozhodně rezervu (jezdilo to přes Havl. Brod a na trase celkem postávalo). Posunout odjezd na rozumnou odpolední hodinu (15,00), ubrat hodinu na jízdní době a může se do Splitu přijet před obědem, do bližších letovisek i dříve. To mi nepřijde tak blbé.

KarelF

Od 18.6.2021 by postačilo poslat lůžkový + auto vagon do Bratislavy nebo Vídně a dát jej za tento vlak. EN1252/1253.

KarelF

Jak píšu dokola. Letadlo mne nebaví a řídit to už vůbec ne. Auto do letadla za rozumný peníze nedáte opravdu. Od příštího roku bude jezdit Bratislava – Wien – Split takže už se těším jak to budu mít jen za 300 km a zbytek vlakem s autem naloženým na konci vlaku. 2+2 v lůžku ideálně. Neřídím, spím a jedu v autě bych musel dát pauzu kvůli dětem, děti mají už zážitek z dovolené po nastoupení do vlaku, autem si pak mohu popojet kam chci, jedu na jistotu s dětmi jak ubytování tak i doprava, námitka porucha auta mám takové pojištění… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Modernizace?? Nestačí vyhubit štěnice. Ale koupit vagóny nové.
ČD je modernizacemi úplně posedlá, ale výsledky nemá.
Generálnímu řediteli navrhuji, aby si koupil repasovný notebook a nějaké hadry v sekáči. Možná by se dalo sehnat i nějaké jídlo vytvořené ze zbytků.

Robert Šalda

Asi jste nečetl článek. Obnova interieru, částečně nová lůžka a obložení atd. To asi nebude vyhubení štěnic. Samo, nové vozy by byly fajn, ale na kolik by vyšly a jak by se v provozu zaplatily? OEBB sice plánují nákup nových spacích vlaků, ale jejich klientela je ochotna platit ve vyšší cenové hladině než Češi. WLABmee má relativně ucházející podvozky a pokud to nezvojtěj tak mohou nějaký čas odvádět slušnou práci.

Petr Novotný

To je sice fakt, ale posedlost modernizacemi sedí… dost vozidel je zmodernizováno a ve výsledku v podstatě krám.

V. K.

Bylo by super, kdyby se zase podařilo koupit nějaké rakouské vozy. Na nové si nedělám naděje, ale i tohle by pomohlo.

Lemmy

Tady protestujete na nevhodném příkladu. Vagony nějak bastlili v MOVO Plzeň a s díly z hobbymarketu si nedělám prdel. Je tam keramické umyvadlo se špuntem, který když vyndáte, slyšíte rachot kol, fungovalo to jako ta roura z kapitánského můstku do podpalubí na starých lodích. Stejně tak sprcháč (v duchu ČD/JLV samozřejmě neurčený ke sprchování cestujících, ale uskladnění úklidových pomůcek) byla kabinka, jakou koupíte v Bauhausu, namontovaná do jednoho kupé.
Tohle stojí za to předělat na normální železniční komponenty…

Kalanis

Tomu dal razítko k drážnímu provozu kdo? Má to patřičné atesty k drážnímu provozu?

Jiří Kocurek

Ten špunt určitě ano. Reps. identický špunt koupíte. Bez razítka za 10 Kč, s razítkem za 200 Kč.

Josef Trögl

To je ptákovina. Vlak není noťas ani mobil, dokonce ani auto. Životnost některých částí je mnoho desetiletí a proto stačí měnit jen to ojeté, což zahrnuje i interiér.

Ondra

Sympatická slečna 🙂

Lemmy

To jsou vozy z MOVO Plzeň, které vypadají, že je sestrojil někdo svépomocně součástkami nakoupenými v hobbymarketu?

Kubrt

Ano.

Lemmy

Tak tam je rekonstrukce jasná.

Jerry

Tebe taky sestrojili v baumaxu

Hanzi

Tak v současné době to z Čech na všechny směry vychází rychleji a i levněji autem.

Jarda

Ne každý řeší primárně cenu a raději si užije klid a pohodu. Možná je to o něco dražší, ale nemusíte stovky kilometrů řídit, relativně slušně se vyspíte. A ta cena při jednom nebo dvou lidech není zase tak velká. A asi to své cestující má,když především v sezóně jsou ty vlaky vyprodané. Ostatně úspěch nočních vlaků OBB také o něčem svědčí a také jejich noční vlaky nejsou většinou levnější než auta.

Hanzi

Cena je druhořadá, rychlost je primární, čas je nejcenější, lepší 5hodin řídit nežjet do Budapešti celou noc. A ta klientela co z toho vylézala byla z půlky čínského, korejského atp původu, takže ti si auto do Evropy určitě nepotáhnou a na relativně střední vzdálenosti letadel moc nelétá. Nějací nádražáci , kteří jsou ale většinou lakotní utrácet za lůžko a tak se budou mučit raději celou noc v sedačce, vrcholem je možná lehátko, no a pak tedy zarytí šotouši co si i to lůžko koupí.

Y.K.

Vy nespíte? Protože jinak ta první věta postrádá smysl.

Hanzi

Ne, když řídím tak skutečně teda se snažím nespat. A i když v noci nakrásně budu spát v nějakém vagonu co mi bude platný , že mě někde ráno vykopne když budu půl dne bloumat městem než mě někde ubytují? Takže ano raději pojedu autem v čase co si přizpůsobím a spát budu v pelechu, který se nehýbe.

kakov

těch půl dne už můžete být o moře nebo na sjezdovce

Hanzi

No a já s tím autem získám dokonce celý den navíc, zatímco vy se budete pachtit dvě noci ve vlaku, mě ve výsledku postačí den na přesun tam a zpět

kakov

jenže já se nebudu pachtit, já budu spinkat až do růžova 🙂

Vážně, ten Váš den bych teda chtěl vidět, kecáte!

Hanzi

Lugano – Praha již poněkolikáté cca 9 hodin takže dohromady 18 a to spaní vaše do růžova v pelechu který drncá a skáče na každé výhybce, s někým kdo vedle na posteli prochrápe celou noc nebo tam hlaholí až do rána, to asi teda musí být taky pocuc.

Y.K.

A to se vyplatí! Každému co jeho jest, nikdo vás vlakem jezdit nenutí, ale představa vašeho ideálního cestování zdaleka není ideální pro každého.

Laborec425

Hanzi: Jel jste někdy lůžkovým vagónem? Já mám relativně špatné spaní, ale ve vlaku se vyspím podobně pohodlně jako např. v hotelu. Každý to má samozřejmě jinak. Ale Vy jste očividně fanatickej fanda aut a „nenáviděč“ vlaků, kterej o tom, že má nesnášet vlaky slyšel v TV a četl v Blesku.

Jerry

To ses borec že nespíš ale pak nepicuj když skoncis ve škarpě..jel sem do Warszawy a zpět tři ridici a bylisme unaveni že SME šli drimat a neriskovali že to někde vysipem na cestě zpět.

Hanzi

Tak to fakt jezdi vlakem , když nejste schopný ve třech udělat Varšavu a zpátky.

asdfr

Odkial ste isli do tej Warsavi. Zo severu Slovenska zasobovac robil Warsavu na otocku jeden. Mal to nejakych 900 km na jeden zatah. Ja som sa chystal tento rok k baltskemu moru – 900 km. Tahali by sme to dvaja, nevidim v tom ziaden problem. Sam som tahal z ceskych budejovic na severne slovensko – 450 km na jeden zatah. Vpohode. Kedze som siel po okreskach, tak to bolo nejakych 6.5 hodiny soferovania.

asdfr

Zaujimave. Clovek popise vlastne skusenosti so soferovanim a chyti minusu. No co, je tu vetsia zbierka zeleznicnych fanatikov ako v beznej populacii a ich predstave je vsetky cesty nad 10 km len vlakom a pred autom povinne bezec z cervernou zastavkou.

Tuzemák

To je tady normální,zde dostanete mínus i za dotaz. Šotouši jak vidí slovo auto, řízení, silnice… vidí rudě. Schválně kolik jich teď schytám já?

KarelF

Děte někam s házením do pytle šotoušů nejsem šotouš, ale prostě někde má smysl vlak a někde auto. Třebas na relaci Praha – Bruntál mne do vlaku nedostanete. Na trase Praha – Brno je auto zbytečnost. Praha – Mariánské Lázně jedu jak se mne zrovna chce jednou Pendolinem jednou autem dle chuti a potřeby. Jsem normální člověk používající veřejnou dopravu i auto.

Bardotka

900 km na jeden zátah, to si uzij…
Řídím rád, ale takovouhle štreku a ještě na otočku jako vás zásobovač si fakt odpustím

Vlastimil Kocurek

Můžete to stihnout i za 4 hodiny, ale pak rok nebudete řídit. :):) Ano pro část lidí je lepší auto, je to individuální, není vše proti všemu.

KarelF

Hanzi kecáte, až to pěkné není. Z auta po několika stech km nemůžete vylézt v nijak pohoda stavu. Za rok najezdím s osobákem 40-60 tisíc km takže vím o čem mluvím. 500 km na otočku Praha – Bruntál – Praha nebo Praha – Olomouc – Praha po 35 silnici žádný tuzex. A i těch 250-300 km v létě žádná láce. A to, že to odsedím v VW Touran Comfortline takže docela pohodlný auto srovnatelné s Reiljetí busineskou. Takže táhnout se do Splitu za volantem to sem ne tedy nechce. Takže pro mne toto spojení má smysl. Od příštího roku jezdí… Číst vice »

Herold

De Luxe? Ale no tak…

KarelF

Hanzi a co to zkusit károu třebas do Tunisu nebo Egypta. To by jste dal? Já se na to chystám 2022, ale bez dětí.

Bardotka

Právě že ten nadražák co jede na FIPku si těch pár korun za lůžko rád připlatí.
Do Košic je lehátkovým příplatek jen 150 korun ( 6ti lůžko)

mikiqex

Přesně tak, čas jsou peníze. Aktuálně zvažuji cestu autovlakem na východ Slovenska a mohu si vybrat zabít v podstatě celý den cestou tam, nebo si připlatím a ráno se probudím na místě. Druhá varianta umožňuje využít prodloužený víkend a nemuset „plýtvat“ dovolenou.

Bardotka

Aktuálně pojedeš možná do Krkonoš…

Alaska Railroad

Hanzi
Které směry máte na mysli? Osobně si myslím že relace jako Košice, Humenné, Warszawa, kam jsou ubytovací vozy nasazovány ještě k silnici jsou časově konkurenceschopné, byť je po cestě zdržují různá rozpojování a spojování.

Y.K.

zdržování nočních spojů obecně není problém, pokud na místo dorazí v nějaký použitelný čas ráno.

Hanzi

No tak ta Budapešť a Curych určitě, tam teda autem numero uno, a na Slovensko pojede většina lidí asi někam do okolí Tater než Humeného a v hotelu vás v 7 ráno nikde neubytují takže tak nic moc použitelného.

kakov

ten vlak má s Humenném jen konečnou, ale autovozy jezdí také do Popradu, který má přízvisko Tatry 😉

„“v hotelu vás v 7 ráno nikde neubytují“ to není pravda, záleží, zda si připlatíte

Hanzi

To už se vám ten vlak trošku prodražuje s dalším připlácením ne?

kakov

no a? před chvílí jste psal, že cena je druhotná a najednou je to problém?? mě se neprodražuje, já to dopoledne efektivně využiji pro dovolenkové aktivity, takže mě ubytování až odpoledne stačí

Hanzi

Ano, cena je druhotná to ano, ale za použití soukromí a svobody na cestách a určitě jí nebudu rvát za jízdu nějakým nesmyslem na kolejích a připlácením si po hotelích a ty prachy narvu raději za dovolenkové či jiné aktivity.

Jaroslav

Dělejte jak potřebujete, ale nesnažte se nám svůj subjektivní názor cpát, jako kdybyste měl svatou pravdu.

Hanzi

Nikomu nic nevnucují, pokud máte ty touhy udělejte si v tom číslo popisné pro mě za mě. Pokud vám to vyhovuje vydejte se s tím třeba na cestu kolem světa. Já píšu čistě a pouze za sebe, že bych to v životě nepoužil. Co dělají jiní je mi buřt. Od toho de facto diskuze je aby se hodnotili klady a zápory.

Jedine vlaky

Nočními vlaky OBB jezdí tolik šotoušů, že jsou dokonce vyprodané. Zajímavé, tolik tisíc šotoušů ročně to asi nebude 😀

Hanzi

To kupujete jízdenky každý den na ten krám? Nebo nějaký ověřený zdroj? Já četl nedávno a možná i zde teď nevím že jejich mluvčí říkal že mají slušnou 70procentni obsazenost.

KarelF

To nám tady cpete navíc vám ani nijak nedochází, že jsou lidé kteří to využijí, protože chtějí a nemusí být šotouši a režijkáři jak se tu neustále dokola říká. Jsou i obyčejní lidé – cestující kteří to chtějí použít.

Lemmy

V hotelu vás většinou neubytují, ale když jim to řeknete dopředu, tak vám dají snídani a můžete si tam někde umejt xicht a zuby a nechat krámy.

KarelF

Nesouhlasím, recepční jsou úplatní, ale pokoj obvykle rádi připraví i bez poplatků takže tringl je pak slušnost. Tedy pokud nejste v zemi kde to je neslušné. Já to ideálně objednám při rezervaci, aby personál věděl a zatím se mne nestalo, že by nevyhověli. Například v Tatrách když jsem řekl do telefonu, že přijedeme vlakem tak se zeptali zda dojedeme električkou a kterým EN přijedeme a jen stroze recpeční zkonstatovala tak to v 8:30 budete mít pokoj. Dostala 5 Eur snahu si cením. Byli super takže dostala i 5 Eur při odjezdu. Když mne chytli záda a posouval jsem příjezd a… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Ale ten vlak je skutečně dělaný především pro ten východ, tedy oblast Humenného. Nejde jen turisty do Tater, ti skutečně mohou autem,,ale jak píšu výše, za Žilinou jsou vysloveně dva špunty. Ne-li více.

KarelF

Nejde o turisty do tater. Do tater autem? zbláznil jste se? Jel jsem to jednou a nikdy více. Jen absence dálnice na severu slovenska a čech je peklo. Takže pěkně lůžko de luxe 2+2 auto na vagoně a pohodička vystupuji vyspinkaný v popradě. Co chtít více a Tatry dáte v klidu i bez auta vše projedete električkou.

Herold

Pokud ušmudlané kupé 3×3 metry považujete za de luxe ubytování, tak musím říct, že mám o luxusu dost odlišné představy…

ABC

Trojka štěnice,dvojka bez štěnic, jednička bez štěnic a s ramínkama

ABC

Pěkně vítám panstvo, mé jméno je Sup. Jsem pevně přesvědčen že se ubytujete v mém hotelu. Jinej hotel tady není.

KarelF

Ale ubytují. Jen to chce správno porozprávať s recepčnou a nabídnout správný tringl pokud víte o co jde. Zadarmo nikde nikdo nehrabe pane zvláště v těchto službách. Stačí 5 eur a byl jsem na pokoji v 8 hodin (Tatry). Nebo si to prostě domluvíte při rezervaci a věřte že to jde. Jenže rozdíl je v tom, že já vyrazím jako otec od rodiny který to bere trochu odpovědněji a vy jako batůžkář systémem z ruky do huby. Jinak dovolené já beru jako společenský projev, že na něco mám a když už se to tedy po mne chce tak si to… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

ANO. Praha >> Humenné je typická cesta na vlak. Až chytnete za Žilinou 2 x 1 hodinu v koloně na dálnic ve stavbě a jeden neprůjezdný tunel, což je tam zcela běžné, tak řidiče auta ten optimismus přejde.

kakov

řidiče auta to bohužel nepřejde, nejedná se totiž o optimismus, takovým lidem je ukradené jaké to je, hlavní je, že je to auto, bohužel

Nekdo

Nemate pravdu. Jsem ridic. Jezdim celkem rad. Ale otrocit nekde vislce nez 2-3 hod. xa volantem fakt nechci. Takze bocni vlak nebo autovlak do mist, kam nelze rozumne letadlem, nebo to stoji nesmyslny ranec, je idealni. Kreteni jako hanzi at si mysli, co chteji. Ja nezabiram jim misto na silnici, tak at nedrzkuji na muj nocni vlak…

Hanzi

Vždyť ti ho nikdo nebere ty jelito.

asdfr

Poradim. Nechodit v piatok smer Hummenne a pokial treba, neplanovat to tak aby som sa pokusal prejst zilinu medzi 16-18.
A neskusat sa vracat z Hummenneho v nedelu zase tak aby som bol v Ziline tak po 18:00

Zapcha na dialnici pred Ruzomberkom sa da krasne obist tym, ze z tej dialnice zidete uz v Liptovskom Mikulasi, pojdete po ceste I/18 okolo Liptovskej Mary a potom to date cez Besenovu a dediny po druhej strane Vahu a vojdete do Ruzomberka z boku.

Honza D.

Z LM se dá v pohodě jet po pravém břehu Váhu okolo Tatralandie a přes Bešeňovou. V RK se nemusí přes řeku u nádraží, ale dá se přejet až u Shellu a Tesca.

asdfr

Poznam. Tu trase vyuzivam len na vianoce alebo velku noc. Je pomalsia ako po 1/18 a pokial vychadzam v nedelu z Mikulasa tak okolo 17:00 tak sa tiez ziadne hodinove zapchy nekonaju.

Honza D.

Palec nahoru za snahu něco udělat i pro tento druh cestování, ne každý chce létat. Navíc kdo ví jak to v budoucnu bude s leteckou dopravou. Třeba se dočkáme i nočního Západního expresu do Paříže.

-TR-

Pochybuji, že by se někdy do Paříže jezdilo znovu. SNCF nemají o noční vlaky příliš velký zájem. Je to dáno i tím, že v úseku Metz – Paris stojí VRT a noční vlak by musel jet po staré trati.

Kalanis

VRT je až do Strassbourgu. Ale je schopná VRT pobrat auta na vagonech? Ne. Vůbec – co nabídnout před létem frantíkům kapacitu autovlaků na trase Paříž – Perpignan? Zácpy na mýtnicích u Lyonu a Avignonu jsou vyhlášené a přecpané vlaky na jih taktéž. Ať si zákazník vybere – bude tam rychle nebo si vezme auto a má to i s okolím?

Původní Pražák

Doufám, že to CD dělají, protože si spočítaly, že se to vyplatí, a ne jako nějakou charitu pro šotouše, co nechtějí létat.

roman

takových fanatiku kteří chtějí vyhazovat peníze a čas za cestu do Paříže vlakem se moc nenajde

KarelF

Vidíte a já jsem se na to podíval a taková hrůza to není. Do Drážďan a pak IC vlaky.

Radovan Komínek

Snad se v budoucnosti dočkáme charterových spojení do letních destinací – Jadran, Řecko, Itálie – za rozumný čas a rozumné peníze, a to nejen při nástupu z Prahy. Cestovní kanceláře si za zpáteční letenku berou cca 6 tisíc korun (posuzován rozdíl mezi cenou autobusového a leteckého zájezdu), takže potenciál tu určitě je.

Stanislav Fanta

No, nevím jestli by zpáteční jízdenka + rezervace vyšla do těchto destinací levnějši, než za 6 tis. Druhý problém je jízdní doba, pořád je takovýto spoj zejména v zahraniční velmi pomalý. Když se ještě na Jadran či k Černému moři jezdilo, 90% klientely tvořili nádražáci, kteří platili jen tu rezervaci, místo jízdenky měli FIP. Čili spoje byly plné, ale ekonomika trochu kulhala na obě nohy. A pokud si představím, že třeba zpáteční rezervace by stála 2 tis, tak je to při 30 lidech 60 tis Kč. A to je dost malá suma na to, aby se z toho zaplatila mzda… Číst vice »

Alaska Railroad

Když se jezdilo na Jadran, nebo do Benátek a Rimini, nebo do Soluně a Bulharska tak to bylo ještě s vozy WLAB a Bc bez fekální nádrže a klimatizace. Nevím na jak dlouho vydrží třeba fekálka bez vyprázdnění. Nic méně když jsem jel v době předkoronavirové do Itálie tak jsem byl překvapen kolik s námi ve Vídní přestupovalo z Railjetu lidí na EN do Říma/Milána, na fipkaře rozhodně nevypadali. Potenciál by v sezoně tahle jižní relace měla.

Robert Šalda

V posledních letech provozu jezdila Soluň ráno na Avale, přes noc z Bělehradu do Makedonie a někdy před jedenáctou to bylo, či spíše mělo být v Soluni. To by snad fekálka mohla vydržet. Oproti tomu v dobách, kdy bylo Srbsko v největším chaosu to objíždělo přes Rumunsko a Bulharsko s časem jízdy i přes padesát hodin. Jak litutu, že se mi nepodařilo přesvědčit manželku abychom to podnikli😒. Samozřejmě v té verzi přes Bělehrad. Přes Bulharsko by to asi byla naše poslední cesta😂.

Bpee

Hele, už teď stojí Včasná Jízdenka Evropa z Prahy do Chorvatska 37-67 EUR. V posledním roce navíc byly k FIPkám ve WLABmee do Baru a Splitu vyšší příplatky. Ziskové to ale asi tak nebo tak nebude, nicméně které východoevropské mezinárodní vlaky ziskové jsou..

Nekdo

Neurazejte slusne lidi FIP a jinymi nadrazackymi nadavkami. Vlaky jsou v prvni rade pro platici zakazniky…

Jerry

Ale jezdilo se vlakem normálně k moři a vlak nebyl plný nadrazaku..a radši se vyspat ve vlaku než spát v autě

Kubrt

Vlakem k morim se masově jezdilo v době, kdy tam nebyly poradne silnice a letadlem to bylo drahé. Dnes neplatí ani jedno.

PatriK

Celkem výstižné. A nejen že silniční infrastruktura šla řádově nahoru, ale řádově se zvyšila také dostupnost individuálního automobilismu. Proti tomu železnice téměř zamrzla a ceny šly nahoru tak, že se je to mnohdy nejdražší způsob cestování ve srovnání auto, autobus i letadlo.

KarelF

OK ale jsou lidi jako já kterým je to jedno a chtěj mít to pohodlí neřídit, až někam do Chorvatska.

KarelF

Tak to jo, kde jste viděl v Čechách pořádnou silnici. Jen než dojedu na nádraží tak jsem na..s.r.anej v jakým stavu jsou silnice. Co si vezmu do auta a to na vlak si nevzmu do letadla natož to auto(za rozumné peníze). Tak a dál…

Stanislav Fanta

Pokud už, tak vidím velký potenciál v použití autovlaku za rozumných cenových parametrů. Vzít si (nejen) na Jadran auto a nemuset celou cestu řídit, to by jistě hodně lidí uvítalo.

Džamel

A není rozumnější si tam to auto půjčit? Proč tahat své auto jako mrtvou hmotu přes kus Evropy, když potom s ním najedu pár kilometrů?

mikiqex

To záleží na ekonomice toho všeho, jestli by půjčení nevyšlo dráž nebo nebylo méně pohodlné. Buď si připlatit pojištění, nebo se klepat, že mi půjčovna naúčtuje každý škrábaneček. Půjčení auta má ekonomický smysl hlavně když žádné nemám.

Alternativou může být i ušetřit jen jednu cestu a druhou (typicky cestu domů) odřídit. Mám pak i volnost termínu odjezdu pro případ, že by třeba bylo nutné odjet dříve.

Vlastimil Kocurek

Vaše pojišťovna vůbec nemusí mít takový druh pojištění, jakože zaplatíte u jiné pojiˇšťovny sjednané majitelem vozu, vyšší účast.

ABC

dyť se tu každej prsí jak si kvůli pohodlí rád příplatí

Dalibor

No nevím, půjčovný v turistických destinací je dost mastný a pučujou se tam většinoiu malý vergly….Navíc hledej v půjčovně sedačky pro děcka….

KarelF

Přesná odpověď pro ostatní na téma půjčovyn + …….nebo se klepat, že mi půjčovna naúčtuje každý škrábaneček. …citován mikiqex

ABC

No a co, budeš tam stěhovat lednici?

kakov

když zjistíte, kolik to půjčené auto stojí, tak si to půjčení rychle rozmyslíte, kromě toho vlastním autem řešíte i převoz zavazadel, což u rodinné dovolené už může být hodně věcí

Jerry

Dneska šou lidí lemry a jak nejedou autem až k ubytování tak dovolená pada

Vlastimil Kocurek

Navíc, např. v Itálii, vám účtují zálohu, ale ne z vašeho běžného účtu, ale z povoleného kreditu, což považuji za vrchol drzosti, ale je to tak. To platí pro individuální cesty. Zdá se to být nesmyslné,ale ono je to pro půjčovny výhodné.

Vlastimil Kocurek

Tak auto se veze na vlaku, a pro vlak to v podstatě žádná přítěž není, V to píšete, jako kdyby to člověk táhl na zádech. pak vsednete do auta, kterého znáte technický stav, a všechna hejblátka, a nemusíte studovat nějaké podrazy ve smlouvách, jako je vysoká účast v pojištění. V kufru toho svého auta máte navíc své zavazadlo, etc.

kakov

přesně tak, v tom je ten potenciál do budoucna, do HR (ale i jinam) se v pohodě tím autovlakem přes noc dojede a pokud v noci spíte a jede s Vámi auto, tak Vás nemusí trápit, že by jste po dálnici dojel o hodinu rychleji, ani tahání zavazadel, každopádně to chce trasy, kam se dojede za noc, takže pro ČR Černé moře padá, tam už je to na letadlo ale chtěl bych ty závodníky s tím rychlejším autem vidět, protože asi nikdo nezvládne jet autem na jeden zátah 140 km/h z ČR až k moři, a s těmi přestávkami na… Číst vice »

Kubrt

A co budou ty vozy dělat těch zbývajících 8 měsíců v roce, kdy na Jadran jezdit nebudou? Pokud stát na ONJ, budou si na sebe muset vydělat v sezóně, což ty jízdenky ještě podraží. Nově koupené/významně opravené vozy musí jezdit-vydělávat celý rok.

kakov

v zimě může stejný vlak, stejným způsobem jezdit do lyžařských středisek a mimo sezóny (podzim/jaro) může být využíván pro víkendové poznávací zájezdy, což jej sice nevytíží na 100 %, ale něco by to vyneslo

Kubrt

Tak už zbývá jen hodit to na papír a začít hledat investora, takovýhle business plán nikdo nemá, našel si mezeru na trhu 😉 Víkendové poznávací zájezdy vlakem? Připojené vozy k běžným vlakům? Manipulace v cílové stanici a píchnutí na stojan? Odstavení v takovém místě, aby se tam dalo vrátit na noc? Nebo snad zvláštní vlak s vlastní lokomotivou?

Robert Šalda

No ne že by se mi taková představa jako šotoušovi nelíbila, ale představa jízdy v lůžkovém kupé s lyžařskou výbavou, či dokonce v lehátkovém kupé 😁, no nevím nevím.

KarelF

Můžou jezdit do Tater a tam věřte uplatnění najdou.

PatriK

Dokud budou platit ceny jízdného dle mezinárodního železničního tarifu, tak zůstane i nicotný zájem o vlakové spoje pro mezistátní spojení. Takže bohužel, „charterových spojení do letních destinací – Jadran, Řecko, Itálie“, se jen tak nedočkáme.

Bpee

Do Itálie jsou včasné jízdenky, na Jadran prakticky taky.. teď je naprosto jiná doba, než jako před x lety, všude – vždyť i dnes se dá koupit VČJE Praha – Split za pár stovek. E-tiket Praha – Chorvatsko začíná na 37 EUR a končí na 67 EUR…

roman

6 000 kč to je první třída ?

Ketchup1970

I třetí pořadí ve sportech je výhra , nemusí být jackpot .