Česká Lípa odsouhlasila dopravní podnik s Busline, vznik bude řešit ÚOHS

Mezi hlavní zastánce společného podniku s Busline patří místostarosta České Lípy Juraj Raninec (ODS). Foto: Městský úřad Česká LípaMezi hlavní zastánce společného podniku s Busline patří místostarosta České Lípy Juraj Raninec (ODS). Foto: Městský úřad Česká Lípa

Česká Lípa založí společný podnik s firmou Busline na provoz městské hromadné dopravy. Bez soutěže tak město vyvede nejméně 380

Česká Lípa založí společný podnik s firmou Busline na provoz městské hromadné dopravy. Bez soutěže tak město vyvede nejméně 380 milionů korun během příštích deseti let. Plán dnes schválili těsně městští zastupitelé. Plán ale bude ještě posuzovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, na který se dnes kvůli tomu obrátil Liberecký kraj.

Nová firma se bude jmenovat Dopravní podnik města Česká Lípa (DMČL), město v ní bude mít jen 20%. Zbytek ovládne Busline.

Na rozdíl od stávajících 25 autobusů bude provoz zajišťovat jen 22 vozů. Důvodem snížení počtu je splnění podmínky možnosti přímého zadání bez soutěže.  Pokud by mělo jezdit dál 25 autobusů, město by muselo podnik vlastnit celý nebo provoz vysoutěžit. „Je to obcházení zákona o veřejných zakázkách,“ řekl zastupitel Tomáš Vlček (Starostové).

Do hry se vložil na poslední chvíli ještě Liberecký kraj, který podal podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli podezření, že jde o porušení zákona o veřejných zakázkách. „Je to politický nátlak na město,“ řekla starostka Romana Žatecká. Místostarosta Juraj Raninec (ODS) považuje nápad na společný podnik za úžasný a podivil se nad kroky Libereckého kraje. Podle něj jde jen o zastrašování zastupitelů.

Podle náměstkyně hejtmana a českolipské zastupitelky Jitky Volfové (ANO) je důvodem podání podnětu fakt, že kraj financuje částečně českolipskou MHD, konkrétně zajíždění do některých obcí v okolí, například Sosnové.

Zatímco vztahy mezi vedením České Lípy a Busline jsou velmi dobré, mezi krajem a Busline na bodu mrazu, především kvůli velké soutěži na zajištění autobusové dopravy v kraji.

Podle Ranince navíc město oslovilo jiné dopravce, zda mají zájem o podobný model spolupráce. Šlo o Arrivu a ČSAD Autobusy České Budějovice. Nikdo se ale nepřihlásil, protože nešlo o žádnou nabídku.

„Nechápu, proč se neoslovilo například ČSAD Česká Lípa,“ dodala Volfová. „Když tu žijí, mohli se ozvat sami. Nevidím důvod, proč bychom měli vyzývat celou Českou republiku a okolní země, aby nám poslali nabídku,“ řekla Žatecká.

V dlouhém jednání plné osobních vzájemných útoků se zastupitelé podivovali i nad návrhem struktury, kdy město bude mít 20% nebo že spory má řešit Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře. Od této doložky většina úřadů už ustupuje.

Zastupitelé se podivovali i nad tím, co vlastně městu spolupráce s Buslinem přinese. Podle Ranince lepší kontrolu nad skutečnými náklady na MHD.

Pro hlasovalo nakonec 13 zastupitelů, což je nejtěsnější možný počet. Kromě radniční koalice pomohl transakci s Busline zastupitel Jiří Wawrečka zvolený na kandidátce  České pirátské strany. Podle Tomáše Martínka z České pirátské strany ho před jednáním vyzvali, aby návrh nepodpořil.

Busline před zastupitelstvem zintenzivnil své aktivity ve městě, v úterý například přivezl dětem program s autobusovými pohádkami. Podle Ranince je to další příklad dobré  spolupráce mezi dopravcem a městem.

Zastupitelé původně vybírali ze tří variant – vlastní firmu, otevřenou soutěž nebo společný podnik s Busline. Zastupitelstvo se v červnu rozhodlo pro variantu soutěže nebo společné firmy. Verzi přípravy soutěže ale město zastupitelům vůbec nepředložilo.

Tagy BusLine česká lípa
10 komentářů