Češi se podílejí na výměně nejstaršího mostu přes Kielský průplav, řeší i netopýry
Před úplnou uzavírkou železniční trati na přelomu srpna a září budou muset stavbaři instalovat tři dočasné železniční mosty.
Unikátní projekt zahrnující několik dopravních módů se aktuálně rozvíjí na okraji severoněmeckého města Kiel. Stavbaři zde nahrazují nejstarší most přes Kielský průplav. Starý most Levensau pro pěší, silniční a železniční dopravu pochází z konce 19. století a je na konci životnosti. Zároveň je v nejužším místě průplavu, kde se lodě nemohou míjet.
Na stavbě se podílejí společnosti BeMo Tunneling z Rakouska a Zakládání staveb z České republiky; obě firmy patří do skupiny Metrostav. Nová ocelová konstrukce bude stát na obřích železobetonových pilířích o průměru devět metrů. Na každém břehu budou dva, severní pilíře budou vysoké 27 metrů a jižní 32 metrů.
Nový most bude zajímavý mimo jiné tím, že bude zahrnovat původní jižní opěru starého mostu. V ní se nachází velké zimoviště netopýrů, které má být zachováno. Biologický průzkum odhalil, že tu zimuje na pět tisíc netopýrů.
„Stará mostní opěra se zimovištěm zůstane na svém místě, ale nebude mít již žádný kontakt s novou konstrukcí, a tedy ani žádnou nosnou funkci. To vyžaduje důkladné statické zabezpečení, proto jsme dotčený svah museli zajistit 36 velkými vrtanými pilotami o průměru 1,5 metru a délce přes 35 metrů. Z toho 10 kusů jsme zasouvali přímo pod stále používaným mostem, museli jsme se tedy vyrovnat s velmi stísněným prostředím,“ uvedl člen dozorčí rady BeMo Robert Dostál.
Dosavadní práce podle něj nezasahovaly do pěšího, silničního ani železničního provozu, což se ale nyní změní. „Přesouváme se na hráz před a za stávající opěry. To s sebou nese omezený prostor, zejména pro přístup, ale také nezbytná bezpečnostní opatření pro veřejný provoz,“ doplnil Dostál.
Před úplnou uzavírkou železniční trati na přelomu srpna a září budou muset stavbaři instalovat tři dočasné železniční mosty, z toho dva pomocné. Dále vybudují provizorní mosty pro pěší a silniční dopravu s předsunutými základovými prvky, pod jejichž ochranou následně postaví mostní opěry.
Stavba je investicí ředitelství vodních cest Wasserstraßen Neubauamt Nord-Ostsee-Kanal, které spadá pod ministerstvo dopravy. Cílem celého projektu je zvětšit příčný průřez kanálu a průjezdní výšku a připravit jej na budoucí lodní dopravu. Investor stavbu rozdělil na několik etap, k nimž vybírá zvlášť zhotovitele.