Doprava ve městě

Černých pasažérů v Praze ubývá. Tisíce se podařilo proměnit v předplatitele

Tramvaj vyzdobená kampaní proti jízdám na černo. Autor: ROPID
Tramvaj vyzdobená kampaní proti jízdám na černo. Autor: ROPID

V pražské MHD ubývá lidí bez platné jízdenky. Vyplývá to z čísel o přepravních kontrolách za prvních devět měsíců roku. Od ledna do září revizoři udělili 186 tisíc pokut, když rok předtím to bylo za stejné období 212 tisíc pokut. Černých pasažérů tak je letos o 12 procent méně.

Vedení dopravního podniku za tím vidí zlevnění ročního kuponu na 3650 korun (o 1100 korun), ke kterému došlo v roce 2015, a také kampaň Nejedeš načerno?. Kampaň běží přesně rok a lidé přistižení bez jízdenky mohou podle jejích pravidel využít takzvanou pokutu za půlku. Místo plné přirážky zaplatí jen 400 korun, podmínkou ovšem je zakoupení ročního kuponu.

Tramvaj vyzdobená kampaní proti jízdám na černo. Autor: ROPID
Tramvaj vyzdobená kampaní proti jízdám na černo.
Autor: ROPID

Vedení Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) si přitom pochvaluje nečekaný zájem o „pokutu za půlku“. Nabídku využilo a roční kupon si za rok kampaně koupilo 4539 lidí. „Pokuta za půlku předčila naše očekávání. Věděli jsme, že pro část cestujících bude atraktivní mít pokutu jen za 400 korun, když si zároveň koupí roční kupon, ale že jich bude tolik, to nikdo nečekal,“ uvedl šéf DPP Martin Gillar.

Za poslední rok se prodalo skoro 330 tisíc ročních kuponů za 3650 korun. Zájem o ně podle Gillara neustále roste. „Roční kupon stojí 3650 korun, to znamená, že jezdíte za deset korun na den. Při takové ceně se ani nevyplatí jezdit ve stresu, jestli vás někdo nechytí bez lístku,“ doplnil ředitel organizátora dopravy ROPID Petr Tomčík.

Od letošního září si mohou cestující kupovat také roční kupony pro vnější pásma Pražské integrované dopravy mimo hlavní město. Dosud existovaly jen čtvrtletní.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Jestli to není tím, že přítomnost revizorů je velmi předvidatelná (stanice metra). V tramvajích a busech je prakticky nepotkáte. Proto se mohlo hodně lidí rozhodnout, že si s prodloužením kupónu počkají až je revizor „chytne“. Pokuta 400 Kč je vlastně měsíc a půl ježdění na roční kupón. Pokud by statistika měla být objektivní, měl by DPP říct, kolik z těch, kteří akci využili, byli již předtím předplatiteli. Tipuju, že velká většina.

    • A Vy myslíte, že ten systém je tak nedůsledný, že umožňuje zaregistrovat se znovu tomu, kdo už jednou zaregistrován byl (= je) a pouze si aktuálně nenahrál žádnou jízdenku?

      • Obávám se, že opravdu je takto nedůsledný. Cílem je ukázat, jak je tato akce úspěšná, ale neuvádí se kompletní informace. To samé s ročními kupóny – ano, prodávají se nejvíce v historii, ale podívejte se na prodeje ostatních kupónů. Je to v drtivé většině pouze přesun ze ziskovějších kupónů naa nejméně ziskový (roční) a celkové příjmy poté logicky klesají.

  • Krok správným směrem bylo taky zavedení mobilní aplikace PID Lítačka, kde si člověk může koupit jakoukoliv jízdenku přes net předem a nemusí spoléhat na papírové jízdenky anebo na SMS jízdenky, které jsem třeba já využívat vůbec nemohl.

    • Ano, PID Lítačka je super, jedna z nejlepších českých aplikací. Po updatu spustili opravdový „one click shopping“ jako snad první v ČR. Kliknete – a máte lístek, někde se to na pozadí sežere z vaší karty.

      Můj vlak je v platebních metodách sto let za opicemi.

      • Mně více vyhovuje ČD Můjvlak, který vygeneruje kód, který pak mohu ukázat napsaný na papírku – není nutné mít při kontrole funkční mobil. Kromě toho umožňuje platbu i z předplaceného kreditu, takže nemusím vůbec zadávat údaje platební karty. Jízdenky lze před cestou i stornovat a dostanu celou částku zpět.
        Elektronické jízdeky z PID Lítačky pro vnější pásma údajně ani nelze kombinovat s čipovou kartou Lítačka pro základní pražské pásmo.

Newsletter

Partneři


Výběr editora