Centrum Prahy bude v referendu hlasovat o zákazu provozu elektrokoloběžek
Instalace značky zakazující vjezd elektrokoloběžek. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Celoplošný pražský zákaz se zatím nedaří prosadit.
Celoplošný pražský zákaz se zatím nedaří prosadit.
Mě to nepřijde jako rozumný nápad. Důvod, že se nedodržujou nějaká pravidla, tak to zakázat. To bychom mohli plošně zakázat i auta, protože někde nedodržujou pravidla. A co zakázat cigarety, protože kuřáci nedodržujou zákaz kouření (třeba na zastávkách). A toho by se ještě našlo. S koloběžkala nemám nějaké problémy, asi se nepohybuju po příslušných místech. Občas narazím na nějakou zaparkovanou třeba přes chodník, no tak ji odstrčim nebo poodnesu, aby nepřekážela (ona chvíli houká, ale pak přestane). Totéž s těmi koly k pronájmu. Vůbec nechápu, kterej osel může takto zaparkovat (a nevypadá to většinou na to, že by to byl… Číst vice »
Jo, stačí upravit větu takto: „Konflikty s automobily v historickém centru se opakují – jde o vážné problémy s parkováním, bezpečností i estetickým narušením prostoru.“
Zařaďte elektrokoloběžky jako slabé motorky a je klid. Pro ně už jasné předpisy a povinnosti jsou.
Ty předpisy platí i pro tyhle samohyby. Jenom není politická motivace dokopat měšťotu to řešit. Stejně jako rozvoz krmení a elektrokola kurýrů. Kolik jich splňuje to, že pro asistenci musí šlapat, max 250W trvale a max 25km/h? Do 361/2000sb. se může klidně napsat, že na předpisy se dlabe a nikdo je nevymáhá, protože policajti většinu času sedí v kanclu a řeší nesmyslné papíry.
Kdyby se e-koloběžky zařadily mezi motocykly, mohly by legálně parkovat v zónách placeného stání. To teď, stejně jako kola, nemohou. Už by nebyly na chodníku, ale vytlačily by část aut z parkování. To by bylo křiku… :o)
Proč nemůže kolo mít zaplacený parkovací lístek?
Už se těším a samozřejmě budu hlasovat proti koloběžkám.
Přesně tak
Podle mě tohle není řešení. Kdybych mohl hlasovat, řeknu NE, i když mě koloběžkáři na chodnících taky štvou. A cyklisti taky. Místo toho, aby se přijatá pravidla vymáhala, dá se tam rovnou zákaz. Oč jsou elektrokoloběžky nebezpečnější než cyklisti nebo auta?
Celkem o dost, hlavně pro sdílené uživatele.
O víkendu, někdy po poledni jsem v Lazarske vystoupil z tramvaje a primo pred tramvaj( tedy v protisměru) se rozmazl juchajicí mladík , člen vesele party cizinců kteri přivláli od Karlova náměstí a měli velký problém nejenom s alkoholem ale i tamním kolejovym křízením.
Na ARO na Karlaku jsou turisté kolobezkari části hosté, nasobně častější než ostatní účastníci provozu.
Bydlím za rohem, mohu jen potvrdit, že je to opravdu kolikrát o život. Tramvaj zleva, ještě k tomu dost často mají dvojku na žíle, švenkují z vozovky na chodník a zpět, u nás když mají vyvézt popelnice, tak nejdřív musi odklidit koloběžky, matky s kočárky se kvůli pováleným koloběžkám se s kočárkem vyhýbají tak, že to objíždí přes vozovku, po chodníku nemohou. A tak by se dalo pokračovat …
Bohuzel v tom, ze kdyz mate nejaky teleci napad pod vlivem, tak kolo bezne pobliz neni, navic se na nem musi slapat, coz opilce odrazuje. A vetsina opilcu za volant nesedne.
Kdyby se za to skutečně dávaly flastry, které podle zákona mají (tzn. 7 – 25 tisíc), tak si to leckdo rozmyslí. Týká se to i cyklistů, kteří si dají pár kousků, sednou na kolo a ohrožují chodce na chodníku.
Sdílené koloběžky řídí převážně turisté, zcela bez znalosti lokálních pravidel. A ve večerních hodinách obvykle pod vlivem nějakých omamných látek.
Kola nesdílené koloběžky řídí převážně místní, tedy se chovají mnohem líp. Na chodníku (kam nepatří), potkáte z místních prakticky jen kurýry a dovážku, což taky není optimální, ale pořád lepší, než kdyby jezdili autem (+na chodníky lezou převážně jen tehdy, když to nejde po silnici – typicky jednosměrka která se blbě objíždí).
Kdyz s tim jezdi cunata po chodnicich mezi uskakujicimi chodci, tak sorry jako
To je samozrejme blbe. Jak tomu pomuze zakazat jim i vozovku?
Podle mě sdílené koloběžky jsou problém. Bohužel. A to protože je používají blbci. Neustále vidím nebezpečné manévry. Manželce někdo přejel kotník před měsícem a zranil ji (bylo to ale na dovolené mimo Prahu v pěší zóně). Minulý měsíc také jsem vyděl jak někdo v plní rychlosti v protisměru jen tak se vyhnul autu co křižovatku projíždělo a napálil to do zaparkovaného auto. Přijela sanitka. Zraněn a škodack cizímu majetku. Měl štěstí bez helmy že to nedopadlo hůř. Osobně bych rád zkusil omezení rychlosti všech sdíleních koloběžek na ne víc jak 10km za hod. A dával bych velké pokuty za přestupky.… Číst vice »
Kolobezky maji asi 3 problemy. Lide (nekteri) na nich jezdi jako hovada. Ale to delaji i s auty, motorkami, koly… zakazeme i je? Jsou ruzne pohazene jak lidi napadne – tedy ty pujcovaci. Jinde ve svete to resit jde, zazil jsem v Britanii, Skandinavii – vyznacena mista, s danou kapacitou, mimo ne nebo pri prekroceni kapacity nelze ukoncit jizdu a proste je potreba dojet a zaparkovat jinde. Proste lze nastavit pravidla – a pak je vynucovat. Ale my vynucovani neumime – tak nez abychom se vynucovani naucili, budeme zakazovat. Za mne stupidni. Inflace pojmu. Kolobezka je od toho, ze se… Číst vice »
ma neco dve kola a motor… je to motorka. Takze mozna je to o vyjasneni pojmu
… to ale musíte skočit vyjasnit do Brusele …
Při těch hrách s legislativou domýšlet důsledky.
Není to „jízdní kolo“ je to „motocykl“ => ok, takže to nesmí na cyklostezky ani do cyklopruhů, naopak to může do zákazu vjezdu cyklistů, na silnici první třídy se zákazem se to bude prohánět jako motorka, s vmax>=60 klidně i po městské dálnici. Opravdu to chceme?
Než vymýšlet kraviny, co takhle začít s vymáháním současných pravidel, pokutovat nedání přednosti, odtahovat špatně zaparkovaná(půjčovna ví kdo to odstavil),…
To už reší Darwin
Ze motorku jen tak nezaparkujete na chodnik? To je hodne naivni predstava, v Praze je parkovani motorek na chodniku bezna vec a jizda na motorce po chodniku k tomu mistu zaparkovani taky.
Příspěvek, na který reagujete, poukazuje na nedodržování pravidel a neschopnost nebo neochotu je vynucovat. V takovém případě zákaz stejně nebude funkční.
První problém: auto jde jednoduše identifikovat a viníka lze velmi lehce potrestat.
Druhý problém: řešit to jako černou skládku. TSK/PS naloží a odvezou do odpadu. Když si někdo bude stěžovat, tak vydat za tučný poplatek. Ideálně zacházet stejně s auty.
Třetí problém: Elektrokoloběžky/elektrokola měla být klasifikována jako slabá motorka. A vynutit SPZ, řidičák, povinné ručená atd. Tímto by mimochodem odpadl bod první. A asi i druhý, protože by se rozesílaly pokuty.
Naivko. Podivejte se na auta, ty uz vsechno to, co navrhujete maj.RZ, ridicaky, povinny ruceni. A fungujou tak idealne, jak prezentujete? Nefungujou, co?
Realne tyhle navrhy nic zasadniho neresi, jen odradi lidi od pouzivani efektivnejsich prostredku, protoze k nim pridaj odrazujici povinnosti.
Sdílené koloběžky jde taky velice snadno identifikovat, pokud si nějak policie zajistí přístup k datům z těch půjčovacích aplikací.
Ja plně chápu co na koloběžkách lidem vadí. Ale stejně, zakazovat jejich vjezd, dokonce pod hrozbou zabavení majetku, do ulic kde v klidu můžou dál vjet a na veřejném prostoru taky parkovat sourkomé osobní automobily a taxíky, to je z mého pohledu absurdní.
Ty všudepřítomné automobily jsou v historickém centru dle mého nesrovnatelně větší bezpečnostní, estetický, hlukový a prostorový problém
Souhlas
Souhlas, teď jsem šel po Malostranskem náměstí a provoz opravdu šílený. A to v obou směrech, ve směru metro Malostranská jeste v kolonách trpí lidi v tramvajích….
Jestli ono by nestačilo nastavit pro tyhle elektropřibližovadla nějaká pravidla, aby na tom nemohl jezdit každý. Na takovou babettu, jedoucí stěží 40 a to ještě z kopce, musí mít člověk řidičák, techničák, pojištění, helmu… Něco co se dokáže vlastní silou pohybovat po komunikaci by prostě mělo být regulováno, ale zákaz vjezdu tím fakt nemyslím
Ano. Normálně bych na tohle (a i elektrokola) udělal povinnost mít řidičák. Pouze formou testu z pravidel, jízdy v kološkole by nebyly potřeba. A i pro všechny ostatní řidiče bych zavedl jednou ročně povinný e-learning pro seznámení se s novinkami v pravidlech.
Ale elektrokolo je jen kolo, které vám pomáhá při šlapání – a to jen do 25km/h. To není rychlost, které by většina lidí nebyla schopna dosáhnout i bez asistence. To je podle mě zásadní rozdíl od těch koloběžek, které jsou spíše mopedy, protože na nich se odrážet nemusíte vůbec.
Bohužel se dá odemknout a pak je to motorka. Až zařídíte, že to nebude možné, pak se můžeme bavit o elektrokole.
Presumpce viny? Mame v sirsi rodine radu e-kol, precipovany z nich neni jediny.
Nejjednodušší cesta by byla vše co má motor, tj. koloběžky, elektrokola přeřadit do kategorie vozidel Am, tam už jsou povinnosti jasně dané. tj. vlastnit řidičák, jezdit jen po silnici, SPZ a mít povinné ručení.
no, pokud myslíte že nejjednodušší cesta je změnit příslušnou evropskou směrnici…
Lze zakázat plošně a povolit jen jako kategorie motorka.
Jasne a mit na kole najednou povinnou helmu certifikovanou na moped. Nesmet na cyklostezky a legalizovany chodniky, nesmet vozit deti v sedacce nebo voziku.
Atd. atd. Diky, ne.
Jasně, koloběžky vadí vizuálně, auta vizuálně nevadí, těm klidně obětujeme část nově zrekonstruovaného chodníku hned pod pražským hradem.
Koloběžky (ani sdílené) by nevadily, problémem jsou motoběžky (zejména půjčované). 🙂 Vyhradit jim část povinných parkovacích míst by bylo v každém případě záhodno, odhazování jinde trestat (stejně, jako u automobilů).
Vyhlásit referendum na jednu věc, která se zrovna hodí do vládnoucím politikům je celkem směšné.
Když už dělají referendum a utrácí za něj peníze, tak by měli vytáhnou celou sérii otázek.
Např.:
(Ne)omezení předzahrádek
(Ne)omezení průjezdu skrz centrum
Názor na využití veřejného prostoru/ulic
atd.
Bohužel asi některé výsledky by pro určité skupiny byly nepřijatelné.
Referendum jako vyjádření vůle místních je poněkud nepřesné, protože trvalé bydliště neznamená, že v daném místě skutečně žijete.
Centrum Prahy je odporný lunapark kde tyhle „sídlené koloběžky“ jsou jen atrakce pro turisty.
Místo cesty došlápnout si prostřednictvím změny tržního řádu na firmy provozující tuhle pouťovou atrakci pod rouškou „sdílení“ volí místní radnice cestu „vylejeme s vaničkou i dítě“.
Money talks…
Okruh otázek do referenda by šlo rozšířit třeba i na (Ne)omezování parkování, vzláště pak (Ne)omezování zásobování z chodníku, nároží a přechodu, ale s logikou Prahy 1, které vadí jízda koloběžek po chodníku, i na (Ne)omezování přecházení na červenou. (Ne)omezování průjezdu cyklistů pěšími zóna tady už bylo před pár lety, kdy zakázali průjezd cyklistů mj. přes Václavák, Staromák a Náměstí republiky, ale soud jim to po pár týdnech zrušil jako nezákonné. Byť relikty souvisejícho dopravního značení se dají po Praze nalézt dodnes. Vlastně je dobře, že teď Praha 1 řeší elektrokoloběžky – nesoustředí se tolik na restrikce vůči cyklistům jako celku.… Číst vice »
> Ryvola uvedl, že policisté mají v případě přistižení nedodržení zákazu povinnost koloběžku zabavit.
tohle by mě teda zajímalo legislativně…
…a je-li koloběžka sdílená?
Ona není v pravém smyslu sdílená, patří půjčovně. Ostatně i skutečně sdílený stroj má zpravidla nějakého majitele, nebo jejich skupinu.
Pokud by zabavili koloběžku patřící půjčovně, bylo by asi možné ze sledování zjistit, že byla zabavena a ne řádně vrácena. A pak by si mohla půjčovna na dotyčného došlápnout, např. správním řízením, příp. zablokováním aplikace, aby si už další nemohl vypůjčit.
Ktera kolobezka je sdilena? Nepletete si to s kolobezkami z pujcoven?
To mě taky zaujalo.
Logicky by se pak musely zabavovat taky osobní automobily po každém přistižení vjezdu do zákazu, ne?
Nelze zabavit věc, jejíž hodnota je v nápadném nepoměru k povaze přestupku. Ale stejně nelze uložit propadnutí věci příkazem na místě, tam lze uložit jen pokutu.
Záleží na tom, na kolik si ceníte onen přestupek.
do 2000 Kč na místě nebo 1500 až 2500 Kč ve správním řízení?
Teď zrovna psali, že tomu týpkovi, co řídil opakovaně se zákazem řízení, zabavili vozidlo.
Řízení se zákazem je trestný čin, tam platí dost odlišná pravidla než u pouhých přestupků.
Nelze to. Příkazem na místě lze uložit pouze pokutu.
Samozřejmě je to blábol …. viz zákon o policii § 34 Odnětí věci (1) Policista je oprávněn vyzvat osobu k vydání věci, jestliže a) lze mít za to, že v řízení o přestupku může být uloženo její propadnutí nebo může být zabrána, nebo b) jde o věc důležitou pro řízení o přestupku. (2) Po předchozí marné výzvě k vydání věci podle odstavce 1 je policista oprávněn tuto věc odejmout. Nelze odejmout věc, jejíž hodnota je v nápadném nepoměru k povaze přestupku. Vyžaduje-li to bezpečnost osob nebo majetku nebo jiný obdobný obecný zájem, věta druhá se nepoužije. Tedy je oprávněn, rozhodně… Číst vice »
Nestačilo by tedy odejmout z elektrokoloběžky jen tu přiměřenou část v ceně přestupku? Tedy buď baterii anebo ten zbytek bez baterky, aby tu nezabavenou část musel dotáhnout viník zpět do půjčovny vlastními silami … 😉
velmi vtipné, ano….
No jo, je tam to riziko, že tu nezabavenou část elektrokoloběžky stejně nechá provinilec ležet na místě, kde mu byla odejmuta přiměřená část v ceně přestupku. A pak také to, že policisté by při zachycení více provinilců během služby museli tahat spoustu relativně těžkých baterek či koloběžek bez baterií, narozdíl od provinilce, který by přepravoval vždy jen 1 kus. Ale snad by se jim to do nějakého služebního vozidla vešlo, a na provinilce by ta přeprava vlastními silami mohla mít nějaký výchovný vliv. A kdyby to náhodou viník nedopravil zpět do půjčovny, tak snad si každá půjčovna eviduje, kdo si… Číst vice »