Celoněmecké měsíční jízdence za 49 eur hrozí zdražení
Téměř polovina držitelů jízdenky dosud neměla žádné předplatné v dopravě.
Deutschlandticket, který je dostupný od května letošního roku, nahradil takzvanou devítieurovou jízdenku. Tu zavedla německá vláda loni v létě na tři měsíce jako protiinflační opatření. Díky výhodné ceně, která činila devět eur (217 Kč) na měsíc, se stal z lístku na městskou a regionální dopravu hit. Kancléř Olaf Scholz o něm hovořil jako o jednom z nejlepších kroků jeho vlády. Proti zrušení jízdenky se v Německu konaly protesty a podepisovaly se petice. Jedna z demonstrací vyvrcholila pohřbem devítieurového lístku přímo před sídlem ministerstva dopravy.
Zavedení nástupnické jízdenky, kterým se stal Deutschlandticket, předcházelo několik měsíců sporů mezi spolkovou vládou, regiony a dopravci o to, kdo účty zaplatí. Spolková vláda nakonec souhlasila, že bude až do roku 2025 na jízdenku poskytovat ročně 1,5 miliardy eur (36 miliard Kč). Další 1,5 miliardy eur odvádějí spolkové země.
Zdražení už příští rok?
I přes dohodnuté financování do roku 2025, kdy také skončí podpůrné programy pro dopravce z doby pandemie, však hrozí zdražení už v roce 2024. A to i kvůli vyšším nákladům na energii a všeobecné inflaci. Zdražení v příštím roce jako pravděpodobné očekává magazín Der Spiegel, ačkoliv ministerstvo dopravy se na toto téma odmítlo vyjádřit. Jisté nicméně je to, že po roce 2025 se musí spolková vláda s regiony dohodnout na nových pravidlech financování. Spolkový ministr dopravy Volker Wissing už předem vyzval regiony k hledání úspor.
„Spolkovým zemím doporučuji odvážné kroky a reorganizaci změti dopravních svazů,“ řekl nedávno Wissing ve zpravodajské relací Tagesschau německé veřejnoprávní televize ARD. K tématu se nyní vrátil.
„S Deutschlandticket jsme udělali první krok k modernizaci veřejné dopravy v naší zemi,“ řekl ve čtvrtek Wissing o vytvoření jednotného celoněmeckého tarifu. Výhodou tarifu je výrazné zjednodušení orientace ve složitých dopravních pásmech. „Nyní jde o to, abychom vytvořili k celoněmeckému lístku odpovídající nabídku. K tomu jsme společně se spolkovými zeměmi vypracovali cílovou představu a první scénáře, jak by regionální hromadná doprava budoucnosti měla vypadat,“ řekl.
Noví zákazníci ve veřejné dopravě
Spolková vláda podle Wissinga na regionální dopravu poskytne do roku 2031 přes 110 miliard eur (2,7 bilionu Kč). Tyto peníze jsou ale určeny pro celkový rozvoj regionální dopravy. Už nyní je podle studie ministerstva dopravy jasné, že se do roku 2031 zvýší náklady na provoz regionální dopravy. Ve srovnání s modelovým rokem 2022, kdy náklady činily 30,1 miliardy eur, to v roce 2031 může být až 53 miliard eur.
Studie také ukázala, že celoněmecká jízdenka sníží výnosy, což zvýší potřebu dotací. Bez Deutschlandticketu mohou tyto finanční příspěvky v roce 2031 činit až 18,3 miliardy eur, s levným lístkem naopak až 31 miliard eur.
I když se Wissing zdráhá spolkové financování posílit, považuje Deutschlandticket za velký úspěch. Předplatné si v 84milionovém Německu pořídilo 11 milionů lidí. Svaz německých dopravních podniků (VDV) ve včera zveřejněné bilanci uvedl, že většina předplatitelů předtím žádnou síťovou jízdenku pro pravidelné cestování neměla.
„Z těch, kdo si Deutschlandticket koupili, je 42 procent lidí, kteří dříve nějakou předplacenou jízdenku měli. Dále je zde 47 procent takzvaných nových předplatitelů, kteří sice autobusem a vlakem jezdili, ale až s nákupem Deutschlandticketu poprvé uzavřeli předplatné. A osm procent jsou noví zákazníci, kteří předtím regionální hromadnou dopravu vůbec nevyužívali,“ uvedl VDV. O zbývajících třech procentech předplatitelů celoněmecké jízdenky nemá svaz přesnější údaje.