Cebia: poptávka po dieselech znovu roste
Vliv aféry Dieselgate na prodej aut s naftovými motory v Česku skončil, tvrdí ve své nejnovější analýze trhu nových a
Vliv aféry Dieselgate na prodej aut s naftovými motory v Česku skončil, tvrdí ve své nejnovější analýze trhu nových a ojetých aut společnost Cebia.
Podle dat Cebie došlo na trhu ojetých aut ve třetím čtvrtletí po dlouhé době k nárůstu podílu aut s naftovým motorem. Zatímco v prvních šesti měsících tvořil jejich podíl 52 %, za prvních devět měsíců letošního roku vykázaly naftové motory mezi prodávanými ojetinami 55% podíl. V případě nových vozidel se podíl zvýšil nad 30 %.
Podle Cebie je vliv aféry Dieselgate dobré sledovat na vozech, u nichž byl podíl nových prodaných vozidel na naftu vždy významný. Mezi novými vozy je měnící se situace proto patrná zejména u modelů Škoda Octavia, která je dlouhodobě nejprodávanějším autem v Česku.
Podle dat Svazu dovozců automobilů v posledních měsících docházelo k nárůstu registrací nových dieselových Octavií na úkor benzínových. Například v lednu letošního roku byl podíl nových naftových Octavií 47 %, benzínových 53 %. Od května se situace obrátila ve prospěch dieselových motorů a například v říjnu činil jejich podíl 54 %, zatímco benzínových ubylo na 43 %. V meziročním srovnání došlo letos oproti předchozímu roku k mnohem mírnějšímu propadu podílu nových Octavií na naftu (o 5 procentních bodů oproti 16 procentním bodům v roce 2018, kdy vliv aféry dosáhl podle dat svého vrcholu.
„Kvůli aféře Dieselgate došlo u mladých vozů spíše ke zdražení benzínových Octavií než k poklesu cen naftových verzí,“ uvádí Cebia. Z pohledu cen ojetých Octavií ovlivnila aféra Dieselgate trh nejvíce v druhé polovině roku 2017, kdy v důsledku poptávky došlo k neočekávanému nárůstu ceny benzínových modelů. Již koncem loňského roku se však cena vrátila na běžnou očekávanou úroveň.