Dopravci Železnice

ČD zavzpomínají na časy odborářských rekreací, na Slovensko vypraví Retrotatran

Retrovlak Českých drah Ostravan. Foto: ČD
Retrovlak Českých drah Ostravan. Foto: ČD

K pravidelným vlakům mezi Prahou a Popradem přibude letos několik netradičních spojů. České dráhy chtějí využít retrovlny a nabídnout cestujícím i možnost jízdy speciálním rekreačním vlakem připomínajícím dobu odborářských rekreací s pobytem v Zotavovně Morava.

Během letošního roku chtějí ČD vypravit celkem čtyři speciální vlaky, některé jsou určené pouze pro prodej skupinám, u jednoho spoje na konci března nabízí dopravce možnost koupě i individuálním cestujícím. Termíny odjezdů jsou 14. února, 21. března, 4. dubna a letní termín 13. června

V legendární Zotavovně Morava si užijete nostalgický pobyt se seznamovacím večírkem, ranním budíčkem a rozcvičkou. A o zábavu se postarají kulturní referenti,“ popisují České dráhy čtyřdenní pobyt, za který i s cestou chtějí při obsazení pokoje a kupé dvěma osobami necelých dvanáct tisíc korun za osobu.

„Zvláštní vlak bude sestaven ze čtyř vozů. Tři vozy budou lůžkové s plánovanou kapacitou celkem 60 míst, v každém oddíle budou jen dvě místa. K tomu připojíme ještě společenský vůz, ve kterém se bude podávat také občerstvení,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Jako lůžkový vůz bude použit klasický vagón WLAB z 80. let.

České dráhy vypravily v minulosti více vlaků na vlně retro, několikrát například expres Retro Ostravan. Na některých spojích zajišťují retro zážitek cestujícím zcela bez příplatku v rámci běžné pravidelné dopravy.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym

Hledám svůj komentář a nenašel jsem. To už je cenzura i na webu zdopravy? Jsme snad v demorkatickém státě, kde je svoboda slova základ… Pan Sůra se pěkně znemožňuje.

VRT

Budějčáci vyprávěli, že občasní zmatení japonští turisté se u 810 do Krumlova ptali, jestli jim stačí obyčejný lístek, co mají z Prahy, když pojede historická souprava.

venkov4ever

Někteří pamětníci tvrdí, že odborářská (OSŽ) rekreace vypadala i lépe:
http://hoteldianaeforienord.ro

železničář v důchodu

No, že i před více než 50 roky, tím bych si příliš jist nebyl.

venkov4ever

To jistě ne. Šlo snad o přelom 70’s/80’s. V hotelu Diana se prý dalo domluvit česky, vyšlo to na pár grošů a hlavně – bylo to u moře. Standardy odpovídaly době a lokalitě. Ačkoliv, standardy, standardy…všechno je relativní, viz odkaz.
https://tinyurl.com/ydesqyno

Gogo

A hlavně se tam dostali jen ti rovnější mezi rovnými.

PAN

Vtip dne 🙂

Cena versus kvalita aneb zážitková turistika 🙂

A tento dovětek na konci textu je trošku jedovatý, i když vtipný.

„Na některých spojích zajišťují retro zážitek cestujícím zcela bez příplatku v rámci běžné pravidelné dopravy.“

Vaa

Dovětek není ani vtipný ani jedovatý. Je bohužel pravdivý.

lidkakr

Je vtipný aj jedovatý… ale aj pravdivý 🙂

VBVB

Cena je opravdu nastřelená hodně vysoko. Navíc si nejsem jistý, zda mají ČD opravdu RETRO lehátkové/lůžkové vozy. Zotavovnu ROH Morava si pamatuji z Vánočního pobytu 87-88 (možná 88-89) Tehdy to byl relativně solidní hotel. Letos jsem kolem něj v Lomnici procházel. Zvenčí je pořád stejný. Nicméně dnes při ceně 1730 Kč (booking.com) za noc ve ** hotelu, přestože je v lyžařské destinaci a v sezoně je pořád hodně. Přičemž o pár set metrů níže Tatragolf v tomtéž termínu nabízí své služby za 2 150 ve ****. To, že vlak pojede je celkem na 100% ovšem asi se nedozvíme kolik tam… Číst vice »

Viťa

Takže, za 12 tisíc mohu pořídit:
1) Letecky týden v Řecku ve 2/3 hvězdičkovém hotelu s polopenzí
2) Cestu v umakartovém východoněmeckém křápu z 80. let, 4 noci na Slovensku (btw.: v tom hotelu jsem byl cca před 15 lety a rozhodně mi to tehdy moc retro nepřišlo, naopak se mi líbilo, jak je pěkně moderní), kde mě bude někdo buzerovat, v kolik mám vstávat a nahánět na rozcvičku? Nechápu, kdo si tohle koupí. To už by rovnou mohli nabízet retro výlety do koncentračního tábora v dobytčáku, bez stravy a zakončené společným sprchováním…

Jen tak

A ?

Pavel Hromek

Možná škoda,že nejede více vozů,i k sezení,kupé.Takový film Anděl na horách s p.Marvanem nebyl špatný,mělo to svou romantiku….Lidé byli na čerstvém vzduchu,cvičili,jezdili na saních ,zatančili si ve společenské sále ap.Samozřejmě,že vše bylo poplatno své době.Dnes jsou lidé přepracovaní,utápí se v alkoholu,berou drogy,exekuce,k tomu cukrovka,infarkty,špatná strava z polotovarů,přirozené vitamíny žádné.A nyní se můžete do mě pustit a dávat mínusy….

Viťa

A sem tam někoho zastřelili na hranicích, když ho zrovna nelákalo žít na čerstvém vzduchu, jezdit na saních, cvičit a zatančit, ale chtěl se přesunout někam jinam, nebo ho umlátili u výslechu, když otevíral hubu a tahle „idylka“ se mu nelíbila… Troufnu si tvrdit, že dnes se dá trávit dovolená mnohem lepším způsobem a hlavně INDIVIDUÁLNĚ, bez toho, aby mi někdo organizoval pomalu každý krok…

Pavel Hromek

Jistě,také se držím reality.Psal jsem,že vše bylo poplatné tehdejší době….Na Západ a na dovolenou tam hned tak někoho nepustili.Ale na tehdejší poválečnou dobu má ten film své určité kouzlo a podniky se o své zaměstnance staraly,zejm.horníci,hutníci,pracující v těžkém průmyslu atd.Dnes,když horníka propustí,neštěkne po něm ani pes a navíc se třeba ocitne i v exekuci.Holt,každá doba má svoje plus a mínus…

Kubrt

Vtipné, jen drobná korektura k těm reáliím doby Anděla na horách – největší vzrůst alkoholismu v českých zemích (samozřejmě ne z nuly) spadá právě do poválečných let, přirozené vitamíny představovaly po většinu roku brambory a kyselé zelí, umíralo se o 15 let dřív – protože cukrovka a infarkty se nedaly moc léčit a strava sice nebyla z polotovarů, ale že by byla nějak super zdravá, se taky říct nedá. To jen kdyby někdo z mladších čtenářů nabyl dojem, že filmy s Andělem jsou „podle pravdy“. Škoda, že místo nich častěji nereprízují třeba Velkou samotu, která onu dobu zachycuje mnohem realističtěji.

Maršál

Vše je jednou poprve, i vstup do me doskuse na techto strankach. Vše ostatni si kritizujte, ale“za sociku“jsme jedli doslova bio stravu (z dnešniho pohledu), a ne žadnou chemii jako dnes. Pole mam dosl.“za humny“, ta pamatuji, kolikrat se za onu polistopadovou dobu zaoraval hnuj. Parkrat jeste v prvni puli 90- zlatokopeckych, pak už nikdy. Za to vim, že vloni osetřoval soukromy zemedelec pole naproti, chemií 13x. Bohužel, současná dotačni politika take rozvoji zemedelstvi neprospiva. 3 roky po sobe jen řepka. Každy, kdo se v dane oblasti pohyboval, musi uznat, ze potraviny byly za“onech dob“rozhodné kvalitnejší. Zaverem jen kratce, ať… Číst vice »

petr766

Tady ty „urban legends“ jak tenkrát byly potraviny skvělé a dneska stojí za ho.no, přímo miluju.

Mirek

Kvalita potravin má mnoho aspektů. Trochu ignorujete tzv. bezpečnost potravin, která je dnes výrazně lepší než dříve. Socialistické potraviny byly ve velkém zamořeny DDT a polychlorovanými bifenyly. A například socialistické mléko z igelitu mělo „skvělou“ plastovou příchuť.

Jan Tichavský

Ve srovnání se současnými požadavky na kvalitu (včetně zmíněné bezpečnosti) už z dřívější doby obstojí máloco, a ani tehdy to nedosahovalo ve světě běžných standardů, vždyť vše v průmyslu bylo o deset let a více pozadu. Začalo neúctou ke krajině, ničením remízků, tlačením na výši produkce místo na kvalitu. Dodržování tehdejších norem bylo taky diskutabilní, protože alternativy nebylo a co se vyrobilo se muselo i spotřebovat, takže se často přimhouřilo oko. Dnes jsou nahodilé a hlavně nezávislé testy s daleko pokročilejšími metodami měření které odhalí ošizené potraviny jako nikdy předtím. Je to následně zveřejněno a nařízeno okamžité stažení výrobku a… Číst vice »

Pavel Hromek

Dnes bohužel jíme druhořadé jídlo,které nám EU nadiktuje a naši europoslanci jsou slabí,aby prosadili změnu-i když nyní platí už potřebný zákon.Krávy a prasata jsme si vlastní hloupostí vymlátili a trh obsadila konkurence ze „Západu“.Něco jako při výrobě Pendolina,které mělo 5 let zpoždění,dělat se mělo v Praze-Zličíně.Podobné jako za socíku,co řekl tehd.Sovětský svaz-bylo svaté.Ale,nechme politiky a držme se železnice….

Samo

Tebe EU diktuje ake jedlo mas jest? To je zaujimave, lebo ja vacsinou chodim do obchodu a sam si vyberam co si kupim a ci uprednostnim cenu, alebo kvalitu. Zatial som nikomu do Bruselu nereportoval ze si kupujem kvalitne jedlo a zatial ma za to ani nikto nesankcionoval.

Jan Tichavský

EU nám nediktuje víc než my sami uznáme za vhodné. I kvalita banánů dle velikosti a tvaru existovala ještě před tím než jsme vstoupili do EU, akorát to někdo medializoval jako velký diktát. Na jednu stranu tu spousta lidí vychvaluje jak se vyrábělo jídlo podle starých správných norem a na druho stranu lidi kritizují co si to dovolujeme přebírat aktualizované normy celoevropské. Navíc nikdo nemůže říct že máme malý výběr potravin. Každý volí svoji peněženkou podle svého vzdělání a schopnosti číst etikety. Pokud někdo kupuje levný masný výrobek co má jen polovinu masa místo kvalitního s 90% a více masa… Číst vice »

Nemo

Ivane, Existuje prý statistika, že relativně nejlepší zdravotní stav na území ČR byl kupodivu za protektorátu Böhmen und Mahren! To se holt tehdy Češi, Moravané a Slezané prokazatelně nepřežírali! Mnozí dnešní Češi bohužel doposud plně nechápou, že mnoho EU velkovýrobců to na základě požadavků velkoobchodních řetězců balí do řady různě vyfabulovaných „privátních značek“ těchto řetězců, a tak lze třeba jíst v podstatě tutéž konzervu o té samé hmotnosti, leč třeba až v padesátce pouze různých obalů. Ono je to o koncentraci výroby, ale třeba také právě dopravy! Dnes bohužel musím varovat studiem dopravy nepolíbené zastupitele kolem tratí, aby zas tak… Číst vice »

T.H.

Tak ona „modrá armáda“ vždycky nostalgicky tesknila za socíkem…

Milan

To je pěkná blbost, milý T.H.

Dash9

Tady ale nejspíš nebude platit režijka, takže akce není pro modrou armádu…

Dash9

Ještě mě napadlo, že by to možná šlo, pokud by poukazy rozdávalo ROH, vlastně pardon, OSŽ.

Kirschner

Napsal ing. Tomáš Hádek svého času příslušník „Modré armády“. 😁

Jackub

Tak i proto to nejspíš ví, ne? 😉

Dominik

Ten dovětek je jak někde z bulváru, nepatří do objektivního média, které má za úkol infrmovat.

Rtep

Ten dovětek je ale docela vtipný a pravdivý.
Třeba když na Šumavě ČD končilo, tak jsme si tu užívali opravdu těžce retro 810, protože ty jen trochu modernizované motoráčky už odjely do jiných končin.
A koneckonců i tady byl občas k mání luxus a člověk se vezl ve vláčku leckdy docela sám 🙂

Ondra

Pan Sůra byl zřejmě tak natěšený, že bude moct publikovat svůj hejt na ČD, že zapomněl i na kontrolu nadpisu článku…. „ČD zavzpomínají na časy odborářský rekreací“

petr.r

ne, pan Sůra jak psal článek o zlínské dopravě- nebo u nás byl- a viděl červenou 152 s pěticípou hvězdou, tak asi si myslel, že se mu to zdá a jak uviděl zlínský nádraží a ty nejnovější sypaný nástupiště tak si myslel, že filmaři budou točit alois nebel II.

Y.K.

Proč hejt? Vždyť je to pravda. O Vánocích jsem 2x narazil na rychlíku na béčko, tedy retro v běžném provozu. Žabotlamy dojezdily vloni, v Brně se to hemží „vraky“, 810 se tu také prohání ve velkém.

Anonym

A když ho za to někdo zkritizuje, tak to smaže. Aneb svobodné médium 21. století, někdy je to už na úrovni Rudého práva…

Matěj

Je to přesně tak, po celkem solidním článku jsem si najednou připadal jak v hospodě. Totálně bulvární závěr zakládající se na subjektivním hodnocení. Do seriózního média velmi nevhodné.

Jan

Ten dovětek není žádný bulvár, ale každodenní realita. Dám vám za pravdu, až třeba u nás na střední Moravě přestanou jezdit vraky řady 460. Jednu z provozních jednotek Dráhy udržují v původním tmavě zeleném laku a vybavení pro muzejní účely, vypadá podobně jako ten vlak na fotce v článku. To je fakt retro.

Anonym

Bohužel, to řekněte bývalému vedení ČD. Od roku 2008 se holt nedá najednou zmodernizovat tisíce vozů, speciálně při dnešním stavu na trhu práce v strojírenství…

Kirschner

Pane jo, to je ale pálka. To jsem zvědavý kolik lidí se chytne. Ony ČD k některým pravidelným vlakům připojují retrovozy? Mohl byste to pane Sůro nějak přiblížit.

Eskimo Joe

Zkuste si třeba udělat výlet do Děčína. Tam německým EC, zpět klasickým rychlíkem. Pokud se u vás nedostaví odpovídající retro zážitek, pak ČD začaly dělat něco jinak.

hoholu

myslím že stačí trasa Praha-Kolín, tam Railjetem nazpět R9

Pavel Hromek

Však polovinu Railjetů provozují ČD,polovinu Rakušáci…Něco se Vám zase nelíbí???

Viťa

Když už jsme u této relace, tak primárně to, že tam ten RailJet zastavuje jen asi 2x denně 😀

petr.r

a to je jen pro pracovníky čd(čsd)? Za tu cenu je letecky turecko s a allinclusiv na týden.

ThLic. MUDr. Josef Pagren

A k tomu kulka v hlavě zdarma 🙂

Eskimo Joe

V Turecku ještě ne, za tímto zážitkem musíte do pásma mezi Alžírem a Egyptem, kde teprve označení Last moment začíná mít ten správný náboj 😉

Ondřej

Cena je šílená, koukal jsem na retro pobyt na týden v tom stejném hotelu a stojí to jen 8000, když přictu 2000 za doprava, tak jsem max.na 10 tisíc, takže pokud by cena za ty 4 dny stala 7000, tak bych i jel.

železničář v důchodu

Jenže na té dopravě není nic „retro“, když jsou kupé obsazována po dvou lidech – tak „luxusně“ na „ROHaté rekreace“ nejezdila ani běžně nižší kategorie tehdejší „partajní vrchnosti“, natož pak „plebs“ – a proto je to také tak drahé: když má těch 60 lidí zaplatit vlak (a servis JLV v něm) …

železničář v důchodu

„Na některých spojích zajišťují retro zážitek cestujícím zcela bez příplatku v rámci běžné pravidelné dopravy.“
To zase bude lavina jízlivých vtipů …

Petr plachta

Náhodou české dráhy konečně využily svých slabých míst k pobavení čtenáru – poslední věta je nádherne ironická a cynicka

Ondra

Ano, pan Sůra si mohl odpustit tento rýpavý dovětek a místo toho správně informovat, že zmíněná cena je za osobu, což z věty „při obsazení pokoje a kupé dvěma osobami necelých dvanáct tisíc korun“, rozhodně není zřejmé.

petr.r

ano bude, třeba u nás jezdí červená 152(810) ne každý den, střídá se s najbrt 810.

Eskimo Joe

Možná by se to u ČD mohli naučit pořádně prodat. Po zrušení trapné kategorie Rx by se tak mohlo začít s indexací krychlíků, třeba R+ (má aspoň jeden vagon s WiFi, funkční klimatizací a toaletním papírem na WC) a R- (v soupravě minimálně jeden retrovůz s koženkou, plyší nebo štěnicemi).
ČD – kvalita, která nestárne.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO