ČD loni vydělaly rekordních 3,8 miliardy, po letech se do zisku dostala i osobní doprava
ČD Cargo vytvořilo zisk před zdaněním ve výši 733 milionů korun. Výrazně se pod výsledek podepsal prodej pozemků na Smíchově.
České dráhy dosáhly loni rekordního hospodářského výsledku. Konsolidovaný hrubý zisk za celou skupinu činí dle mezinárodních účetních standardů (IFRS) 3,8 miliardy korun. Jde o vůbec nejlepší výsledek minimálně od roku 2008, kdy skupina přešla na IFRS.
Meziročně jde o zlepšení zhruba o 3,4 miliardy korun, předloňský hrubý zisk byl 396 milionů. „Svůj podíl na tom mají všechny společnosti ve Skupině ČD, a co mne velmi těší, po třech letech se do zisku dostal také segment osobní dopravy, který provozují mateřské České dráhy,“ uvedl předseda představenstva Michal Krapinec.
Zisk akciové společnosti České dráhy činil v loňském roce téměř tři miliardy korun, a má tak hlavní podíl na celkovém výsledku celé skupiny. České dráhy v loňském roce přepravily 164,4 milionu cestujících, což je meziročně o 7,3 milionu více. Samotný segment osobní dopravy v roce 2023 dosáhl výsledku před zdaněním 623 milionů a dostal se z předloňské ztráty téměř 130 milionů.
Nejvýrazněji se ale pod výsledek podepsal prodej pozemků, v položce správa majetku se akciová společnost České dráhy přehoupla loni ze ztráty 242 milionů do téměř dvoumiliardového zisku. Šlo především o developerské projekty na pražských nádražích, loni ČD prodaly hlavně pozemky na Smíchově.
„Pozitivní výsledek ovlivnily tržby od cestujících, které byly vyšší o 1,3 miliardy. Na růstu tržeb se podstatnou měrou podílel vyšší počet cestujících, dlouhodobý trend prodlužování průměrné cestovní vzdálenosti a rostoucí zájem o mezinárodní a prémiové služby s vyšší výnosovostí. Jedná se například o dynamický růst přepravených cestujících v mezistátní přepravě ve výši až několika desítek procent a meziročně zhruba o desetinu vyšší počet cestujících přepravených v 1. třídě,“ uvedly dráhy.
Tržby od cestujících činily 11 miliard. Výrazně ale vzrostly i úhrady od objednatelů (státu a krajů), a to o 1,7 miliardy na 18,5 miliardy. „Zejména vlivem jejich indexace, ale také v souvislosti s novými kolejovými vozidly,“ uvádějí ČD ve výroční zprávě.
Podle Krapince se ukázalo jako správné „historické rozhodnutí jít cestou investic do vozového parku“. Letos chtějí dráhy do provozu uvést 22 tisíc nových sedaček. S tím roste i zadlužení, loni se čistý dluh (dluh po odečtení peněžních prostředků a jejich ekvivalentů) zvýšil z 60 miliard na 65 miliard.
Vedení drah ovšem považuje za důležitý relativní ukazatel dluh/EBITDA. Ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) loni vzrostl z 11 miliard na 16,1 miliardy korun. Celkový dluh se zvýšil z 68,4 miliardy na 72,8 miliardy korun. Poměr dluhu k EBITDA tak loni klesl ze 6,2 na 4,5, což znamená, že ke splacení dluhu by skupina České dráhy potřebovala 4,5 „ebitdy“. Za hranici zdravého zadlužení Krapinec považuje 6.
Zisková nákladní doprava
Dceřiná firma pro nákladní dopravu ČD Cargo vytvořila zisk před zdaněním ve výši 733 milionů korun, což je meziroční zlepšení o 423 milionů. „Velmi úspěšně pokračujeme v dlouhodobé strategii expanze na zahraniční trhy, na kterých výkony ČD Cargo rostou o desítky procent,“ uvedl šéf ČD Cargo Tomáš Tóth. „Již více než 60 % všech našich přeprav je mezinárodních. To znamená, že buď vychází, končí, tranzitují nebo vůbec neprocházejí Českou republikou,“ dodal.
ČD Cargo loni přepravilo 59,4 milionu tun zboží, což představuje meziroční pokles o 4,8 milionu tun. Výkony na tuzemském dopravním trhu podle vedení firmy poznamenal především razantní pokles přeprav fosilních paliv do elektráren a tepláren. Zatímco v roce 2022 ČD Cargo přepravilo 12 milionů tun energetického uhlí, loni to bylo necelých osm milionů.